3701
Sök

BIL steg inne? hjälp

177 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#1
tja! jxag funderar på att köpa ett bilsteg och ha de inne till mina subbar. 2st gas 12" ska drivas. men de största problemet är ju hur man ska koppla in strömmen? jag har en konvertot från 230V-12V likström men vart ska jag göra av minus kabeln? koppla den i ett element eller? hjälp tillbedes! och ni får gjärna länka ett steg som funkar bra till dom för ca 1200kr eller allfall runt de priset smile
Senast redigerat av beckvall (17 januari 2010)


16 197 Inlägg
17 januari 2010
#2
förs så måste du ha ett bilbatteri för att de ska funka..  plus å minus från trafon kopplar du till plus å minus till batteriet å sen från batteriet till steget.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

177 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
förs så måste du ha ett bilbatteri för att de ska funka..  plus å minus från trafon kopplar du till plus å minus till batteriet å sen från batteriet till steget.
måste man värkligen ha ett batteri? de är ju klumpigt att ha ett bateri inne och inte så smidigt av flera orsaker :S


16 197 Inlägg
17 januari 2010
#4
beckvall skrev:
evilaudio skrev:
förs så måste du ha ett bilbatteri för att de ska funka..  plus å minus från trafon kopplar du till plus å minus till batteriet å sen från batteriet till steget.
måste man värkligen ha ett batteri? de är ju klumpigt att ha ett bateri inne och inte så smidigt av flera orsaker :S
jo man måste ha ett batteri om du ni inte har en JÄTTE trafo..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

177 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#5
evilaudio skrev:
beckvall skrev:
evilaudio skrev:
förs så måste du ha ett bilbatteri för att de ska funka..  plus å minus från trafon kopplar du till plus å minus till batteriet å sen från batteriet till steget.
måste man värkligen ha ett batteri? de är ju klumpigt att ha ett bateri inne och inte så smidigt av flera orsaker :S
jo man måste ha ett batteri om du ni inte har en JÄTTE trafo..
ursekta men va är en trafo? men va är de som blir fel då?


16 197 Inlägg
17 januari 2010
#6
beckvall skrev:
evilaudio skrev:
beckvall skrev:

måste man värkligen ha ett batteri? de är ju klumpigt att ha ett bateri inne och inte så smidigt av flera orsaker :S
jo man måste ha ett batteri om du ni inte har en JÄTTE trafo..
ursekta men va är en trafo? men va är de som blir fel då?
trafo= transformator/konverter.


saken den att steget drar rätt mycke ström å belastar du steget hårt å steget inte får den ström de behöver så e de stor risk att de går sönder..

hur många AMP lämnar din trafo. ??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 665 Inlägg
17 januari 2010
#7
beckvall skrev:
tja! jxag funderar på att köpa ett bilsteg och ha de inne till mina subbar. 2st gas 12" ska drivas. men de största problemet är ju hur man ska koppla in strömmen? jag har en konvertot från 230V-12V likström men vart ska jag göra av minus kabeln? koppla den i ett element eller? hjälp tillbedes! och ni får gjärna länka ett steg som funkar bra till dom för ca 1200kr eller allfall runt de priset smile
Från din konverter ska det finnas en plus o en minus kabel. Men hur många ampere lämnar den. Troligen 1-3ampere.

O ett slutsteg vill ha kanske 10-20ampere. Det funkar alltså inte.

Du måste inte ha ett batteri om du har ett rejält spänningsaggregat som lämnar ca 20ampere. Men et sådan kostar minst 1200kr som du måste ha.

Så köp inget bilsteg till hemmasubbar, det blir fel från början.

Köp ett sån här förstärkare.

http://www.hifikit.se/index.php?id=932

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
17 januari 2010
#8
Rickard-v skrev:
beckvall skrev:
tja! jxag funderar på att köpa ett bilsteg och ha de inne till mina subbar. 2st gas 12" ska drivas. men de största problemet är ju hur man ska koppla in strömmen? jag har en konvertot från 230V-12V likström men vart ska jag göra av minus kabeln? koppla den i ett element eller? hjälp tillbedes! och ni får gjärna länka ett steg som funkar bra till dom för ca 1200kr eller allfall runt de priset smile
Från din konverter ska det finnas en plus o en minus kabel. Men hur många ampere lämnar den. Troligen 1-3ampere.

O ett slutsteg vill ha kanske 10-20ampere. Det funkar alltså inte.

Du måste inte ha ett batteri om du har ett rejält spänningsaggregat som lämnar ca 20ampere. Men et sådan kostar minst 1200kr som du måste ha.

Så köp inget bilsteg till hemmasubbar, det blir fel från början.

Köp ett sån här förstärkare.

http://www.hifikit.se/index.php?id=932
Et sånt steg är många ggr bättre än tanken på o köra med transformator.

Men hur man får det till o va osmidigt med batteri vet ja man går väl inte o bär runt det precis, bara ställa det på golvet o på me laddare.
En bekant spelar in lite av blljudet hemma på det sättet. kopplade ihop sina batterier inne o en laddare på dem sen högtalare i lådor o baslådan, drivs på stegen som sk sitta i bilen sen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

177 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#9
evilaudio skrev:
beckvall skrev:
evilaudio skrev:

jo man måste ha ett batteri om du ni inte har en JÄTTE trafo..
ursekta men va är en trafo? men va är de som blir fel då?
trafo= transformator/konverter.


saken den att steget drar rätt mycke ström å belastar du steget hårt å steget inte får den ström de behöver så e de stor risk att de går sönder..

hur många AMP lämnar din trafo. ??
den jag har hemma nu är 12v 1.4A de räcker väll inte?


16 197 Inlägg
17 januari 2010
#10
beckvall skrev:
evilaudio skrev:
beckvall skrev:

ursekta men va är en trafo? men va är de som blir fel då?
trafo= transformator/konverter.


saken den att steget drar rätt mycke ström å belastar du steget hårt å steget inte får den ström de behöver så e de stor risk att de går sönder..

hur många AMP lämnar din trafo. ??
den jag har hemma nu är 12v 1.4A de räcker väll inte?
1,4 amp??   ta de gånger 10 så kanske de börjar lika nåt..

men de e bätte att göra som rickard skrev.. köp ett 220v steg.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 januari 2010
#11
Är det bara en enhet så klarar nättaget oftast av det.

Kolla bara vad det står för amperetal på 12V.
Skall sitta en etikett på nätagget, såvida Apple inte såg till att det aldrig sattes dit ngn big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

177 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#12
hmm okej men ett PA slutsteg då? typ detta http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=3602 räcker de när de gäller watten?


16 197 Inlägg
17 januari 2010
#13
beckvall skrev:
hmm okej men ett PA slutsteg då? typ detta http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=3602 räcker de när de gäller watten?
herregud,.. du ska driva 2st 12"..tongue    varför inte köra på de steget rickard rekomendera??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

177 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#14
evilaudio skrev:
beckvall skrev:
hmm okej men ett PA slutsteg då? typ detta http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=3602 räcker de när de gäller watten?
herregud,.. du ska driva 2st 12"..tongue    varför inte köra på de steget rickard rekomendera??
för jag har  2 st lådor och de steget blir ju as dyrt att köpa 2st :S men menar du att de steget är lite för kraftigt eller för klent?
http://img59.imageshack.us/img59/1281/dsc03162u.jpg såhär ser de ut
Senast redigerat av beckvall (17 januari 2010)


119 Inlägg
17 januari 2010
#15
Jag har kört med bil stereo, steg och, bas i biljard rummet ett bra tag och jag hade bara ett bilbatteri och en laddare! Funkar skit bra så länge laddaren orkar!      Du har säkert ett litet utrymme för ett batteri och en laddare i rummet!  Tänk bara på att inte ha för klen laddare när du krämar på!          Funkar ju precis som i en bil med slö generator!


177 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#16
yellow740 skrev:
Jag har kört med bil stereo, steg och, bas i biljard rummet ett bra tag och jag hade bara ett bilbatteri och en laddare! Funkar skit bra så länge laddaren orkar!      Du har säkert ett litet utrymme för ett batteri och en laddare i rummet!  Tänk bara på att inte ha för klen laddare när du krämar på!          Funkar ju precis som i en bil med slö generator!
okej men bil betterin är väll dyrt? men steget jag länkade är de för klent eller?


119 Inlägg
17 januari 2010
#17
Kör med vilket bilbatteri du har! Står bilen still över vintern så plocka ur det och förvara det inne med ditt ljud!   Annars kan du alltid åka till en bilskrot och köpa ett för någon/några kronor! Men köp minst 60-65Ah Batteri! En vanlig batteri laddare på biltema eller jula för nån hundring som laddar minst 4-5Ah
Senast redigerat av yellow740 (17 januari 2010)


177 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#18
yellow740 skrev:
Kör med vilket bilbatteri du har! Står bilen still över vintern så plocka ur det och förvara det inne med ditt ljud!   Annars kan du alltid åka till en bilskrot och köpa ett för någon/några kronor! Men köp minst 60-65Ah Batteri! En vanlig batteri laddare på biltema eller jula för nån hundring som laddar minst 7-15Ah
okej men som sagt steget jag länkade är de för klent eller?


119 Inlägg
17 januari 2010
#19
Jag är inte så duktig på hemma stereo! Men bil basar brukar/oftast var mer trög drivna än hemma högtalare!  Det funkar säkert! Men jag tror inte du driver dom fullt ut! Men lite tryck borde du få beroende på hur stort rummet är och hur du placerar dom..


177 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#20
yellow740 skrev:
Jag är inte så duktig på hemma stereo! Men bil basar brukar/oftast var mer trög drivna än hemma högtalare!  Det funkar säkert! Men jag tror inte du driver dom fullt ut! Men lite tryck borde du få beroende på hur stort rummet är och hur du placerar dom..
okej tongue dom ska stå som på bilden och rumet är väll 3.5*4.5* 2.3 i tak höjd ^^



Sök