TurbOla skrev:
skalman1 skrev:
Väldigt tråkigt att många biltillverkare slutat med RWD. Jag gillar inte hur en FWD bil beter sig i normal trafik t.ex på vintern vid acceleration. Dom far ju hit och dit medan RWD bilar är mer stadiga.
Visst, det är väl praktiskt när bilarna byggs att allt sitter fram men attans vad trångt det är när man ska meka med dom.
Det där kan jag inte hålla med om riktigt, lånade en 740 idag och skulle köra lite ärenden.
Svängde fullt (låg i 2ans växel) för jag skulle lämna asfaltsvägen och köra uppför en grusbacke till höger.
Men 740n plöjde rakt fram ändå...
Bakänden sköt på, och framhjulen fick inget fäste.
Likadant när jag var nere i byn, vid stopplikt, när jag skulle släppa upp den slirande kopplingen så smög bilen bara framåt medan bakhjulen spann.
Visst, det är väl lite vanesak, men ändå lite otrevligt uppträdande tycker jag.
Sådana problem har jag i princip aldrig med 850n nu vintertid, om jag inte ger bra med gas förstås.
Men 740n är ju känd för att vara väldigt lätt i bakänden, men att den ändå plöjde rakt fram förvånar mig faktiskt.
Med tanke på hur alla här säger att det bara är FWD-bilar som gör så.
Nu ser du, hade du läst bla. mina inlägg ordentligt hade du förstått att det är mer än vad drivningen sitter som påverkar hur en bil beter sig.
Min erfarenhet talar inte om tre olika typer av uppträdanden, fram, bak och 4x4 utan det finns två olika typer av uppträdanden; under och överstyrt. Sedan finns det bilar som är så gott som balanserade, men även dessa har dragning åt endera hållet.
Eller ok, ingen av de modeller jag har kört har kunnat klassas som helt balanserade. Utan teorin är den att alla bilar, oavsett drivning, går att dela in i dessa två grupper. Att det sedan i praktiken är så att de flesta FWD är understyrda och de flesta RWD överstyrda är en annan sak. Jag antar att det är därför folk säger att tex "bakhjulsdrivna bilar är farliga" De tycker överstyrning är otäckt, och klassar därmed felaktigt alla RWD som överstyrda.
Det finns en del exempel på FWD som är lite smått överstyrda, Saab 9-3ss, Volvo C70 (nya), Honda CTR. Samtidigt finns det exempel på bakhjulsdrivna bilar som är lätt understyrda, Volvo 740 är ett exempel. Den ryktas vara lätt i baken, kanske om man sänker den och allt annat många ex råkar ut för. Men orginal tycker jag inte det är någon överstyrd bil, tvärt om.
Personligen tycker jag att en bil skall vara så nära neutral som möjligt, men aldrig helt neutral utan en nyans åt överstyr. Det är min åsikt om vad ett konsekvent och säkert uppträdande är, och det spelar ingen roll i vilken ändå bilen driver. Eller om den så driver i båda...
Sedan föredrar jag, och förmodligen många andra, RWD då bilen går att "styra" med gasen samtidigt som RWD ger ett antal fördelar till, tex en annan känsla i styrningen osv.
Men detta kommer i andra hand, hellre en FWD som stämmer överens på den översta biten "neutral med nyans åt överstyr", än en understyrd rwd som man kan/måste styra ut med gasen får att få dit man vill. Som du märkte hör inte 740 till den första typen trots att den är bakhjulsdriven, och det är definitivt "inte bara FWD-bilar" som gör så