4011
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

1 150 Inlägg
20 december 2009
Founder skrev:
Finns lite rykten om att någon svensk grupp finansiärer vill köpa upp det som tidigare var SAAB, skulle ju vara ett gyllene tillfälle för att skapa något nytt starkt svenskt!

*gilla*

OEM <3
6 957 Inlägg
20 december 2009
Hamilton skrev:
Bjork skrev:
Legwind skrev:
asså varför e det inte bättre att lägga ner allt och starta om då:)

Kan ju hända nu när det konkar, blir ju liksom rea på märket tongue

Rea blir det säkert med det är absolut ingen konkurs det är frågan om.

Fel av mig, hjärnsläpp här tongue nedläggning..ska bli en spännande tid framöver!

OEM <3

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
20 december 2009
Hamilton skrev:
Lider med dom anställda, men en nedläggning var ju väntad redan när GM flagga om utförsäljning.
GM har verkligen lyckats köra SAAB i botten.

Lyssnade på Maud Olofsson och höll på att tappa hakan när hon säger att det kom som en överaskning att GM lägger ner SAAB... Kärringen ljuger ju för f*n i direktsändning!

Inte direkt första gången en politiker gör det... Tyvärr.
Men det är skit när dom gör det så uppenbart.

Synd på SAAB och alla anställda för övrigt... hmm

Är ingen direkt vän av SAAB själv, men en del fina bilar har dom gjort. Enligt mig är dom gamla tvåtaktarna charmigast, och skulle inte ha nåt emot en själv. smile

Men SAAB kommer ju givetvis leva vidare i svenskarnas hjärtan framför allt. Inte minst i SAAB-fantasternas. smile

Kommer att rulla många saabar i vårt land och resten av världen länge än.
Se på många andra nedlagda märken, finns många bilar kvar av dom än. T.ex min lilla MG... roll

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 december 2009
Brandis skrev:
Rquired skrev:
Brandis skrev:
grejen som många inte tycks fatta är ju att det inte bara är ett löst jävla företag som läggs ner, det är ju inte så kanske att massa skattepengar redan är inpumpat i saab som nu kommer vara helt jävla förjäves... precis som alla sjukvård system som ska privatiseras, är ni blinda eller? vem har betalat för dom byggt sjukhuset som reas ut till fis priser mot vad dom kostat oss till tyska stor företag som kommer behandla oss som ett produkt...

FÖR ETT FÖRSTATLIGAT SAMHÄLLE, planekonomi äger och rätt socialdemokrati kommer segra i slutändan! marknadsekonomi och kapitalism gör fåtalet rika och mångfallet fattiga, är det så vi vill leva? eller ska alla vara lika mycket värda?

Du kommer aldrig få min röst till statsminister i alla fall roll

när jag är diktator så kommer inga röster höras wink

Haha, Should have seen that one coming wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

40 Inlägg
20 december 2009
Alla ni som skriver politiska aspekter & andra INLÄGG AV NEGATIV NATUR

Jag tycker ni skall ta en rejäl funderare & få lite perspektiv på saker & ting

LYSSNA IGENOM DETTA & TA EN REJÄL FUNDERARE!!

Staten.Island.2009.

Sök det utvärdera
Senast redigerat av Aero-eskilstuna (20 december 2009)

Alla känner varann, alla snackar skit om varann, alla har sex me varann, allas hemligheter blir till nyheter..
Välkommen till Sverige!!
Det du inte vet om dig själv - vet alla andra! :D

12 086 Inlägg
20 december 2009
Aero-eskilstuna skrev:
Alla ni som skriver politiska aspekter & andra INLÄGG AV NEGATIV NATUR

Jag tycker ni skall ta en rejäl funderare & få lite perspektiv på saker & ting

LYSSNA IGENOM DETTA & TA EN REJÄL FUNDERARE!!

Staten.Island.2009.

Sök det utvärdera

Och jag tycker du ska sluta skriva med stora bokstäver, jävla trams.

8 156 Inlägg
20 december 2009
Problemet med Saab är att GM inte vill sälja det till någon som skulle kunna konkurrera med GM:s egna bilar. Eftersom som Saab går med förlust så vore det bästa för GM:s del att skänka bort Saab.
Dom var ju nästan färdiga att godkänna försäljningen, men dom ville visst inte att Ryssland skulle kunna få tag i tekniken.

Nu hoppas jag bara att Volvo får vara kvar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 december 2009
Phaetoon skrev:
Problemet med Saab är att GM inte vill sälja det till någon som skulle kunna konkurrera med GM:s egna bilar. Eftersom som Saab går med förlust så vore det bästa för GM:s del att skänka bort Saab.
Dom var ju nästan färdiga att godkänna försäljningen, men dom ville visst inte att Ryssland skulle kunna få tag i tekniken.

Volvo sitter nog rätt säkert just nu, efterfrågan på XC60 är långt större än tillgången i många länder. smile
Likaså Driv-e modellerna är populära hos tjänstemän, eller de nya gas/bensin-bilarna med sina pigga motorer på 240hk.

Men Saabs förväntade försäljning i år ligger på drygt 30 000 bilar.
Mellan Januari och Oktober har Volvo sålt över 165 000 bilar - bara i Europa, jag kunde inte hitta några globala siffror.

I Oktober endast sålde Saab 1 753 bilar, en försämring med 65% mot samma månad 2008.
Volvo sålde i Oktober 23 590 bilar, en ökning med 15% motsvarande samma månad 2008.
Dessa siffrorna är dock bara inom Europa, men det ger ju en fingervisning.

Saab hamnade i en ond spiral - alla var rädda för att Saab skulle försvinna så ingen ville köpa Saab-bilar, och då gick det ju givetvis sämre för Saab...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ace Ventura
1 240 Inlägg
20 december 2009
azid skrev:
TurbOla skrev:
Jag kan bara applådera vår nuvarande regerings krafttag.

Inte på många decennier har statsskulden varit så låg, flera stora statliga företag har sålts, monopol avskaffats, vårdkön har minskat från 120 000 personer till 80 000 på ett år, och så vidare.

Det här med att få in sjukskrivna personer i arbete igen tycker jag låter bra.
Jag känner flera personer, varav en går hemma, dricker en jävla massa öl och sprit, har 70" tv-apparat, köper ny Volvo varje år, och är "förtidspensionerad" tror jag det kallas, får ut 20 000 i månaden skattefritt fram tills denne fyller 65 (är drygt 40 nu), har en Camaro Z28 i det nybyggda garaget... Nog fasiken skulle denne personen kunna sitta i taxi och jobba, när personen i fråga kör drygt 12 000 mil om året privat?
Klart man inte vill jobba när man ändå får ut 20 000 i månaden och inte behöver göra något?

För att återgå till ämnet:
Att tro att Saab under regeringens ledning ska kunna utveckla nya bilar, sälja dem, och vända en kraschande firma på under tio år är ju bara dumt och naivt.
Och dyrt.

Ända sen Saabs personbilstillverkning startades på 1940-talet har det varit tvunget att något annat företag har hållit dem under armarna - flygvapnet, Scania och GM bland andra.
Saab har ju själva inte kunnat redovisa positiva siffror och kunnat stå på egna ben.
Saab har bollats mellan olika företag, för att ingen orkar hålla Saab under armarna hur länge som helst.

Alla klagar på att GM utarmat Saab, stulit deras teknik, och så vidare...
Men om nu GM pumpat in miljarder i Saab varje år, kan man inte se teknikutvecklingen åt GM som en återbetalning av de här pengarna då?
GM ger pengar till Saab, och Saab ger teknik tillbaka...

dig måste man kunna lura hur mycke som helst... tydligt de med tanke på du bara pratar blaj blaj blaj

'

Ja undrar vad som är blaj blaj blaj här alltså.. För det han säger är ju sant! Har själv en bror på snart 24 år som aldrig haft en anställning i hela sitt liv ocgh nte vill ha nån heller eftersom han tycker han klarar sig bra på Soc! Svenska statens a kasse system är egentligen väldigt bra men de skulle varit individuellt baserat det där, A a kassan är fucked up kan ni tacka dom som sat i system att mygla och fuska och stämpla så länge som möjligt. Vet till och med om en kille som fick 300 nya dar när hans var slut.. Inte fan vill han ha nått jobb då...

Och att det fortfarande finns folk som förespråkar planekonomi gör mig mörkrädd... Ist för att en del har det dåligt ska alla ha det dåligt.. nee fy fan planekonomi är endast till för att göra individen beroende av staten...

Synd på märket SAAB är det dock iaf.. Men de kan inte gå hur länge som helst med så få modeller under så lång tid.. Volvo har ju bytt version på v70in 2 gånger under 9-5ans livsperiod.. hmm

Jag hoppas dock de löser sig för alla anställda och märket SAAB också!

16 197 Inlägg
20 december 2009
Aruzo skrev:
azid skrev:
TurbOla skrev:
Jag kan bara applådera vår nuvarande regerings krafttag.

Inte på många decennier har statsskulden varit så låg, flera stora statliga företag har sålts, monopol avskaffats, vårdkön har minskat från 120 000 personer till 80 000 på ett år, och så vidare.

Det här med att få in sjukskrivna personer i arbete igen tycker jag låter bra.
Jag känner flera personer, varav en går hemma, dricker en jävla massa öl och sprit, har 70" tv-apparat, köper ny Volvo varje år, och är "förtidspensionerad" tror jag det kallas, får ut 20 000 i månaden skattefritt fram tills denne fyller 65 (är drygt 40 nu), har en Camaro Z28 i det nybyggda garaget... Nog fasiken skulle denne personen kunna sitta i taxi och jobba, när personen i fråga kör drygt 12 000 mil om året privat?
Klart man inte vill jobba när man ändå får ut 20 000 i månaden och inte behöver göra något?

För att återgå till ämnet:
Att tro att Saab under regeringens ledning ska kunna utveckla nya bilar, sälja dem, och vända en kraschande firma på under tio år är ju bara dumt och naivt.
Och dyrt.

Ända sen Saabs personbilstillverkning startades på 1940-talet har det varit tvunget att något annat företag har hållit dem under armarna - flygvapnet, Scania och GM bland andra.
Saab har ju själva inte kunnat redovisa positiva siffror och kunnat stå på egna ben.
Saab har bollats mellan olika företag, för att ingen orkar hålla Saab under armarna hur länge som helst.

Alla klagar på att GM utarmat Saab, stulit deras teknik, och så vidare...
Men om nu GM pumpat in miljarder i Saab varje år, kan man inte se teknikutvecklingen åt GM som en återbetalning av de här pengarna då?
GM ger pengar till Saab, och Saab ger teknik tillbaka...

dig måste man kunna lura hur mycke som helst... tydligt de med tanke på du bara pratar blaj blaj blaj

'

Ja undrar vad som är blaj blaj blaj här alltså.. För det han säger är ju sant! Har själv en bror på snart 24 år som aldrig haft en anställning i hela sitt liv ocgh nte vill ha nån heller eftersom han tycker han klarar sig bra på Soc! Svenska statens a kasse system är egentligen väldigt bra men de skulle varit individuellt baserat det där, A a kassan är fucked up kan ni tacka dom som sat i system att mygla och fuska och stämpla så länge som möjligt. Vet till och med om en kille som fick 300 nya dar när hans var slut.. Inte fan vill han ha nått jobb då...

Och att det fortfarande finns folk som förespråkar planekonomi gör mig mörkrädd... Ist för att en del har det dåligt ska alla ha det dåligt.. nee fy fan planekonomi är endast till för att göra individen beroende av staten...

Synd på märket SAAB är det dock iaf.. Men de kan inte gå hur länge som helst med så få modeller under så lång tid.. Volvo har ju bytt version på v70in 2 gånger under 9-5ans livsperiod.. hmm

folk som inte vill jobba ska fan inte ha nå pengar.. ALLA kan jobba om dom vill.  kan man inte jobba så bidrar man inte till "systemet" så då kan man lika gärna dö.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 001 Inlägg
20 december 2009
Brandis skrev:
jag tror redan jag uttryck det? statligt ägande?

så ifall Svenska staten äger Saab så börjar helt plötsligt bilarna bli attraktiva på den globala marknaden?
Utveckla gärna detta resonemanget.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 464 Inlägg
20 december 2009
Aruzo skrev:
Ja undrar vad som är blaj blaj blaj här alltså..

Det som är blajblajblaj är att Ni två känner två personer som lever på bidrag och fuskar (även om den ena var förtidspensionerad och därmed inte kvalar in alls i er diskussion). Jag känner en till som tillhör den där kategorin själv.

Sedan så har jag, bara i min släkt, en svåger med riktigt dålig rygg och en nästkusin med psykproblem ('gått in i väggen' har jag för mig) som båda kommer att tvingas in i arbetet fast de faktiskt inte kommer att klara av det. Den ena familjen har redan förberett sig på att leva riktigt dåligt i framtiden och socialbidrag kommer att vara en del där.

Jag förstår vad ni menar, men ni är ruggigt snett på det när ni enbart tittar på den ena sidan. För att rätta till ett problem ska man inte kollektivt bestraffa många fler. Och detta är utan att ta upp diskussionen om att man vill tvinga ut folk till arbeten, som inte finns? Det behövs ta tag i fuskproblemet men just detta är inte rätt väg att gå.

Återigen off topic, men det är rätt störigt när folk är jäkligt trångsynta.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

53 Inlägg
20 december 2009
Brandis skrev:
Legwind skrev:
Shiiet fattar inte att ni orkar tjafsa så här är det jag skiter fullständigt i SAAB skitbilar bara.... MEN TÄNK PÅ DOM SOM FÅR VETA 1 VECKA INNAN JUL ATT ALLT LÄGGS NER...TÄNK DOM SOM HAR BÅDE MAN OCH FRU PÅ SAMMA JOBB ....Alla på Gorg Måste Tänka på familjerna som drabbas inte själva saab för det vet vi redan så mkt om och vill inte veta mer. Och jag tänker inte Rösta på våran Så kallade  statsminister...

först så pissar svenska regeringen på alla som har a-kassa, sen så skiter dom i att hjälpa folk som håller på torskar jobben... tycker det är riktigt svinaktigt av våran regering, men det är så deras taktik går ut på.

för övrigt förvänta er en vänster våg i sann 60-70 tals andra om 2-3 år! fyfan... och ni som inte är insatta i sveriges 60 tals vänster våg kan jag medela er att det inte va er gäng hippies som i amerika, utan dom flesta aktiva inom vänstern va då högskoleutbildade människor, tror alla vet vem robert aschberg och jan guillou är? dom va mycket aktiva inom vänster rörelsen...

Det är ju så det går när folk röstar in de små blå svinen,,,jävla smurfar är vad det är

876 Inlägg
20 december 2009
TurbOla skrev:
Phaetoon skrev:

Volvo sitter nog rätt säkert just nu, efterfrågan på XC60 är långt större än tillgången i många länder. smile
Likaså Driv-e modellerna är populära hos tjänstemän, eller de nya gas/bensin-bilarna med sina pigga motorer på 240hk.

Men Saabs förväntade försäljning i år ligger på drygt 30 000 bilar.
Mellan Januari och Oktober har Volvo sålt över 165 000 bilar - bara i Europa, jag kunde inte hitta några globala siffror.

I Oktober endast sålde Saab 1 753 bilar, en försämring med 65% mot samma månad 2008.
Volvo sålde i Oktober 23 590 bilar, en ökning med 15% motsvarande samma månad 2008.
Dessa siffrorna är dock bara inom Europa, men det ger ju en fingervisning.

Saab hamnade i en ond spiral - alla var rädda för att Saab skulle försvinna så ingen ville köpa Saab-bilar, och då gick det ju givetvis sämre för Saab...

visst satt dem i en ond cirkel och det tycker jag som Saab älskare är jävligt tråkigt. Tyvärr så är det senaste jag hörde att Volvo-affären med Geely har inga hinder längre så att affären ska kunna vara klar i februari. Undrar om tillverkningen kommer vara kvar här då. Utvecklingen måste ju det annars kommer det inte bli någon Volvo för kineserna är ju inte så vassa på att bygga bilar ännu.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
20 december 2009
evilaudio skrev:
Aruzo skrev:
azid skrev:

'

folk som inte vill jobba ska fan inte ha nå pengar.. ALLA kan jobba om dom vill.  kan man inte jobba så bidrar man inte till "systemet" så då kan man lika gärna dö.

Och det här med utbrändhet och gå in i väggen är bara nått jävla hittepå!

Det var då fan ingen som gick in i väggen i början av 1900talet och då jobbade man rätt så mycket hårdare än vad man gör nu.

Sen till er andra,

Herregud det är bara ett bilmärke, skulle folk lagt samma energi på att rädda tex dronten skulle vi leva i en bättre värld, men nu är ett bilmärke viktigast i världen. Visst synd på mycket jobb men det finns många nya möjligheter för dom om dom bara ger allt en chans.

Det är lätt att ge upp som man brukar säga.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
20 december 2009
MrJAM skrev:
Aruzo skrev:

Det som är blajblajblaj är att Ni två känner två personer som lever på bidrag och fuskar (även om den ena var förtidspensionerad och därmed inte kvalar in alls i er diskussion). Jag känner en till som tillhör den där kategorin själv.

Sedan så har jag, bara i min släkt, en svåger med riktigt dålig rygg och en nästkusin med psykproblem ('gått in i väggen' har jag för mig) som båda kommer att tvingas in i arbetet fast de faktiskt inte kommer att klara av det. Den ena familjen har redan förberett sig på att leva riktigt dåligt i framtiden och socialbidrag kommer att vara en del där.

Jag förstår vad ni menar, men ni är ruggigt snett på det när ni enbart tittar på den ena sidan. För att rätta till ett problem ska man inte kollektivt bestraffa många fler. Och detta är utan att ta upp diskussionen om att man vill tvinga ut folk till arbeten, som inte finns? Det behövs ta tag i fuskproblemet men just detta är inte rätt väg att gå.

Detta är helt klart rätt väg att gå, för det finns ingen annan väg, Detta skulle folket tänkt på innan man börjar fuska, allting kommer tillbaka och varför ska jag och alla andra skattebetalare betala för detta.
Eget ansvar är det tvärr brist på i detta landet och allt är statens fel.
Sen att det inte finns arbeten är bara skitsnack, att det inte finns utannonserat i lokala blaskan eller på platsbanken betyder inte att det inte finns jobb, om du bara kollar runt omkring dig så finns det jobb överallt sålänge du kan konkurera lite, senast såg jag en kassör på ica som var allt annat än trevlig brydde sig inte ett skit om kunden och sa typ bara, ehhhh sjusxåhfemtiiiiiii. Hennes jobb är ju rätt lätt att få. Nu kommer någon säkert säga att det blir synd om henne då, men tar hon inte sitt jobb seriöst så ska hon inte ha nått jobb a-kassa eller soc!

Det är mina 50 öre det.

Ace Ventura
1 240 Inlägg
20 december 2009
MrJAM skrev:
Aruzo skrev:

Jo men läser du mitt gamla inlägg så skrev jag ju att det skulle varit individuellt baserat.. Då hade dom kommit åt dom där myglarna som nu kanske är 5% av alla som går på a kassan.. Det är dom folk ska vara sura på inte regeringen...

8 886 Inlägg
20 december 2009
evilaudio skrev:

Alla kan inte jobba jävla skillnad på kan och vill inte, dags att vakna upp ur dimman och komma in i matchen...

Fotograf på tierpidag.se

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
20 december 2009
Hamilton skrev:
evilaudio skrev:

Alla kan inte jobba jävla skillnad på kan och vill inte, dags att vakna upp ur dimman och komma in i matchen...

Alla kan jobba, visst han utan ben kanske inte kan jobba som skotestare men han kan fan sitta i kassan på ica. Är du utbränd, jobba med calservice hemifrån, Är du blind, jobba med telefonitjänster, osv osv osv

ALLA KAN JOBBA!

16 197 Inlägg
20 december 2009
Hamilton skrev:
evilaudio skrev:

de finns ALLTID saker att göra..   

å sen de här me utbrändhet e ett jävla skitsnack..

har själv legat på sjukhus för ja "gått i väggen"  å nästan jobbat ihjäl mig, men så fort man e ute från sjukhuset så e de ju bara sätta fart å jobba igen..

jobbar man inte så får man inge pengar,svårare än så e de inte.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök