2646
Sök

Volvo 240 lite trim och blandat

Gatutrim av en rutten 240

6 326 Visningar
Uppdaterades senast idag 20:19
Diagnostekniker
2 951 Inlägg
14 april
Använd isåfall sensorjord så att jorden går via sprutet istället för direkt till batteriet eööer chassijord.

Up the RA

637 Inlägg
14 april
Trådstartare
Volvo har ej ny kontakt. Måste hitta på en skrot. Jag vet en skrot 240 som skräpar. Förhoppningsvis har den kvar sin fördelare.

Annars är nog enda alternativet att löda ihop kablarna eller byta ut fördelaren.

Professionell hatare

637 Inlägg
14 april
Trådstartare
Lyckades reparera kontakten! Ser inte fint ut men den sitter!

Imorgon ska jag sätta tillbaka styrservopumpen och generatorremmen, sedan ska jag ställa in offset.

Efter det blir det att sätta tillbaka avgassystemet med lambdan i, och sedan kabelstädning och DÅ, DÅ kan jag starta jäveln.

Största arbetet kommer bli att göra i ordning alla kablar, tejpa, kattstrypare osv osv osv. Vill inte att saker ska lossna av sig själv i första hand, eller brinna upp.

Professionell hatare

637 Inlägg
15 april
Trådstartare
Fått tillbaka styrservot och jagat generatorremmar idag.

Om någon gör samma sak med KLracings triggersats så behöver du en 900-905mm rem. Fanns ingen info på nätet om detta.
Du behöver också fila ned den nedersta distansen på styrservofästet.
Samt fila ned den nedersta bulten till kamremskåpan.

Eventuellt också kapa kabelhärvan som går under tråget då den trycker mot VR-fästet. Går att få hyfsat rak med återstår att se om den är rak nog för att få en bra signal.

Imorgon (om min polare kommer) så ska jag ställa in offset och installera avgassystemet.

Efter det så är det cable management, men måste skjuta på det tills nästa vecka.

Professionell hatare

637 Inlägg
21 april
Trådstartare
Efter mycket slit har jag finslipat avgassystemet och den sitter nu bättre än förr. Närmre karossen och förhoppningsvis slutar den käka handbromsvajern.

Bilen är startklar... Om det nu inte vore för att lambdan inte går att installera längre då med nya avgassystemet tar den i balken!

Så ska ta en långresa till biltema i veckan för att köpa ny svetsmutter, sedan är det bara start som väntar.

Professionell hatare

637 Inlägg
21 april
Trådstartare
Hängde också upp avgassystemet med bara ståltråd denna gång. Får se hur länge det håller.

De gamla bussningarna gick sönder konstant så blir väl ingen större skillnad.

Professionell hatare

637 Inlägg
torsdag 22:48
Trådstartare
Beställt:

Topplockspackning
12.9 toppbultar
Nya packningar runtom
bosch 340cc spridare
och nya tändstift.

Förhoppningsvis får jag igång bilen nu i helgen, och sedan efter att den är grundmappad och jag lärt mig inställningarna så går jag vidare direkt till att installera toppen.

Professionell hatare

637 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Fått igång bilen.

Lördag började jag hitta trigger offset. Gjorde det hyfsat lätt.

Söndag fick jag dra om strömmen till bränslepumparna, fick också öka bränslemängden i TS tills den ville starta.

Har kunnat köra bilen 3-4 sträckor runt samhället i olika register med Autotune igång. Kör just nu closed loop då någon tuner jag snackar lite med tyckte allt verkade fungera bra nog för CL redan.

Saker som gick snett:

Avgassystemet måste höjas ytterligare. Skrapar i marken vid gupp (!)
Kamremmen verkar äta upp sig själv, tror jag vänt styrbrickan fel nere vid veven.
Grenröret inte tätt, suger in luft vid baksmällar. Åtgärdas med nya toppen.

Professionell hatare

Sök