Rquired skrev:
Jag är definitivt medverkande till att Saab går omkull, om det innebär att jag inte köpt någon Saab. Och varför skulle jag ha gjort så? Även om det är fina bilar så är det definitivt inte de bästa på marknaden och har inget som tilltalar mig, och jag antar att det är så många andra tänkt
Jovisst är det ju så det gått.
Produkter som för få människor vill köpa försvinner helt enkelt.
Då spelar det ingen som helst roll hur mycket man än gillade Vira Blåtira, Amiga 500, Laserdiscspelare eller...Saab 9-5. Det är ju till och med så illa att marknaden inte alltid styrs av vad som är bäst - utan av vad som uppfyller folks behov bäst till rimligast pris. Och då kan det lika gärna vara ett skapat behov av att t.ex. flasha med ett varumärke - skulle BMW (som jag tar som exempel BARA för att det är ett starkt varumärke som andas prestige i de flestas öron) till exempel bygga en lådbil med briggs & stratton-motor så skulle det fortfarande finnas en kundkrets som köpte den för att det trots allt var en BMW - det skulle aldrig funka för ett märke med betydligt mer diffus image som Saab... OK, 92-96, Sonett, 99, 900OG, det var väldigt speciella bilar som tilltalade en speciell grupp människor, och stärkte kanske bilden av Saab i deras ögon - men sen 9000 har det egentligen bara blivit mer och mer diffust vad märket står för...
De svagaste slås ut - förra gången var det MG/Rover (vilket rent bilhistoriskt i mina ögon är en mycket större förlust än Saab), nu är det några av GMs märken som Saturn (OK, saknat av ingen skulle jag förvisso tro), Pontiac (ett anrikt märke att sakna det med - betydligt äldre än Saab, speciellt om man räknar med anfadern Oakland, men led av samma problem som Saab mot slutet, diffus image och för stor portion badge-engineering) och så klart - Saab. Nya märken kommer in på marknaden, räkna med kineserna om några år! Jag tror inte alls deras bilar kommer vara i närheten av den klass som Saab höll - men det är inte allt... Vem åker nästa gång? Chrysler? De har ju varit på fallrepet många gånger förr. Volvo? När Geely tagit russinen ur kakan? Det här är knappast sista gången - tro mig.
Ärligt talat, GM hade nog inte ens funderat på att sälja Saab om det gett dem vinst - men snarare har de nog gett dem huvudvärk. Jag förstår att de inte alls är intresserade av att släppa ut ny teknik - allraminst med en helt färsk modell som nya 9-5 - till vilket pris som helst. Det har säkert pågått mycket som ingen av oss vet nånting om... Så att sitta och spekulera leder ingen vart...
Som sagt, jag har aldrig heller köpt en ny Saab. Och ändå tycker jag det är tråkigt att Saab går omkull - men jag kan inte skylla ifrån mig. Så de jag stör mig på är de som menar att det är alla andras fel. GM, Obama, Koenigsegg, Maud Olofsson och alla som borde ingripit. Kanske man borde köpt en Saab från början i stället för att skylla på alla andra??? Ofta ser jag dessa kommentarer fällas av grabbar som kör 900 och 9000 som knappast var nya när de köpte dem då de av allt att döma ofta är i 15-20-års ålder.
Jag har en Mercedes, och jag gillar den, jag är en stor entusiast märket, och skulle givetvis tycka det var mycket tråkigt om Mercedes försvann. Samtidigt, min bil är från 1985, jag var inte ens född när den glänste i Philipsons skyltfönster, jag har aldrig köpt en ny Mercedes och kommer aldrig göra heller, mest troligt. Om alla skulle tänka som mig skulle också Mercedes gå under, och jag skulle inte kunna skylla ifrån mig då heller.
Samtidigt kan man ju inte sympatiköpa en bil per år från varje tillverkare för att hålla dem vid liv, skulle bli så lite pengar över till pilsner och korv då...
Tänk på denna i framtiden:
"Den här historien handlar om fyra människor. Vi kan kalla dem Alla, Någon, Vem som helst och Ingen.
Ett viktigt arbete måste utföras, och Alla var övertygad om att Någon skulle göra det. Vem som helst kunde ha gjort det, men Ingen gjorde det, trots att det var Allas arbete.
Alla tyckte att Vem som helst kunde göra det, men Ingen ansåg att Alla skulle göra det.
Det hela slutade med att Alla skyllde på Någon när Ingen gjorde vad Vem som helst kunde ha gjort."