3133
Sök

Chippa Golf GTI - Stertman eller Vtech?

217 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#1
Ja då ska jag chippa min bil. Bilen det handlar om är en Golf V GTI med 2,75" Milltek från turbon med racekat.
Nu till problemet. Vtech eller Stertman motorsport?

Med fullt avgassystem  så ska det ge mig 295hk och 400+nm hos Vtech. (Steg3)
Och 265-270hk ?nm hos Stertman motorsport.

Hur kan det va sån skillnad med samma hårdvara? Skiljer ju ändå 25hk?:S
Är Vtechs 25hk snabbare om man ställer två likadana bilar jämter varann?

Hos Vtech får man en RTS så man kan lägga in programmet själv och hos Stertman så går dom in med GIAC som nyckel o mappar bilen tydligen.

Vilket tycker ni verkar bäst? Har ni hört nåt bra/dåligt om nåt av företagen?

Mvh Jocke

Das Auto

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
26 december 2009
#2
Kan ju vara så att V-tech anger drömsiffror bara, vilket inte är helt ovanligt.

http://www.gtiklubben.nu/forum/archive/ … -6447.html
Senast redigerat av THEBADGUY (26 december 2009)

Allt för den där jävla hatten!

217 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#3
THEBADGUY skrev:
Kan ju vara så att V-tech anger drömsiffror bara, vilket inte är helt ovanligt.

http://www.gtiklubben.nu/forum/archive/ … -6447.html

aa har ju läst lite om det där oxå..därför man är lite osäker..hmm dom har ju bäst priser annars av
dessa två företag.
Men dom har ju bänkpapper på deras bilar. Kan dom mixra nåt med bänken?
Eller är dom bara mkt bättre än Stertman?yikes

Das Auto

Administratör
2 980 Inlägg
26 december 2009
#4
Du blir nog nöjd oavsett vad du väljer jag har kört  vtech och tycker det funkade ruskigt bra men jag vet om folk som kör med stertmans med och dom är oxo nöjda så det spelar nog inte så stor roll...

En kopp av den svarta såsen...

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
26 december 2009
#5
Har ingen personlig erfaranhet av varken V-tech eller Stertman men har inte hört något direkt negativt av någon av dessa. Fördelen med Vtech är ju deras RTS dosa som gör det enkelt att koppla in och ur.
Sen känns ju Stertman lite mer personligt på något sätt. Och angående effekten så tror jag inte du känner
någon större skillnad, samtidigt som Stertman kanske väljer att ta ur lite mindre men tryggare effekt?

Enbart lite tankar från min sida smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

217 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#6
Nöjd lär jag nog bli eftersom jag får mer effekt än innan smile Men sen är det ju en prisfråga oxå. Vtech är billigare och där får man ganska mkt mer effekt. Enligt stertman håller bränslepumpen för max 250hk ungefär. Medans Vtech byter den först vid steg 4 (300+hk) ?

Das Auto

217 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#7
_Norrland_ skrev:
Har ingen personlig erfaranhet av varken V-tech eller Stertman men har inte hört något direkt negativt av någon av dessa. Fördelen med Vtech är ju deras RTS dosa som gör det enkelt att koppla in och ur.
Sen känns ju Stertman lite mer personligt på något sätt. Och angående effekten så tror jag inte du känner
någon större skillnad, samtidigt som Stertman kanske väljer att ta ur lite mindre men tryggare effekt?

Enbart lite tankar från min sida smile

Aaa RTS dosan verkar ju ruggigt smidig! Men hos dom andra får man ju en personlig mappning som du säger. Känns ju som Stertmans är lite mer hållbart i längden medan Vtech ligger på gränsen av vad grejerna klarar?roll

Das Auto

1 231 Inlägg
26 december 2009
#8
finns bara ETT givet val där , Stertman ALLA dagar i veckan.  Otroligt duktig.
Speciellt på VAG bilar. 
Kollar på Rian's bil tex...

Administratör
2 980 Inlägg
26 december 2009
#9
Det finns inte ETT givet val. Kan ni inte motivera varför så är det bättre ni inte skriver i tråden då den snart spårar ur annars.

En kopp av den svarta såsen...

217 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#10
Tigerofsweden skrev:
finns bara ETT givet val där , Stertman ALLA dagar i veckan.  Otroligt duktig.
Speciellt på VAG bilar. 
Kollar på Rian's bil tex...

Hur kommer det sig då? Har ju läst mkt bra om Vtech oxå på Rsklubben osv.. Men även lite folk
på olika forum som är lite tveksamma till Vtech. Hur kommer det sig? Ingen som har några exempel?

Das Auto

217 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#11
Ingen som har nån av företagen?

Das Auto

Cupra_
26 december 2009
#12
MyGel här på garaget har VTECH i sin Leon Cupra (samma motor som din) och han är helnöjd iaf. Personligen hade jag tagit BSR på en så ny bil för de lämnar garanti.. Men det är jag det..

217 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#13
Diabolo skrev:
MyGel här på garaget har VTECH i sin Leon Cupra (samma motor som din) och han är helnöjd iaf. Personligen hade jag tagit BSR på en så ny bil för de lämnar garanti.. Men det är jag det..

okej. BSR har jag oxå kollat på men skulle vilja ha mer än deras steg 1 som dom har.smile

Das Auto

1 853 Inlägg
27 december 2009
#14
Diabolo skrev:
MyGel här på garaget har VTECH i sin Leon Cupra (samma motor som din) och han är helnöjd iaf. Personligen hade jag tagit BSR på en så ny bil för de lämnar garanti.. Men det är jag det..

Jag tror det sitter en BYD motor i Seat Leon Cupra:an, dvs likadan som i Golf GTI Edition 30/Audi S3:an. En förstärkt 2.0 TFSI med annan turbo mm. Eller har jag fel ?

Så jag tror inte du kan få ut lika mycket med den vanliga Golf GTI:n utan att byta ut en del andra grejer också...

Men kolla med Fady han har ju fått ut rätt bra med effekt ur sin med "vanliga" motorn och GIAC (Stertman) men tror han fått byta turbo och IC mm i alla fall...

Sedan tror jag även att Fady körde Vtech innan men bytte till Stertman...

/mvh soyd

Vw trimmare
2 995 Inlägg
27 december 2009
#15
GTI_Jocke skrev:
Men dom har ju bänkpapper på deras bilar. Kan dom mixra nåt med bänken?

snabba pull helt enkelt ungefär som när man mäter 230hk på en 1.8T med k03 effekten finns där i 1 sekund sen blir det för mycket värme..

Du blir garanterat nöjd vilken du än väljer..


135 Inlägg
30 december 2009
#16
Jag har kört VTech Skoda Octavia RS II med deras Extreme + som skall lämna 295 hk.
Jag har även kört en Audi A3 2.0TFSI som skall ge 275 hk och visst är det skillnad mot orginal men det känns långt ifrån dessa hk siffror.
Efter att ha hört med en säljare från Vtech så säger han att dom pikar på den effekten men ligger annars runt 240-250hk då bensinpumpen mm sätter stopp.

Jag har lämnat min bil till Stertman och den går betydligt bättre än VTech bilarna. Ifs så har jag gjort mer än de men ändå. Jag har lämnat BMW M5 E39 bakom mig och då har jag ändå bara ca 330hk.
Skillnaden är STABIL effekt.

Eftersom att du sitter i samma funderingar som jag satt i så säger jag bara STERTMAN MOTORSPORT!!
Finns faktiskt inget annat alternativ om du vill ha bra skjuts i bitarna smile

217 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#17
Massa bra om Stertman alltså smile Ingen som har nåt bra o säga om Vtech? Varför har inte dom stabil effekt?

Das Auto

77 Inlägg
30 december 2009
#18
sladdandebarnet skrev:
Jag har kört VTech Skoda Octavia RS II med deras Extreme + som skall lämna 295 hk.
Jag har även kört en Audi A3 2.0TFSI som skall ge 275 hk och visst är det skillnad mot orginal men det känns långt ifrån dessa hk siffror.
Efter att ha hört med en säljare från Vtech så säger han att dom pikar på den effekten men ligger annars runt 240-250hk då bensinpumpen mm sätter stopp.

Jag har lämnat min bil till Stertman och den går betydligt bättre än VTech bilarna. Ifs så har jag gjort mer än de men ändå. Jag har lämnat BMW M5 E39 bakom mig och då har jag ändå bara ca 330hk.
Skillnaden är STABIL effekt.

Eftersom att du sitter i samma funderingar som jag satt i så säger jag bara STERTMAN MOTORSPORT!!
Finns faktiskt inget annat alternativ om du vill ha bra skjuts i bitarna smile

"en säljare från v-tech"
Vore intressant att veta vem det är som säger att 250 hk är gränsen..
Gränsen går inte vid 250 hk !

"Audi A3 2.0TFSI som skall ge 275 hk"
Vad jag vet finns det ingen effekt  angiven då denna bil är orginal samt kör med ett testprogram.
Tänk på att din bil är Fwd och A3 är en 4 x 4.
Bilen ska testas i bänk och med RL och det vet du antar jag.


"Ifs så har jag gjort mer än de men ändå"

Du har ju ett AWK k04 kit med intercooler, spridare, insug avgas.
Klart den går bättre än bara chippade bilar, konstigt vore det väl annars.
Kom gärna och testa mot min bil som har motsvarande.
Tittar man på Racelogic går min bil med liknande tider som Ed 30 golfarna som Stermtan lagt in chip i.

Du glömde visst nämna att du är återförsäljare för Giac / Stertman.


Här är en Dyno på en helt org bil med bara program.
3 St tester i rad för att kontrollera hur stabil effekten är:
http://www.vtech.se/c3t.jpg

Chiptuner ;)

77 Inlägg
30 december 2009
#19
Från AWE hemsida:
Antar att du har en uppgraderad bränslepump ?

Isf är det detta du har:

361 hk / 500Nm på motorn
361 crank hp and 370 crank torque with Audi S3 intercooler,
cold air intake, and AWE Fueling Kit on pump fuel program

Chiptuner ;)

77 Inlägg
30 december 2009
#20
Ang bränsle:

AWE själva hävdar att man kan få ut 335 motor hk samt 480 nm med ORG spridare och bränslepump.

Jag har jobbat med dessa motorer sedan dom kom ut 2005 och kan det mesta.
Jag vet hur man kan få ut bränsle så det räcker långt.

Läs nedan noga.


http://www.awe-tuning.com/pages/shared/ … =mk5k05kit

Chiptuner ;)


Sök