3465
Sök

Olja i stiften!

Mur&Kakel
332 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Min vinterbil Ford mondeo 2.0 16v -95 har gått ryckigt som fan ett tag nu, kollade upp stiften och dom 2 första va HELT dränkt i olja, nån som vet direkt vad som ska bytas, tänkte beställa delar och plocka av toppen. borde väl vara nå packning, men vet inte vilken? Plus att biljäveln drar runt 1.3 L/mil de borde ju hänga ihop med att den får massa olja i stiften?

892 Inlägg
19 januari 2010
Antar du menar olja i cylindern?
Tanken går ju direkt till att det är topplockspackningen, ventiltätningarna , eller än värre kolvringarna, som gått.

Hur ser oljan ut? Vitryker bilen något?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

926 Inlägg
19 januari 2010
bbosse skrev:
Min vinterbil Ford mondeo 2.0 16v -95 har gått ryckigt som fan ett tag nu, kollade upp stiften och dom 2 första va HELT dränkt i olja, nån som vet direkt vad som ska bytas, tänkte beställa delar och plocka av toppen. borde väl vara nå packning, men vet inte vilken? Plus att biljäveln drar runt 1.3 L/mil de borde ju hänga ihop med att den får massa olja i stiften?

Bara för att vara säker.
Är det utanpå på porslinet det är oljigt, eller är det insidan vid elektroderna?

Mats

892 Inlägg
19 januari 2010
mats757 skrev:
bbosse skrev:

Bara för att vara säker.
Är det utanpå på porslinet det är oljigt, eller är det insidan vid elektroderna?

Mats

Haha, jag tänkte på samma sak, men vågade inte fråga... lol

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Mur&Kakel
332 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Det är insidan av elektroderna, men de va även lite olja i tändhattarna, när ja skruva ur stiften ran det olja från dem 2 :s de ryker inget från bilen iaf, bilen har startat varje dag även fast de vart -20.. och man märker inget först den blir varm, då börjar den rycka och avgassmällar i luftburken om man gasar för mkt:P
Senast redigerat av bbosse (19 januari 2010)

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
19 januari 2010
byt bil bosse big_smile

Mur&Kakel
332 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Äh, den kostade ju bara 1500 och funkar nästan fint förutom de tongue

Mur&Kakel
332 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Ska testa köpa en Omega 917 PACKNINGSSKYDD eller vad dom nu heter, byta motor olja och hälla i de, får man se om de blir mindre lekage.. i annat fall så är det formodeligen ventilstyrnings tätningarna som ska bytas tongue

Sök