2745
Sök

Växlarna greppar inte på höga varv. Bmw e36

172 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#41
dawwe skrev:
Kolla om du har en AC-kompressor i motorutrymmet! Den är remdriven o brukar sitta till vänster (avgassidan) i motorns framkant. Eller om du har en "snöflinga" på värmepanelen...

Jag har ingen ac smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 januari 2010
#42
mweichert:Ok, det va mig då en "snålutrustad" slö-18:)! Hur som då borde tyskens kit passa.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#43
dawwe skrev:
mweichert:Ok, det va mig då en "snålutrustad" slö-18:)! Hur som då borde tyskens kit passa.

Haha man kan inte få allt här i livet wink

Performance meck
342 Inlägg
5 januari 2010
#44
dawwe skrev:
O nej...Låter inte bra, låter som en tvärslut koppling...Driver den inte alls på 4:an resp 5:an? Om svar ja så hävdar jag att det är ett dolt fel som fanns vid köp. I dag finns det inget som heter "befintligt skick" så tillbaka till den du köpte bilen av o klaga, oavsett om det är en firma eller privatperson. Du har lagen på din sida.

tyvär så har han inte lagan på sin sida om nya ägaren inte har kvitto på att bilen ska hålla 5tusen mil till gammla ägaren står för alla fel under den tiden!

annars är det bara att åka till antagligen bme eller mekonomen och inhandla en ny kopplings sats!

vill du vara säker på att det är kopplingen så gör så här

stäng av allt vad antispinn och ansti sladd heter.

åk till en väg med lite bilar (industriområde)

åk i 30-40km/h ligg på 2an kolla hur mycket du varvar!

frikoppla hålla 3/4gas (ungefär)

släppkopplingen snabbt då ska den snabbt gå ner till ungefär samma varv som innan om den varvar sisodär 5tusen varv och du känner att bilen segar iväg så är kopplingen slut.

ett sådant *test* är skit bra att göra när man ska köpa bil.
Mvh viktor

Med.lem
3 759 Inlägg
5 januari 2010
#45
wistfors skrev:
dawwe skrev:
O nej...Låter inte bra, låter som en tvärslut koppling...Driver den inte alls på 4:an resp 5:an? Om svar ja så hävdar jag att det är ett dolt fel som fanns vid köp. I dag finns det inget som heter "befintligt skick" så tillbaka till den du köpte bilen av o klaga, oavsett om det är en firma eller privatperson. Du har lagen på din sida.

tyvär så har han inte lagan på sin sida om nya ägaren inte har kvitto på att bilen ska hålla 5tusen mil till gammla ägaren står för alla fel under den tiden!

annars är det bara att åka till antagligen bme eller mekonomen och inhandla en ny kopplings sats!

vill du vara säker på att det är kopplingen så gör så här

stäng av allt vad antispinn och ansti sladd heter.

åk till en väg med lite bilar (industriområde)

åk i 30-40km/h ligg på 2an kolla hur mycket du varvar!

frikoppla hålla 3/4gas (ungefär)

släppkopplingen snabbt då ska den snabbt gå ner till ungefär samma varv som innan om den varvar sisodär 5tusen varv och du känner att bilen segar iväg så är kopplingen slut.

ett sådant *test* är skit bra att göra när man ska köpa bil.
Mvh viktor

Det är så kul när folk läser rubiken i en tråd för att sedan totalt inogrer dom 3 sidor med svar och hur tråden utvecklats för att bara komma med nått smart inlägg.. Hade volvoraggarn kollat lite i tråden så skulle han sett att TS är i full fart att beställa ny koppling från tyskland..

Trött man blir..
Senast redigerat av Mr_EmCom (5 januari 2010)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 januari 2010
#46
wistfors: Det BÄSTA sättet o testa kopplingen är att ligga på 4 eller 5:an (nån av de 2 högsta växlarna, finns ju även 6-växlade bilar). Lämplig fart är mellan 90-100. Ligg med jämngas till en början, sedan stämplar man gasen, när bilen börjat dra så stampar man kopplingen hastigt i botten (varvtalet bör rusa upp mot "rött"), sen kliver man va kopplingen lika hastigt, dvs man gör en "spark" med kopplingen. Är den frisk så kommer den greppa med en gång, dvs varvtalet lägger sig som innan med en gång, är kopplingen sliten sjunker varvtalet långsamt ner, eller om man har en effektstarkare bil så kommer varvtalet att öka, medans farten är densamma, dvs kopplingen slirar

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Performance meck
342 Inlägg
6 januari 2010
#47
Mr_EmCom skrev:
wistfors skrev:
dawwe skrev:
O nej...Låter inte bra, låter som en tvärslut koppling...Driver den inte alls på 4:an resp 5:an? Om svar ja så hävdar jag att det är ett dolt fel som fanns vid köp. I dag finns det inget som heter "befintligt skick" så tillbaka till den du köpte bilen av o klaga, oavsett om det är en firma eller privatperson. Du har lagen på din sida.

Mvh viktor

Det är så kul när folk läser rubiken i en tråd för att sedan totalt inogrer dom 3 sidor med svar och hur tråden utvecklats för att bara komma med nått smart inlägg.. Hade volvoraggarn kollat lite i tråden så skulle han sett att TS är i full fart att beställa ny koppling från tyskland..

Trött man blir..

jag skummade igenom tråden lite snabbt såg att han kollade runt efter koppling
jag valde att skriva det iaf för kanske hjälper det någon annan som har liknade problem.
Mvh viktor


dawwe skrev:
wistfors: Det BÄSTA sättet o testa kopplingen är att ligga på 4 eller 5:an (nån av de 2 högsta växlarna, finns ju även 6-växlade bilar). Lämplig fart är mellan 90-100. Ligg med jämngas till en början, sedan stämplar man gasen, när bilen börjat dra så stampar man kopplingen hastigt i botten (varvtalet bör rusa upp mot "rött"), sen kliver man va kopplingen lika hastigt, dvs man gör en "spark" med kopplingen. Är den frisk så kommer den greppa med en gång, dvs varvtalet lägger sig som innan med en gång, är kopplingen sliten sjunker varvtalet långsamt ner, eller om man har en effektstarkare bil så kommer varvtalet att öka, medans farten är densamma, dvs kopplingen slirar

stämmer helt klart dock så blir ungefär samma sak lite säkrare att testa i låghastighet efter som inte alla vet vad som kan hända när det är halt ute och så. lite läskigt att få upp bilen på sladd i 100 om man inte är beredd:D men som sagt du märker det mer på högre växlar.

Mvh viktor

496 Inlägg
6 januari 2010
#48
i motorrumet antagligen.


172 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#49
Nu har jag beställt ett styck kopplingssats
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie … 0382036203

Ska bara hitta någon som kan montera den i bilen för en billig slant, jag återkommer smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 januari 2010
#50
mweichert: Gott! Försök o hitta nån vettig mek o inte nån försupen hemma-pulare:)! Ett tips är att även kontrollera växellådans ingående packbox, om den läcker så byt för du vill inte ha olja på den nya kopplingen...Samma sak gäller packboxen vid svänghjulet, byt om den läcker...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Med.lem
3 759 Inlägg
6 januari 2010
#51
haggen90 skrev:
i motorrumet antagligen.

Va??

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
6 januari 2010
#52
dawwe skrev:
mweichert: Gott! Försök o hitta nån vettig mek o inte nån försupen hemma-pulare:)! Ett tips är att även kontrollera växellådans ingående packbox, om den läcker så byt för du vill inte ha olja på den nya kopplingen...Samma sak gäller packboxen vid svänghjulet, byt om den läcker...

Går tätningen bakom svänghjulet o byta utan att riva ner vevaxeln?? Min erfarenhet är att på dom flesta bilar går det inte...

Lite off topic detta men de som någon skrev tidigare att man måst ha locktite så nej ti koppling behövs de int ( De skadar int men inget måste )....O kopplingen flyger int upp i pungen på en om den lossnar har haft 3 svänghjul som har lossnat o inga kom de igenom golve int ens igenom sprängkåpan på växellådan, smäller o skramlar en stund o sen slutar bilen driva...


172 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#53
Det var skönt att höra, oroa sig över allt dåligt som kan hända när man kör bil är inget vidare smile

Tänkte kolla upp med en gymnasieskola här i närheten om dom kan byta kopplingen.
Vad jag vet tar dom bara betalt för delarna och inte arbetstimmarna, så borde kunna tjäna en del där.
Men är det någon som vet om skolar lämnar någon slags garanti på arbetet?
Vill ogärna köra 10 mil innan tex tryckplattan lossnar och kapar av benen på mig wink

Med.lem
3 759 Inlägg
6 januari 2010
#54
mwiechert skrev:
Det var skönt att höra, oroa sig över allt dåligt som kan hända när man kör bil är inget vidare smile

Tänkte kolla upp med en gymnasieskola här i närheten om dom kan byta kopplingen.
Vad jag vet tar dom bara betalt för delarna och inte arbetstimmarna, så borde kunna tjäna en del där.
Men är det någon som vet om skolar lämnar någon slags garanti på arbetet?
Vill ogärna köra 10 mil innan tex tryckplattan lossnar och kapar av benen på mig wink

Vågar du äta mat på en restaurangskola? tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

172 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#55
Mr_EmCom skrev:
mwiechert skrev:
Det var skönt att höra, oroa sig över allt dåligt som kan hända när man kör bil är inget vidare smile

Tänkte kolla upp med en gymnasieskola här i närheten om dom kan byta kopplingen.
Vad jag vet tar dom bara betalt för delarna och inte arbetstimmarna, så borde kunna tjäna en del där.
Men är det någon som vet om skolar lämnar någon slags garanti på arbetet?
Vill ogärna köra 10 mil innan tex tryckplattan lossnar och kapar av benen på mig wink

Vågar du äta mat på en restaurangskola? tongue

Men så länge dom kan lämna garanti på allt dom gör så borde det inte vara någon fara? smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 januari 2010
#56
mweichert: Skicka me en arbetsbeskrivning samt vad du vill att de skal kontrollera så....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Performance meck
342 Inlägg
7 januari 2010
#57
ett litet tips om du ska riva ner lådan åk och köp lite fräsha bussnigar till växelspaken (dom brukar nämligne bli lite slappa med åren) känns som nytt emd fräsha bussnigar:D

Mvh viktor

172 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#58
Någon som vet om skolor lämnar garanti?
Någon som vet vad det kostar att byta koppling på leg. random-verkstad? (Arbetet)

172 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#59
Nu har jag fått kopplingen, så väntar bara på att min polare kan byta den i skolan.
Får se om det blir bättre efter det smile

172 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#60
Varit ute och provkört lite extra nu, och den slirar på 3an, 4an samt 5an på höga varv. På måndag/tisdag byts kopplingen så förmodligen blir det bättre efter det smile


Sök