2645
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

1 414 Inlägg
22 december 2009
#381
Rquired skrev:
Jaså? Allt jag hittar är att den skall släppas i April 2010, å andra sidan var detta skrivet i slutet av Juli som vem vet hur realistiska dessa siffror är idag? GM sa att de tar sin hand från Saab vid nyår, men bröt detta och har redan börjat nedläggningen. Efter nyår tror jag det är kört som du själv skrev, och det är en vecka dit...

http://www.autoevolution.com/news/2010- … -9211.html

Bilen skulle gått i produktion först vecka 15, men de planerna flyttades så att linan byggdes om och anpassades för produktion redan i november. Linan är klar o det bara att köra igång byggandet!

Oavsett om nya 9-5 är en GM produkt så tillhör den SAAB och ingår i försäljningen!

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

214 Inlägg
22 december 2009
#382
Rquired skrev:
Jaså? Allt jag hittar är att den skall släppas i April 2010, å andra sidan var detta skrivet i slutet av Juli som vem vet hur realistiska dessa siffror är idag? GM sa att de tar sin hand från Saab vid nyår, men bröt detta och har redan börjat nedläggningen. Efter nyår tror jag det är kört som du själv skrev, och det är en vecka dit...

http://www.autoevolution.com/news/2010- … -9211.html

Ja, sant. Sist jag hörde skulle nya 9-5 släppas tidigare (jan-feb 2010), mitt inlägg är inte helt "up-to-date". Du har nog rätt

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2009
#383
Founder skrev:
Rquired skrev:
Jaså? Allt jag hittar är att den skall släppas i April 2010, å andra sidan var detta skrivet i slutet av Juli som vem vet hur realistiska dessa siffror är idag? GM sa att de tar sin hand från Saab vid nyår, men bröt detta och har redan börjat nedläggningen. Efter nyår tror jag det är kört som du själv skrev, och det är en vecka dit...

http://www.autoevolution.com/news/2010- … -9211.html

Bilen skulle gått i produktion först vecka 15, men de planerna flyttades så att linan byggdes om och anpassades för produktion redan i november. Linan är klar o det bara att köra igång byggandet!

Oavsett om nya 9-5 är en GM produkt så tillhör den SAAB och ingår i försäljningen!

Jaså? Och vem äger Saab om inte GM? Om GM inte vill släppa nya 9-5 till nästa eventuella ägare så kommer den med all sannolikhet inte heller släppas, sedan får du gärna ange källor till dina påståenden.

Edit: Och OM nu 9-5 tillhör Saab men GM inte vill att den följer med köpet är det bara för GM att vägra sälja bolaget. GM är såpass stor att de knappast står och faller på lilla Saab, däremot riskerar Opel en vass konkurrent i framtiden om nya 9-5 släpps lös. Och Opel ägs som bekant av... just det GM.
Senast redigerat av Rquired (22 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 001 Inlägg
22 december 2009
#384
peegee skrev:
Det där är den synen media/GM skapat, inte den verkliga...

När ska folk begripa att GM medvetet placerat förluster i Saab i stort sett hela tiden?

GM har heller aldrig viljat skatta i Sverige (vilket företag vill det?), då kan man inte heller göra vinst, så enkelt är det.
Skitbra för övriga GM att ha ett företag man kan lägga skulderna på, tills det går riktigt åt helvete som det gjorde för ett år sedan.

"Lånat" ut plattformar, motorer, hjulupphängningar osv ....ehh roll
Som ett exempel till är att Saab har fått betala 18 000kr/st i serieproduktpris för en motortyp medans Opel har betalat 6 000kr/st för samma motor, trots att stor del av dess utveckling skett på Powertrain i Trollhättan...
Sen har GMs overheadkostnader varit skyhöga och långt ifrån anpassade till Saab.

Saabs förluster är långt ifrån rena förluster.

Kan du räkna upp några bilmärken i samma nivå som Saab som går med vinst med ca 90.000 producerade bilar på 1 år?

Saab behöver MINST fördubbla sin försäljning för att gå med vinst.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 150 Inlägg
22 december 2009
#385
kolvas skrev:
peegee skrev:
Det där är den synen media/GM skapat, inte den verkliga...

När ska folk begripa att GM medvetet placerat förluster i Saab i stort sett hela tiden?

GM har heller aldrig viljat skatta i Sverige (vilket företag vill det?), då kan man inte heller göra vinst, så enkelt är det.
Skitbra för övriga GM att ha ett företag man kan lägga skulderna på, tills det går riktigt åt helvete som det gjorde för ett år sedan.

"Lånat" ut plattformar, motorer, hjulupphängningar osv ....ehh roll
Som ett exempel till är att Saab har fått betala 18 000kr/st i serieproduktpris för en motortyp medans Opel har betalat 6 000kr/st för samma motor, trots att stor del av dess utveckling skett på Powertrain i Trollhättan...
Sen har GMs overheadkostnader varit skyhöga och långt ifrån anpassade till Saab.

Saabs förluster är långt ifrån rena förluster.

Kan du räkna upp några bilmärken i samma nivå som Saab som går med vinst med ca 90.000 producerade bilar på 1 år?

Saab behöver MINST fördubbla sin försäljning för att gå med vinst.

stor inblick i saabs ekonomi?hört va andra sagt? eller tangentryttare ?
visa lite fakta inte bara komma med påstånde vem som helst kan skriva ihop nått så de låter bra !


4 001 Inlägg
22 december 2009
#386
lelleal skrev:
kolvas skrev:
Kan du räkna upp några bilmärken i samma nivå som Saab som går med vinst med ca 90.000 producerade bilar på 1 år?

Saab behöver MINST fördubbla sin försäljning för att gå med vinst.

stor inblick i saabs ekonomi?hört va andra sagt? eller tangentryttare ?
visa lite fakta inte bara komma med påstånde vem som helst kan skriva ihop nått så de låter bra !

Det är fakta, kolla Saabs resultat sedan starten, för få bilar producerade/sålda för att få någon bra ekonomi.

Kolla hur många bilmärken det finns i Europa/USA som producerar så få bilar och går med vinst i det segmentet som Saab finns i.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 december 2009
#387
kolvas skrev:
lelleal skrev:
kolvas skrev:
Kan du räkna upp några bilmärken i samma nivå som Saab som går med vinst med ca 90.000 producerade bilar på 1 år?

Saab behöver MINST fördubbla sin försäljning för att gå med vinst.

stor inblick i saabs ekonomi?hört va andra sagt? eller tangentryttare ?
visa lite fakta inte bara komma med påstånde vem som helst kan skriva ihop nått så de låter bra !

Det är fakta, kolla Saabs resultat sedan starten, för få bilar producerade/sålda för att få någon bra ekonomi.

Kolla hur många bilmärken det finns i Europa/USA som producerar så få bilar och går med vinst i det segmentet som Saab finns i.

Volvo anses som en relativt liten biltillverkare, och de ligger på ca 400 000 sålda bilar per år.
Saab har som mest sålt ca 130 000 bilar om året, i år beräknas de sälja totalt 30 000 bilar...
Skillnad?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
22 december 2009
#388
TurbOla skrev:
kolvas skrev:
lelleal skrev:

stor inblick i saabs ekonomi?hört va andra sagt? eller tangentryttare ?
visa lite fakta inte bara komma med påstånde vem som helst kan skriva ihop nått så de låter bra !

Det är fakta, kolla Saabs resultat sedan starten, för få bilar producerade/sålda för att få någon bra ekonomi.

Kolla hur många bilmärken det finns i Europa/USA som producerar så få bilar och går med vinst i det segmentet som Saab finns i.

Volvo anses som en relativt liten biltillverkare, och de ligger på ca 400 000 sålda bilar per år.
Saab har som mest sålt ca 130 000 bilar om året, i år beräknas de sälja totalt 30 000 bilar...
Skillnad?

Precis, och idag finns en överkapacitet på biltillverkare, Saab är inte den första och inte den sista att gå i graven.

Om nu det fanns/finns sådan potential att gå med vinst med ca. 90.000 bilar om året så skulle intresenterna stå på rad vilket dom inte gör och dessutom så skulle alla GM:s ekonomer och f.d ägares ekonomer och många fler som är insatta i branschen vara fullständigt dumma i huvudet som låter märket gå i graven eller sälja det.

Det verkar på en del som om detta vore någon komplott mot Saab men så är inte fallet, dom säljer för lite bilar, punkt slut.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

956 Inlägg
23 december 2009
#389
Rquired skrev:
TurbOla skrev:
Hedning skrev:
okej, och vem ska täcka förlusterna och produktutvecklingarna under den tiden då? förlusterna kan vi räkna på 3 miljarder sek per år, mycket pengar även för en miljardär. Å Jävlar, vi behöver en ny 9-3a samt en 9-1 kompaktmodell, hörru ryssen, inte kan du hosta upp 30-40 miljarder till?

Gm hade andra märken att låna plattformar, motorer, hjulupphängningar osv ifrån, och en enorm investeringskassa, men det gick inte ändå. Spyker måste ha andra saker dom vill åt inom saab, eller så har ryssen fått sig en blodpropp någonstans om han går med på något dylikt förslag.

Håller med Hedning här.
Som ett exempel, att utveckla Volvo 850 kostade drygt 15 miljarder, Volvos största investeringsprojekt någonsin.
Som tur är så tyckte allmänheten om bilen, och den såldes i över 800 000 ex på 5 år (92-97).
Om den inte hade blivit omtyckt hade Volvo legat mycket risigt till.

Så det krävs egentligen bara ett enda snedsteg för att sänka en bilindustri om den inte är riktigt kapitalstark...
Så att köpa Saab (5 miljarder?) och driva företaget (3 miljarder om året?) och utveckla nya modeller (säg 15 miljarder per modell) = massa pengar.

Nu är väl nya 9-5an visserligen nästan helt klar, men det krävs att den fungerar och säljer med en gång, annars får man börja om från 0 igen...

Håller med Hedning och TurbOla här:
Glöm inte att nya 9-5 är en GM produkt, vem säger att de över huvud taget släpper den? Jag tror chansen är stor att Saab 9-5 i nyligen presenterad version aldrig kommer att komma ut på marknaden då GM inte vill släppa iväg tekniken. Alltså får en ev. köpare räkna med att få utveckla en ny 9-5, en ny 9-3 och helt nya modeller som en kompaktmodell och en liten SUV från grunden för att bli attraktiva på marknaden.

Om 850 kostade 15 miljader bör en bil kosta minst lika mycket att utveckla idag. I så fall är det 60 miljader som skall upp under en kort tidperiod för att rädda Saab PLUS alla kringkostnader som tex köpeskildring och vad det kostar att driva Saab under de år det tar att utveckla dessa bilar.

Överdriver jag om jag säger siffran 80? Alltså det skall hostas upp 80 miljader* innan Saab har ett fräscht och attraktivt modellprogram och kan börja generera vinst igen.

*60 för utveckling, 5 i köpeskildring och 5år*3miljader per år för att driva bolaget under tiden

Förutsatt att jag inte är helt fel ute är det kanske inte så konstigt att Saab är svårsålt och riskerar nerläggning?

Då lärde man sig något nytt idag då.

Nuvarande nya 9-5 ska inte använad. Nuvarande 9-4X ska inte användas.

Undra vart du fick all den infon ifrån?

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 december 2009
#390
15 miljarder för Volvo 850 var under slutet av 80-talet.
Räkna om det till dagens värde...
Det blir rätt mycket mer än bara 15 miljarder.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

214 Inlägg
23 december 2009
#391
http://www.slideshare.net/Malardalsrade … an-1006527
15 miljarder var 10 % mer värt då än det är nu.
Alltså 13.5 miljarder idag...
Senast redigerat av blixtn (23 december 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 december 2009
#392
Öh? Kronan har devalverats sen 1980-talet?
Inte stärkts...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2009
#393
Glader9991 skrev:
Rquired skrev:
TurbOla skrev:

Håller med Hedning här.
Som ett exempel, att utveckla Volvo 850 kostade drygt 15 miljarder, Volvos största investeringsprojekt någonsin.
Som tur är så tyckte allmänheten om bilen, och den såldes i över 800 000 ex på 5 år (92-97).
Om den inte hade blivit omtyckt hade Volvo legat mycket risigt till.

Så det krävs egentligen bara ett enda snedsteg för att sänka en bilindustri om den inte är riktigt kapitalstark...
Så att köpa Saab (5 miljarder?) och driva företaget (3 miljarder om året?) och utveckla nya modeller (säg 15 miljarder per modell) = massa pengar.

Nu är väl nya 9-5an visserligen nästan helt klar, men det krävs att den fungerar och säljer med en gång, annars får man börja om från 0 igen...

Håller med Hedning och TurbOla här:
Glöm inte att nya 9-5 är en GM produkt, vem säger att de över huvud taget släpper den? Jag tror chansen är stor att Saab 9-5 i nyligen presenterad version aldrig kommer att komma ut på marknaden då GM inte vill släppa iväg tekniken. Alltså får en ev. köpare räkna med att få utveckla en ny 9-5, en ny 9-3 och helt nya modeller som en kompaktmodell och en liten SUV från grunden för att bli attraktiva på marknaden.

Om 850 kostade 15 miljader bör en bil kosta minst lika mycket att utveckla idag. I så fall är det 60 miljader som skall upp under en kort tidperiod för att rädda Saab PLUS alla kringkostnader som tex köpeskildring och vad det kostar att driva Saab under de år det tar att utveckla dessa bilar.

Överdriver jag om jag säger siffran 80? Alltså det skall hostas upp 80 miljader* innan Saab har ett fräscht och attraktivt modellprogram och kan börja generera vinst igen.

*60 för utveckling, 5 i köpeskildring och 5år*3miljader per år för att driva bolaget under tiden

Förutsatt att jag inte är helt fel ute är det kanske inte så konstigt att Saab är svårsålt och riskerar nerläggning?

Då lärde man sig något nytt idag då.

Nuvarande nya 9-5 ska inte använad. Nuvarande 9-4X ska inte användas.

Undra vart du fick all den infon ifrån?

Har aldrig sagt att det är så, bara att jag tror det är så. För övrigt är 9-4x en konceptbil, hade den varit produktionsklar hade den varit presenterad eftersom Saab behöver all den PR de kan få och greppar alla halmstrån.

Jag tror det är en hel del kvar innan 9-4x kan gå i produktion, hade den varit "nästan klar" hade Saab åtminstone skruvat ihop ett par förseriebilar eller dragit maskeringen av ett par prototyper. Men trots ett stort behov av att hävda sig på marknaden har ingen 9-4x presenterats...

Och om 850 kostade 15 miljarder bör en modern bil kosta avsevärt mer, även om 1 Miljard inte är värd lika mycket idag som i början av 1990-talet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

214 Inlägg
23 december 2009
#394
TurbOla skrev:
Öh? Kronan har devalverats sen 1980-talet?
Inte stärkts...

Too much glüwine.
Du har rätt.
Men det är lite skumt att räkna på det där viset.
Exempelvis så hade jag en C64 med bandstation 1985, räkna om hur avancerad den är med dagens teknik 2009. Vad skulle det motsvara för processor idag?
Det har hänt bra mycket sedan 1989.

8 881 Inlägg
23 december 2009
#395
Rquired skrev:
TurbOla skrev:
Hedning skrev:
okej, och vem ska täcka förlusterna och produktutvecklingarna under den tiden då? förlusterna kan vi räkna på 3 miljarder sek per år, mycket pengar även för en miljardär. Å Jävlar, vi behöver en ny 9-3a samt en 9-1 kompaktmodell, hörru ryssen, inte kan du hosta upp 30-40 miljarder till?

Gm hade andra märken att låna plattformar, motorer, hjulupphängningar osv ifrån, och en enorm investeringskassa, men det gick inte ändå. Spyker måste ha andra saker dom vill åt inom saab, eller så har ryssen fått sig en blodpropp någonstans om han går med på något dylikt förslag.

Håller med Hedning här.
Som ett exempel, att utveckla Volvo 850 kostade drygt 15 miljarder, Volvos största investeringsprojekt någonsin.
Som tur är så tyckte allmänheten om bilen, och den såldes i över 800 000 ex på 5 år (92-97).
Om den inte hade blivit omtyckt hade Volvo legat mycket risigt till.

Så det krävs egentligen bara ett enda snedsteg för att sänka en bilindustri om den inte är riktigt kapitalstark...
Så att köpa Saab (5 miljarder?) och driva företaget (3 miljarder om året?) och utveckla nya modeller (säg 15 miljarder per modell) = massa pengar.

Nu är väl nya 9-5an visserligen nästan helt klar, men det krävs att den fungerar och säljer med en gång, annars får man börja om från 0 igen...

Håller med Hedning och TurbOla här:
Glöm inte att nya 9-5 är en GM produkt, vem säger att de över huvud taget släpper den? Jag tror chansen är stor att Saab 9-5 i nyligen presenterad version aldrig kommer att komma ut på marknaden då GM inte vill släppa iväg tekniken. Alltså får en ev. köpare räkna med att få utveckla en ny 9-5, en ny 9-3 och helt nya modeller som en kompaktmodell och en liten SUV från grunden för att bli attraktiva på marknaden.

Om 850 kostade 15 miljader bör en bil kosta minst lika mycket att utveckla idag. I så fall är det 60 miljader som skall upp under en kort tidperiod för att rädda Saab PLUS alla kringkostnader som tex köpeskildring och vad det kostar att driva Saab under de år det tar att utveckla dessa bilar.

Överdriver jag om jag säger siffran 80? Alltså det skall hostas upp 80 miljader* innan Saab har ett fräscht och attraktivt modellprogram och kan börja generera vinst igen.

*60 för utveckling, 5 i köpeskildring och 5år*3miljader per år för att driva bolaget under tiden

Förutsatt att jag inte är helt fel ute är det kanske inte så konstigt att Saab är svårsålt och riskerar nerläggning?

Tror mera på att Nya 9-5 och 9-3X kommer att ingå i försäljningen av SAAB om det nu trots allt skulle bli någon affär av det hela och köpet gäller SAAB automobile AB och inte ett köp under avvecklingen för då ingår ju inte namnet "SAAB". GM får ju "Royalty" på dessa bilar.

Att det skulle kosta 3Miljader att driva SAAB vid en försäljning när det i dag kostar ca  10 låter lite som en gissning och att sälja ett företag för 5 när det finns minst 10 i tillgångar låter som en dålig affär även för GM
Senast redigerat av Hamilton (23 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2009
#396
Hamilton skrev:
Rquired skrev:
TurbOla skrev:

Håller med Hedning här.
Som ett exempel, att utveckla Volvo 850 kostade drygt 15 miljarder, Volvos största investeringsprojekt någonsin.
Som tur är så tyckte allmänheten om bilen, och den såldes i över 800 000 ex på 5 år (92-97).
Om den inte hade blivit omtyckt hade Volvo legat mycket risigt till.

Så det krävs egentligen bara ett enda snedsteg för att sänka en bilindustri om den inte är riktigt kapitalstark...
Så att köpa Saab (5 miljarder?) och driva företaget (3 miljarder om året?) och utveckla nya modeller (säg 15 miljarder per modell) = massa pengar.

Nu är väl nya 9-5an visserligen nästan helt klar, men det krävs att den fungerar och säljer med en gång, annars får man börja om från 0 igen...

Håller med Hedning och TurbOla här:
Glöm inte att nya 9-5 är en GM produkt, vem säger att de över huvud taget släpper den? Jag tror chansen är stor att Saab 9-5 i nyligen presenterad version aldrig kommer att komma ut på marknaden då GM inte vill släppa iväg tekniken. Alltså får en ev. köpare räkna med att få utveckla en ny 9-5, en ny 9-3 och helt nya modeller som en kompaktmodell och en liten SUV från grunden för att bli attraktiva på marknaden.

Om 850 kostade 15 miljader bör en bil kosta minst lika mycket att utveckla idag. I så fall är det 60 miljader som skall upp under en kort tidperiod för att rädda Saab PLUS alla kringkostnader som tex köpeskildring och vad det kostar att driva Saab under de år det tar att utveckla dessa bilar.

Överdriver jag om jag säger siffran 80? Alltså det skall hostas upp 80 miljader* innan Saab har ett fräscht och attraktivt modellprogram och kan börja generera vinst igen.

*60 för utveckling, 5 i köpeskildring och 5år*3miljader per år för att driva bolaget under tiden

Förutsatt att jag inte är helt fel ute är det kanske inte så konstigt att Saab är svårsålt och riskerar nerläggning?

Tror mera på att Nya 9-5 och 9-3X kommer att ingå i försäljningen av SAAB om det nu trots allt skulle bli någon affär av det hela och köpet gäller SAAB automobile AB och inte ett köp under avvecklingen för då ingår ju inte namnet "SAAB". GM får ju "Royalty" på dessa bilar.

Att det skulle kosta 3Miljader att driva SAAB vid en försäljning när det i dag kostar ca  10 låter lite som en gissning och att sälja ett företag för 5 när det finns minst 10 i tillgångar låter som en dålig affär även för GM

Skyll inte på mig, jag hänvisade tom till TurbOlas uppgifter roll tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 december 2009
#397
Hamilton skrev:
Tror mera på att Nya 9-5 och 9-3X kommer att ingå i försäljningen av SAAB om det nu trots allt skulle bli någon affär av det hela och köpet gäller SAAB automobile AB och inte ett köp under avvecklingen för då ingår ju inte namnet "SAAB". GM får ju "Royalty" på dessa bilar.

Att det skulle kosta 3Miljader att driva SAAB vid en försäljning när det i dag kostar ca  10 låter lite som en gissning och att sälja ett företag för 5 när det finns minst 10 i tillgångar låter som en dålig affär även för GM

Jag satte frågetecken efter mina siffror, för att visa att det är ren spekulation.
Men visst, 10 miljarder om året i driftskostnader, då är det ännu svårare att sälja Saab.

Men Volvo PV såldes till Ford för 40 miljarder 1999, och Volvo hade 20 miljarder kr i kassan vid det tillfället, så GM betalade egentligen bara 20 miljarder.
Så varför skulle man inte kunna sälja Saab för 5 miljarder med 10 miljarder i "kassan"?

Även om det låter minst sagt otroligt att Saab skulle ha några pengar över...tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 019 Inlägg
23 december 2009
#398
Rquired skrev:
Har aldrig sagt att det är så, bara att jag tror det är så. För övrigt är 9-4x en konceptbil, hade den varit produktionsklar hade den varit presenterad eftersom Saab behöver all den PR de kan få och greppar alla halmstrån.

Jag tror det är en hel del kvar innan 9-4x kan gå i produktion, hade den varit "nästan klar" hade Saab åtminstone skruvat ihop ett par förseriebilar eller dragit maskeringen av ett par prototyper. Men trots ett stort behov av att hävda sig på marknaden har ingen 9-4x presenterats...

http://www.aftonbladet.se/bil/article3276592.ab
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 … /index.xml
Världspremiär: http://www.bilsport.se/news.php?id=52861

"- Nej det är en större bil i ett helt annat segment, säger Jan Åke Jonsson, som på frågan om när 9-4X börjar säljas drar lite på det, men hoppas på 2009. Hinner man inte till dess blir det 2010."

Visst, man ska inte tro på allt som står i tidningen men om man hoppas kunna börja sälja en bilmodell -09/10 så bör den vara "ganska" produktionsklar.


956 Inlägg
23 december 2009
#399
Garfield skrev:
Rquired skrev:
Har aldrig sagt att det är så, bara att jag tror det är så. För övrigt är 9-4x en konceptbil, hade den varit produktionsklar hade den varit presenterad eftersom Saab behöver all den PR de kan få och greppar alla halmstrån.

Jag tror det är en hel del kvar innan 9-4x kan gå i produktion, hade den varit "nästan klar" hade Saab åtminstone skruvat ihop ett par förseriebilar eller dragit maskeringen av ett par prototyper. Men trots ett stort behov av att hävda sig på marknaden har ingen 9-4x presenterats...

http://www.aftonbladet.se/bil/article3276592.ab
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 … /index.xml
Världspremiär: http://www.bilsport.se/news.php?id=52861

"- Nej det är en större bil i ett helt annat segment, säger Jan Åke Jonsson, som på frågan om när 9-4X börjar säljas drar lite på det, men hoppas på 2009. Hinner man inte till dess blir det 2010."

Visst, man ska inte tro på allt som står i tidningen men om man hoppas kunna börja sälja en bilmodell -09/10 så bör den vara "ganska" produktionsklar.

Föll inte mig i smaken. Tycker inte alls den var snygg. Känns inte så mycket Saab över den.
Tur det är långt kvar till produktion av den.
Källa:Rquired.

22 Inlägg
23 december 2009
#400
Top Gear / BBC: Spyker Car Review - Top Gear 2004

http://www.youtube.com/watch?v=uzwXmPuSFNc

:-)


Rattling the Hills in a Spyker

http://www.youtube.com/watch?v=PmkOjyGDm-U

this thing is just so sick and sinful..it's criminal just by driving around do you have preachers coming up to it and cursing it in the name of Jesus?
Senast redigerat av TheNorwegianStig (23 december 2009)



Sök