2699
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2010
#501
kolvas skrev:
kolvas skrev:
Funkiee skrev:
Och dessutom är det spykers 3e bud, GM är ju fan sjuka i skallen mad

du får 50 spänn för din 9-5

edit 1: du får 100 spänn

edit 2: du får 200 spänn

Sådär Funkiee, nu har du fått 3 bud så nu måste du sälja annars är du fan sjuk i skallen

enligt din egen teori iaf.

Jag bjuder 300 spänn, kom igen nu och sälj! GM fick bara 3 bud innan du idiotförklarade dem!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 januari 2010
#502
kolvas skrev:
kolvas skrev:
Funkiee skrev:
Och dessutom är det spykers 3e bud, GM är ju fan sjuka i skallen mad

du får 50 spänn för din 9-5

edit 1: du får 100 spänn

edit 2: du får 200 spänn

Sådär Funkiee, nu har du fått 3 bud så nu måste du sälja annars är du fan sjuk i skallen

enligt din egen teori iaf.

Håll käften för fan, jag får säga så om jag vill, sluta bry dig om mina bilar. Varför säljer GM inte saab, varför vet vi, men det är ju fel i skallen på dom. Först har dom det för försäljning, o då är det inte så många köpare, så istället lägger dom ner när de har en jävla massa bud på saab, då är det ju klart något jävla fel...


Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 januari 2010
#503
Rquired skrev:
kolvas skrev:
kolvas skrev:

du får 50 spänn för din 9-5

edit 1: du får 100 spänn

edit 2: du får 200 spänn

Sådär Funkiee, nu har du fått 3 bud så nu måste du sälja annars är du fan sjuk i skallen

enligt din egen teori iaf.

Jag bjuder 300 spänn, kom igen nu och sälj! GM fick bara 3 bud innan du idiotförklarade dem!

Du med, håll din käft. Och dessutom vill jag inte sälja, en jävla skillnad då, för den har heller aldrig varit till salu i MIN ÄGO!


4 001 Inlägg
8 januari 2010
#504
Funkiee skrev:
kolvas skrev:
kolvas skrev:

du får 50 spänn för din 9-5

edit 1: du får 100 spänn

edit 2: du får 200 spänn

Sådär Funkiee, nu har du fått 3 bud så nu måste du sälja annars är du fan sjuk i skallen

enligt din egen teori iaf.

Håll käften för fan, jag får säga så om jag vill, sluta bry dig om mina bilar. Varför säljer GM inte saab, varför vet vi, men det är ju fel i skallen på dom. Först har dom det för försäljning, o då är det inte så många köpare, så istället lägger dom ner när de har en jävla massa bud på saab, då är det ju klart något jävla fel...

så du vet hur det är?

Jag tror GM har haft Saab till försäljning för att dom varit tvungna och OM dom hade fått ett överpris som heter duga hade dom sålt Saab men nu har dom fått låga bud och då är det bättre för GM att lägga ner.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2010
#505
Funkiee skrev:
Rquired skrev:
kolvas skrev:

Sådär Funkiee, nu har du fått 3 bud så nu måste du sälja annars är du fan sjuk i skallen

enligt din egen teori iaf.

Jag bjuder 300 spänn, kom igen nu och sälj! GM fick bara 3 bud innan du idiotförklarade dem!

Du med, håll din käft. Och dessutom vill jag inte sälja, en jävla skillnad då, för den har heller aldrig varit till salu i MIN ÄGO!

Skall du få sprida en massa skit om GM och en massa positivt om en havererad biltillverkare har jag minst sagt rätt att säga vad jag tycker. I övrigt håller jag med Kolvas, varför säljer GM inte Saab?

Jo, för de har inte fått ett bud som är i närheten av vad bolaget är värt i längden om de behåller det. Tycker du det är korkat, hoppas jag du aldrig hamnar i en maktposition inom ett företag oavsett bransch. För avsett om man tillverkar bilar eller blomkrukor så går vinst före allt, utan vinst är det bara att lägga ner bolaget oavsett hur bra entusiasterna tycker produkterna är.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

682 Inlägg
8 januari 2010
#506
Rquired skrev:
Funkiee skrev:
Rquired skrev:

Jag bjuder 300 spänn, kom igen nu och sälj! GM fick bara 3 bud innan du idiotförklarade dem!

Du med, håll din käft. Och dessutom vill jag inte sälja, en jävla skillnad då, för den har heller aldrig varit till salu i MIN ÄGO!

Skall du få sprida en massa skit om GM och en massa positivt om en havererad biltillverkare har jag minst sagt rätt att säga vad jag tycker. I övrigt håller jag med Kolvas, varför säljer GM inte Saab?

Jo, för de har inte fått ett bud som är i närheten av vad bolaget är värt i längden om de behåller det. Tycker du det är korkat, hoppas jag du aldrig hamnar i en maktposition inom ett företag oavsett bransch. För avsett om man tillverkar bilar eller blomkrukor så går vinst före allt, utan vinst är det bara att lägga ner bolaget oavsett hur bra entusiasterna tycker produkterna är.

kan man inte lägga ner Opel istället o satsa på saab som enligt mig och många andra är en väldigt bra bil, dock dyrare än Opel men ändå, det är tack vare GM som det är så inga jävla Extra kostnader med att bygga Saab bilen.

4 001 Inlägg
8 januari 2010
#507
jesper_NA skrev:
Rquired skrev:
Funkiee skrev:

Du med, håll din käft. Och dessutom vill jag inte sälja, en jävla skillnad då, för den har heller aldrig varit till salu i MIN ÄGO!

Skall du få sprida en massa skit om GM och en massa positivt om en havererad biltillverkare har jag minst sagt rätt att säga vad jag tycker. I övrigt håller jag med Kolvas, varför säljer GM inte Saab?

Jo, för de har inte fått ett bud som är i närheten av vad bolaget är värt i längden om de behåller det. Tycker du det är korkat, hoppas jag du aldrig hamnar i en maktposition inom ett företag oavsett bransch. För avsett om man tillverkar bilar eller blomkrukor så går vinst före allt, utan vinst är det bara att lägga ner bolaget oavsett hur bra entusiasterna tycker produkterna är.

kan man inte lägga ner Opel istället o satsa på saab som enligt mig och många andra är en väldigt bra bil, dock dyrare än Opel men ändå, det är tack vare GM som det är så inga jävla Extra kostnader med att bygga Saab bilen.

då ska vi se, Saab säljer ca 90.000 bilar om året, det är vad opel säljer 1:a kvartalet i bara tyskland, alltså är inte valet så svårt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Administratör
11 899 Inlägg
8 januari 2010
#508
Nu får ni ta och lugna ned er lite imho. Acceptera att det finns människor med andra åsikter än din egen och undvik personangreppen.

När man tar till personangrepp så har man redan förlorat...

... sen kan man även förlora sitt konto här på Garaget om man bara tar i lite för mycket, och det vill vi ju inte ska ske, inte sant?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Administratör
11 899 Inlägg
8 januari 2010
#509
Funkiee skrev:
Hoppas att GM dör, dom är ju för fan helt jävla störda i huvudet, jäva fittor mad mad

Läs det jag skrev ovan. Ditt uppförande är inte acceptabelt!

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2010
#510
jesper_NA skrev:
Rquired skrev:
Funkiee skrev:
Du med, håll din käft. Och dessutom vill jag inte sälja, en jävla skillnad då, för den har heller aldrig varit till salu i MIN ÄGO!

Skall du få sprida en massa skit om GM och en massa positivt om en havererad biltillverkare har jag minst sagt rätt att säga vad jag tycker. I övrigt håller jag med Kolvas, varför säljer GM inte Saab?

Jo, för de har inte fått ett bud som är i närheten av vad bolaget är värt i längden om de behåller det. Tycker du det är korkat, hoppas jag du aldrig hamnar i en maktposition inom ett företag oavsett bransch. För avsett om man tillverkar bilar eller blomkrukor så går vinst före allt, utan vinst är det bara att lägga ner bolaget oavsett hur bra entusiasterna tycker produkterna är.

kan man inte lägga ner Opel istället o satsa på saab som enligt mig och många andra är en väldigt bra bil, dock dyrare än Opel men ändå, det är tack vare GM som det är så inga jävla Extra kostnader med att bygga Saab bilen.

1. Opel lider inte av åkomman "Kronisk förlust"

2. Opel är ett företag som går bra, Saab är motsatsen. Varför har Opel förtjänat att gå omkull när det är Saab som inte lyckats som biltillverkare?

3. Oavsett vad ni tycker, GM bestämmer.

4. Hur många i världen tycker att Saab är en bättre bil än Opel? Opel har definitivt sin beskärda del av entusiaster och tillverkar bra bilar. Bättre än Saab? Inte alltid, men för tillfället så gör dom det utan tvivel.

5. Opel har av GM bedömts lönsamt att behålla, därför genomfördes aldrig den planerade försäljningen.

6. Saab må vara klyftiga, eller har varit åtminstone. Men är inte i närheten av Opels resurser.

7. Opel har fler än 2 modeller

8. Opels fabrik etc ligger i ett mer gynnsamt läge nere på kontinenten, det var därför det var på förslag att flytta Saab tillverkningen till Russelheim(?) för nått år sedan.

9. Jag är säker på att GM kan komma upp med ett tiotal anledningar till. Men jag tro bara det finns ens en enda för att behålla Saab och lägga ner Opel...
Senast redigerat av Rquired (8 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 111 Inlägg
8 januari 2010
#511
amen rquired begriper du tieeeep inte att opel ba råstar fö ja såg en kadet 88 igår å den hade råsthål å de e en ful jevla farmorsbil tieep saab e ju betre den e svensk å fins me törbo å gå trima öpp te 400 hestar asså fan va gm e störda aså de e saab såm hålit öppe deras förseljning i ala tider fatar de inte de gå i kånkörs om de leger ner saab för saab e ju tieep best för brorsans saab gå hårdare en min äeråx tieeep...


...... roll


Hur mycket man än gillar Saab så är det nog bara att inse att det går så här, hur mycket man än sitter och gnäller på Internet. Och ja, företag går under hela tiden, det är bara att inse, man måste sälja för att överleva, det går inte bedriva välgörenhet, det går inte att tjäna pengar på att det sitter snorungar på internetforum (och nu pekar jag inte ut NÅGON särskild utan menar rent generellt)  som inte ens har råd att köpa ens produkter och säger att Saab är bäst...

Som sagt var...

ALLA här inne som INTE köpt en sprillans ny Saab på sistone, hör till de som bär ansvaret för att Saab går omkull. Jag är en av de medskyldiga, och förmodligen nästan alla andra som skrivit i tråden också.
Senast redigerat av Volvo544special65 (8 januari 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2010
#512
Volvo544special65 skrev:
amen rquired begriper du tieeeep inte att opel ba råstar fö ja såg en kadet 88 igår å den hade råsthål å de e en ful jevla farmorsbil tieep saab e ju betre den e svensk å fins me törbo å gå trima öpp te 400 hestar asså fan va gm e störda aså de e saab såm hålit öppe deras förseljning i ala tider fatar de inte de gå i kånkörs om de leger ner saab för saab e ju tieep best för brorsans saab gå hårdare en min äeråx tieeep...


...... roll


Hur mycket man än gillar Saab så är det nog bara att inse att det går så här, hur mycket man än sitter och gnäller på Internet. Och ja, företag går under hela tiden, det är bara att inse, man måste sälja för att överleva, det går inte bedriva välgörenhet, det går inte att tjäna pengar på att det sitter snorungar på internetforum (och nu pekar jag inte ut NÅGON särskild utan menar rent generellt)  som inte ens har råd att köpa ens produkter och säger att Saab är bäst...

Som sagt var...

ALLA här inne som INTE köpt en sprillans ny Saab på sistone, hör till de som bär ansvaret för att Saab går omkull. Jag är en av de medskyldiga, och förmodligen nästan alla andra som skrivit i tråden också.

ojj då, nae de fatta ja inte fö ja trodde saab ba rasade vxl-lådor och rostade de med, okså har de tieep ba varit sämre versioner av Alfa 164 (Saab 9000) och diverse opel modeller de senaste åren ju tongue

**********************************************************************************

Jag är definitivt medverkande till att Saab går omkull, om det innebär att jag inte köpt någon Saab. Och varför skulle jag ha gjort så? Även om det är fina bilar så är det definitivt inte de bästa på marknaden och har inget som tilltalar mig, och jag antar att det är så många andra tänkt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

945 Inlägg
8 januari 2010
#513
Funkiee skrev:
Hoppas att GM dör, dom är ju för fan helt jävla störda i huvudet, jäva fittor mad mad

Lillevän... Buhuuu.


OEM <3
6 957 Inlägg
8 januari 2010
#514
Haha shit vilken nivå det blivit här tongue Folk blir skrämda för att Saab läggs ner och folk får gå hem..hur bra
kan ni historian om saab? Gå tillbaka till slutet av 80-talet/tidigt 90-tal och kolla hur många som fick gå hem den gången..

Saab kanske reser sig i framtiden, teknik och utveckling försvinner inte bara för att varumärket gör det.

Det är tråkigt då Saab idag är en bra bil men med bromsad utveckling.

OEM <3

5 111 Inlägg
9 januari 2010
#515
Rquired skrev:
Jag är definitivt medverkande till att Saab går omkull, om det innebär att jag inte köpt någon Saab. Och varför skulle jag ha gjort så? Även om det är fina bilar så är det definitivt inte de bästa på marknaden och har inget som tilltalar mig, och jag antar att det är så många andra tänkt smile

Jovisst är det ju så det gått.
Produkter som för få människor vill köpa försvinner helt enkelt.
Då spelar det ingen som helst roll hur mycket man än gillade Vira Blåtira, Amiga 500, Laserdiscspelare eller...Saab 9-5. Det är ju till och med så illa att marknaden inte alltid styrs av vad som är bäst - utan av vad som uppfyller folks behov bäst till rimligast pris. Och då kan det lika gärna vara ett skapat behov av att t.ex. flasha med ett varumärke - skulle BMW (som jag tar som exempel BARA för att det är ett starkt varumärke som andas prestige i de flestas öron) till exempel bygga en lådbil med briggs & stratton-motor så skulle det fortfarande finnas en kundkrets som köpte den för att det trots allt var en BMW - det skulle aldrig funka för ett märke med betydligt mer diffus image som Saab... OK, 92-96, Sonett, 99, 900OG, det var väldigt speciella bilar som tilltalade en speciell grupp människor, och stärkte kanske bilden av Saab i deras ögon - men sen 9000 har det egentligen bara blivit mer och mer diffust vad märket står för...

De svagaste slås ut - förra gången var det MG/Rover (vilket rent bilhistoriskt i mina ögon är en mycket större förlust än Saab), nu är det några av GMs märken som Saturn (OK, saknat av ingen skulle jag förvisso tro), Pontiac (ett anrikt märke att sakna det med - betydligt äldre än Saab, speciellt om man räknar med anfadern Oakland, men led av samma problem som Saab mot slutet, diffus image och för stor portion badge-engineering) och så klart - Saab. Nya märken kommer in på marknaden, räkna med kineserna om några år! Jag tror inte alls deras bilar kommer vara i närheten av den klass som Saab höll - men det är inte allt... Vem åker nästa gång? Chrysler? De har ju varit på fallrepet många gånger förr. Volvo? När Geely tagit russinen ur kakan? Det här är knappast sista gången - tro mig.

Ärligt talat, GM hade nog inte ens funderat på att sälja Saab om det gett dem vinst - men snarare har de nog gett dem huvudvärk. Jag förstår att de inte alls är intresserade av att släppa ut ny teknik - allraminst med en helt färsk modell som nya 9-5 - till vilket pris som helst. Det har säkert pågått mycket som ingen av oss vet nånting om... Så att sitta och spekulera leder ingen vart...

Som sagt, jag har aldrig heller köpt en ny Saab. Och ändå tycker jag det är tråkigt att Saab går omkull - men jag kan inte skylla ifrån mig. Så de jag stör mig på är de som menar att det är alla andras fel. GM, Obama, Koenigsegg, Maud Olofsson och alla som borde ingripit. Kanske man borde köpt en Saab från början i stället för att skylla på alla andra??? Ofta ser jag dessa kommentarer fällas av grabbar som kör 900 och 9000 som knappast var nya när de köpte dem då de av allt att döma ofta är i 15-20-års ålder.

Jag har en Mercedes, och jag gillar den, jag är en stor entusiast märket, och skulle givetvis tycka det var mycket tråkigt om Mercedes försvann. Samtidigt, min bil är från 1985, jag var inte ens född när den glänste i Philipsons skyltfönster, jag har aldrig köpt en ny Mercedes och kommer aldrig göra heller, mest troligt. Om alla skulle tänka som mig skulle också Mercedes gå under, och jag skulle inte kunna skylla ifrån mig då heller.

Samtidigt kan man ju inte sympatiköpa en bil per år från varje tillverkare för att hålla dem vid liv, skulle bli så lite pengar över till pilsner och korv då... neutral

Tänk på denna i framtiden:
"Den här historien handlar om fyra människor. Vi kan kalla dem Alla, Någon, Vem som helst och Ingen.
Ett viktigt arbete måste utföras, och Alla var övertygad om att Någon skulle göra det. Vem som helst kunde ha gjort det, men Ingen gjorde det, trots att det var Allas arbete.
Alla tyckte att Vem som helst kunde göra det, men Ingen ansåg att Alla skulle göra det.
Det hela slutade med att Alla skyllde på Någon när Ingen gjorde vad Vem som helst kunde ha gjort."


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 januari 2010
#516
Håller med:

MG
Rover
Oldsmobile
Pontiac
Saturn (Ok då, finns bättre saker att sörja)
Med flera...

Jämfört med flera av dessa är Saab och dess historia inget att slänga upp. Ta Oldsmobile med dess anor, teknik och design. Eller pontiac, ligger samma historia bakom där. Och detta är märken som tillverkat betydligt fler bilar, kommit upp med betydligt mer innovationer och gjort ett betydligt större intryck på bilmarknaden.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
9 januari 2010
#517
Rquired skrev:
Håller med:

MG
Rover
Oldsmobile
Pontiac
Saturn (Ok då, finns bättre saker att sörja)
Med flera...

Jämfört med flera av dessa är Saab och dess historia inget att slänga upp. Ta Oldsmobile med dess anor, teknik och design. Eller pontiac, ligger samma historia bakom där. Och detta är märken som tillverkat betydligt fler bilar, kommit upp med betydligt mer innovationer och gjort ett betydligt större intryck på bilmarknaden.

Men en skillnad där, åtminstone med Saturn och Pontiac, är att det fanns ingen som ville köpa dem. Vet inte hur det är med dem andra. Saab måste ha något som gjorde att Koeningsegg Group tyckte det var värt att lägga ut 70 miljoner på att förhandla fram EIB-lån, ta fram en ny affärsplan med mera + att det nu i slutminutrarna finns fyra budgivare varav en gör sitt tredje försök samt tre andra som man inte hört så mycket om men vissa sak tydligen ha funnits med från allra första början då Saab var till salu.

Någonting med Saab är det som gör att det enligt olika källor fanns ett trettiotal intressenter från början.

Men ni har helt rätt i att alla som inte köpt en ny Saab är skyldiga till att Saab går under. Där är jag inräknad men hade jag haft ekonomi till det så hade jag gärna plockat ut en helt ny 9-3 Aero men ett halvt år efter studenten finns inte dem pengarna riktigt smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 januari 2010
#518
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
Håller med:

MG
Rover
Oldsmobile
Pontiac
Saturn (Ok då, finns bättre saker att sörja)
Med flera...

Jämfört med flera av dessa är Saab och dess historia inget att slänga upp. Ta Oldsmobile med dess anor, teknik och design. Eller pontiac, ligger samma historia bakom där. Och detta är märken som tillverkat betydligt fler bilar, kommit upp med betydligt mer innovationer och gjort ett betydligt större intryck på bilmarknaden.

Men en skillnad där, åtminstone med Saturn och Pontiac, är att det fanns ingen som ville köpa dem. Vet inte hur det är med dem andra. Saab måste ha något som gjorde att Koeningsegg Group tyckte det var värt att lägga ut 70 miljoner på att förhandla fram EIB-lån, ta fram en ny affärsplan med mera + att det nu i slutminutrarna finns fyra budgivare varav en gör sitt tredje försök samt tre andra som man inte hört så mycket om men vissa sak tydligen ha funnits med från allra första början då Saab var till salu.

Någonting med Saab är det som gör att det enligt olika källor fanns ett trettiotal intressenter från början.

Men ni har helt rätt i att alla som inte köpt en ny Saab är skyldiga till att Saab går under. Där är jag inräknad men hade jag haft ekonomi till det så hade jag gärna plockat ut en helt ny 9-3 Aero men ett halvt år efter studenten finns inte dem pengarna riktigt smile

Nog fanns det planer att sälja Pontiac osv, varför det inte såldes? Förmodligen av samma anledning som GM håller inne med Saab, de var tvungna att sätta ut det till försäljning men helst av allt ville de bara lägga ner det och behålla godbitarna.

Eller, hade GM fått göra som de (ursprungligen) velat hade de behållit Pontiac som ett nischmärke.

70 miljoner, låter som räkningen för ett rejält PR-jippo. Och dessutom fanns chansen att faktiskt få köpa märket.

MG/Rover blev faktiskt sålt om man skall vara noggrann, till Kineser som fortsatte att tillverka modellen 75 under namnet Roewe. Då kunde det faktiskt lika gärna läggas ner roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 111 Inlägg
9 januari 2010
#519
Samtidigt har jag tänkt på att GM och många fler kanske borde kolla lite åt VAG-hållet?

Skoda, Seat, VW och Audi... Egentligen fyra märken med rätt så olik profil. Som uppfyller olika behov, ser olika ut, trots att det finns en stark "VAG-anda" i dem allihop, man ser och anar att de är släkt, de delar många komponenter, men ändock - olika, och det verkar funka år ut och år in? Ingen ifrågasätter varför marknaden erbjuder Octavia, Leon, Golf och A3 - ibland under samma tak till och med. Samma platta och designmässigt en viss samhörighet - men totalt olika bilar...

VAG verkar lyckas med det här med badge-engineering där de flesta verkar ha mycket kvar att lära...


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 januari 2010
#520
Volvo544special65 skrev:
Samtidigt har jag tänkt på att GM och många fler kanske borde kolla lite åt VAG-hållet?

Skoda, Seat, VW och Audi... Egentligen fyra märken med rätt så olik profil. Som uppfyller olika behov, ser olika ut, trots att det finns en stark "VAG-anda" i dem allihop, man ser och anar att de är släkt, de delar många komponenter, men ändock - olika, och det verkar funka år ut och år in? Ingen ifrågasätter varför marknaden erbjuder Octavia, Leon, Golf och A3 - ibland under samma tak till och med. Samma platta och designmässigt en viss samhörighet - men totalt olika bilar...

VAG verkar lyckas med det här med badge-engineering där de flesta verkar ha mycket kvar att lära...

Svaret kom du med själv, dom lyckas för att det skiljer en hel del mellan bilarna. (Satt i perspektivet att det trots allt bygger på samma grund)

Fast nya Seat A4, eller jag menar Exeo var att ta i och snåla lite väl mycket. Fast visst, det blev en bra bil av det. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök