3023
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

1 697 Inlägg
23 december 2009
#401
Den är riktigt snygg tycker jag. Inredningen ser riktigt skön ut.


2 182 Inlägg
23 december 2009
#402
Då är Volvo kinesiskt lol Ford säljer till Geely

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

2 751 Inlägg
23 december 2009
#403
Bara en tidsfråga innan Saab-Spyker klistermärken kommer ut smile

Hoppas Saab överlever i alla fall.

Who Djaa bless no man curse

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2009
#404
Garfield skrev:
Rquired skrev:
Har aldrig sagt att det är så, bara att jag tror det är så. För övrigt är 9-4x en konceptbil, hade den varit produktionsklar hade den varit presenterad eftersom Saab behöver all den PR de kan få och greppar alla halmstrån.

Jag tror det är en hel del kvar innan 9-4x kan gå i produktion, hade den varit "nästan klar" hade Saab åtminstone skruvat ihop ett par förseriebilar eller dragit maskeringen av ett par prototyper. Men trots ett stort behov av att hävda sig på marknaden har ingen 9-4x presenterats...

http://www.aftonbladet.se/bil/article3276592.ab
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 … /index.xml
Världspremiär: http://www.bilsport.se/news.php?id=52861

"- Nej det är en större bil i ett helt annat segment, säger Jan Åke Jonsson, som på frågan om när 9-4X börjar säljas drar lite på det, men hoppas på 2009. Hinner man inte till dess blir det 2010."

Visst, man ska inte tro på allt som står i tidningen men om man hoppas kunna börja sälja en bilmodell -09/10 så bör den vara "ganska" produktionsklar.

Det där är Saab 9-4x biopower concept som hade premiär. Och det är en sak att uppskatta en tidangivelse 2008 (och hur ofta har inte olika modeller kommit senare än utlovat?) men att hålla detta tidsschema under de problem Saab haft är förmodligen svårt.

Hade det funnits en produktionsklar eller nästan produktionsklar 9-4x är jag övertygad om att Saab låtit presentera den "riktiga" 9-4x, inte bara en konceptbil. Annat vore ju rätt korkat med tanke på Saabs behov av positiv PR smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 019 Inlägg
23 december 2009
#405
Rquired skrev:
Det där är Saab 9-4x biopower concept som hade premiär. Och det är en sak att uppskatta en tidangivelse 2008 (och hur ofta har inte olika modeller kommit senare än utlovat?) men att hålla detta tidsschema under de problem Saab haft är förmodligen svårt.

Om det hade varit en ren konceptbil så tror jag knappast man påstått att bilen ska kunna köpas nästkommande år. 

Rquired skrev:
Hade det funnits en produktionsklar eller nästan produktionsklar 9-4x är jag övertygad om att Saab låtit presentera den "riktiga" 9-4x, inte bara en konceptbil. Annat vore ju rätt korkat med tanke på Saabs behov av positiv PR smile

Nya 9-5an presenterades inte officiellt förrän den 15 september och då var den helt klar. Den första förseriebilen rullade av bandet den 24 november. Avslöjar man att en ny modell är påväg så finns risken att kunderna väntar med att köpa en ny Saab tills "den nya" kommer. Det vill man ju inte utan man vill sälja gamla modellen in i det sista.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2009
#406
Garfield skrev:
Rquired skrev:
Det där är Saab 9-4x biopower concept som hade premiär. Och det är en sak att uppskatta en tidangivelse 2008 (och hur ofta har inte olika modeller kommit senare än utlovat?) men att hålla detta tidsschema under de problem Saab haft är förmodligen svårt.

Om det hade varit en ren konceptbil så tror jag knappast man påstått att bilen ska kunna köpas nästkommande år. *1.

Rquired skrev:
Hade det funnits en produktionsklar eller nästan produktionsklar 9-4x är jag övertygad om att Saab låtit presentera den "riktiga" 9-4x, inte bara en konceptbil. Annat vore ju rätt korkat med tanke på Saabs behov av positiv PR smile

Nya 9-5an presenterades inte officiellt förrän den 15 september och då var den helt klar. Den första förseriebilen rullade av bandet den 24 november. Avslöjar man att en ny modell är påväg så finns risken att kunderna väntar med att köpa en ny Saab tills "den nya" kommer. Det vill man ju inte utan man vill sälja gamla modellen in i det sista. *2.


1. Inte ren konceptbil, klart 9-4x concept är en förhandsvisning på vad som komma skall. Men att den är mer realistisk än tex 9x air är inte detsamma som att den är klar att producera.

2. Du skrev det själv, 9-5 presenterades inte förens den var helt klar. Så... varför är 9-4x inte presenterad? Att vänta för att inte störa försäljningen är ingen idé här, Saab har inget gammal SUV att ta hänsyn till.
Senast redigerat av Rquired (23 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 019 Inlägg
23 december 2009
#407
Rquired skrev:
Garfield skrev:
Rquired skrev:
Det där är Saab 9-4x biopower concept som hade premiär. Och det är en sak att uppskatta en tidangivelse 2008 (och hur ofta har inte olika modeller kommit senare än utlovat?) men att hålla detta tidsschema under de problem Saab haft är förmodligen svårt.

Om det hade varit en ren konceptbil så tror jag knappast man påstått att bilen ska kunna köpas nästkommande år. *1.

Rquired skrev:
Hade det funnits en produktionsklar eller nästan produktionsklar 9-4x är jag övertygad om att Saab låtit presentera den "riktiga" 9-4x, inte bara en konceptbil. Annat vore ju rätt korkat med tanke på Saabs behov av positiv PR smile

Nya 9-5an presenterades inte officiellt förrän den 15 september och då var den helt klar. Den första förseriebilen rullade av bandet den 24 november. Avslöjar man att en ny modell är påväg så finns risken att kunderna väntar med att köpa en ny Saab tills "den nya" kommer. Det vill man ju inte utan man vill sälja gamla modellen in i det sista. *2.


1. Inte ren konceptbil, klart 9-4x concept är en förhandsvisning på vad som komma skall. Men att den är mer realistisk än tex 9x air är inte detsamma som att den är klar att producera.

2. Du skrev det själv, 9-5 presenterades inte förens den var helt klar. Så... varför är 9-4x inte presenterad? Att vänta för att inte störa försäljningen är ingen idé här, Saab har inget gammal SUV att ta hänsyn till.

Hmm, du läser mina inlägg som fan läser biblen. Jag har aldrig påstått att 9-4X är helt klar, jag skrev "ganska klar", baserat på vad jag läst och sett. Det är mer än en ren konceptbil, vilket både du och jag verkar var överens om. Om man 2008 räknade med att kunna börja sälja bilen 2009 så tror iaf jag att arbetet för att kunna producera bilen storskaligt är påbörjat och ganska långt kommet vid det här laget.


4 001 Inlägg
23 december 2009
#408
Garfield skrev:
Rquired skrev:
Garfield skrev:
Rquired skrev:
Det där är Saab 9-4x biopower concept som hade premiär. Och det är en sak att uppskatta en tidangivelse 2008 (och hur ofta har inte olika modeller kommit senare än utlovat?) men att hålla detta tidsschema under de problem Saab haft är förmodligen svårt.

Om det hade varit en ren konceptbil så tror jag knappast man påstått att bilen ska kunna köpas nästkommande år. *1.


Nya 9-5an presenterades inte officiellt förrän den 15 september och då var den helt klar. Den första förseriebilen rullade av bandet den 24 november. Avslöjar man att en ny modell är påväg så finns risken att kunderna väntar med att köpa en ny Saab tills "den nya" kommer. Det vill man ju inte utan man vill sälja gamla modellen in i det sista. *2.


1. Inte ren konceptbil, klart 9-4x concept är en förhandsvisning på vad som komma skall. Men att den är mer realistisk än tex 9x air är inte detsamma som att den är klar att producera.

2. Du skrev det själv, 9-5 presenterades inte förens den var helt klar. Så... varför är 9-4x inte presenterad? Att vänta för att inte störa försäljningen är ingen idé här, Saab har inget gammal SUV att ta hänsyn till.

Hmm, du läser mina inlägg som fan läser biblen. Jag har aldrig påstått att 9-4X är helt klar, jag skrev "ganska klar", baserat på vad jag läst och sett. Det är mer än en ren konceptbil, vilket både du och jag verkar var överens om. Om man 2008 räknade med att kunna börja sälja bilen 2009 så tror iaf jag att arbetet för att kunna producera bilen storskaligt är påbörjat och ganska långt kommet vid det här laget.

Du verkar ha missat den lilla detaljen att GM har under ganska lång tid försökt sälja Saab vilket troligen har inneburit att all framställning av framtida modeller och även dom som varit i stort sett klara har bromsats eller t.o.m lagts på is och efter att beskedet om nedläggning kom ifrån GM så har dom definitivt inte gjort något åt en ny bilmodell, så även om dom under 2008 sa att man kunde börja sälja bilen 2009 så är det nog i dagsläget snarare 2011 eller 2012 som är det tidigaste för 9-4X

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

22 Inlägg
23 december 2009
#409
Juvakka skrev:
Den är riktigt snygg tycker jag. Inredningen ser riktigt skön ut.

Like a smoking jacket big_smile Spyker er en millardærs galskap, men har blitt mer och mer positiv de siste dagene. Får håpe det går rett veien ang Saab! smile


Det där är Saab 9-4x biopower concept = jeg vil ha!
Senast redigerat av TheNorwegianStig (23 december 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2009
#410
kolvas skrev:
Garfield skrev:
Rquired skrev:

[/b]
1. Inte ren konceptbil, klart 9-4x concept är en förhandsvisning på vad som komma skall. Men att den är mer realistisk än tex 9x air är inte detsamma som att den är klar att producera.

2. Du skrev det själv, 9-5 presenterades inte förens den var helt klar. Så... varför är 9-4x inte presenterad? Att vänta för att inte störa försäljningen är ingen idé här, Saab har inget gammal SUV att ta hänsyn till.

Hmm, du läser mina inlägg som fan läser biblen. Jag har aldrig påstått att 9-4X är helt klar, jag skrev "ganska klar", baserat på vad jag läst och sett. Det är mer än en ren konceptbil, vilket både du och jag verkar var överens om. Om man 2008 räknade med att kunna börja sälja bilen 2009 så tror iaf jag att arbetet för att kunna producera bilen storskaligt är påbörjat och ganska långt kommet vid det här laget.

Du verkar ha missat den lilla detaljen att GM har under ganska lång tid försökt sälja Saab vilket troligen har inneburit att all framställning av framtida modeller och även dom som varit i stort sett klara har bromsats eller t.o.m lagts på is och efter att beskedet om nedläggning kom ifrån GM så har dom definitivt inte gjort något åt en ny bilmodell, så även om dom under 2008 sa att man kunde börja sälja bilen 2009 så är det nog i dagsläget snarare 2011 eller 2012 som är det tidigaste för 9-4X

Kolvas tog orden ur munnen på mig, för övrigt har bibeln aldrig hört till mina starka sidor wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 019 Inlägg
23 december 2009
#411
kolvas skrev:
Du verkar ha missat den lilla detaljen att GM har under ganska lång tid försökt sälja Saab vilket troligen har inneburit att all framställning av framtida modeller och även dom som varit i stort sett klara har bromsats eller t.o.m lagts på is och efter att beskedet om nedläggning kom ifrån GM så har dom definitivt inte gjort något åt en ny bilmodell, så även om dom under 2008 sa att man kunde börja sälja bilen 2009 så är det nog i dagsläget snarare 2011 eller 2012 som är det tidigaste för 9-4X

Nej, jag har inte missat att GM försökt sälja Saab under ca ett års tid?

Nya 9-5'an visades i september 2009 trots att vi redan då visst att GM ville sälja Saab. Där lade man iaf inget på is, varför tror du då att 9-4X skulle läggas på is? Beskedet att Saab skulle läggas ner kom för en vecka sedan, så tidsmässigt är det en piss i havet.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2009
#412
Garfield skrev:
kolvas skrev:
Du verkar ha missat den lilla detaljen att GM har under ganska lång tid försökt sälja Saab vilket troligen har inneburit att all framställning av framtida modeller och även dom som varit i stort sett klara har bromsats eller t.o.m lagts på is och efter att beskedet om nedläggning kom ifrån GM så har dom definitivt inte gjort något åt en ny bilmodell, så även om dom under 2008 sa att man kunde börja sälja bilen 2009 så är det nog i dagsläget snarare 2011 eller 2012 som är det tidigaste för 9-4X

Nej, jag har inte missat att GM försökt sälja Saab under ca ett års tid?

Nya 9-5'an visades i september 2009 trots att vi redan då visst att GM ville sälja Saab. Där lade man iaf inget på is, varför tror du då att 9-4X skulle läggas på is? Beskedet att Saab skulle läggas ner kom för en vecka sedan, så tidsmässigt är det en piss i havet.

Där lade man inget på is, för modellen var i princip klar. Däremot tror jag inte att det finns någon på långa vägar klar 9-4x, för i så fall hade Saab presenterat den.

Som skrivits, även om Saab år 2008 påstod att de hade två år kvar tills 9-4x kunde släppas får du tänka på att det varit två år av ekonomiska problem och försäljning, och till slut föga förvånande en nerläggning. Det var knappast de förutsättningarna Saab räknade med när de påstod sig kunna släppa 9-4x under 2009...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ointresserad.
936 Inlägg
23 december 2009
#413
Tycker verkligen synd om alla som mister sina jobb... Tragiskt enligt mig.

Teabag appreciation club.

1 019 Inlägg
23 december 2009
#414
Rquired skrev:
Där lade man inget på is, för modellen var i princip klar. Däremot tror jag inte att det finns någon på långa vägar klar 9-4x, för i så fall hade Saab presenterat den.

Som skrivits, även om Saab år 2008 påstod att de hade två år kvar tills 9-4x kunde släppas får du tänka på att det varit två år av ekonomiska problem och försäljning, och till slut föga förvånande en nerläggning. Det var knappast de förutsättningarna Saab räknade med när de påstod sig kunna släppa 9-4x under 2009...

Det är nästan på pricken ETT år sedan försäljning blev aktuell. Jag får känslan av att du gärna spär på lite extra för att klanka ner på Saab? Artikeln om 9-4X skrevs i januari 2008, då sades att bilen tidigast kunde komma ut 2009. Först 11 månader senare blev det tal om försäljning. Man bör väl rimligtvis ha hunnit med något under dessa 11 månader?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2009
#415
Garfield skrev:
Rquired skrev:
Där lade man inget på is, för modellen var i princip klar. Däremot tror jag inte att det finns någon på långa vägar klar 9-4x, för i så fall hade Saab presenterat den.

Som skrivits, även om Saab år 2008 påstod att de hade två år kvar tills 9-4x kunde släppas får du tänka på att det varit två år av ekonomiska problem och försäljning, och till slut föga förvånande en nerläggning. Det var knappast de förutsättningarna Saab räknade med när de påstod sig kunna släppa 9-4x under 2009...

Det är nästan på pricken ETT år sedan försäljning blev aktuell. Jag får känslan av att du gärna spär på lite extra för att klanka ner på Saab?* Artikeln om 9-4X skrevs i januari 2008, då sades att bilen tidigast kunde komma ut 2009. Först 11 månader senare blev det tal om försäljning. Man bör väl rimligtvis ha hunnit med något under dessa 11 månader?

Tror du det var 11månader av guld och gröna skogar innan det blev tal om försäljning?





*Jag skriver verkligen inte annorlunda bara för att få Saab att framstå i sämre dager

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 019 Inlägg
23 december 2009
#416
Rquired skrev:
Tror du det var 11månader av guld och gröna skogar innan det blev tal om försäljning?

Nej, men fram tills finanskrisens början under hösten 2008 så kan man väl anta att det var ungefär "som vanligt"? Guld och gröna skogar har det väl (tyvärr) aldrig varit för Saab.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2009
#417
Garfield skrev:
Rquired skrev:
Tror du det var 11månader av guld och gröna skogar innan det blev tal om försäljning?

Nej, men fram tills finanskrisens början under hösten 2008 så kan man väl anta att det var ungefär "som vanligt"? Guld och gröna skogar har det väl (tyvärr) aldrig varit för Saab.

Det är egentligen löjligt att spekulera i detta då ingen av oss egentligen har någon aning om hur redo 9-4x är för marknaden. Men jag tror inte Saab haft resurser att komma vidare långt med modellen under det knappa året, och även om Saab jobbade på i ett år, så har det fortfarande förmodligen stått stilla i ett år.

I så fall är det över ett års utveckling och test kvar på 9-4x, det är mycket för ett bolag utan resurser och i så fall tycker jag knappast 9-4x kan kallas produktionsklar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

342 Inlägg
23 december 2009
#418
Gällande Koenigsegg del i det hela och hur vissa är snabba att döma ut företaget för att bara nyttjat Saab som en bricka i ett eget bisarrt PR-spel:

Väldigt få sitter på alla fakta. Inte heller jag, så jag ska vara försiktig med vad jag påstår.
Men att det är en oerhört komplicerad affär tror jag alla är på det klara med.
Och det finns med all säkerhet miljoner aspekter som var och en kan leda till att en affär i den här storleksordningen spricker.

Utöver köpeskillingen finns det tveklöst massvis av specifika villkor som ställs fram och tillbaka för att affären över huvud taget ska bli av.
Och om parterna då inte når ända fram så går det inte - oavsett om spekulanten har ekonomisk täckning.

I Saabs fall är det uppenbart, då mycket teknik är framtagen under ledning av GM. Både för befintliga och kommande modeller. Med hänsyn till att en bilmodells livscykel idag klassas som minst 4-5 år så är det motsvarande tid minimum som GM på ett eller annat sätt ändå kommer finnas med i bilden. Om inte operativt, så juridiskt.
Sedan finns det gemensamma licenser som GM har fortsatta intressen i, men som inte berör Saabs aktuella modeller. Och mycket mer.

Att GM skulle vara rädda att släppa värdefull teknik tror jag mindre på. Allra minst vad gäller tekniken i nya 9-5.
Vill kineserna komma över teknik så gör de det den enkla vägen. Köper en bil och dissekerar i beståndsdelar, utvärderar och utvecklar något snarlikt och kanske rent av bättre.
Visst finns det patentskydd och allt detta, men det finns alltid vägar förbi allt. Är det något människan är så är det att vara kreativ när det väl behövs.

Min gissning är att det för länge sedan slaktats minst en Buick LaCrosse och en Opel Insignia i Kina och att kinesiska tekniker/ingenjörer just nu utvärderar vad som finns att hämta där.

Så döm inte Koenigsegg.
De försökte, precis som Spyker är i läge att göra nu.
Skulle även de misslyckas så innebär det inte per automatik att de genomfört någon PR-kupp.
Senast redigerat av 9Femma (23 december 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

22 Inlägg
27 december 2009
#419
Det går rykter om en 3 kjøper som skal holde til i Miami smile



Sök