Tja, har ett problem med vinterbilen jag inte får nåon ordning på.
Bilen har alltid svajig tomgång, den svajar mellan 800-1100 varv ungefär.
När jag kör bilen så kan den ena stunden gå som vilken 740 som helst, bortsett från lite ryckig i start då pga tomgången.
Men ibland vilket fall som så kan tomgången få för sig att öka ganska grovt, gasar jag upp bilen till 3000 varv så kan den ibland stanna på de varven osv.
Förra ägaren hade också detta problem och har kopplat en strömbrytare till tomgångsmotorn, så när tomgången börjar rusa så är det bara att slå avtomgångsmotorn så går tomgången ner, eller ja ganska uppenbart så försvinner tomgången helt, och i samma veva brukar bilen börja gå skit, ju mer gas destu sämre går den, trycker jag full gas direkt så bluddrar och smäller den bara i princip.
Då brukar jag frikoppla och försöka få upp den i varv och till slut går det och bilen går att köra som vanligt fast utan tomgång då, och efter en stund kan jag slå på tomgångsmotorn igen så är det som innan igen.
Men stänger jag av bilen när tomgången rusar (alternativt slår av tomgångsmotorn och bilen går skit) så är den väldigt svårstartad så jag brukar få stå et tag på startmotorn, ibland kanske 15sek och ibland ett par minuter i omgångar för att den ska starta.
Och när jag väl står längre stund på startmotorn och den inte vill starta brukar det börja osa bensin om bilen.
Men när jag väl fått igång bilen så är den som vanligt igen, den går som den ska och tomgången är normal (bortsett från svajandet som jag alltid har).
Den enda teorin jag har är att ngt som t.ex automatchoken går in och hänger sig ibland och då ökar i tomgång, och när jag stänger av bilen vid ett sånt tillfälle så surar den igen och blir svårstartad, eftersom det dessutom osar bensin. Men jag kanske är helt fel ute?
Blev ganska långt men svårt att förklara kortare
.
Vore jättetacksam för snabba svar!
/Ciaaao