3530
Sök

Chippa Golf GTI - Stertman eller Vtech?

Administratör
2 980 Inlägg
5 januari 2010
Så ni har varit hos vtech och konstaterat att dom INTE är proffs då? Annars fattar jag inte varför ni skriver som ni gör. Jonis va hemma hos mig och chippade bilen, mycket bättre service än så kan man väl knappast få?

En kopp av den svarta såsen...

217 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
Stertman mappar bilen medans Vtech chippar bilen. Ingen bil är likadan hos Stertman medans alla använder samma program hos Vtech. om man har samma steg alltså. Stämmer det?

Das Auto

rian
5 januari 2010
Goffen skrev:
Så ni har varit hos vtech och konstaterat att dom INTE är proffs då? Annars fattar jag inte varför ni skriver som ni gör. Jonis va hemma hos mig och chippade bilen, mycket bättre service än så kan man väl knappast få?

Känner Jonis, mycket bra kille att ha att göra med..
Men trådskaparen ville veta erfarenheter om respektive
tuningföretag, då är det väl på sin plats att man skriver
vad man tycker?

rian
5 januari 2010
GTI_Jocke skrev:
Stertman mappar bilen medans Vtech chippar bilen. Ingen bil är likadan hos Stertman medans alla använder samma program hos Vtech. om man har samma steg alltså. Stämmer det?

Vtech mappar, vet inte hur det är med steg1 dock.

77 Inlägg
5 januari 2010
GTI_Jocke skrev:

Giac´s Normala ÅF jobbar enligt följande:
(Detta enligt en Åf från England som Säljer Giac.)

GIAC har färdiga program till alla bilar.

En återförsäljare kan dock logga värden med ex Vag-com.

Skulle en bil ligga och backa tänding eller ha för mycket ladd eller likn kan Återförsäljaren skicka ett logfilen till Giac.

Anser Giac att det är ett problem kan dom göra en ny fil som dom skicka till Återförsäljaren.

Har man en rullande landsväg tillgänglig kan man göra mycket på denna väg.
Har man inte det get inte loggningen lika mycket

Görs ovan på en Steg 1 fil ? - inte troligt

Betänk att USA ligger lite annorlunda i tid.

V-tech kan göra mappningar.

Dock kräver det att man besöker en ÅF som har ex Rullande landsväg.

Köper man RTS kan man dock berätta vilken typ av fil man vill ha så anpassas filen efter önskemål.

Sedan kan kan faktiskt användaren själv logga sin bil och skicka in loggen och få justeringar gjorda.
Då får man en justerad fil att lägga in i RTS.

Vill man ha en bil mappad är det oftast flera saker som är gjorda på bilen.

Då tar det en hel dag i bänk för att få en bra mappning.

Observera - Dessa bilar kan inte mappas LIVE.

Chiptuner ;)

135 Inlägg
5 januari 2010
Dom gånger jag varit hos Stertman så mappar han bilarna, han trycker inte bara i en mjukvara smile.

Administratör
2 980 Inlägg
5 januari 2010
"Vill inte klanka ner på andra företag, men Stertman Motorsport har bevisat mer än väl
att dom kan få fart på bilar, Själv är jag supernöjd med vad Golfen presterar irl
tummen upp för ett proffsigt företag som kan sin sak.. mvh"
Det kanske är jag som inte kan läsa men sättet du bygger upp meningen på tycker jag låter konstigt man kan ju inte ensidigt hävda att en firma är bättre än en annan om man inte provat båda. Givetvis kan man skriva att man gillade servicen hos en viss firma men då man högst troligen inte testat båda blir ju hela meningen konstig. Håll er till fakta och sak så mycket som möjligt. 

Ex kan ju priset på chip vara intressant vad kostar det att chipa hos vtech vs SM ?

rian
5 januari 2010
Goffen skrev:
"Vill inte klanka ner på andra företag, men Stertman Motorsport har bevisat mer än väl
att dom kan få fart på bilar, Själv är jag supernöjd med vad Golfen presterar irl
tummen upp för ett proffsigt företag som kan sin sak.. mvh"
Det kanske är jag som inte kan läsa men sättet du bygger upp meningen på tycker jag låter konstigt man kan ju inte ensidigt hävda att en firma är bättre än en annan om man inte provat båda. Givetvis kan man skriva att man gillade servicen hos en viss firma men då man högst troligen inte testat båda blir ju hela meningen konstig. Håll er till fakta och sak så mycket som möjligt. 

Ex kan ju priset på chip vara intressant vad kostar det att chipa hos vtech vs SM ?

Goffen... är riktigt glad för din skull att du är nöjd, det är väl det som är meningen?
Det jag menar är att både Martin å jag har bevisat på diverse event hur bra en
trimmad bil från SM går, tyvärr vet vi ännu inte hur en trimmad bil från Vtech står sig under
såna förhållanden,men det kommer nog bli ändring på det 2010 eller hur Jonis..

217 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
jag är ute efter ett steg 2 eller 3. Vtech har ju mkt billigare monteringskostnader än Stertman. Men det betyder väl inte att dom gör det sämre? Kan ju va halva priset mot Stertman liksom. Jag vill ligga runt 280-300 stabila och driftsäkra ghästkrafter.

Das Auto

135 Inlägg
5 januari 2010
Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna wink.
Kan vara så att ena firman har mer att tjäna på en sak och då blir "monteringskostanden" billigare.
Handlar väl om hur priset blir i slutändan totalt?

Sen kan det handla om hur pass seriös man är också. Vet inte vad du tänker på men tex montera en DP tar ju några timmar.  Inget illa om något företag alls men finns en anledning till att det skiljer i pris. Ingen har ett rödakorset symbol på fasaden smile

217 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
kan ta ett exempel. Ena företaget tog 1500:- för att montera uppgraderings bensinpump. Och det andra tog 500:-

Das Auto

27 Inlägg
6 januari 2010
Har använt mig av V-Tech sen bilen var ny,första programvaran som las in i bilen var deras första mapp till TFSI och den var hösten 2006 och bilen bänkades då till org 212hk i motorn och efter programvara till 245hk i motorn med ett laddtryck på ca 1.1bar.........åren och erfarenheten har sprungit vidare och fick tillfälle att testa deras extremmapp....bilen bänkades då till 274hk i motorn med ett laddtryck på 1.5bar och 3" system FMIC och programvara.....Har bara gott om säga om V-Tech tex att kunna ringa och få hjälp en söndagkväll vid kl 21:00 är jävligt mycket respekt i mina ögon och dessutom brinner Jonis och V-Tech för det dom pysslar med....och dom slår många gamla rävar på fingrarna när det gäller att ta fram optimal programvara...så pass att skitsnack dras igång att effekten inte stämmer trots att V-Tech bilar har bänkats på flera olika bänkar och tillfällen!....Min bil har även fått deras nya bränslepumps insats monterad+nytt insug och större tryckrör så den håller effekten stabilare och man slippper fuelcuts.....underbart att se jämförelser med ed30 bilarna som kör på k04 vs k03!......... Har hört att stertman brukar få bra fart i bilarna....speciellt dom röda;-)

46 Inlägg
6 januari 2010
335d skrev:
Mattias på Stertman Motorsport är i mina ögon ett proffs. Han kan optimera din bil hur du vill, från en enkel program vara till att bygga om din bil till ett riktigt monster, beroende på vad du har för bil.

Vad grundar du proffs på ?

Han överför bara logger som Giac skickar till honom,för det krävs nog inte en proffs.Han är ÅF åt Giac,vilket innebär vad jag vet att en ÅF får inte justera i programen själva utan att Giac tillåter det.

Det som är positivt är att han tack vore Giac justerar varije bil ,eftersom alla bilar är så olika men jag tror inte att det är så så stort sak för V tech att göra liknande men då stiger summan.

Proffs är en som kan utveckla en programvara från botten som är 100 bra på alla område.

-----------------------

Bortsett från det..

Eftersom jag lägger och har lagt massor med år på test av olika bilar osv,och kan mestadels om prestandan så ställer jag upp en dag i vår och testar Giacs programvara och V tech och jämför på alla område,prestandan,körbarhet,segdragning,mm
Samma bil,hårdvara och steg.
Då kan jag skriva lite kort så får folk en gång för alla få en uppfattning av dessa trimföretag.

Jag tror inte att Matias,eller Jonis något emot detta.

Mvh
Senast redigerat av AeroPlus (6 januari 2010)

Kör:Saab 9-5 Aero Hirsch Performance 300 hk 400 nm

rian
6 januari 2010
GTI_Jocke skrev:
kan ta ett exempel. Ena företaget tog 1500:- för att montera uppgraderings bensinpump. Och det andra tog 500:-

Ser ingen anledning att tveka i detta fall, 500 kr är ett kanonpris, vad har du köpt uppgraderingkittet
någonstans? Vad har du mer att göra förutom pumpen? Trodde faktist det va chippa/mappning
vi snacka om, men som sagt byt den hårvara du ha tänkt göra sen är det väl bara testa å se
vad företagen har att erbjuda när det gäller chipp/mapp, kan inte va lätt att välja efter allt snack personligen hade det snurrat i huvudet av alla komentarer,men lycka till

135 Inlägg
6 januari 2010
500kr är ju taget, låter sjukt billigt.
Stertman har nyckel och öppnar upp GIAC progvaran så han mappar smile.

Inget ont om något företag. Hör av dig med vilket det blev och vad du tycker smile

Administratör
2 980 Inlägg
6 januari 2010
Vi nöjjer oss här tråden ska inte handla om vad man kan och inte kan göra osv. Sammanfattningen blir att det är 2 företag med bra service som kan sin sak. Pris och hästkrafter spelar in såklart men troligen blir ingen missnöjd oavsett firma man väljer. mvh

Sök