3861
Sök

kärvande bakbroms

mulle mek
679 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
tjaa kollade till mina bromsbackar bak och det är dags o byta så jag har köpt allt nu och montera tillbaka allt som det satt innan . men nu till problemet .. jag försökte  få på trumman ett antal ggr men jag fick aldrig  på trumman som den ska sitta. det var större springa  på vänster sida  än höger sida om trumman.

till slut fick jag den på plats och sen  försökte jag snurra på trumman för o se om den inte ligger emot.
den satt som sten och jag försökte dra runt trumman med ett rör och det gick lite grann.

jag har släppt på wiren och på spännaren för bromsbackarna samt tryckt in kolvarna så dom inte ligger o trycker.

jag satte på däcket o allt  sen försökte jag köra och det va som om man hade handbromsen i. så jag gasa lite mer så släppte det   och jag körde fram o tillbaka en stund sen släppte det o den rulla ganska fritt.
men jag hade måla bromstrumman röd med motorfärg sen så va hela trumman svart ist och det lukta lite om den. så min fråga är om  nått tagit skada lr nått ? 

bilen är en bmw e30 316 90:a med trumbromsar bak utan abs
Senast redigerat av r3zz1 (21 december 2009)

Gasar tills det Rasar !!!

mulle mek
679 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
r3zz1 skrev:
tjaa kollade till mina bromsbackar bak och det är dags o byta så jag har köpt allt nu och montera tillbaka allt som det satt innan . men nu till problemet .. jag försökte  få på trumman ett antal ggr men jag fick aldrig  på trumman som den ska sitta. det var större springa  på vänster sida  än höger sida om trumman.

till slut fick jag den på plats och sen  försökte jag snurra på trumman för o se om den inte ligger emot.
den satt som sten och jag försökte dra runt trumman med ett rör och det gick lite grann.

jag har släppt på wiren och på spännaren för bromsbackarna samt tryckt in kolvarna så dom inte ligger o trycker.

jag satte på däcket o allt  sen försökte jag köra och det va som om man hade handbromsen i. så jag gasa lite mer så släppte det   och jag körde fram o tillbaka en stund sen släppte det o den rulla ganska fritt.
men jag hade måla bromstrumman röd med motorfärg sen så va hela trumman svart ist och det lukta lite om den. så min fråga är om  nått tagit skada lr nått ? 

bilen är en bmw e30 316 90:a med trumbromsar bak utan abs

kan någon va snäll o hjälpa mig ?

509 Inlägg
20 december 2009
Är det rätt delar?
Har du släppt tillräckligt på vajern?
Är justeringen släpp så mycket det går?
Har du monterat ihop det rätt?
Om ja på samtliga då har du problem.
Man brukar fixa en sida åt gången så man kan kolla hur det ska se ut.
Lycka till.

mulle mek
679 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Nico-the-kid skrev:
Är det rätt delar?
Har du släppt tillräckligt på vajern?
Är justeringen släpp så mycket det går?
Har du monterat ihop det rätt?
Om ja på samtliga då har du problem.
Man brukar fixa en sida åt gången så man kan kolla hur det ska se ut.
Lycka till.

ja rätt delar. jag har släppt på allt  så mycket det som det gick.
jaa jag har satt allt som det satt innan. jag har bara bytt på vänstra sidan , ska byta högra idag.
.

okej, ska byta andra sidan idag o se om det blir lika dant lr om det går felfritt.

men vad kan hända om bromsbackarna skulle ligga på då ? dom slits ner snabbare det vet jag men  bränns dom fast lr vad blir  påföljden ?

564 Inlägg
20 december 2009
kolla igen om du verkligen fick rätt bromsbackar. Jag köpte på Meca till min E21a och då blev det fel. Samma bekymmer som dig. Dom nya var NÄSTAN lika dana som dom gamla. Hålbilden skiljde med några mm.
Om du har släppt på vajern och spännaren i trumman så ska det funka sen. När du kommit så långt så justerar du backarna så att du får så mycket anläggningsyta som möjligit mot trumman utan att backarna ligger på. Du ska alltså se till så att inte bara en änden av backarna nuddar trumman.

//Johan

mulle mek
679 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
groze skrev:
kolla igen om du verkligen fick rätt bromsbackar. Jag köpte på Meca till min E21a och då blev det fel. Samma bekymmer som dig. Dom nya var NÄSTAN lika dana som dom gamla. Hålbilden skiljde med några mm.
Om du har släppt på vajern och spännaren i trumman så ska det funka sen. När du kommit så långt så justerar du backarna så att du får så mycket anläggningsyta som möjligit mot trumman utan att backarna ligger på. Du ska alltså se till så att inte bara en änden av backarna nuddar trumman.

//Johan

nu har jag monterat  högra sidan och där gick dom  på hur lätt som helst utan nå problem.  det va bara vänstra sidan. nu rullar  båda sidorna  hyffsat  lätt .  så jag tror inte det ska va nå knas längre.  men det luktar lite om trumman efter man kört.

det kanske äär färgen jag pensla trumman med? körde med motorfärg . kanske det som inte tål värmen ?

Okejbratja
255 Inlägg
21 december 2009
r3zz1 skrev:
groze skrev:

//Johan

nu har jag monterat  högra sidan och där gick dom  på hur lätt som helst utan nå problem.  det va bara vänstra sidan. nu rullar  båda sidorna  hyffsat  lätt .  så jag tror inte det ska va nå knas längre.  men det luktar lite om trumman efter man kört.

det kanske äär färgen jag pensla trumman med? körde med motorfärg . kanske det som inte tål värmen ?

Det är ju backarna som ligger och tar emot! dom är förmodligen lika slut som dom du bytte!.......
Varför det luktar är ju för att du har bränt sönder backarna!!!
Färgen är det inte fel på....

Gör fel gör om gör rätt!

Ta bort trumman och kolla hur mycket du har kvar.

Om du behöver hjälp kan jag ev komma förbi i morgon om det inte blir en hetsig julklappshandel med kärringen.

mulle mek
679 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
SoNic- skrev:
r3zz1 skrev:
groze skrev:

//Johan

Det är ju backarna som ligger och tar emot! dom är förmodligen lika slut som dom du bytte!.......
Varför det luktar är ju för att du har bränt sönder backarna!!!
Färgen är det inte fel på....

Gör fel gör om gör rätt!

Ta bort trumman och kolla hur mycket du har kvar.

Om du behöver hjälp kan jag ev komma förbi i morgon om det inte blir en hetsig julklappshandel med kärringen.

haha  nej då har öppnat o kollat  o det är lika mkt  belägg kvar som när jag montera dom. jag plocka isär allt o montera ihop allt igen och det va enkelt o få på allt nu big_smile

jag va  o besikta skiten iidag och fick då ojämn bromsverkan på vänster bak 0.8 och höger va 1,5
så det vänstra kärvar sååg jag igår.
hur ska man då åtgärda det problemet ?  renovera cylindern/kolvarna till trumman lr går det o fixa utan o byta saker ?

Bilmekaniker
235 Inlägg
21 december 2009
renovera cylindrarna gör man inte, är dom blöta under damasken så bytar man dem - om dom läckt.  hur sitter sjusteringen du som har haft av dom? Självsjysterande?  där e inte bara luft i systemet på den ena sidan?  Ingen lastkänande historia som börjat strula?
Senast redigerat av Peran (21 december 2009)

mulle mek
679 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
Peran skrev:
renovera cylindrarna gör man inte, är dom blöta under damasken så bytar man dem - om dom läckt.  hur sitter sjusteringen du som har haft av dom? Självsjysterande?  där e inte bara luft i systemet på den ena sidan?  Ingen lastkänande historia som börjat strula?

okej jag vet inte tror inte den läcker för har  kolla bromsvätskan då och då .
nej det är ett kugg hjul man snurrar,
nej jag har själv sett att ena kolven  kärvar den åker inte fram o tillbaka  som den andra gör.
nee den har antagligen kärva en längre tid för dom gamla backarna va ena nästan helt slut medans det andra hade runt hälften av belägget kvar.

Sök