Nya bilar, varför framhjulsdrivna?

Knugcab
3 januari 2010 · 5 111 Inlägg

BrajjAxx skrev:
.

Jag själv tycker att det är helt livsfarligt att bruksköra en RWD utan antisladd. (Då menar jag för personer som inte är vana bilförare).

Den som är "livsfarlig" bakom ratten på en RWD-bil utan antisladd bör lämna igen körkortet...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Lurken_85
3 januari 2010 · 832 Inlägg

TurbOla skrev:

TS_quattro skrev:
audi och VW kör ju även längsmonterade motorer i sina FWD bilar, iaf på de större modellerna (A4 och uppåt samt passat och uppåt med undantag för sharan, A3, golf, polo och lupo har tvärställda för att just spara plats) en fördel med längsmonterat är väl kanske att det ger lite större (längre) deformationszoner vid en frontalkrock...

Du tror inte det har med att göra att om de längsmonterar alla motorerna så behöver dom bara välja FWD eller AWD-växellåda, istället för att ha två helt olika karosser beroende på FWD eller AWD?

Lägre kostnader... inte så svårt att gissa.
Det har nog inget med säkerheten att göra - åtminstone inte i förstahand.

Men ser man på audi i slutet på 80 och början på 90 iaf så har dom ju olika karosser mellan manuell och automatlåda så varför skulle dom inte lika gärna kunna haft olika karosser mellan fwd och awd? Vet inte hur länge eller om det är någon mer utav deras modeller som har olika karosser beroende på växellåda.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
TS_quattro fyrkrafsare
3 januari 2010 · 1 443 Inlägg

TurbOla skrev:

TS_quattro skrev:
audi och VW kör ju även längsmonterade motorer i sina FWD bilar, iaf på de större modellerna (A4 och uppåt samt passat och uppåt med undantag för sharan, A3, golf, polo och lupo har tvärställda för att just spara plats) en fördel med längsmonterat är väl kanske att det ger lite större (längre) deformationszoner vid en frontalkrock...

Du tror inte det har med att göra att om de längsmonterar alla motorerna så behöver dom bara välja FWD eller AWD-växellåda, istället för att ha två helt olika karosser beroende på FWD eller AWD?

Lägre kostnader... inte så svårt att gissa.
Det har nog inget med säkerheten att göra - åtminstone inte i förstahand.

jo självklart vet jag att det är det det handlar om, men det är väl heller ingen hemlighet att både A3, golf och samtliga Skoda finns som 4-motion (heter 4x4 på Skoda) dvs haldex? de finns således med både awd och fwd oavsett om det är längsmonterat eller ej, hade det handlat så mycket om just kostnadsbesparing så hade de ju kört med tvärsmonterat rakt över hela modellprogrammet eller hur? de måste ju ha funnit något positivt med att köra längsmonterat i en minoritet av sin produktion som det blir i dethär fallet om man räknar in samtliga skoda modeller + en majoritet av VW:s personbilar och transportbilar och Audis A3? för räknar man på det viset så borde de ju har gått över till tvärsmonterat rakt över för länge sen...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Bjork OEM <3
3 januari 2010 · 6 957 Inlägg

NiclasT skrev:
Tror ni inte att S60R skulle sålt bättre som RWD? (eller 50/50 AWD)

Bättre och bättre, hade ju varit en sjukt ball bil, likaså 850R men som "steifan"
nämnde tillkommer ju lite fler saker vid RWD-tillverkning, balansera kardanaxlar, medbringare m.m

OEM <3
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
4 januari 2010 · 1 948 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

BrajjAxx skrev:
.

Jag själv tycker att det är helt livsfarligt att bruksköra en RWD utan antisladd. (Då menar jag för personer som inte är vana bilförare).

Den som är "livsfarlig" bakom ratten på en RWD-bil utan antisladd bör lämna igen körkortet...

Haha så sant som det är sagt...

FWD tillverkas endast för att det är kostnadseffektivt, färdiga paket som kan användas på flera modeller osv. precis som redan påpekats X-antal gånger.

Fördelarna annars är kan väl vara ett lite mer "förutsägbart" beteende om man nu skulle gasa för mycket, samt att man inte kör fast lika lätt på vintern då man har lite vikt på drivhjulen.

Väghållningsmässigt så är det varken bättre eller sämre än RWD olika beteenden bara. 4wd är överlägset och kommer alltid att vara..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
T200
4 januari 2010 · 83 Inlägg

Hej!

Eftersom 98% här inne förmodligen aldrig köpt en ny bil för att de är för unga och inte har den ekonomin att göra det så påverkar det en del vad vi tycker. 
Men för dom andra lite äldre människorna som kanske är 30 år och uppåt som haft stabil ekonomi och har råd att köpa sig en fin ny bil så kanske inte dom tänker så mycket på att "hänga ut rövfen i en rondell" utan det är väll mer praktiska detaljer som är positivt. Dvs lägre bränsleförbrukning, "säkerhet", mer plats för ben, större bagage till Ikealådorna och barnvagn etc.
Bilfabrikatörerna vet detta och på så vis kan de göra billigare bilar med hela paketet i fram.
Jag säger inte att Tüska bilarna är "fel ute" men det är ingen fördel med RWD om man nu inte ska leka biltjuv så fort gatulamporna släcks.. Det ses som sportigare med RWD vilket jag kan förstå (Frånsett genre´n "gamla Volvo 240".).

Att det är exklusivare eller ej med RWD går ju diskuteras.. Volvo 240dl är i mina ögon inte så sexig..  Men Volvo gick ju ifrån detta säkert pga dom såg att det fanns pengar att spara om man flyttade fram paketet..  Tjäna pengar och på den tiden få en "säkrare" bil.

Självklart vill jag ha RWD bilar men jag som är en av dom få som är lite äldre än de flesta andra här så är det inte lika viktigt att "hänga ut rövfen" i en rondell längre.. Så jag tänker inte så mycket på det helt enkelt. 

Jag ägt 2st Supror och jag skulle aldrig kunna tänka mig att äga en sportbil med FWD..
-Men med "Svenssonbilen" jag kör är det inga bekymmer med FWD, tvärtom trivs riktigt bra med det.

Turbo X
JohnWayneGacy
4 januari 2010 · 23 Inlägg

1. Mer utrymme till åkande/ bagage

2. Kostnadseffektivt för biltilverkaren.

3. Säkrare. Bättre med en bil som konsekvent understyr och frontar med trädet. än en bil som är överstyrd och riskerar att börja snurra så trädet tar i sidan.

Allvarliga och t.o.m. livshotande skador vid frontalkrock ca 70 km/h.
Allvarliga och i högsta grad dödliga skador vid kollision i sidan ca 50 km/h.

Moparboy440
4 januari 2010 · 4 682 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Även om det finns undantag som det nämnts så var alla bilar RWD förr.
Sedan gick många över till FWD för det var helt enkelt mycket modernare, pga säkerheten.

Jag själv tycker att det är helt livsfarligt att bruksköra en RWD utan antisladd. (Då menar jag för personer som inte är vana bilförare).

Låångt ifrån alla bilar var rwd förr, bilar som t.e.x. Minin, Citroen 2CV,Saab,Audi 100, Renault 12,Fiat 128 o.s.v.
Om du läser gamla biltidingar från 70-talet då fwd blev allt vanligare , så ser du att man inte alls uppfattade fwd bilar som säkrare att köra.
Och om du inte kan köra en rwd bil utan antisladd så ska du absolut inte ha körkort!!!

BrajjAxx 040 RedLine
4 januari 2010 · 1 219 Inlägg

Moparboy440 skrev:

BrajjAxx skrev:
Även om det finns undantag som det nämnts så var alla bilar RWD förr.
Sedan gick många över till FWD för det var helt enkelt mycket modernare, pga säkerheten.

Jag själv tycker att det är helt livsfarligt att bruksköra en RWD utan antisladd. (Då menar jag för personer som inte är vana bilförare).

Låångt ifrån alla bilar var rwd förr, bilar som t.e.x. Minin, Citroen 2CV,Saab,Audi 100, Renault 12,Fiat 128 o.s.v.
Om du läser gamla biltidingar från 70-talet då fwd blev allt vanligare , så ser du att man inte alls uppfattade fwd bilar som säkrare att köra.
Och om du inte kan köra en rwd bil utan antisladd så ska du absolut inte ha körkort!!!

Hur vet du min definition på gamla bilar, jag kanske menar innan 1900-talet?
Många damer som inte ens vet att deras gamla bil är bakhjulsdriven, på vintern så kör vissa precis som att det inte var halt för de vet inte vilka risker det finns. Om du gör det med till exempel en 740 så är det livsfarligt...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Knugcab
4 januari 2010 · 5 111 Inlägg

BrajjAxx skrev:

Moparboy440 skrev:

BrajjAxx skrev:
Även om det finns undantag som det nämnts så var alla bilar RWD förr.
Sedan gick många över till FWD för det var helt enkelt mycket modernare, pga säkerheten.

Jag själv tycker att det är helt livsfarligt att bruksköra en RWD utan antisladd. (Då menar jag för personer som inte är vana bilförare).

Låångt ifrån alla bilar var rwd förr, bilar som t.e.x. Minin, Citroen 2CV,Saab,Audi 100, Renault 12,Fiat 128 o.s.v.
Om du läser gamla biltidingar från 70-talet då fwd blev allt vanligare , så ser du att man inte alls uppfattade fwd bilar som säkrare att köra.
Och om du inte kan köra en rwd bil utan antisladd så ska du absolut inte ha körkort!!!

Hur vet du min definition på gamla bilar, jag kanske menar innan 1900-talet?
Många damer som inte ens vet att deras gamla bil är bakhjulsdriven, på vintern så kör vissa precis som att det inte var halt för de vet inte vilka risker det finns. Om du gör det med till exempel en 740 så är det livsfarligt...

Att inte anpassa farten efter väglaget och att inte vara medveten om vilka risker som finns är livsfarligt i alla bilar och jag vidhåller att en människa med det beteendet inte skall ha körkort.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
TurbOla Reservdansk
4 januari 2010 · 6 271 Inlägg

skalman1 skrev:
Väldigt tråkigt att många biltillverkare slutat med RWD.    Jag gillar inte hur en FWD bil beter sig i normal trafik t.ex på vintern vid acceleration. Dom far ju hit och dit medan RWD bilar är mer stadiga.   
Visst, det är väl praktiskt när bilarna byggs att allt sitter fram men attans vad trångt det är när man ska meka med dom.

Det där kan jag inte hålla med om riktigt, lånade en 740 idag och skulle köra lite ärenden.
Svängde fullt (låg i 2ans växel) för jag skulle lämna asfaltsvägen och köra uppför en grusbacke till höger.
Men 740n plöjde rakt fram ändå...
Bakänden sköt på, och framhjulen fick inget fäste.

Likadant när jag var nere i byn, vid stopplikt, när jag skulle släppa upp den slirande kopplingen så smög bilen bara framåt medan bakhjulen spann.
Visst, det är väl lite vanesak, men ändå lite otrevligt uppträdande tycker jag.
Sådana problem har jag i princip aldrig med 850n nu vintertid, om jag inte ger bra med gas förstås.

Men 740n är ju känd för att vara väldigt lätt i bakänden, men att den ändå plöjde rakt fram förvånar mig faktiskt.
Med tanke på hur alla här säger att det bara är FWD-bilar som gör så. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Turbovin Turbo lover
4 januari 2010 · 555 Inlägg

RWD-anhängare kan säga vad de vill, men att köra om med en RWD och tvingas gå ut i snömodden i mitten kan vara precis livsfarligt om man inte är med på noterna och om det inte finns antispinn. Det är i de flesta fullständigt odramatiskt med en FWD men med RWD kan du räkna med ett kast även utan att ha speciellt mycket gas.

Jag hatar själv att köra framhjulsdrivet på vintern numera och åker BMW men i mina ögon är det ingen tvekan om att FWD är säkrare för en medelsvensson.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Rquired Allmänt envis
4 januari 2010 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:

skalman1 skrev:
Väldigt tråkigt att många biltillverkare slutat med RWD.    Jag gillar inte hur en FWD bil beter sig i normal trafik t.ex på vintern vid acceleration. Dom far ju hit och dit medan RWD bilar är mer stadiga.   
Visst, det är väl praktiskt när bilarna byggs att allt sitter fram men attans vad trångt det är när man ska meka med dom.

Det där kan jag inte hålla med om riktigt, lånade en 740 idag och skulle köra lite ärenden.
Svängde fullt (låg i 2ans växel) för jag skulle lämna asfaltsvägen och köra uppför en grusbacke till höger.
Men 740n plöjde rakt fram ändå...
Bakänden sköt på, och framhjulen fick inget fäste.

Likadant när jag var nere i byn, vid stopplikt, när jag skulle släppa upp den slirande kopplingen så smög bilen bara framåt medan bakhjulen spann.
Visst, det är väl lite vanesak, men ändå lite otrevligt uppträdande tycker jag.
Sådana problem har jag i princip aldrig med 850n nu vintertid, om jag inte ger bra med gas förstås.

Men 740n är ju känd för att vara väldigt lätt i bakänden, men att den ändå plöjde rakt fram förvånar mig faktiskt.
Med tanke på hur alla här säger att det bara är FWD-bilar som gör så. wink

Nu ser du, hade du läst bla. mina inlägg ordentligt hade du förstått att det är mer än vad drivningen sitter som påverkar hur en bil beter sig. wink

Min erfarenhet talar inte om tre olika typer av uppträdanden, fram, bak och 4x4 utan det finns två olika typer av uppträdanden; under och överstyrt. Sedan finns det bilar som är så gott som balanserade, men även dessa har dragning åt endera hållet.

Eller ok, ingen av de modeller jag har kört har kunnat klassas som helt balanserade.

Utan teorin är den att alla bilar, oavsett drivning, går att dela in i dessa två grupper. Att det sedan i praktiken är så att de flesta FWD är understyrda och de flesta RWD överstyrda är en annan sak. Jag antar att det är därför folk säger att tex "bakhjulsdrivna bilar är farliga" De tycker överstyrning är otäckt, och klassar därmed felaktigt alla RWD som överstyrda.

Det finns en del exempel på FWD som är lite smått överstyrda, Saab 9-3ss, Volvo C70 (nya), Honda CTR. Samtidigt finns det exempel på bakhjulsdrivna bilar som är lätt understyrda, Volvo 740 är ett exempel. Den ryktas vara lätt i baken, kanske om man sänker den och allt annat många ex råkar ut för. Men orginal tycker jag inte det är någon överstyrd bil, tvärt om.

Personligen tycker jag att en bil skall vara så nära neutral som möjligt, men aldrig helt neutral utan en nyans åt överstyr. Det är min åsikt om vad ett konsekvent och säkert uppträdande är, och det spelar ingen roll i vilken ändå bilen driver. Eller om den så driver i båda...

Sedan föredrar jag, och förmodligen många andra, RWD då bilen går att "styra" med gasen samtidigt som RWD ger ett antal fördelar till, tex en annan känsla i styrningen osv.

Men detta kommer i andra hand, hellre en FWD som stämmer överens på den översta biten "neutral med nyans åt överstyr", än en understyrd rwd som man kan/måste styra ut med gasen får att få dit man vill. Som du märkte hör inte 740 till den första typen trots att den är bakhjulsdriven, och det är definitivt "inte bara FWD-bilar" som gör så smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Knugcab
4 januari 2010 · 5 111 Inlägg

Rquired skrev:
Det finns en del exempel på FWD som är lite smått överstyrda, Saab 9-3ss, Volvo C70 (nya), Honda CTR. Samtidigt finns det exempel på bakhjulsdrivna bilar som är lätt understyrda, Volvo 740 är ett exempel. Den ryktas vara lätt i baken, kanske om man sänker den och allt annat många ex råkar ut för. Men orginal tycker jag inte det är någon överstyrd bil, tvärt om.

Kan ju bero på att den just ÄR så lätt i baken som gör att den understyr... En bil med mycket vikt baktill vill ju gärna på att komma med aktern först...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Rquired Allmänt envis
4 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Rquired skrev:
Det finns en del exempel på FWD som är lite smått överstyrda, Saab 9-3ss, Volvo C70 (nya), Honda CTR. Samtidigt finns det exempel på bakhjulsdrivna bilar som är lätt understyrda, Volvo 740 är ett exempel. Den ryktas vara lätt i baken, kanske om man sänker den och allt annat många ex råkar ut för. Men orginal tycker jag inte det är någon överstyrd bil, tvärt om.

Kan ju bero på att den just ÄR så lätt i baken som gör att den understyr... En bil med mycket vikt baktill vill ju gärna på att komma med aktern först...

Mycket möjligt, finns mycket som spelar roll. Men när någon säger "lätt i baken" tolkar jag det som att bakänden lätt sladdar, inte att bilen rent fysiskt väger mindre bak än fram smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BrajjAxx 040 RedLine
4 januari 2010 · 1 219 Inlägg

Turbovin skrev:
RWD-anhängare kan säga vad de vill, men att köra om med en RWD och tvingas gå ut i snömodden i mitten kan vara precis livsfarligt om man inte är med på noterna och om det inte finns antispinn. Det är i de flesta fullständigt odramatiskt med en FWD men med RWD kan du räkna med ett kast även utan att ha speciellt mycket gas.

Jag hatar själv att köra framhjulsdrivet på vintern numera och åker BMW men i mina ögon är det ingen tvekan om att FWD är säkrare för en medelsvensson.

Bra sagt...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
twin_cam Smålänning
4 januari 2010 · 7 877 Inlägg

Över/understyrning beror på viktfördelningen, inte på drivningen...

Frikoppa en 740 så ska du se att den släpper inte greppet bak... Den kanar bara rakt fram... Gör samma sak med t.ex en Ford Focus, det blir tvärt om smile

Att korsa snösträngar med en 740 är inga problem, efter många mil på kassa vägar lär man sig hur sin bil beter sig, så man känner i ryggslutet att dne kränger till och kan släppa innan den sladdar smile

Men det är klart, med mina 900 va det bara att kasta ut bilen oavsett hur spårigt det va och trampa fullt, den gick alltid dit man ville smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Knugcab
4 januari 2010 · 5 111 Inlägg

BrajjAxx skrev:

Turbovin skrev:
RWD-anhängare kan säga vad de vill, men att köra om med en RWD och tvingas gå ut i snömodden i mitten kan vara precis livsfarligt om man inte är med på noterna och om det inte finns antispinn. Det är i de flesta fullständigt odramatiskt med en FWD men med RWD kan du räkna med ett kast även utan att ha speciellt mycket gas.

Jag hatar själv att köra framhjulsdrivet på vintern numera och åker BMW men i mina ögon är det ingen tvekan om att FWD är säkrare för en medelsvensson.

Bra sagt...

Därför man kanske inte ska gå ut i någon snösträng i full galopp om man inte har koll på vad man gör... roll

Jag är ingen särskilt skicklig chaufför, mercan är min fjärde bruksbil allt som allt och alla dem har varit RWD utan antisladd, och jag har hittills varit i diket EN gång. Den gången hade bara en offroadjeep med 4x4 och jättedäck hjälpt då problemet var att jag kom utanför vägen, på den plogade kanten (jävla snorungar som rycker plogkäppar!) och skar ner i djupsnön... roll

Men jag vet väl inte vad jag talar om, jag har väl förstås kört i diket och slagit huvudet ordentligt några gånger varje vinter och har väl minneslucka från det, för det är ju så det går för oerfarna chaufförer med RWD-bilar utan antisladd... roll

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Holiace
4 januari 2010 · 1 754 Inlägg

Framhjulsdrift är snålare och billigare att bygga så vitt jag vet.
Dessutom får man inte sladd när man gasar, man understyr istället.









<-----

Senast redigerat av Holiace (4 januari 2010)

Jag kan inget om allt.
TurbOla Reservdansk
4 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Kan ju bero på att den just ÄR så lätt i baken som gör att den understyr... En bil med mycket vikt baktill vill ju gärna på att komma med aktern först...

Det har ju även med upphängningen i bakvagnen att göra, hur styva krängningshämmare man har t.ex.

Ford Focus är ju rätt känd för one-wheel-liftoff eller vad det heter, svänger du kraftigt så ser man på olika youtube-filmer hur den lättar på ett hjul, och med all vikt bak på bara ett hjul så släpper det i sidled, därför får man ett överstyrt beteende på en FWD.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang