3378
Sök

Problem med obd

1 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Hej
Har köpt en OBD till usb omvandlade på kjell och company(http://www.kjell.com/?item=48223&path=&view=1). Det medföljande programmet moDiag funkar bra för huyndai getz -04. Men vill inte funka på opel omega -97 och Renault scenic -04. Något som haft samma problem?

Tack på förhand

/Marcus

Whatever :)
1 652 Inlägg
21 december 2009
Hmm antagligen har du inte OBD-2 utan bara OBD

Själv funderar jag på att skaffa denna men vet inte ännu om den tar volvo 940 -95 och uppåt?
Eller om den är bra för över huvudtaget smile
http://www.biltema.se/products/product. … mId=139177
Senast redigerat av XeptiQ (21 december 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

103 Inlägg
10 januari 2010
XeptiQ skrev:
Hmm antagligen har du inte OBD-2 utan bara OBD

Själv funderar jag på att skaffa denna men vet inte ännu om den tar volvo 940 -95 och uppåt?
Eller om den är bra för över huvudtaget smile
http://www.biltema.se/products/product. … mId=139177

Hej. Det blir billigare att inte tror på Biltema i fall att det handlar om avancerade utrustning. Jag har tittat mycket på vad är OBD, hur fungerar den och vad som finns på marknaden. Jag kan säga so här: i fall att man vill köpa OBD läsare med cirka tio protokoll blir det från 1000 spänd. Och protokoller är det största problem som kan vara bökig. Därför att köpa proffsig  OBD läsare för sig skälv är onorma pengar

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
12 januari 2010
Troligen är det programmet du har som inte är kompatibelt med de bilarna. Sök på nätet efter program till olika bilmärken så kommer du hitta det.

Sladden är inget fel på då du kom åt en bil med den. Det handlar bara om mjukvara. smile

446 Inlägg
12 januari 2010
bara för att krångla till det så finns tre olika sorters OBD... OBD, OBD2 och EOBD tongue

Olika
907 Inlägg
12 januari 2010
sirmiro skrev:
Troligen är det programmet du har som inte är kompatibelt med de bilarna. Sök på nätet efter program till olika bilmärken så kommer du hitta det.

Sladden är inget fel på då du kom åt en bil med den. Det handlar bara om mjukvara. smile

Det där är en sanning med modifikation, en del bilar kräver även andra interface så det kan varafel interface till fel bil som inhandlats så att säga...

Är det dessutom ett interface baserat på ELM har man målat in sig i ett hörn eftersom det enda programmet i datorn gör är att prata med ELM eftersom sedan ELM pratar med bilen i sin tur och har inte programvaran i ELM stöd för aktuell bil hjälper det inte vilket program man har i datorn...

Mvh
Fredrik

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
12 januari 2010
fredriq skrev:
sirmiro skrev:

Det där är en sanning med modifikation, en del bilar kräver även andra interface så det kan varafel interface till fel bil som inhandlats så att säga...

Är det dessutom ett interface baserat på ELM har man målat in sig i ett hörn eftersom det enda programmet i datorn gör är att prata med ELM eftersom sedan ELM pratar med bilen i sin tur och har inte programvaran i ELM stöd för aktuell bil hjälper det inte vilket program man har i datorn...

Det är just det som OBD2 har gjort gemensamt.

Du ska kunna nyttja samma kabel till alla bilar.

Men Nissans mjukvara passar inte alltid så bra på toyota och liknande, men det ska vara kopplat på samma sätt i kablarna till OBD2 kontakten och ritningarna för det är öppna för alla. Just för att skapa ett lättare system där det inte krävs 50 olika kablar/adaptrar.

Så det är mjukvaran det handlar om.
Sladden är bara en sladd som går från OBD2 - RS232 anslutning eller omvandlat till USB i vissa fall, ingen modifiering/behandling av signalerna...

103 Inlägg
12 januari 2010
Det är precis som jag menade. Protokoller-dom ska man ha!!! Vet nån om protokoll till seat cordoba 98? Juste Narius. Du har mjukvara från Tjell! Vad trur du om du skulle kunna dela den med mig? Jag vill testa på min seat cordoba. Jag har likadant historia, att det finns slad men ingen passande mjukvara till seat cordoba.
Tack

Olika
907 Inlägg
12 januari 2010
sirmiro skrev:
fredriq skrev:
sirmiro skrev:

Det är just det som OBD2 har gjort gemensamt.

Du ska kunna nyttja samma kabel till alla bilar.

Men Nissans mjukvara passar inte alltid så bra på toyota och liknande, men det ska vara kopplat på samma sätt i kablarna till OBD2 kontakten och ritningarna för det är öppna för alla. Just för att skapa ett lättare system där det inte krävs 50 olika kablar/adaptrar.

Så det är mjukvaran det handlar om.
Sladden är bara en sladd som går från OBD2 - RS232 anslutning eller omvandlat till USB i vissa fall, ingen modifiering/behandling av signalerna...

Jag vet inte hur mycket praktiska erfarenheter du har av diagnostik och OBD2 men under de år jag hållt på så har jag samlat på mig en del erfarenheter och kunskaper i ämnet och det säger att det ibland går använda samma kabel till alla bilar etc oavsett om de är OBD2-kompatibla eller ej...

Bilen snackar dessutom RS-485 som skiljer sig en del från RS-232 som en vanlig com-port snackar, omvandlaren mellan dessa standarder kan det på vissa bilar ställas höga krav på och andra bilar är betydligt mera lättflörtade... Till RS-232 finns sedan ett antal olika protokoll, som även de kräver olika mycket av just 485 till 232-omvadlaren, CAN-BUS är ett sådant exempel, då krävs mera och smartare komponeter. Varje protokoll använder dessutom olika stift i den 16-poliga OBD2-kontakten.

Så att säga att en kabel funkar till alla OBD2-kompatibla bilar är och förblir en sanning med modifikation...

Mvh
Fredrik

Olika
907 Inlägg
12 januari 2010
Anatoli skrev:
Det är precis som jag menade. Protokoller-dom ska man ha!!! Vet nån om protokoll till seat cordoba 98? Juste Narius. Du har mjukvara från Tjell! Vad trur du om du skulle kunna dela den med mig? Jag vill testa på min seat cordoba. Jag har likadant historia, att det finns slad men ingen passande mjukvara till seat cordoba.
Tack

Till din Seat kan du använda ett billigt interface som brukar kallas KKL-com eller KKL-USB beroende på anslutning mot datorn, till detta funkar tex programmen VAG-COM, WBH och VWtools.

Mvh
Fredrik

103 Inlägg
12 januari 2010
Jag har redan VAG-COM och kabel. Det finns ingen Cordoba på listan. Däremot finns alla andra Seat bilar.

Olika
907 Inlägg
12 januari 2010
Anatoli skrev:
Jag har redan VAG-COM och kabel. Det finns ingen Cordoba på listan. Däremot finns alla andra Seat bilar.

Om du menar listan över bilar i Autoscan-funktionen behöver du inte använda den funktionen alls utan gå in under varje enskild modul under "select module" längst upp till vänster i huvudfönstret och koppla upp dig, 01 för motor, 17 för instrument etc...
Senast redigerat av fredriq (12 januari 2010)

Mvh
Fredrik

103 Inlägg
12 januari 2010
Ok. Vad om jag har prövat "select module" och program hängde sig vid varje försök?

103 Inlägg
12 januari 2010
Har varit på garaget och testade en gång till. Om jag trycker på TEST skriver den att interface är hittat men opto/ISO-NO, Ross-Tech design-NO. Och program hängdes om jag gick til lselect-module och hade vält module. Däremot har kommit felmeddelande istället för hängning i fall kabel var framkopplade.

Sök