4461
Sök

Bygga 2.5l 16v Volvomotor med MC-förgasare

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#1
Har börjat nu med att bygga min motor. Skall ta bilder ifrån början.
Det som skall göras är att det skall byggas en 2.5l 16v Volvo motor med 4st Kawa förgasare samt att lösa tändningen bak på toppen.

Utgångsmaterial
B234 motor.

Nya saker:
2.5 vevaxel
Nya kamaxlar
Förgasare 4st
Topp skall portas
Extraktor skall byggas
Insug skall byggas




https://www1.garaget.org/gallery/archive/95675/839081_6lnte0.jpg
Orginalmotorn 156hk?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/95675/839082_afrvp7.jpg
Weiii 41mm spjällhus. Fint motsvarar Weber 48:or


https://www1.garaget.org/gallery/archive/95675/839083_tsx729.jpg
Färdiga trattar


https://www1.garaget.org/gallery/archive/95675/839084_n1lt8w.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/95675/839085_tbq07t.jpg
2,5vev


https://www1.garaget.org/gallery/archive/95675/839086_05blqg.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/95675/839087_4s5b1e.jpg
Insuget borta


https://www1.garaget.org/gallery/archive/95675/839088_rvt6vl.jpg
Kamaxlarna och bryggan är av


https://www1.garaget.org/gallery/archive/95675/839090_yc8iis.jpg
Toppen av. Usch vad smutsig


https://www1.garaget.org/gallery/archive/95675/839091_kzjnye.jpg
Allt måste vara rent när man skall trimma. ca 70% av arbetet är att rengöra
Senast redigerat av Topper (16 januari 2010)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

730 Inlägg
16 januari 2010
#2
De här ska bli intressant smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Med lem
768 Inlägg
16 januari 2010
#3
Hmm..Intressant. Detta kommer följas! /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

4 001 Inlägg
16 januari 2010
#4
vad blir effektmålet?
Vad är det för kamaxlar?
Ska du åka med standardkolvar & stakar?

tändningen blir nog det dryga, vad har du för planer där?
Vad ska motorn sitta i?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Trucker
1 220 Inlägg
16 januari 2010
#5
ska helt klart följas! kommer nog bli coolt de här

Vissa är bara bättre än andra!

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#6
kolvas skrev:
vad blir effektmålet?
Vad är det för kamaxlar?
Ska du åka med standardkolvar & stakar?

tändningen blir nog det dryga, vad har du för planer där?
Vad ska motorn sitta i?

Effektmålet är att det skall lämna 200hk plus.
Kamaxlar får jag se lite under resans gång vad jag vill ha för någon.

Jag skall försöka lösa det med standard kolvar och stakar. Måste mätas fram allting vad det klarar.
Saken är att jag skall bygga det så billigt som möjligt då jag skall ha den i min FR bil. Jag ordnade idag så att den skall bänkas in sedan så jag kommer att visa upp siffror på effekt och kostnader under vägens gång.

Tändningen kommer nog att filas lite på Saab H motor eller helt enkelt använda mig av B20 fördelar då den roterar baklänges.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

4 001 Inlägg
17 januari 2010
#7
Topper skrev:
kolvas skrev:
vad blir effektmålet?
Vad är det för kamaxlar?
Ska du åka med standardkolvar & stakar?

tändningen blir nog det dryga, vad har du för planer där?
Vad ska motorn sitta i?

Effektmålet är att det skall lämna 200hk plus.
Kamaxlar får jag se lite under resans gång vad jag vill ha för någon.

Jag skall försöka lösa det med standard kolvar och stakar. Måste mätas fram allting vad det klarar.
Saken är att jag skall bygga det så billigt som möjligt då jag skall ha den i min FR bil. Jag ordnade idag så att den skall bänkas in sedan så jag kommer att visa upp siffror på effekt och kostnader under vägens gång.

Tändningen kommer nog att filas lite på Saab H motor eller helt enkelt använda mig av B20 fördelar då den roterar baklänges.

200hk ska, enligt de uppgifter jag fått, gå att nå med standardkammarna och till den effekten kommer ju standard kolvar & stakar räcka till utan problem

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

30 Inlägg
18 januari 2010
#9
Fan vad nice projekt.


29 Inlägg
18 januari 2010
#10
coolt lycka till!

1 380 Inlägg
6 mars 2010
#11
nice bygge detta kommer följas. och lycka till smile


Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 mars 2010
#12
Mycket fränt bygge, lär låta riktigt gött!

Jonas

1 867 Inlägg
7 mars 2010
#13
Jag är kanske puckad, men varför inte köra med originalfördelaren?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

2 419 Inlägg
7 mars 2010
#14
Coolt projekt kommer lätt att följas smile


hbxservice.com
1 471 Inlägg
7 mars 2010
#15
roligt att senågon mer som vågar sej på mc föggar på frbil wink ja håller på att montera de på en saab 9000 , körmed samma modell som dig fast 40mm, fast jag ska ju bara ha 2L wink billigare me dom än weber wink köpte mina för 900kr wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
7 mars 2010
#16
COOOLT! detta ska följas med nöje big_smile

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

JSH Konsult
329 Inlägg
29 december 2012
#17
tänkte bygga likadant smile hmm fast ska bli klar med min andra 16v turbo först,, men kommer lägga prenn på denna smile

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

15 Inlägg
31 december 2012
#18
Topper skrev:
kolvas skrev:
vad blir effektmålet?
Vad är det för kamaxlar?
Ska du åka med standardkolvar & stakar?

tändningen blir nog det dryga, vad har du för planer där?
Vad ska motorn sitta i?

Effektmålet är att det skall lämna 200hk plus.
Kamaxlar får jag se lite under resans gång vad jag vill ha för någon.

Jag skall försöka lösa det med standard kolvar och stakar. Måste mätas fram allting vad det klarar.
Saken är att jag skall bygga det så billigt som möjligt då jag skall ha den i min FR bil. Jag ordnade idag så att den skall bänkas in sedan så jag kommer att visa upp siffror på effekt och kostnader under vägens gång.

Tändningen kommer nog att filas lite på Saab H motor eller helt enkelt använda mig av B20 fördelar då den roterar baklänges.

Lättare och göra det enkelt för sig och använda tändsystemet ifrån LH 2.4
De är ju separat tänd och bränsle system på LH2.4


Sök