Gällande Koenigsegg del i det hela och hur vissa är snabba att döma ut företaget för att bara nyttjat Saab som en bricka i ett eget bisarrt PR-spel:
Väldigt få sitter på alla fakta. Inte heller jag, så jag ska vara försiktig med vad jag påstår.
Men att det är en oerhört komplicerad affär tror jag alla är på det klara med.
Och det finns med all säkerhet miljoner aspekter som var och en kan leda till att en affär i den här storleksordningen spricker.
Utöver köpeskillingen finns det tveklöst massvis av specifika villkor som ställs fram och tillbaka för att affären över huvud taget ska bli av.
Och om parterna då inte når ända fram så går det inte - oavsett om spekulanten har ekonomisk täckning.
I Saabs fall är det uppenbart, då mycket teknik är framtagen under ledning av GM. Både för befintliga och kommande modeller. Med hänsyn till att en bilmodells livscykel idag klassas som minst 4-5 år så är det motsvarande tid minimum som GM på ett eller annat sätt ändå kommer finnas med i bilden. Om inte operativt, så juridiskt.
Sedan finns det gemensamma licenser som GM har fortsatta intressen i, men som inte berör Saabs aktuella modeller. Och mycket mer.
Att GM skulle vara rädda att släppa värdefull teknik tror jag mindre på. Allra minst vad gäller tekniken i nya 9-5.
Vill kineserna komma över teknik så gör de det den enkla vägen. Köper en bil och dissekerar i beståndsdelar, utvärderar och utvecklar något snarlikt och kanske rent av bättre.
Visst finns det patentskydd och allt detta, men det finns alltid vägar förbi allt. Är det något människan är så är det att vara kreativ när det väl behövs.
Min gissning är att det för länge sedan slaktats minst en Buick LaCrosse och en Opel Insignia i Kina och att kinesiska tekniker/ingenjörer just nu utvärderar vad som finns att hämta där.
Så döm inte Koenigsegg.
De försökte, precis som Spyker är i läge att göra nu.
Skulle även de misslyckas så innebär det inte per automatik att de genomfört någon PR-kupp.
Senast redigerat av 9Femma (23 december 2009)
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!