2491
Sök

Trimning av Saab 9000 2.3T

21 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#1
Tänkte trimma min Saab 9000 2.3T men är lite dålig på vad man kan göra med dom. Har själv kunskapen att skruva, men behöver trimningstips. Det är ju tråkigt att bara chippa.

Vad kan man göra för att komma upp i omkring 300 hk? Ingen speciell budget är satt för projektet.

Kom gärna med tips!

Tack på förhand!


24 Inlägg
394 Inlägg
31 december 2009
#3
jadu kan ju köra på följande:

ny alu IC
hårdare koppling ( är ett måste )
ny programvara ( steg 4+ )
större snurra garrett t28 et.c
kanske ny spridare
ny BTR och 3 bars map sensor
3" från turbon med antagligen ingen katt eller en 100 cells racekisse

kanske förstärka lådan med.

vem fan är maptun?

1 210 Inlägg
31 december 2009
#4
Hej!
har 290hk 440 nm i min pärla aero 2.3

Kör orginal snurra än... så länge de håller orginal Ic med, orginal spridare...

så de jag menar att de von-aron skrivit är ingen regel smile

Däremot så sitter 3" ferrita med race kisse på, har öppet filter ifrån Jr sen en annan programvara.. bilen går bra..
men ska jag nu fortsätta så är de dags för större IC,spridare ,3 bars mappsensor, större snurra bättre koppling...
Och om du har planer på att kanske ta den över 300 hk så är de bra med de sista sakerna jag skrev..

mvh

106 Inlägg
31 december 2009
#5
med trollspeed steg 3 får du 309 hk 547 nm förutsatt at du köper ett 15 t agg + starkare fjäder i klockan..allt annat org funkar spridare,ic,mm o tror trollspeed tar runt 4000 för prg-varan  m.v.h


394 Inlägg
31 december 2009
#6
saab_lejf skrev:
med trollspeed steg 3 får du 309 hk 547 nm förutsatt at du köper ett 15 t agg + starkare fjäder i klockan..allt annat org funkar spridare,ic,mm o tror trollspeed tar runt 4000 för prg-varan  m.v.h

så du menar att jag kan ta ut 309 hk förutsatt att jag har en 15 t turbo?

ekis: jo, men du har en aero med starkare koppling med smile

men lite överkurs är det ju att byta map sensor och btr samt ic men det kan vara  bra att byta med effekter över 300 hk ++

vem fan är maptun?

500 Inlägg
31 december 2009
#7
saab_lejf skrev:
med trollspeed steg 3 får du 309 hk 547 nm förutsatt at du köper ett 15 t agg + starkare fjäder i klockan..allt annat org funkar spridare,ic,mm o tror trollspeed tar runt 4000 för prg-varan  m.v.h

Var det inte det Trollspeed steget (före detta SQR) som testades 100-200km/h och fick sämre tid än original Aero pga. IC;n?
Senast redigerat av Nocturnal (31 december 2009)


106 Inlägg
31 december 2009
#8
Von-Aron skrev:
saab_lejf skrev:
med trollspeed steg 3 får du 309 hk 547 nm förutsatt at du köper ett 15 t agg + starkare fjäder i klockan..allt annat org funkar spridare,ic,mm o tror trollspeed tar runt 4000 för prg-varan  m.v.h

så du menar att jag kan ta ut 309 hk förutsatt att jag har en 15 t turbo?

ekis: jo, men du har en aero med starkare koppling med smile

men lite överkurs är det ju att byta map sensor och btr samt ic men det kan vara  bra att byta med effekter över 300 hk ++

jupp förutsatt 3-tum avgas å filter så får du den effekten,hade de prg i från början o vi prova på rullar,går mycket bra..smile


106 Inlägg
31 december 2009
#9
Nocturnal skrev:
saab_lejf skrev:
med trollspeed steg 3 får du 309 hk 547 nm förutsatt at du köper ett 15 t agg + starkare fjäder i klockan..allt annat org funkar spridare,ic,mm o tror trollspeed tar runt 4000 för prg-varan  m.v.h

Var det inte det Trollspeed steget (före detta SQR) som testades 100-200km/h och fick sämre tid än original Aero pga. IC;n?

som sagt vi prova på nordic med dessa grejer o steg 3 prg-vara resultatet blev 309 hk o 547 nm slå d me så mycke org grejer blir nog ganska svårt..


1 210 Inlägg
31 december 2009
#10
saab_lejf skrev:
Nocturnal skrev:
saab_lejf skrev:
med trollspeed steg 3 får du 309 hk 547 nm förutsatt at du köper ett 15 t agg + starkare fjäder i klockan..allt annat org funkar spridare,ic,mm o tror trollspeed tar runt 4000 för prg-varan  m.v.h

Var det inte det Trollspeed steget (före detta SQR) som testades 100-200km/h och fick sämre tid än original Aero pga. IC;n?

som sagt vi prova på nordic med dessa grejer o steg 3 prg-vara resultatet blev 309 hk o 547 nm slå d me så mycke org grejer blir nog ganska svårt..

hm vridet var mest intressant där... tongue   Jag har nordic steg 3 programvara i min.. men med ny Ic större turbo så borde jag kunna trycka ur liknande siffror då?

106 Inlägg
31 december 2009
#11
Ekis! skrev:
saab_lejf skrev:
Nocturnal skrev:

Var det inte det Trollspeed steget (före detta SQR) som testades 100-200km/h och fick sämre tid än original Aero pga. IC;n?

som sagt vi prova på nordic med dessa grejer o steg 3 prg-vara resultatet blev 309 hk o 547 nm slå d me så mycke org grejer blir nog ganska svårt..

hm vridet var mest intressant där... tongue   Jag har nordic steg 3 programvara i min.. men med ny Ic större turbo så borde jag kunna trycka ur liknande siffror då?

nope,d är skillnad på trollspeeds prgvara tror dom ger mer tändning el nått,nordic e lite snällare blir inte samma vrid..men ja tror bara d,är inte säker,kan juh oxå va så  att nordic snålar med vrid för att spara låda tex..


394 Inlägg
31 december 2009
#12
saab_lejf skrev:
Nocturnal skrev:
saab_lejf skrev:
med trollspeed steg 3 får du 309 hk 547 nm förutsatt at du köper ett 15 t agg + starkare fjäder i klockan..allt annat org funkar spridare,ic,mm o tror trollspeed tar runt 4000 för prg-varan  m.v.h

Var det inte det Trollspeed steget (före detta SQR) som testades 100-200km/h och fick sämre tid än original Aero pga. IC;n?

som sagt vi prova på nordic med dessa grejer o steg 3 prg-vara resultatet blev 309 hk o 547 nm slå d me så mycke org grejer blir nog ganska svårt..

hade du bara steg 3 programvaran  3" från turbo med racekiss och öppet filter och 15 t i en aero?
eller mer kludd ?

547 Nm låter väligt mycket big_smile 309 hk var inte så dåligt heller med tanke på setupen.

ekis: det beror på lite, om du byter agg så kanske du kan få ur 300 hk + vilka uppgifter ger nordic hos deras steg 3 paket utan att byta agg?

vem fan är maptun?

106 Inlägg
31 december 2009
#13
Von-Aron skrev:
saab_lejf skrev:
Nocturnal skrev:

Var det inte det Trollspeed steget (före detta SQR) som testades 100-200km/h och fick sämre tid än original Aero pga. IC;n?

som sagt vi prova på nordic med dessa grejer o steg 3 prg-vara resultatet blev 309 hk o 547 nm slå d me så mycke org grejer blir nog ganska svårt..

hade du bara steg 3 programvaran  3" från turbo med racekiss och öppet filter och 15 t i en aero?
eller mer kludd ?

547 Nm låter väligt mycket big_smile 309 hk var inte så dåligt heller med tanke på setupen.

ekis: det beror på lite, om du byter agg så kanske du kan få ur 300 hk + vilka uppgifter ger nordic hos deras steg 3 paket utan att byta agg?

jupp steg 3 prg-vara 15t agg med förstärkt klocka,tretum avg-syst o öppet filter resten helt org


166 Inlägg
31 december 2009
#14
Har provat en SQR steg3 9000 Aero, dvs med Org IC.

Detta va en sommar kanske 25 grader ute.

Den gick fint men vid ~180km/h var det som åka in i en vägg.
Skaplig insugstemp då mao.


394 Inlägg
31 december 2009
#15
saab_lejf skrev:
Von-Aron skrev:
saab_lejf skrev:

som sagt vi prova på nordic med dessa grejer o steg 3 prg-vara resultatet blev 309 hk o 547 nm slå d me så mycke org grejer blir nog ganska svårt..

hade du bara steg 3 programvaran  3" från turbo med racekiss och öppet filter och 15 t i en aero?
eller mer kludd ?

547 Nm låter väligt mycket big_smile 309 hk var inte så dåligt heller med tanke på setupen.

ekis: det beror på lite, om du byter agg så kanske du kan få ur 300 hk + vilka uppgifter ger nordic hos deras steg 3 paket utan att byta agg?

jupp steg 3 prg-vara 15t agg med förstärkt klocka,tretum avg-syst o öppet filter resten helt org

Okej! kanske något man skulle satsa på, låter dock fortfarande efter 3" dp sen är det något som spöar med bilen, kolla gärna in min tråd några rader nedanför denna och skriv vad du tor om det....

nog med OFF TOPIC nu .

vem fan är maptun?

394 Inlägg
31 december 2009
#16
Juuka skrev:
Har provat en SQR steg3 9000 Aero, dvs med Org IC.

Detta va en sommar kanske 25 grader ute.

Den gick fint men vid ~180km/h var det som åka in i en vägg.
Skaplig insugstemp då mao.

kan ju bero på insugstempen då, 25 degress och original IC... säger väl en heldel, men begade IC är ju inte alls farligt dyrt! ska byta upp mig i sommar ( kör med steg 3 spec )

vem fan är maptun?

1 210 Inlägg
31 december 2009
#17
saab_lejf skrev:
Ekis! skrev:
saab_lejf skrev:

som sagt vi prova på nordic med dessa grejer o steg 3 prg-vara resultatet blev 309 hk o 547 nm slå d me så mycke org grejer blir nog ganska svårt..

hm vridet var mest intressant där... tongue   Jag har nordic steg 3 programvara i min.. men med ny Ic större turbo så borde jag kunna trycka ur liknande siffror då?

nope,d är skillnad på trollspeeds prgvara tror dom ger mer tändning el nått,nordic e lite snällare blir inte samma vrid..men ja tror bara d,är inte säker,kan juh oxå va så  att nordic snålar med vrid för att spara låda tex..

Ja de stämmer de du säger .. när jag mappade min gamla 900 så pratade jag med Magnus om detta... och för att deras garanti ska gälla så lägger dom vrid kurvan lite snällare... smile men allt går ju att diskutera med dom.. så ny IC större snurra spridare och mapsensor så ska jag göra en induvidell programvara i sommar smile

106 Inlägg
31 december 2009
#18
Juuka skrev:
Har provat en SQR steg3 9000 Aero, dvs med Org IC.

Detta va en sommar kanske 25 grader ute.

Den gick fint men vid ~180km/h var det som åka in i en vägg.
Skaplig insugstemp då mao.

klart att d är skillnad när d är 25 grader varmt me org ic..spelar juh ingen roll va du har för prg-vara i ett sånt läge..ja körde map tun förut å de va som å köra in i en vägg oavsett väder o vind..


1 210 Inlägg
31 december 2009
#19
Von-Aron skrev:
saab_lejf skrev:
Nocturnal skrev:

Var det inte det Trollspeed steget (före detta SQR) som testades 100-200km/h och fick sämre tid än original Aero pga. IC;n?

som sagt vi prova på nordic med dessa grejer o steg 3 prg-vara resultatet blev 309 hk o 547 nm slå d me så mycke org grejer blir nog ganska svårt..

hade du bara steg 3 programvaran  3" från turbo med racekiss och öppet filter och 15 t i en aero?
eller mer kludd ?

547 Nm låter väligt mycket big_smile 309 hk var inte så dåligt heller med tanke på setupen.

ekis: det beror på lite, om du byter agg så kanske du kan få ur 300 hk + vilka uppgifter ger nordic hos deras steg 3 paket utan att byta agg?

Som jag skrev i början de är min setup som jag har... de ger med steg 3 290hk 440 nm vrid..

106 Inlägg
31 december 2009
#20
Ekis! skrev:
saab_lejf skrev:
Ekis! skrev:

hm vridet var mest intressant där... tongue   Jag har nordic steg 3 programvara i min.. men med ny Ic större turbo så borde jag kunna trycka ur liknande siffror då?

nope,d är skillnad på trollspeeds prgvara tror dom ger mer tändning el nått,nordic e lite snällare blir inte samma vrid..men ja tror bara d,är inte säker,kan juh oxå va så  att nordic snålar med vrid för att spara låda tex..

Ja de stämmer de du säger .. när jag mappade min gamla 900 så pratade jag med Magnus om detta... och för att deras garanti ska gälla så lägger dom vrid kurvan lite snällare... smile men allt går ju att diskutera med dom.. så ny IC större snurra spridare och mapsensor så ska jag göra en induvidell programvara i sommar smile

joå ja anade att de kunde va på d viset,så d går säkert å förhandla sej till ett bättre vrid,dom är duktiga o trevliga grabbarna där så de är säkert inga problem...lycka till i sommar



Sök