2968
Sök

S80 T6 -99 till fyrhjuls drift?

45 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#1
tjena... tänkte kolla med er som kan ämnet liter mer än mig...

jag har tänkt att bygga om min nya volvo S80 T6 -99, till en fyrhjuls driven, om de går...
och i såfall går de att ta 4wden från en impreza/evo/skyline mm... som är byggda mer för att ''sladda'' och inte ''volvos'' 4wd, (om man kan kalla de 4wd)

hade varit stort tack för snabba svar...!

mvh andreas

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 januari 2010
#2
Detta är inte avancerad motorteknik... flyttar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
20 januari 2010
#3
Allt går, frågan är bara hur kunnig man är och hur tjock plånbok man har.
Skulle gissa på att man för att dra hem ett sådant projekt måste vara kunnig både när det gäller å skruva som å bygga egna delar. Plus att plånboken troligtvis måste vara rätt tjock.

/Påsen

PÅSEN RACING

45 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#4
skruva och de kan jag.... men jag är tyvärr inte så kunnig i detta ämne.. men får kolla runt lite mer.. och se lite hur en 4wd är uppbyggd...

men tack... (och jag vet ej hur man flyttar)

KHRacing
20 januari 2010
#5
du får först o främst kolla så motorerna snurrar åt samma håll :-)

sedan så har du tvärställd motor, det har evosarna med, men evo 1-2-3 har v-lådan på ena sidan - evo 4-9 på andra sidan.. evo10 vet jag ej.

Bästa hade ur enkelhetens synvinkel varit att ta en skyline eller Subbadrivlina & rakställt din motor.

för den lär aldrig få plats alls på en evo drivlina då din motor har 6cylindrar o e mkt bredare

12 086 Inlägg
20 januari 2010
#6
Det låter helt klart som ett stort projekt tongue
Är de inte lättare att modifiera en volvodrivlina så den jobbar mer aktivt. Byta ut den elektroniska skiten mot mekansikt?

45 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#7
men de jag har hörtoch läst så är volvos egna 4wd helt värdelösa.... + att den driver så lite bak...
går inte att ''leka'' eller köra race med dom 4wd original...

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
20 januari 2010
#8
Allra lättaste hade väl varit å köpt en smälld skyline GTR (från t.ex. England) och slängt över motor/drivlina/hjulupphängning på Volvon och sen i med ett NIRA sprut eller liknande.

Krävs en hel del modifiering och ombyggnad för detta också men är nog klart det enklaste att göra.
Tror även det blir det billigaste då enbart vxl-låda/drivlina/hjulupphängning är svårt att få tag på och säkert nästan lika dyrt som en hel bil.

/Påsen

PÅSEN RACING

45 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#9
nice.... finns de någon sida eller länk? till någon skrot där?

smurfidunder
327 Inlägg
20 januari 2010
#10
Enkelt billigt och sladdvänligt, köp en skyline r32gtr. Kommer säkert ändå kosta minst som en sådan att färdigställa projektet. Betydligt enklare vore ju att bara bygga om till bakhjulsdrivet då blir det också ganska sladdbart... smile

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Race For Fun!
379 Inlägg
20 januari 2010
#11
volvostreet skrev:
nice.... finns de någon sida eller länk? till någon skrot där?

Använda google kanske? hmm

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

528 Inlägg
21 januari 2010
#12
Köp rätt från början är mitt tips till dig Andreas. En äldre Subaru eller liknande. Då får du en bil du kan åka med och som du, beroende på vilket objekt du köper, kan anta fungerar direkt. Annars riskerar du att ha en pallbocks-räcer i något år till bara en kostnad och lite nöjje.  Det kostar alltid skjortan att färdigställa sådana byggen och  jag misstänker starkt att en stor del av alla de "projekt" som finns på sidor som dessa i sista ändan alltid hamnar på skroten eller säljs vidare just för att det dels är för dyrt och sen när man själv börjar anse sig klar så anser inte myndigheterna att bilen ens är värdig allmän väg. Så köp en gammal bil med rätt drivning och ha lite kul. Det kostar ingenting och om du har en viss summa pengar du kan tänka dig att blåsa på en bil och aldrig få tillbaks (vilket du aldrig får om du bygger,) så köp en billig subaru och kör skiten ur den. Minst lika kul, om inte roligare..
Senast redigerat av Rensvinf (21 januari 2010)

45 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#13
ok.... men de blir nog att göra den till bahjulsdrift... big_smile men är de BMW ZF lådan man kör på då? för att man brukar använda den istället för volvos egna M90 låda... (zf, måste svetsa om spräng kåpan)

och ZF tål mer stryk än M90?

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
22 januari 2010
#14
ZF lådan tål mycker mer än M90 lådan och JA, du måste svetsa om sprängkåpan.

/Påsen

PÅSEN RACING

Handledare
1 481 Inlägg
22 januari 2010
#15
volvostreet skrev:
ok.... men de blir nog att göra den till bahjulsdrift... big_smile men är de BMW ZF lådan man kör på då? för att man brukar använda den istället för volvos egna M90 låda... (zf, måste svetsa om spräng kåpan)

och ZF tål mer stryk än M90?

Känns som att du skulle börja med att kontakta SFRO och kolla med dom om det går över huvud taget att konvertera.
Du måste rakställa motorn. Får den plats då? Skära upp hål i torpedplåten? Fint. Då måste du räkna ut hållfastheten på det du svetsar om, så att krocksäkerheten i bilens struktur bibehålls.  Får du plats med pedalerna sen? Och var gör du av styrväxeln? Sedan har du bakaxeln. Hitta en som kan passa och räkna hållfasthet och göra om alla infästningar.  Jo just. Du måste ha en karossjigg och sätta allt i medan du bygger om så att inte karossen sätter sig någonstans.

OK. Har du all denna kunskap och en mycket tjock plånbok så går det kanske.


4 005 Inlägg
22 januari 2010
#16
troll? smile

Av tidigare trådar så går det väl att applicera detta svar på dig med?

Om man behöver fråga så har man varken kunskap eller vilja att lägga ut de pengar och tid som behövs för att slutföra sådana här byggen.

Rent spontant för att ens få det någorlunda realistiskt genomförbart så skulle jag väl ta fyrhjulsdriften från S80 AWD.


1 291 Inlägg
23 januari 2010
#17
saab_sonett skrev:
volvostreet skrev:
ok.... men de blir nog att göra den till bahjulsdrift... big_smile men är de BMW ZF lådan man kör på då? för att man brukar använda den istället för volvos egna M90 låda... (zf, måste svetsa om spräng kåpan)

och ZF tål mer stryk än M90?

Känns som att du skulle börja med att kontakta SFRO och kolla med dom om det går över huvud taget att konvertera.
Du måste rakställa motorn. Får den plats då? Skära upp hål i torpedplåten? Fint. Då måste du räkna ut hållfastheten på det du svetsar om, så att krocksäkerheten i bilens struktur bibehålls.  Får du plats med pedalerna sen? Och var gör du av styrväxeln? Sedan har du bakaxeln. Hitta en som kan passa och räkna hållfasthet och göra om alla infästningar.  Jo just. Du måste ha en karossjigg och sätta allt i medan du bygger om så att inte karossen sätter sig någonstans.

OK. Har du all denna kunskap och en mycket tjock plånbok så går det kanske.

Sådär avancerade kan jag ganrantera att 90% av alla amatörbyggen inte är.
Men du har en poäng i att det är oändligt många små detaljer man glömmer bort som måste ordnas med, och det ena kommer med det andra och till slut har man byggt om eller modifierat mer eller mindre hela bilen så det är vad du (TS) ska räkna med, går det smidigare så se det som en bonus.
Ska man göra ett sånt projekt bör man gilla att bygga just för byggandets skull, är man bara ute efter att få gasa och ha lite prestande brukar det vara billigast att skaffa en bil som har det från början.


erixon89
23 januari 2010
#18
linuslinje skrev:
troll? smile

Av tidigare trådar så går det väl att applicera detta svar på dig med?

Om man behöver fråga så har man varken kunskap eller vilja att lägga ut de pengar och tid som behövs för att slutföra sådana här byggen.

Rent spontant för att ens få det någorlunda realistiskt genomförbart så skulle jag väl ta fyrhjulsdriften från S80 AWD.

Och den lär inte vara gratis:/

1 207 Inlägg
23 januari 2010
#19
I regel så är svaret i sådana här trådar "Måste du fråga så kan du inte göra det". Inte för att vara dryg eller så men jag tror att 90% av alla dessa "hur trimmar jag min...", "hur får jag turbo i min..." osv. slutar med "Ok, men då låter jag bli det".

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 januari 2010
#20
Varken Haldex eller gamla visco-kopplingen är gjord för att fördela konstant 50/50 drivning.
Det är lamelldiffar, som fungerar på ungefär samma sätt, och de överför kraft till bakaxlarna med låsning av lameller.

Och där finns nog troligtvis alltid en viss slirning på lamellerna som slutligen sliter ut dem.
Varken visco eller Haldex går in och aktiverar bakaxeln fullt ut förrän framhjulen spinner.

Men TM Racing har en S70R med AWD som de kör både iskörning och strippkörning med, och den petar ut lite över 500hk och 700Nm.
Det är Volvo AWD.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök