Nya bilar, varför framhjulsdrivna?

TurbOla Reservdansk
2 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Rquired skrev:
Skall det verkligen plöjas igenom detta ämne en gång till tongue

Vi får hyra en halkbana eller någonting nån gång, så du får visa mig live hur du tänker med FWD/RWD. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
volvoentusiasten
2 januari 2010 · 4 005 Inlägg

azXig skrev:
Bättre framkomlighet vid halt väglag har framhjulsdrivna bilar också. 740 är ingen hit i backar vintertid. Men däremot blir man vansinnig på den usla vändradien på FWD, för man blir ju nästan imponerad när man rattar gammal traktor-volvo när man ska parkera. tongue

Som sagt, ju mer vikt på drivande hjul ju bättre. Vad finns bak på en 740? Nada. Men om man slänger i 100-150kg extra så blir det bättre driv. smile

Mystiskt det här varför det ska vara så roligt att åka bredhäng i kurvor. Borde det inte vara roligare med g-tryck och att kunna köra ännu snabbare?

Moparboy440
2 januari 2010 · 4 682 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Säkerheten!

Turbovin skrev:
Krocksäkerheten är oftast bättre om du har motorn på tvären.

Hur tänkte ni där??

Remiss
2 januari 2010 · 1 339 Inlägg

linuslinje skrev:

azXig skrev:
Bättre framkomlighet vid halt väglag har framhjulsdrivna bilar också. 740 är ingen hit i backar vintertid. Men däremot blir man vansinnig på den usla vändradien på FWD, för man blir ju nästan imponerad när man rattar gammal traktor-volvo när man ska parkera. tongue

Som sagt, ju mer vikt på drivande hjul ju bättre. Vad finns bak på en 740? Nada. Men om man slänger i 100-150kg extra så blir det bättre driv. smile

Mystiskt det här varför det ska vara så roligt att åka bredhäng i kurvor. Borde det inte vara roligare med g-tryck och att kunna köra ännu snabbare?

Nja, tror inte man vill köra snabbare när det är halt (antar att det är då man brukar tycka det är kul att åka bredhäng i kurvor).


Men det är inga problem med grepp i backar på 740, lutar det så blir det ju dessutom mer tyngd på bakdelen? Eller tänker jag fel? Mycket handlar också om vad du har för däck, dom flesta med 740 gissar jag på att många inte kör med några skitdyra dubbade märkesdäck som tex jag gör tongue

TurbOla Reservdansk
2 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Volvo740an skrev:
Men det är inga problem med grepp i backar på 740, lutar det så blir det ju dessutom mer tyngd på bakdelen? Eller tänker jag fel? Mycket handlar också om vad du har för däck, dom flesta med 740 gissar jag på att många inte kör med några skitdyra dubbade märkesdäck som tex jag gör tongue

Ja, du tänker fel. wink
Bara för att det lutar betyder det inte att bilens vikt hamnar på bakhjulen och sen rakt ner i backen.

Utan som allting annat här i världen så följer bilens vikt minsta möjliga motståndets lag, d.v.s. samma väg som den kom, längs backen - baklänges.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
2 januari 2010 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:

Rquired skrev:
Skall det verkligen plöjas igenom detta ämne en gång till tongue

Vi får hyra en halkbana eller någonting nån gång, så du får visa mig live hur du tänker med FWD/RWD. wink

Det vore också att anta att jag vore kapabel att representera genomsnittsföraren, och hur det ligger till med det kan vi inte veta.

För övrigt skulle jag gärna sladda ett par varv runt en halkbana, du kommer se att Bmwn kommer förmodligen understyra lite smått nästan lika lätt som den överstyr, även om den har lättare för det sista. Och det är just vad jag har talat för, balans, oavsett om det är i en fram eller bakhjulsdriven bil.

Samtidigt talar jag för bakhjulsdrift (eller majoriteten av drivningen på bakhjulen i en 4x4) eftersom du kan styra upp bilen med gasen och med detta kontrollera sladden. Samtidigt som bakhjulsdrift låter framhjulen ägna sig fullt åt att styra vilket gör att man slipper kraftreaktioner, sämre vändradie, sämre känsla och övriga nackdelar förknippade med framhjulsdrift.

Går vi därmed över till markant över eller understyrda bilar är det i mina ögon lika illa och otäckt, även om jag av erfarenhet vet att jag har lättare för att hantera överstyrning. Men jag har aldrig talat för att en bil skall vara markant överstyrd, utan det är ett neutralt beteende jag talar för. Men gärna med en liten nyans åt överstyrning, hellre det än nyans åt understyrning.

Som jag antar (hoppas) att du, och andra här, själva känner så är småsladdar med bakänden varken otäckt eller farligt, utan lätta och roliga att hantera. Det är den där lilla sladden man parerar automatiskt jag pratar om, bakänden åker i ett litet annat spår än framvagnen och bilen styr in i kurvan. Samma sak som man försöker åstadkomma i en framhjulsdriven bil med tex vänsterbroms eller handbroms. 

Detta neutrala beteende tillsammans med lite lätt överstyrning är vad jag och många med mig tolkar som körglädje samt ett säkert och konsekvent uppträdande smile

Edit: Stavning.

Senast redigerat av Rquired (2 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Expoze
2 januari 2010 · 2 024 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

BrajjAxx skrev:
Detta är något jag funderat över länge, varför är nya bilar framhjulsdrivna?
Alla riktigt gammla bilar är bakjulsdrivna... På senare tid så började det komma framhjulsdrivna bilar.
Nuförtiden så är nästan alla bilar framhjulsdrivna, det är det för att en framhjulsdriven bil inte får sladd lika lätt, så den är helt klart mycket säkrare på det sättet.

Men sedan några år tillbaka så kom det underbara antisladdsystemet! (Underbart på det sättet att det är säkert). 
Det systemet förhindrar ju bilen att få sladd, därför har ju inte det någon betydelse om bilen är fram- eller bakhjulsdrivem.

Vad jag vet och har hört så finns det många fördelar med bakhjulsdrift:
- Beter sig bättre
- Svängradie bättre
- Grepp vid accleration
- Lätt och billigt att bygga

Det finns säkert mycket annat att fylla i. Men nu vill jag veta varför då inte biltillverkarna går tilbaka till bakhjulsdriften?

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

Cadillac Eldorado 67a e framhjulsdriven, Så Nej ALLA är inte bakhjuls ( rätthjusdrivna )

Citroen B11, den sk gangstercittran som kom 1934 var världens första serieproducerade framhjulsdrivna bil om jag inte minns helt fel. Efter detta har alla Citroëns personbilar varit framhjulsdrivna, med få undantag, så framhjulsdrift är absolut ingen ny företeelse.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Knugcab
2 januari 2010 · 5 111 Inlägg

Moparboy440 skrev:

BMWgrabben skrev:
Säkerheten!

Turbovin skrev:
Krocksäkerheten är oftast bättre om du har motorn på tvären.

Hur tänkte ni där??

Mja, jag har ju väldans svårt att tro att nya Audi, BMW, Mercedes osv. är farliga att krocka i, de tillhör nog snarare de bästa... Samtidigt som man sett gamla tester med dåliga bilar med tvärställd motor där den för det första används för att utnyttja utrymmena till max (små deformationszoner) och för det andra verkar agera som en "balk" som så att säga låser deformationszonerna... Först trycker det in fronten lite tills motorn träffas, och då trycks hela det svaga kupéutrymmet ihop... Så nja, det är omöjligt att tvärsäkert säga så, det finns så mycket mer som spelar in än hur motorn är placerad...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
kolvas
3 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Moparboy440 skrev:

BMWgrabben skrev:
Säkerheten!

Turbovin skrev:
Krocksäkerheten är oftast bättre om du har motorn på tvären.

Hur tänkte ni där??

Mja, jag har ju väldans svårt att tro att nya Audi, BMW, Mercedes osv. är farliga att krocka i, de tillhör nog snarare de bästa... Samtidigt som man sett gamla tester med dåliga bilar med tvärställd motor där den för det första används för att utnyttja utrymmena till max (små deformationszoner) och för det andra verkar agera som en "balk" som så att säga låser deformationszonerna... Först trycker det in fronten lite tills motorn träffas, och då trycks hela det svaga kupéutrymmet ihop... Så nja, det är omöjligt att tvärsäkert säga så, det finns så mycket mer som spelar in än hur motorn är placerad...

njae, rent jättesnabbt tänkt från mig så är det nog lättare att placera en motor på tvären och få den att vika ner och gå under kupén vid en frontsmäll än en med rakställd.

Dock tror jag att BMW/MB/Audi har lyckats med detta ändå

allt går att felkonstruera tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Turbovin Turbo lover
3 januari 2010 · 555 Inlägg

Moparboy440 skrev:

BMWgrabben skrev:
Säkerheten!

Turbovin skrev:
Krocksäkerheten är oftast bättre om du har motorn på tvären.

Hur tänkte ni där??

De som legat långt fram i säkerhetstänkandet, t.ex Volvo har satsat på att motorn/subframen vid krock skall glida ner under bottenplattan istället för att tränga in i kupén. Blir lite lättare att lyckas med detta om du har ett komplett paket med växellåda på tvären inne i motorrummet istället för en rakställd konfiguration där växellådan tillsammans med kardan sitter under passagerarutrymmet.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
groze
3 januari 2010 · 564 Inlägg

Här är en mycket bra film som visar för/nackdelar med FWD/RWD/4WD.

Alfa vs BMW vs Audi Q.

http://www.youtube.com/watch?v=uYUWIcw8_xg

För min del är det ju givet vilket jag föredrar. Till er som tycker att FWD är säkrare än RWD. Kolla i slutet på filmen. wink

//Johan

Senast redigerat av groze (3 januari 2010)

Bjork OEM <3
3 januari 2010 · 6 957 Inlägg

steifan skrev:
Med FWD kan man ju förmontera hela drivlinepaketet och bara skruva ned det i motorutrymmet.
Lite bökigare med RWD rent produktionstekniskt antar jag. cool

Det sa dom på Volvo vid studiebesök! + att mina gamla lärare på gymnasiet förklarade fördelarna
med att bygga FWD.

OEM <3
MiWi
3 januari 2010 · 442 Inlägg

groze skrev:
Här är en mycket bra film som visar för/nackdelar med FWD/RWD/4WD.

Alfa vs BMW vs Audi Q.

http://www.youtube.com/watch?v=uYUWIcw8_xg

För min del är det ju givet vilket jag föredrar. Till er som tycker att FWD är säkrare än RWD. Kolla i slutet på filmen. wink

//Johan

Om man sedan ska ta ett test med gosedjur som relevant är en annan femma... wink

Opelmadness German cars, quality and beyond
3 januari 2010 · 8 197 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Detta är något jag funderat över länge, varför är nya bilar framhjulsdrivna?
Alla riktigt gammla bilar är bakjulsdrivna... På senare tid så började det komma framhjulsdrivna bilar.
Mvh BrajjAxx

Inta alla gamla bilar som var bakhjulsdrivna. Cord var först med FWD, som kom 1929, sen t.e.x Citroen som kom med FWD i mitten/slutet av 30-talet.. smile
Nu finns tyvärr inte Cord kvar, men Cittran finns ju än.
Sen Som D3cibel skrev. Finns några småfirmor i Tyskland som gör RWD än.. roll
Visserligen har MB gjort nån FWD också.. Men den välte ju till en början. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
3 januari 2010 · 8 197 Inlägg

Expoze skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

BrajjAxx skrev:
Detta är något jag funderat över länge, varför är nya bilar framhjulsdrivna?
Alla riktigt gammla bilar är bakjulsdrivna... På senare tid så började det komma framhjulsdrivna bilar.
Nuförtiden så är nästan alla bilar framhjulsdrivna, det är det för att en framhjulsdriven bil inte får sladd lika lätt, så den är helt klart mycket säkrare på det sättet.

Men sedan några år tillbaka så kom det underbara antisladdsystemet! (Underbart på det sättet att det är säkert). 
Det systemet förhindrar ju bilen att få sladd, därför har ju inte det någon betydelse om bilen är fram- eller bakhjulsdrivem.

Vad jag vet och har hört så finns det många fördelar med bakhjulsdrift:
- Beter sig bättre
- Svängradie bättre
- Grepp vid accleration
- Lätt och billigt att bygga

Det finns säkert mycket annat att fylla i. Men nu vill jag veta varför då inte biltillverkarna går tilbaka till bakhjulsdriften?

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

Cadillac Eldorado 67a e framhjulsdriven, Så Nej ALLA är inte bakhjuls ( rätthjusdrivna )

Citroen B11, den sk gangstercittran som kom 1934 var världens första serieproducerade framhjulsdrivna bil om jag inte minns helt fel. Efter detta har alla Citroëns personbilar varit framhjulsdrivna, med få undantag, så framhjulsdrift är absolut ingen ny företeelse.

Fösrta serieproducerade var dom inte, men kanske massproducerade med FWD. smile Cord var först... wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
3 januari 2010 · 8 197 Inlägg

groze skrev:
Här är en mycket bra film som visar för/nackdelar med FWD/RWD/4WD.

Alfa vs BMW vs Audi Q.

http://www.youtube.com/watch?v=uYUWIcw8_xg

För min del är det ju givet vilket jag föredrar. Till er som tycker att FWD är säkrare än RWD. Kolla i slutet på filmen. wink

//Johan

Om man släpper gasen så går det att styra lika bra som en RWD, istället för att gasa och försöka svänga som hon gjorde. smile
Men på Fifth Gear och Top Gear är dom ju besatta i RWD också... roll
MVH.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
doch Avstängd
3 januari 2010 · 268 Inlägg

Engelsmän duvet ^^... "I lav ma foo wheel drive caaa'" eller "ma rear wheel drive caaa"

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3
groze
3 januari 2010 · 564 Inlägg

Opelmadness skrev:

groze skrev:
Här är en mycket bra film som visar för/nackdelar med FWD/RWD/4WD.

Alfa vs BMW vs Audi Q.

http://www.youtube.com/watch?v=uYUWIcw8_xg

För min del är det ju givet vilket jag föredrar. Till er som tycker att FWD är säkrare än RWD. Kolla i slutet på filmen. wink

//Johan

Om man släpper gasen så går det att styra lika bra som en RWD, istället för att gasa och försöka svänga som hon gjorde. smile
Men på Fifth Gear och Top Gear är dom ju besatta i RWD också... roll
MVH.

I rondellen i början av testet går det inte heller att svänga lika bra med Alfan som med en bakhjulsdriven. Det är egentligen ganska logiskt, eftersom en del av friktionen på framhjulen går åt till att driva bilen framåt, på samma gång som framhjulen ska hjälpa bilen byta riktning.

Till och med Audin börjar understyra, trots 4WD.

groze
3 januari 2010 · 564 Inlägg

MiWi skrev:

groze skrev:
Här är en mycket bra film som visar för/nackdelar med FWD/RWD/4WD.

Alfa vs BMW vs Audi Q.

http://www.youtube.com/watch?v=uYUWIcw8_xg

För min del är det ju givet vilket jag föredrar. Till er som tycker att FWD är säkrare än RWD. Kolla i slutet på filmen. wink

//Johan

Om man sedan ska ta ett test med gosedjur som relevant är en annan femma... wink

HAHA, Jo, visserligen, men jag tyckte filmen var bra i sin enkelhet. Först en rondell där man kör runt runt tills det inte går att köra fortare och sedan utifrån det bedömer hur bilen beter sig. Och sedan ett klassiskt undanmanöverprov. Om du kommer runt en skymt kurva och plötsligt upptäcker ett hinder, är det inte säkert att du har sinnesnärvaro och reaktionstid att först kanske bromsa eller släppa gasen, och sedan svänga. För även om du släpper gasen på en framhjulsdriven bil så tar det ändå en viss tid innan bilens tyngdpunkt flyttas tillräckligt för att slippa understyrningen så som i filmen.

ToXtreme
3 januari 2010 · 3 627 Inlägg

Skulle säga som många redan tagit upp här..

Dels utrymmesmässigt, en tvärmonterat motor tar upp mycket mindre utrymme på längden i motorutrymmet än vad en längsmonterad motor gör vilket resulterar i att man kan ha mer kupéutrymme eftersom man kan ha kortare motorutrymme. Detta resulterar i sig till att man kan ha en kortare kaross som fortfarande har bra innerutrymmen.
Sen så inkräktar ju även en längsmonterad växellåda mer på innerutrymmena än vad en tvärställd motor gör. Även drivlinan påverkar innermåtten då man måste ha den här stora klumpiga tunneln. Och även bagageutrymmet blir inkräktat då du åker på bakaxel med drivning. Så det tror jag gör en hel del, man vill bygga så stora bilar som möjligt med så lite material som bara går.

Sen som många sagt med uppförandet så måste jag hålla med, en bil som är framhjulsdriven tycker jag i alla fall uppför sig bra mycket mer sansat än en bakhjulsdriven, även när man kopplar ur alla hjälpsystem. Jag går hellre rakt fram än snurrar runt hejdlöst. Självklart finns det undantag på både den framhjulsdrivna fronten som den bakhjulsdrivna men generellt är det ju så de beter sig drivningarna isär.

Kraftförlust har säkert ett finger i spelet, eftersom man får ut mer av motorns kapacitet på backen så behöver man inte ha lika effektstarka motorer för att uppnå samma resultat som på en bakhjulsdriven.

När det kommer till viktfördelning så tror jag inte det spelar någon speciellt stor roll i dagsläget då de oftast är så välbalanserade mellan front/bak ändå.

Det var mina åsikter smile

MVH Jimmy

Senast redigerat av ToXtreme (3 januari 2010)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang