Jag får nu min mors gamla bil som jag ska laga, det är en Opel Astra 1.6 16v 2000. Felet: Hon körde in den till en verkstad för byta kamrem inga problem alls, men 1h efter dom hade börjat på bilen ringer dom och säger att vattenpumpen var trasig och de frågar om hon märkt något ovanligt på vägen till verkstaden(vilket hon inte hade). Eftersom pumpen var trasig så sa dom att toppen kunde tagit stryk, inte säkert men kanske och för att se efter måste man plocka bort topp och så vidare, allt skulle ta mycket tid och därmed mycket pengar så det resulterade i att hon bogserade hem den och nu ska jag försöka laga den.
Jag har aldrig jobbat med bilmotorer innan bara cross och utombordare till båt. Men jag har absolut inte tummen mitt i.
Den har nu stått i ca 2mån utanför huset och jag ska snart rulla in den i garaget. Eftersom den har varit i familjen så kan jag säga att bilen i övrigt är i toppskick så det är absolut värt att reparera den.
Vad bör jag tänka på? Vilka fel ska jag leta efter?
Om inte bilen kokat skall det väl inte vara några problem med toppen? På vilket sätt var vattenpumpen trasig, menade de? Drivs väl av kamremmen så den borde ju ha snurrat i.a.f. Hade impellern lossnat, eller vad?
Att vattenpumpen "skurit" och att man måste kolla så inget i motorn är sönder är all info jag fick från mekanikerna så jag får väll helt enkelt plocka isär och kolla, det är ju inte ens säkert att något mer än vattenpumpen han gå sönder, men jag måste ju endå kolla för säkerhetsskull innan jag teststartar den känns det som
anledningen till att jag skulle lyfta av toppen och leta fel är just för att mekanikern sa att man bör kolla så inget gått sönder, men jag håller med om att det borde bara vara byta pump och sen fortsätta men samtidigt vill man nästan lyfta för att vara säker. för om man byter vattenpump och nåt annat är fel så kanske mer går sönder och resulterar i ett helt motorbyte istället för någon mindre reperation vilket känns lite tråkigt då den bara gått 8000
en anledning till att jag vill kolla inne i motorn är också att jag litar inte riktigt på alla mekaniker, så säger dom att man "bör kolla", så har jag fått för mig att dom egentligen vet att nåt mer är fel och egentligen borde säga "du måste lyfta toppen och laga"
Gick den som den skullle så behöver du inte lyfta toppen, skulle kamremmen gått sönder och ventilerna vart sallad så hade motorn inte ens gått att starta.
Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Pumpen drivs av kamremmen så den har nog INTE skurit för då skulle ni absolut inte kunna köra bilen till verkstaden. Släng dit en ny pump och en ny remsats och kör igång.. Har inte bilen kokat (vilket ni borde märkt) så har det inte hänt något..
Något fult försäljningsknep det kör med att säga sådär, om inte motorn kokat så varför skulle den tagit skada? hade pumpen skurit hade de vart sallad av ex. antal ventiler.., och då är motorn helt komp.tom.
nu har jag hängt på en kamrem och vridit runt motorn för hand 2 varv. verkar inte vara några problem så här långt. ska montera tillbaka alla sensorer och sen teststarta