TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Skall det verkligen plöjas igenom detta ämne en gång till
Vi får hyra en halkbana eller någonting nån gång, så du får visa mig live hur du tänker med FWD/RWD.
Det vore också att anta att jag vore kapabel att representera genomsnittsföraren, och hur det ligger till med det kan vi inte veta.
För övrigt skulle jag gärna sladda ett par varv runt en halkbana, du kommer se att Bmwn kommer förmodligen understyra lite smått nästan lika lätt som den överstyr, även om den har lättare för det sista. Och det är just vad jag har talat för, balans, oavsett om det är i en fram eller bakhjulsdriven bil.
Samtidigt talar jag för bakhjulsdrift (eller majoriteten av drivningen på bakhjulen i en 4x4) eftersom du kan styra upp bilen med gasen och med detta kontrollera sladden. Samtidigt som bakhjulsdrift låter framhjulen ägna sig fullt åt att styra vilket gör att man slipper kraftreaktioner, sämre vändradie, sämre känsla och övriga nackdelar förknippade med framhjulsdrift.
Går vi därmed över till markant över eller understyrda bilar är det i mina ögon lika illa och otäckt, även om jag av erfarenhet vet att jag har lättare för att hantera överstyrning. Men jag har aldrig talat för att en bil skall vara markant överstyrd, utan det är ett neutralt beteende jag talar för. Men gärna med en liten nyans åt överstyrning, hellre det än nyans åt understyrning.
Som jag antar (hoppas) att du, och andra här, själva känner så är småsladdar med bakänden varken otäckt eller farligt, utan lätta och roliga att hantera. Det är den där lilla sladden man parerar automatiskt jag pratar om, bakänden åker i ett litet annat spår än framvagnen och bilen styr in i kurvan. Samma sak som man försöker åstadkomma i en framhjulsdriven bil med tex vänsterbroms eller handbroms.
Detta neutrala beteende tillsammans med lite lätt överstyrning är vad jag och många med mig tolkar som körglädje samt ett säkert och konsekvent uppträdande
Edit: Stavning.