2891
Sök

Bränsle problem, bilen bara dör. MERCEDES 290 TDT. 98,99 (suger slut på diesel i filltret)

143 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#1
Hej min pappa har en mercedes som det är något konstigt problem med.
Bilen kan bara tvärdö och går inte att få i gång.
Men om man tar upp bränslefiltret så är det tomt... Den suger slut på bränslet i filltret.
Då kan man hälla diesel i det så att det blir fullt och då kan den gå mellan 5minuter och några dagar.
Bränslefiltetret är bytt många gånger och alla bränsleslangar är bytta!
Vad kan det vara för fel ? Tacksam för hjälp:D


2 024 Inlägg
28 december 2009
#2
Borde sitta en elektrisk pump i tanken på de där oxå. Kolla så den fungerar som den ska.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

143 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#3
Tack ska kolla upp det. Vad kan det annars vara?. Det som är så konstigt är att när den väl går kan den gå några dagar men ibland bara några minuter.


2 024 Inlägg
29 december 2009
#4
Kan ju vara så att pumpen håller på att ge upp, alternativt att bränslepumpsrelät glappar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

96 Inlägg
8 januari 2010
#5
Har typ samma problem på en merca jag köpt, ibland går den 12mil utan att dö och ibland dör den bara när som helst, fick tips om att det kunde vara en modul som kallades skyddsmodul, en grej med en massa säkringar i så ska prova att byta den imorgon


7 Inlägg
8 januari 2010
#6
nästa gång bilen inte startar testa att lägga dej under bilen och slå under tanken ungefär där pumpen sitter startar den då är det troligtvis pumpen som är glapp och börjar ge upp.

143 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
#7
FriddeMan skrev:
Har typ samma problem på en merca jag köpt, ibland går den 12mil utan att dö och ibland dör den bara när som helst, fick tips om att det kunde vara en modul som kallades skyddsmodul, en grej med en massa säkringar i så ska prova att byta den imorgon

Okey hur gick det för dig, funkar bilen nu?


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
10 januari 2010
#8
Finns ingen elpump på 290 dieseln utan den suger via vanliga fördelarpumpen. Prova ha tanklocket av och se om bilen går längre då. Kan vara så att avluftningen till tanken är igensatt/frusen.


143 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#9
g-man skrev:
Finns ingen elpump på 290 dieseln utan den suger via vanliga fördelarpumpen. Prova ha tanklocket av och se om bilen går längre då. Kan vara så att avluftningen till tanken är igensatt/frusen.

Tack. Okey får se hur det går för FriddeMan wink


96 Inlägg
11 januari 2010
#10
blomdahl de hjälpte inte för mig att byta relä, ja kolla i mitt diesel filter & det va jämt lite på botten på det, lossa en spridare också men de kom inget ur den när ja körde på starten, man kanske skulle prova att fylla filtret som ni gjort då?

Finns det elpump bak vid tanken på en 300d w210 -96:a?? Någon som vet?


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
12 januari 2010
#11
Vad jag vet så kom elpumpen på dieslarna först när W211 E-klass kom.


96 Inlägg
13 januari 2010
#12
prova att byta o-ringar i alla bränsle slangar, de gjorde vi & nu funkar den, vet inte om reläet som ja bytte hjälpte till också men


143 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#13
FriddeMan skrev:
prova att byta o-ringar i alla bränsle slangar, de gjorde vi & nu funkar den, vet inte om reläet som ja bytte hjälpte till också men

Vi har bytt alla slangar,oringar och rengjort tanken också. Kan du länka på det där relät som du bytte?
Tack för hjälpen!


96 Inlägg
18 januari 2010
#14
har ingen länk på svenska till det, men det heter k-40 relä på engelska iaf & kalla skyddsmodul på svenska, hör med din närmaste mercedes verkstad återförsäljare.   Här har du en länk på hur det ser ut iaf, http://www.eurotruck-importers.com/imag … 400072.jpg  kostar 1200:- typ


143 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#15
FriddeMan skrev:
har ingen länk på svenska till det, men det heter k-40 relä på engelska iaf & kalla skyddsmodul på svenska, hör med din närmaste mercedes verkstad återförsäljare.   Här har du en länk på hur det ser ut iaf, http://www.eurotruck-importers.com/imag … 400072.jpg  kostar 1200:- typ

Okey tack. Men jag kan ju inte vara säker på att det är den som är felet?
Bilen har ju fungerat över en månad. Kanske 160mil utan problem.


143 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#16
Men idag hände det...
Har kommit på att det alltid händer vid låga varv. Tipps vad felet kan vara?


8 Inlägg
20 januari 2010
#17
Hej, har haft samma problem, finns många med samma problem, de e antagligen något minimalt läckage någon stans som den suger luft på. Jag fick sätta på en elektrisk dieselpump vid tanken som matar fram diesel till filtret, sätter du den vid filtret drar den bara luft. utan så långt bak som möjligt. en tryckande pump. funkade för mig och de flesta med samma bekymmer, cdi motorerna ska tydligen vara hemska när det gäller det där.
Finns att köpa på mekonomen för ca 700:-

Lycka till!//Edesberg


143 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#18
dammet skrev:
Hej, har haft samma problem, finns många med samma problem, de e antagligen något minimalt läckage någon stans som den suger luft på. Jag fick sätta på en elektrisk dieselpump vid tanken som matar fram diesel till filtret, sätter du den vid filtret drar den bara luft. utan så långt bak som möjligt. en tryckande pump. funkade för mig och de flesta med samma bekymmer, cdi motorerna ska tydligen vara hemska när det gäller det där.
Finns att köpa på mekonomen för ca 700:-

Lycka till!//Edesberg

Tack! Kan du skicka någon länk på någon med liknande problem?


8 Inlägg
20 januari 2010
#20
Men ett diesel filter kan inte bara ta slut, utan den drar tjuv luft nånstans,  och enklast e att sätta på en dieselpump där bak, för de kan vara vartsom helst, sitter ju ingen matarpump på dem original.



Sök