28 december 2009
Trådstartare
Lovade mig själv efter att jag skaffade denna ultimata gubbil att låta den leva ostört .. men jag ångrade mig.
- Allt ska bytas och det ska göra på ett svensson-seriöst sätt (ljuddämpning, ordentligt förankrade element osv).
- När jag är klar ska det visuellt se ut som innan, inga synliga ingrepp på dörrar men på insidan går bra osv. Till en början skulle inte HU'n bytas men den planen fick skrotas.
- Syftet är att kunna spela välljudande musik påvägen till föräldrarna eller på semester.
- Förutsättningarna idag säger 6,5" i fram och bakdörr med tillhörande diskant. Framdörrarna verkar kunna bjuda på ett möjligt 3-vägs system.
Jag behöver vägledning kring val av framsystem/baksystem (~1500-2500kr/st), 4-kanaligt slutsteg att driva dessa.
I bagaget ska det byggas en robust låda, gärna en liten och sluten låda. Hur resonerar när man väljer element till en så förhållandevis stor coupe? Använder man ett stort/litet eller flera element?
Jag är inte främmande för att installera fler batterier, men om det är möjligt ser jag gärna att systemet ska kunna försörjas och drivas på vad som erbjuds original.
Som det är idag har jag spontant tittat på Hertz/Focal/Impact, varför har jag ingen aning om, urvalet har selekterats efter diverse forum-dykningar.
Jag vore mer än tacksam och lycklig om någon kunde förbarma sig över mig och gubbtraktorn med lite grundläggande tips i val av element och steg enligt förutsättningarna.
Vänligen
Andreas