TurbOla skrev:
blacken skrev:
Saaben är en avsevärt "bättre" bil än Volvon om man nu ska jämföra, inte för att Volvon är dålig i sig men Saab är faktiskt mer än snäppet bättre totalt sett. Visst snarlika och kubikmässigt lika (Volvo har i regel mer kubik än Saab) Men Saab tar ut mera umph! ur sina spisar än vad Volvo gör, speciellt vrid på låga varv.
Sedan så har ju Saab ett uthållighets test bakom sig med många absoluta världsrekord i uthållighet mm,mm. Även väghållnings mässigt sett så är Saab kända för sin brutala förmåga att stanna kvar på vägen i pissigt vägunderlag, komfortmässigt sett så är det inte heller många som kan spöa Saab. Den är även säkrare/tryggare vistas i vid en kollision än Volvo.
Kom i håg att Saab har utvecklats ur rallysammanhang, glöm inte heller bort att dom har det bästa motorstyrningsystemet som finns i marknaden idag (Trionic 5 och Trionic 7 som visst lär ha utvecklats som en "spinn off" grej ur JAS projektet).
och att hänvisa till Aftonbladet som referens till bilar



..
Saab är faktiskt en bra bil med kvaliteer långt över genomsnittet ingen diskution om det. Och man får mycket bil för pengarna.
Dessutom så är den likaväl som Volvo en bil som är framtagen, konstruerad, designad och byggd för vårat klimat och förhållanden, vilket är mer än vad man kan säga om andra märken..
Om nu Saaben är så mycket bättre, så varför säljs det så få Saabar?
Och jag förstår inte hur Saab kan ta ut mer "umph!" ur sina bilar, speciellt på låga varv, när de har mindre motorer (cylindervolym), för det är ju det som påverkar effekten på låga varv till stor del, ju större cylindervolym, ju mer effekt från låga varv.
En femcylindrig motor har mer vrid och är stabilare än en fyrcylindrig, just tack vare mer cylindervolym, den extra cylindern.
En jänkare med 4-5liter cylindervolym jobbar rätt friskt på låga varv om du har provat en.
Och Saab har ju balansaxlar och grejer för att motorn inte ska vara otrevlig i sitt uppförande?
Detta slipper man på en femcylindrig motor.
Kamremsbyte var 12 000e mil, så man behöver inte oroa sig för det alltför ofta.
Du skriver om Saabs uthållighetstester - kan du länka till någon fakta?
Likadant när du skriver att Saab "känns tryggare" vid en kollision än en Volvo - har du provat båda och jämfört, eller har du belägg för det med?
Att motorstyrningen har utvecklats från JAS - vad gör det för skillnad mot en "vanlig standard" motorstyrning - förutom att det låter coolt?
Det låter även dyrt när det går sönder - vilket jag har hört att det händer.
Om ingen annan än Saab har tillgång till grejerna, så är det ju ganska kört nu när Saab läggs ner.
Du klagar på att jag använder Aftonbladet som referens - men till skillnad från dig så har jag referenser, eller källor att hänvisa till.

Jag använde också Auto Motor & Sport om du missade det.
Jag skulle kunna prata om Volvo i evigheter, men utan källor att hänvisa till så är det ju fortfarande bara mina personliga åsikter, inte fakta. Detsamma gäller när du pratar om Saab.
Att
köpa en Saab är en bra affär, det kan jag dock hålla med om, det är låga priser på bilarna då andrahandsvärdet är lågt, man får snart betala för att bli av med sin Saab.

Men det kanske har med att göra vad folk tror om tillgången på reservdelar, kunnigt folk, dyra reservdelar när man ska reparera?
Om nu motorstyrningen går sönder t.ex?