3106
Sök

Lurad av trafikskolan... eller?

Fisketokig
2 997 Inlägg
30 december 2009
#21
p12 skrev:
720 kr/lektion (60 min) kom inte o säg att det är billigt. det är JÄVLIGT dyrt. ta nu 720 kr ur din plånbok o spola ner i toan. känns inte så jävla kul kanske...
Det kan ju ge dig mer värdefull kunskap som du bär med dig hela livet, kanske 60 år frammåt i tiden. 12:- året. Ser man så är det inte såå farligt smile

Det är ju inte nå direkta överpriser. Tänk på att läraren har nästan 400:- timmen med alla avgifter. Bilen lär nog ha ett par hundringar till värdeminskning, bränsle, skatt och försäkringar. Räkna sedan till lokaler och övrig personal så...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

I got Dubs!
2 423 Inlägg
30 december 2009
#22
Martin 9-3 skrev:
p12 skrev:
720 kr/lektion (60 min) kom inte o säg att det är billigt. det är JÄVLIGT dyrt. ta nu 720 kr ur din plånbok o spola ner i toan. känns inte så jävla kul kanske...
Det kan ju ge dig mer värdefull kunskap som du bär med dig hela livet, kanske 60 år frammåt i tiden. 12:- året. Ser man så är det inte såå farligt smile

Det är ju inte nå direkta överpriser. Tänk på att läraren har nästan 400:- timmen med alla avgifter. Bilen lär nog ha ett par hundringar till värdeminskning, bränsle, skatt och försäkringar. Räkna sedan till lokaler och övrig personal så...
hehe, min bil jag övade o körde upp i var inte ens försäkrad o skattad.


Körv
3 535 Inlägg
30 december 2009
#23
Martin 9-3 skrev:
p12 skrev:
720 kr/lektion (60 min) kom inte o säg att det är billigt. det är JÄVLIGT dyrt. ta nu 720 kr ur din plånbok o spola ner i toan. känns inte så jävla kul kanske...
Det kan ju ge dig mer värdefull kunskap som du bär med dig hela livet, kanske 60 år frammåt i tiden. 12:- året. Ser man så är det inte såå farligt smile

Det är ju inte nå direkta överpriser. Tänk på att läraren har nästan 400:- timmen med alla avgifter. Bilen lär nog ha ett par hundringar till värdeminskning, bränsle, skatt och försäkringar. Räkna sedan till lokaler och övrig personal så...
Det är faktiskt dyrt. I den här stan ligger priset på  350 kronor för en lektion.

Truckdriving Man

stahre
30 december 2009
#24
Sorry för OT. Men var det ingen som såg insider (tror det hette så) med Robert Ashberg (stavning) för et par år sen? När dom provade på olika körskolor med samma förare på alla, en spanjor som kört taxi i Barcelona halva sitt liv typ. Fan vad alla olika skolor tyckte olika, vissa upp till 20 lektioner osv... körskolor är i MÅNGa fall bull, vissa är det inte som med allt... Snubben hade redan körkort btw

9 108 Inlägg
30 december 2009
#25
Runt 10:- /minut verkar vara standard så 720 för en timme låter dyrt ja.. 350:- som någon sa är knappast för en hel timme utan för 40min eller något..

Hur som helst så kan ju körskolan såklart avboka tiden om dom inte tycker att du följt din del av "avtalet".. När man bokar in uppkörning så tror vissa elever att dom är helt klara och börjar avboka lektioner som läraren har ansett behövs för att man ska hinna gå igenom allt. Körskolan vill ju såklart inte få försämrad statistik pga en elev som avbokar viktiga lektioner i slutet. Sedan har ju inte jag en aning om hur du kör, det finns många trafikskolor som bara är ute efter att tjäna pengar också.  (inte jag, nej nej roll)

Är du missnöjd kan du alltid boka privat.

Det där med statistik är lite olika, Vägverket har statistik men den är inte officiell. Skolorna brukar sköta egen men då kan dom ju förändra lite hit och dit..

Adde666 skrev:
hehe, min bil jag övade o körde upp i var inte ens försäkrad o skattad.
mm, ofta. Du har dubbelkommando i privata bilen också eller?


Svetsare
3 150 Inlägg
30 december 2009
#26
decib3L skrev:
Martin 9-3 skrev:
p12 skrev:
720 kr/lektion (60 min) kom inte o säg att det är billigt. det är JÄVLIGT dyrt. ta nu 720 kr ur din plånbok o spola ner i toan. känns inte så jävla kul kanske...
Det kan ju ge dig mer värdefull kunskap som du bär med dig hela livet, kanske 60 år frammåt i tiden. 12:- året. Ser man så är det inte såå farligt smile

Det är ju inte nå direkta överpriser. Tänk på att läraren har nästan 400:- timmen med alla avgifter. Bilen lär nog ha ett par hundringar till värdeminskning, bränsle, skatt och försäkringar. Räkna sedan till lokaler och övrig personal så...
Det är faktiskt dyrt. I den här stan ligger priset på  350 kronor för en lektion.
Här nere låg dom på 500kr/lektion (en lektion - 45min) när jag körde, nu ligger dom tydligen nån hundralapp högre.
Senast redigerat av ZonaX (30 december 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

I got Dubs!
2 423 Inlägg
30 december 2009
#27
MilleN skrev:
Runt 10:- /minut verkar vara standard så 720 för en timme låter dyrt ja.. 350:- som någon sa är knappast för en hel timme utan för 40min eller något..

Hur som helst så kan ju körskolan såklart avboka tiden om dom inte tycker att du följt din del av "avtalet".. När man bokar in uppkörning så tror vissa elever att dom är helt klara och börjar avboka lektioner som läraren har ansett behövs för att man ska hinna gå igenom allt. Körskolan vill ju såklart inte få försämrad statistik pga en elev som avbokar viktiga lektioner i slutet. Sedan har ju inte jag en aning om hur du kör, det finns många trafikskolor som bara är ute efter att tjäna pengar också.  (inte jag, nej nej roll)

Är du missnöjd kan du alltid boka privat.

Det där med statistik är lite olika, Vägverket har statistik men den är inte officiell. Skolorna brukar sköta egen men då kan dom ju förändra lite hit och dit..

Adde666 skrev:
hehe, min bil jag övade o körde upp i var inte ens försäkrad o skattad.
mm, ofta. Du har dubbelkommando i privata bilen också eller?
nej, varför skulle jag ha det?


9 108 Inlägg
30 december 2009
#28
Adde666 skrev:
nej, varför skulle jag ha det?
För att man måste ha det i bilen man kör upp i för B-kort. Alltså lär du inte ha kört upp i din egen bil som varit oförsäkrad och oskattad vad nu det ska vara att skryta om..


4 005 Inlägg
30 december 2009
#29
Angående om de har rätt att avboka så ja de har rätt. Det är dem själva som har bokat tiden!

Angående om de har rätt att tvinga dig att gå en extra lektion för att ta "mini-uppkörningstestet" beror helt på om du betalar per lektion, i ett paket och i det senare fallet hur ditt avtal ser ut, har du läst det?

Om du betalar per lektion så behöver du inte gå några fler lektioner. Men du kan inte räkna med att du får låna/hyra en bil av bilskolan om de inte vill det.

Det är ingen demokrati, med rättigheter och skyldigheter hit och dit. Bilskolan är ett vinstdrivande företag som har egna interna regler att följa. T ex att inte släppa iväg en elev utan uppkörningstest till uppkörningen för att vara säker på att eleven klarar av det.

Om de vägrar låna/hyra ut bilen till dig om du väljer att boka uppkörning privat så är det bara hyra direkt av vägverket.


I got Dubs!
2 423 Inlägg
30 december 2009
#30
MilleN skrev:
Adde666 skrev:
nej, varför skulle jag ha det?
För att man måste ha det i bilen man kör upp i för B-kort. Alltså lär du inte ha kört upp i din egen bil som varit oförsäkrad och oskattad vad nu det ska vara att skryta om..
Nej, jag körde upp i trafikskolans. svårt att förstå??


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 december 2009
#31
Adde666 skrev:
Martin 9-3 skrev:
p12 skrev:
720 kr/lektion (60 min) kom inte o säg att det är billigt. det är JÄVLIGT dyrt. ta nu 720 kr ur din plånbok o spola ner i toan. känns inte så jävla kul kanske...
Det kan ju ge dig mer värdefull kunskap som du bär med dig hela livet, kanske 60 år frammåt i tiden. 12:- året. Ser man så är det inte såå farligt smile

Det är ju inte nå direkta överpriser. Tänk på att läraren har nästan 400:- timmen med alla avgifter. Bilen lär nog ha ett par hundringar till värdeminskning, bränsle, skatt och försäkringar. Räkna sedan till lokaler och övrig personal så...
hehe, min bil jag övade o körde upp i var inte ens försäkrad o skattad.
Fail på dej? ^

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

9 108 Inlägg
30 december 2009
#32
Adde666 skrev:
Nej, jag körde upp i trafikskolans. svårt att förstå??
"hehe, min bil jag övade o körde upp i var inte ens försäkrad o skattad."

Ganska stor skillnad på min bil och körskolans bil? Hur som helst nog med offtopic. Fin körskola om det du säger nu stämmer. Troligtvis stämmer det inte.


1 926 Inlägg
30 december 2009
#33
Om du är missnöjd med körskolan kan du alltid boka uppkörning/skrivning och halkan själv.

Körkolorna vill ha pengar (och bra statistik) därav kan dom skjuta upp din körning.
Jag tog 4 lektioner på körskola och bokade uppkörning/skrivning privat. Gick galant!

I got Dubs!
2 423 Inlägg
30 december 2009
#34
MilleN skrev:
Adde666 skrev:
Nej, jag körde upp i trafikskolans. svårt att förstå??
"hehe, min bil jag övade o körde upp i var inte ens försäkrad o skattad."

Ganska stor skillnad på min bil och körskolans bil? Hur som helst nog med offtopic. Fin körskola om det du säger nu stämmer. Troligtvis stämmer det inte.
Märk ord....
du kan ju få reg nr själv o kolla.


551 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#35
linuslinje skrev:
Angående om de har rätt att tvinga dig att gå en extra lektion för att ta "mini-uppkörningstestet" beror helt på om du betalar per lektion, i ett paket och i det senare fallet hur ditt avtal ser ut, har du läst det?
jag betalar per lektion o har inte sktivit på något avtal. inte vad jag vet ialla fall hmm kan hända att jag skrivit på något för att de ska kunna jämföra nämnteckningen på mitt ID kort. men har inte hört talas om något avtal.

men jag tycker bara att det är lite konstigt att man kan använda utpressning mot sina kunder. jag är derad KUND och ska fan bestämma själv hur många lektioner jag ska ta!

Haters gonna hate.

1 072 Inlägg
30 december 2009
#36
p12 skrev:
tkd_rille skrev:
p12 skrev:

trodde jag kunde lita på dem. men inte fan kunde jag veta det. lite sent o ändra nu liksom
Är de ju inte. är du inte nöjd med körskolan så ringer du och fixar dig en egen tid och bokar vägverkets lånebil. Eller du vill inte ringa själv?

Står flera gånger i tråden anledning varför de vill du ska gå en sista lektion till innan du kör upp. de gäller för de flesta. de gällde mig med men jag tog eget initiativ och bokade mina tider själv.

Sen är de väl mer så att killar som är duktiga på att köra kuggar teorin och klarar uppkörning och tvärtom.

Du är bara tvär för att du inte fått nått själv. Så dyra är inte körlektioner idag.
720 kr/lektion (60 min) kom inte o säg att det är billigt. det är JÄVLIGT dyrt. ta nu 720 kr ur din plånbok o spola ner i toan. känns inte så jävla kul kanske...
Tycker du att 720:- är dyrt så är körkort kanske inget att ha iaf men tanke på allt annat som kommer efter. Dessa pengar är en gång i livet (om du nu inte lyckas med annat)

Tar du och jämför med en krogrunda så känns pengarna väl placerade för många.
Eller köper nya skor som håller 1 år
eller...... Ja du förstår nog


stahre
30 december 2009
#37
förstår inte att så många kör så jäkla många lektioner när det är så dyrt..? Är det för att dom inte har nån att köra med, eller inte finns nån bil att öva i? jag körde 5 lektioner varav den femte var "prov uppkörningen". Körkortet kostade runt 5300 kr totalt...
Kör mer privat är mitt råd smile

Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
30 december 2009
#38
Skjuta upp din uppkörning? Du får väl boka själv då.. : )

Even fools they say, can find a way out of the dark.

Muttley
30 december 2009
#39
p12 skrev:
tkd_rille skrev:
p12 skrev:

trodde jag kunde lita på dem. men inte fan kunde jag veta det. lite sent o ändra nu liksom
Är de ju inte. är du inte nöjd med körskolan så ringer du och fixar dig en egen tid och bokar vägverkets lånebil. Eller du vill inte ringa själv?

Står flera gånger i tråden anledning varför de vill du ska gå en sista lektion till innan du kör upp. de gäller för de flesta. de gällde mig med men jag tog eget initiativ och bokade mina tider själv.

Sen är de väl mer så att killar som är duktiga på att köra kuggar teorin och klarar uppkörning och tvärtom.

Du är bara tvär för att du inte fått nått själv. Så dyra är inte körlektioner idag.
720 kr/lektion (60 min) kom inte o säg att det är billigt. det är JÄVLIGT dyrt. ta nu 720 kr ur din plånbok o spola ner i toan. känns inte så jävla kul kanske...
Skulle jag varit din chef hade jag sagt, 
Du ser de här 800 kronorna, jag eldar upp de. Du kan jobba GRATIS för mig idag.
720 kr är inte dyrt.
Du har körkortet resten av ditt liv. kan du inte punga ut fattiga 720 spänn så får du väl ta och boka och fixa din uppkörning själv och hyra vägverkets bil om du nu inte vill göra som körläraren säger ifall han vill du ska köra en gång till.
Blir ju så mycket billigare om du tar de själv eller så smile

och 720 spänn var för mig inga problem när jag tog B, A kort.
ca 1300 spänn 5 lektioner på 3 veckor pluss uppkörning och lån av hoj. på en eller 2 månader. smile räkna lite på de istället och gnäll sen smile.

36 Inlägg
30 december 2009
#40
Ska bli kul och se hur många lektioner dom kommer försöka mjölka mig på. Får börja köra igen 17'e Januari, fick lämpen indragen i 5 mån.
Innan jag fick det indraget hade jag kört mycket på körskolan och med farsan. Hade tom bokat uppkörning och skrivning, vilket bevisar att jag va "redo" för uppkörning. Annars hade dom inte bokat uppkörningen eller?
När jag fick reda på att lämpen skulle dras hade jag bara sista "kontrollen" kvar.. kolla däckmönster, kolla under huven mm.
Och jag hoppas för bövelen att dom har sparat den där "check-listan" så jag slipper börja om från scratch.


Sök