3706
Sök

Högt HC värde (Mazda)

23 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#1
Jag har en Mazda 323 1.5 16v 4d sedan från 97.

Problemet är att den har för högt HC värde. Låg på ca 170 (max 100). Hade en felkod på lamdasonden och misstänkte att katalysatorn var paj.

Har bytt katalysator, bakre ljuddämpare, olja, tändstift, fördelarlock och kablar.  Har även nollad givaren.

Testade den igen och nu har fanskapet ett HC värde på 270!! Inga felkod dock.

Nån som har en ide?

Ursäkta min stavning, men jag är dansk.

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 december 2009
#2
Tja..Ingen hjälp men det fanns/finns en "Mazda motor" som satt i bla just 323:an (minns dock inte vilken...) som var/är ökänd just för HC-problemet...Lösning var/är i vissa fall en topprenovering då motorn drog/drar olja via ventiltätningarna...Jag tror att motorn i fråga är/var den som satt i "F" modellen (130 hästar ungefär).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
31 december 2009
#3
testa byt sonden då. annars kan det ju va som "dawwe" säger.. eller kolvringar kanske

-den satt som en fläskläpp-

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
31 december 2009
#4
hur är resten av värdena?, o2, co, co2?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 december 2009
#5
Kolla post nr 4 i länken! http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=2249

Edit: Säger inte att det är just så på din bil men har du bytt katalysator,lambdasond o gjort en "storservice", kollat felkoder mm, och den har trots att allt är OK fortfarande för hög HC så ligger det nära till hands att misstänka det som står i post nr 4...
Senast redigerat av dawwe (31 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

537 Inlägg
1 januari 2010
#6
Det är några packningar e.d som sitter vid vventilerna som brukar ge efter och ge högt HC som följd.

23 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#7
The_Mechanic skrev:
hur är resten av värdena?, o2, co, co2?
Har inte 100% koll på det. Mekanikern sa bara att de var ok.

Ska kolla det med ventiltätningarna, men jag tror tyvärr inte det är lönt. Den har ju gått 23000 mil och det finns lite rost och småfel.

Ursäkta min stavning, men jag är dansk.


Sök