2890
Sök

Volvo 740/940 halare pga sänkt

761 Inlägg
8 januari 2010
kolvas skrev:
KammaDej skrev:
haha ja jag måste hålla med kolvas här.

sedan måste jag även tillägga att det inte är så enkelt med chassin att bara för man testat vid ett tillfälle och upplevt att en mjuk bil varit följsam just då att det automatiskt alltid måste va på det sättet.

det är så många parametrar som spelar in varför en bil uppför sej på ett visst sätt, så om man ska skaffa sej någolunda förmåga att bedömma vad som skulle kunna tänkas vara bra att göra med en specifik bil under ett specifik förhållande så måste man ha väldigt många timmars testande/justerande och dessutom helt förstått teorin bakom betéendeförändringarna efter varje justering. annars resulterar det ofta i att man är ganska off.

mvh!

jo, men här handlar det om en 7/940 som är så vitt jag kan förstå rätt standard och den som påstår att en sådan blir sämre (oavsett underlag) av en moderat sänkning med efterföljande obligatoriska hjulinställning kan inte ha alla indianer i tältet

Bättre eller sämre är alltid svårt att säga, inget är svart eller vitt.

Men hur som helst, mjukare chassi är lättare att kontrollera.

Och om jag måste ta ett exempel:
Jämför en banracingbil med en WRC bil med setup för snö

4 001 Inlägg
8 januari 2010
dannnej skrev:
kolvas skrev:
KammaDej skrev:

sedan måste jag även tillägga att det inte är så enkelt med chassin att bara för man testat vid ett tillfälle och upplevt att en mjuk bil varit följsam just då att det automatiskt alltid måste va på det sättet.

det är så många parametrar som spelar in varför en bil uppför sej på ett visst sätt, så om man ska skaffa sej någolunda förmåga att bedömma vad som skulle kunna tänkas vara bra att göra med en specifik bil under ett specifik förhållande så måste man ha väldigt många timmars testande/justerande och dessutom helt förstått teorin bakom betéendeförändringarna efter varje justering. annars resulterar det ofta i att man är ganska off.

mvh!

jo, men här handlar det om en 7/940 som är så vitt jag kan förstå rätt standard och den som påstår att en sådan blir sämre (oavsett underlag) av en moderat sänkning med efterföljande obligatoriska hjulinställning kan inte ha alla indianer i tältet

nu handlade detta om en 7/940 och inte en WRC-bil och att mjuka upp en standard 7/940 ytterligare ger inte bättre väghållning på snö/is, dom är FÖR mjuka standard

Edit: visst, ska man sladda runt på Maxis parkering så gör det nog inget med mjukare men ifall man ska åka med lite fart så behöver dom styvas upp lite
Senast redigerat av kolvas (8 januari 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

191 Inlägg
8 januari 2010
dannnej skrev:
kolvas skrev:
KammaDej skrev:

mvh!

vad är det som skulle göra ett mjukare chassi lättare att kontrollera? finns inget som är bundet till att det skulle vara så.

och att tro att man kan jämföra en banracingbil med en rallybil med så stora skillnader på i princip allt och tro att det är mjukheten som gör rallybilen lättare att kontrollera så är man ute och cyklar.
och är en rallybil lättare att kontrollera? för vem? jag skulle ha betydligt lättare att kontrollera en banracingbil.

mvh

761 Inlägg
8 januari 2010
Vilket dagis det här blev

Jag kör i alla fall helt original på vintern, sen får ni säga vad ni vill, jag vill ha det så.

För att återgå till frågan
manne_940 skrev:
tja det är så att jag och en kompis satt och diskuterade om det vart halare på snö/is om man sänkte bilen men kunde inte riktigt få svar på det så nu undrar jag då om det blir halare med en sänkt bil än med en original? MVH      (ny här så vet inte om jag postade rätt)

Anledningen till att frågan uppstod var ju att någon uppenbarligen har tyckt att en osänkt bil var mer lättkontrollerad. annars hade frågan inte uppstått

Kan vi vara överens om det?

Och jag svarade på varför man kan uppleva det på det sätten.

H**vete vad ni krånglar till det rent ut sagt.

Med lem
1 127 Inlägg
8 januari 2010
dannnej skrev:

Välkommen till garagets forum haha. Detta är vardag på detta kaotiska forum.

1 210 Inlägg
8 januari 2010
H3dlund skrev:
dannnej skrev:

+1 tongue

191 Inlägg
9 januari 2010
Ekis! skrev:
H3dlund skrev:
dannnej skrev:

+1 tongue

sakta i backarna nu. var det inte du själv (dannej) som började påpeka att en mjukare bil är lättare att kontrollera (fast frågan var ang sänkning?)

och dessutom var det väl du själv som stod för krånglandet då du började jämföra rally med banracingbilar?

eller har jag fel nu? neutral

mvh

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 januari 2010
Men fattar inte riktig, om han tycker det är för halt borde han mer bry sig om däcken.
Men om han vill att bilen ska bete sig bättre så ska han bry sig om fjädringen.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

761 Inlägg
9 januari 2010
KammaDej skrev:
Ekis! skrev:
H3dlund skrev:

+1 tongue

sakta i backarna nu. var det inte du själv (dannej) som började påpeka att en mjukare bil är lättare att kontrollera (fast frågan var ang sänkning?)

och dessutom var det väl du själv som stod för krånglandet då du började jämföra rally med banracingbilar?

mvh

Men för f**k sake, en sänkt bil blir ju hårdare.
Speciellt när man kapar fjädrarna som det rör sig om i 90% av fallen till 740.

191 Inlägg
9 januari 2010
dannnej skrev:
KammaDej skrev:
Ekis! skrev:

+1 tongue

mvh

det kan man väl inte utgå från att den blir?
inte för att jag sett någon statistik på hur många som gör det genom att kapa fjädrarna (vilket gör bilen hårdare ja) men även om det oftast utförs på det sättet kan man ju inte antaga att det alltid är så.

är man väldigt lat så kan man ju sänka bilen genom att värma fjädrarna på plats så bilen sjunker ihop. med tanke på hur mycket, eller snarare hur lite jobb folk brukar vilja lägga ner skulle jag tro att det här sättet är minst lika vanligt. och då ändras ju inte hårdheten alls.

om man däremot byter fjädrar till ett par i samma längd men mjukare så blir den lägre och dessutom mjukare.

så att säga att en sänkt bil blir hårdare är väl lite fel?

mvh

Med lem
1 127 Inlägg
9 januari 2010
KammaDej skrev:
dannnej skrev:
KammaDej skrev:

mvh

inte för att jag sett någon statistik på hur många som gör det genom att kapa fjädrarna (vilket gör bilen hårdare ja) men även om det oftast utförs på det sättet kan man ju inte antaga att det alltid är så.

är man väldigt lat så kan man ju sänka bilen genom att värma fjädrarna på plats så bilen sjunker ihop. med tanke på hur mycket, eller snarare hur lite jobb folk brukar vilja lägga ner skulle jag tro att det här sättet är minst lika vanligt. och då ändras ju inte hårdheten alls.

om man däremot byter fjädrar till ett par i samma längd men mjukare så blir den lägre och dessutom mjukare.

mvh

Men ingen är väl så dum så de värmer ihop fjädrar idag..

Volvo 700 serien har linjära fjädrar fram & bak. Ju kortare fjädrarna blir, desto hårdare blir de!

191 Inlägg
9 januari 2010
H3dlund skrev:
Men ingen är väl så dum så de värmer ihop fjädrar idag..

va inte så säker på det. sista idioten är inte född än så det kan hända betydligt värre saker än att nån värmer ihop ett par fjädrar.

H3dlund skrev:
Volvo 700 serien har linjära fjädrar fram & bak. Ju kortare fjädrarna blir, desto hårdare blir de!

beror ju på vad man menar med kortare. kortare till följd av bortkapad lindning blir hårdare ja. kortare till följd att ihopvärmd lindning blir därmot inte hårdare.

mvh

761 Inlägg
9 januari 2010
KammaDej skrev:
kortare till följd att ihopvärmd lindning blir därmot inte hårdare.

mvh

Tänk igen.

Värmer man så halva fjädern bli ihoptryckt så ringarna ligger ihop, så blir den exakt lika hård som en fjäder som är kapad på mitten.

Kapar man en fjäder så blir den ALLTID hårdare, såvida det inte är en progressiv där man kapar bort den täta änden.

Det är enkel fysik, en lång stång är lättare att böja än en kort.

191 Inlägg
9 januari 2010
dannnej skrev:
KammaDej skrev:
kortare till följd att ihopvärmd lindning blir därmot inte hårdare.

mvh

Tänk igen.

Värmer man så halva fjädern bli ihoptryckt så ringarna ligger ihop, så blir den exakt lika hård som en fjäder som är kapad på mitten.

Kapar man en fjäder så blir den ALLTID hårdare, såvida det inte är en progressiv där man kapar bort den täta änden.

Det är enkel fysik, en lång stång är lättare att böja än en kort.

ja självklart blir de hårdare om man värmer så lindningen går ihop. men nu förutsatte jag att man värmer så jämnt man kan över hela lindningen, kanske va lite dumt att jag inte påpekade att det var så jag menade..?
jag ville dock tro att detta skulle vara underförstått då hela lindningen behövs för att behålla samma hårdhet.

mvh
Senast redigerat av KammaDej (9 januari 2010)

100 Inlägg
13 januari 2010

mvh

Måste bara säga att varje gång jag sänkt en bil har jag kapat fjädrarna på plats, mest fördelaktigt. På så vis går det mycket lätt att vid behov ta av ännu lite mer.

Så att värma på plats är ju inte så jätte mkt mindre jobb ändå...

8 Inlägg
17 februari 2010
Nu hänger jag inte på detta forum men kände mig tvungen att kommentera detta. Har inga beräkningar eller teorier men jag har provat olika bilar med olika fjädringar varje vinter (både volvo och bmw). Och rekommenderar mjukare fjädring med lång slaglängd som är mest "lättkört" under hala förhållanden. Denna vintern hade jag en 318is med hårdare sportdämpare och ganska mycket sänkt, dvs kort slaglängd. Visst det gick köra fort men bilen var väldigt opålitlig och svårkörd.

191 Inlägg
18 februari 2010
Kapten-RWD skrev:
Nu hänger jag inte på detta forum men kände mig tvungen att kommentera detta. Har inga beräkningar eller teorier men jag har provat olika bilar med olika fjädringar varje vinter (både volvo och bmw). Och rekommenderar mjukare fjädring med lång slaglängd som är mest "lättkört" under hala förhållanden. Denna vintern hade jag en 318is med hårdare sportdämpare och ganska mycket sänkt, dvs kort slaglängd. Visst det gick köra fort men bilen var väldigt opålitlig och svårkörd.

att en sänkt BMW 318is blir orolig beror inte på att karossen/chassit befinner sej närmare marken. inte heller på att den är hårdare.

anledningen till att en sänkt BMW 318is är orolig att köra beror på geometriskillnaderna mellan fram och bakvagn, den har fjäderben i fram och singel-snedställda bärarmar i bak. efter att man sänkt en bil med sådan hjulupphängning kommer mycket mer vikt flyttas genom bärarmarna i bak än i fram, där av det bakhala/oroliga betéendet.

mvh

edit: stavfel
Senast redigerat av KammaDej (18 februari 2010)

Avstängd
1 557 Inlägg
18 februari 2010
Ekis! skrev:
H3dlund skrev:
dannnej skrev:

+1 tongue

+2 tongue

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

191 Inlägg
18 februari 2010
MrKerm skrev:
Ekis! skrev:
H3dlund skrev:

+1 tongue

+2 tongue

och det är rätt så spännande att när dom som klagar över att det krånglas så är det dom själva som står för krånglandet roll
Senast redigerat av KammaDej (18 februari 2010)

5 710 Inlägg
18 februari 2010
KammaDej skrev:
Kapten-RWD skrev:

att en sänkt BMW 318is blir orolig beror inte på att karossen/chassit befinner sej närmare marken. inte heller på att den är hårdare.

Jag håller inte med (ovanligt va wink )
Möjligt att bilen beter sig knepig p.g.a av geometriskillnader MEN hårdeheten påverkar absolut körkänslan/stabilitet på ogämn väg.
Har man en hård sättning på fjädrar och dämpare innebär detta att ojämnheten man kör över inte tas upp av chassit lika bra som om man hade haft en soft inställning eller hur?
Hjulet kommer då studsa över ojämnheten istället för att följa den och det är såklart inte bra för fästet. Dessutom transporteras ojämnheten  upp i karossen vilket påverkar den som kör genom att göra känslan i bilen "orolig".

Som någon tidigare skrev: Kika bara på rallybilarnas inställningar för snö och asfalt.
Hade det inte påverkat fäste och körkänslan had de nog inte gjort såpass krafriga ändringar.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sök