3955
Sök

Problem med b230et

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 januari 2010
#41
volvodrifter skrev:
mätte upp min co-halt idag och den visade 1,43 så den går rätt fett och t-stiften e rätt svarta. så att den ska gå för magert e väl inte så troligt???


NITROUS skrev:
volvodrifter skrev:
vad är det som slår ifrån vid full belastning när det inte finns någon laddtrycksvakt???  hur märker man om luftmängdsmätaren "bottnar"??? hur går det till vid en justeing av fjädern innuti???

skruva stora kugghjulet medurs för att spänna, men motorn går snålare då.


prova spänna den då

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

342 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#42
en fråga till ang et motorn.   den har ju så kallad återcirkuleringsdump går denna ta bort och ersättas av en öppen dump?  eller blir det totalt knas med luftmängdsmätaren då??


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 januari 2010
#43
jag kör öppen, fungerar hur bra som helst på min motor iallafall, inte som tex 940 där tomgången försvinner etc.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

342 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#44
har idag laborerat med att spänna upp fjädern i lmm och fått bort ryckningarna men inte fenomenet att den slår ifrån sad  pratade med en kompis och han sa att man kan flytta nålen på pentiometern så den inte öppnar fullt :s ??  någon som kan ge förklaring te detta???


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 januari 2010
#45
volvodrifter skrev:
har idag laborerat med att spänna upp fjädern i lmm och fått bort ryckningarna men inte fenomenet att den slår ifrån sad  pratade med en kompis och han sa att man kan flytta nålen på pentiometern så den inte öppnar fullt :s ??  någon som kan ge förklaring te detta???

flyttar du nålen kommer blandningen förändras över hela registret. men du kan backa den någon mm så den inte går över max på potentiometern, men laddar du inte över 1 bar så ska den inte bottna ändå. är du osäker så koppla en multimeter på potentometern, går den över 6 volt( kan komma ihåg fel, var ett par år sen jag gjorde det på min ) och den börjar rycka så är LMMen bottnad.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

342 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#46
jag laddar 0,9 som de e nu..  men bilen slår ifrån vid fullt laddtryck ovasett om jag kör orginal eller med uppställt..  vad kan det vara som slår ifrån annars???


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 januari 2010
#47
volvodrifter skrev:
jag laddar 0,9 som de e nu..  men bilen slår ifrån vid fullt laddtryck ovasett om jag kör orginal eller med uppställt..  vad kan det vara som slår ifrån annars???

är det inte LMM som bottnar och dina soppa pumpar funkar som dom ska och tänndelarna är fräscha...då vettefan. men är 99% säker på att du har din tryckvakt gömd nånstans, den ska slå ifrån vid 0,9-1 bar

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

342 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#48
hur vet man om lmm bottnar blev nästan värre nu efter jag flyttat tillbaka taggade hjulet två hack.  jag kan åka med orginal ladd på 0,5 och den slår ifrån med men endast vid full gas..  0, i ladd gör den det lite tit som tätt..  soppatryck och de är 100%igt och tänddelar e bytta till volvo orginal saker för ca ett år sedan.  har följt varenda vacumslang och hittar inget som kan likna en tryckvakt


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 januari 2010
#49
volvodrifter skrev:
hur vet man om lmm bottnar blev nästan värre nu efter jag flyttat tillbaka taggade hjulet två hack.  jag kan åka med orginal ladd på 0,5 och den slår ifrån med men endast vid full gas..  0, i ladd gör den det lite tit som tätt..  soppatryck och de är 100%igt och tänddelar e bytta till volvo orginal saker för ca ett år sedan.  har följt varenda vacumslang och hittar inget som kan likna en tryckvakt

okej slår den ifrån vid 0,5 så är det varken LMM eller tryckvakt som bottnar, då har du nåt annat som spökar.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

342 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#50
vad finns det som kan göra detta ??  finns ej tryckvakt eller knacksensor??


116 Inlägg
8 januari 2010
#51
har du kollat tändspolen så den e skysst. Polarns tändspole var dålig då hackade den och gick jävligt pissigt

342 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#52
har ej kollat tändspole bilen går bra annars just förutom vid fullt ladd.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 januari 2010
#53
det är vid fullt ladd som det är viktigt att ha bra gnista som inte slocknar, och soppapumpar etc som orkar ge rätt soppatryck

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

116 Inlägg
8 januari 2010
#54
ja det va exakt det va för polarens 760. det lät närstan som avgassmällar när ladtrycket kom. ett gott råd låna polarens tändspole och pröva. 60% säker på det eftersom du prövat alla dessa saker som du gjort

342 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#55
okok skall testa detta ikväll när jag kommer hem.

men tycker det e märkligt då bilen bara slocknar ner som om man slår av tändningen i 1sek felet uppkommer ju oavsett om jag har orginal laddtryck eller om det e påställt. 

men jag tackar för alla goda råd hittills tongue


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 januari 2010
#56
du skulle ju kunna koppla in en soppatrycksmätare(eller oljetrycksmätare,samma funktion) med ett t-kors på fuelrailen, om soppatrycket inte sjunker när den börjar hacka så är det ett tändningsrelaterat fel, då är 50% av felorsakerna borta smile

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

116 Inlägg
8 januari 2010
#57
hör av dig om det inte skulle funka, skulle vara intressant och veta.. lycka till nu, håller tummarna för dig

342 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#58
testat byta tändspole nu utan någon skillnad...  men en änu underligare sak hände idag när jag körde ikapp med kompisen.  bilen laddar som sagt 0,9 men 1an & 2ans växel gick bra och dra på vid urvarvning på trean hördes antydan till spikning när varvtaler gick mot 4500 varv samtidigt som jag la i fyran å då börja bilen spika direkt så det hördes tydligt då släppta jag gasen illa kvickt..

spikat har den aldrig gjort innan så vrf nu helt plötsligt?? 

finns ju inget som talar om för boxen att den skall bryta??

ställde ner laddet direkt och nu går bilen som den skall utan att slå ifrån..   

så frågan e om den slått ifrån istället för att spika innan??  ett chip ska inhandlas såfort lönen kommer.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 januari 2010
#59
volvodrifter skrev:
testat byta tändspole nu utan någon skillnad...  men en änu underligare sak hände idag när jag körde ikapp med kompisen.  bilen laddar som sagt 0,9 men 1an & 2ans växel gick bra och dra på vid urvarvning på trean hördes antydan till spikning när varvtaler gick mot 4500 varv samtidigt som jag la i fyran å då börja bilen spika direkt så det hördes tydligt då släppta jag gasen illa kvickt..

spikat har den aldrig gjort innan så vrf nu helt plötsligt?? 

finns ju inget som talar om för boxen att den skall bryta??

ställde ner laddet direkt och nu går bilen som den skall utan att slå ifrån..   

så frågan e om den slått ifrån istället för att spika innan??  ett chip ska inhandlas såfort lönen kommer.

är den inte chippad alltså? isåfall kan den ju hacka för att inte soppan räcker till när belastningen blir högre på de höga växlarna.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

342 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#60
bilen är ej chipad den är helt orginal.  men tycker att den borde inte rycka och dumma sig när den är helt orginal...



Sök