3507
Sök

Tips och info ang m50b25.

1 422 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#1
Som rubriken säger skulle jag vilja ha lite tips och info ang bmws m50b25 motor, den är utan vanos så det är inget att gå in på. Det jag vill veta är hur mycket man kan plana den toppen utan att det blir skadligt (ventilerna tar i kolvar etc). Jag ska nämnligen av med toppen och byta packning efter en kokning och då kan det ju vara bra att plana toppen lite också, speciellt om den blivit lite skev så jag vill veta hur mycket man kan ta utan att det bli skadligt. Att jag får lite högre komp skadar inte alls (snarare tvärt om) men vill inte gärna att det ska spika men att gå upp till 98oktan om det krävs ska väl gå för sig men vill helst kunna tanka 95 också utan att riskera ras.

Skulle också uppskatta väldigt mycket om någon kan tipsa mig om någon hemsida med alla moment som toppen ska dras åt med så det inte blir några missar där. Gärna även några monteringsskisser (sprängskiss) så att jag blir klar så fort som möjligt och att allt blir rätt.

Vill också veta om det gör någon skillnad att matchporta insug och avgas sidan med insuget resp grenröret, då jag ändå ska av med toppen så är det ju lika bra att göra för det kan ju knappast bli sämre om inte passformen är helt 100 redan. Tar gärna emot tips om något annat litet småfilande man kan göra i förbättrande syfte för jag kommer då inte på något på rak arm. "Riktig" portning är inget som jag vill ge mig in på nu då jag inte är riktigt hemma på det området, visserligen har jag portat lite tvåtakt men det är ju en HEEELT annan typ av filande. Men viktigast är klart att jag kan få hjälp med moment och sprängskisser.

Så ge mig all info jag kan få nu. Är tacksam för svar smile

Mvh Danne


18 Inlägg
13 januari 2010
#2
För sprängskisser kolla på www.realoem.com

Dom momenten som toppen ska dras med ska finnas med till toppackningen, brukar vara med en liten lapp med moment för toppbulten och vilken följd dom ska dras i.

Matchportning är väl ingen dum ide med tanke på flödet, men kan tänka mig att dom är hyffsade redan från fabrik, men inte sagt att dom är perfekta.

Angående planingen så "tror" jag inte att det går att plana så värst mycket innan kolvarna tar i ventiler, och tänk på kamkedjan om du planar mycket, vet inte hur mycket spännaren korrigerar men risken är ju att den blir lite lång.

Det va väl mina tankar o tips, dom som vet mer eller bättre får rätta om det blev fel smile

Lycka till!!

Det blir inte snyggt men det blir heller inte bra....

1 422 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#3
Tackar för svaret smile

Jag vill ju ha något ungefär att gå på vad det gäller planingen, om det är max 0,5mm eller 2mm. Även om inte toppen är skev hade jag ju tänkt plana lite ändå, om så är fallet hade jag ändå inte tänkt ta mer än en mm men är det för mycket? Det bör väl funka?

Ska ju ändå kolla på portarna hur de ser ut, är det något som är lite ojämnt blir det ju en portning där men något mer avancerat blir det nog inte smile

Tar gärna emot fler tips och mer kunskap!


18 Inlägg
14 januari 2010
#4
Skillnaden mellan toppackningarna ger ju en fingervisning om hur mycket man brukar ta vid riktplaning och den tjockare packningen(som ska användas vid riktplanad topp) är 0,3mm tjockare.

Men någon här inne borde veta hur mycket man kan ta innan kolv o ventil krockar, annars ring till närmsta motorfirma eller bmw direkt dom om några borde veta.

Såg att du redan hade en tråd på autopower hade annars tänkt tipsat om det, nån på PPF´s forum kanske vet så en tråd där med kanske.

Det blir inte snyggt men det blir heller inte bra....

1 422 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#5
Mrsladdinen skrev:
Skillnaden mellan toppackningarna ger ju en fingervisning om hur mycket man brukar ta vid riktplaning och den tjockare packningen(som ska användas vid riktplanad topp) är 0,3mm tjockare.

Men någon här inne borde veta hur mycket man kan ta innan kolv o ventil krockar, annars ring till närmsta motorfirma eller bmw direkt dom om några borde veta.

Såg att du redan hade en tråd på autopower hade annars tänkt tipsat om det, nån på PPF´s forum kanske vet så en tråd där med kanske.

Grejen är den att jag redan köpt packningsset (original). Att det blir lite högre komp bryr jag mig inte om alls, det får det gärna bli så länge motorn klarar sig.  Jag ska ringa/åka till motornnord på måndag och höra med dem, som bmw trimmare tycker jag de borde ha lite koll på det.

Någon här som vet hur mycket man kan ta?



Sök