3654
Sök

Volvo 740 tic 90:a går bara igång på startgas

1 808 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Hej

Nu till att börja med har ja kollat alla andra trådar om 740 som inte startar.

Nu till problemet, 740 hade stått ett tag ( 4 veckor ) sen försökte ja starta den då gick den bara runt.
så ja börja direkt med att kolla så ja hade gnista och det har jag, sen kolla ja soppa och det har jag med. sen pröva jag spruta i startgas å efter lite tag så starta den å gick hur bra som hällst, sen var ja ute å prov åkte en lång sväng och när jag kom hem så pröva ja starta den igen efter ja stängde av den, men då starta den ej, den startar bara  på startgas och när den gör det så går den hur bra som hällst.

saker som är max 3 mån gammal är:
Soppa filter
stift
tändkablar
rotor
fördelare

så vad kan det vara om den bara startar på startgas och går hur bra som hällst, men den bara tuggar när jag försöker utan.
Senast redigerat av Gronwalls (31 januari 2010)

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

1 808 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
ingen som har nå tips?

MOTÖRHEAD <3

VD :=)
90 Inlägg
23 januari 2010
kallstartsventil? vene soppareläet, dålig bränslepump? låter helmysko men nått sånt e det vell skulle jag gissa på

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

1 808 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
Har bytt sopparelät och spridarrelät, ingen skillnad vart det. Nu startar den inte ens på startgas.
Nån som vet vad som felet kan vara? eller vad man ska pröva nu. när ja hade igång bilen senast så röck ja sladden till LMM och då gick den upp i varv bara, den gick inge sämre.

MOTÖRHEAD <3

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 mars 2010
hmm du har väl fördelaren baktill.. så kolla givaren där, för är de ojla så har eventullet O-ringen till rotor pinnen ( vet inte vad den kallas ) gått ut. har själv varit med om de att när bilen kommer upp i arbetstemp så ojlan blir tun så komemr de ut och blockerar signaler till denna givare. så är de omöjligt att starta utan start gas.. kolla .

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 808 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
XeptiQ skrev:
hmm du har väl fördelaren baktill.. så kolla givaren där, för är de ojla så har eventullet O-ringen till rotor pinnen ( vet inte vad den kallas ) gått ut. har själv varit med om de att när bilen kommer upp i arbetstemp så ojlan blir tun så komemr de ut och blockerar signaler till denna givare. så är de omöjligt att starta utan start gas.. kolla .

Ska ta lös och kolla hur svänghjulsgivare ser ut och göra ren den då. Tack För tipset

MOTÖRHEAD <3

1 652 Inlägg
7 mars 2010
Hehe så lite så. det är ett fel man kan leta efter i DÖ dagar smile

1 808 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
Någon mer som har nå tips på vad man kan kolla upp? vart sitter tändmodulen te.x testa byta den

MOTÖRHEAD <3

1 652 Inlägg
7 mars 2010
Tändmodulen hittar du bredvid batteriet .. sitter på inner skärmen.. en liten platt ful sak, har en kontakt som till lmm...

Gronwalls skrev:
Någon mer som har nå tips på vad man kan kolla upp? vart sitter tändmodulen te.x testa byta den

1 808 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
Har prövat med annan tändmodul, men det blev inge bättre..
Någon som kan komma med mer idér

MOTÖRHEAD <3

islurren1
7 mars 2010
Starten tar inte för mycke ström? går de att dra igång den utan startgas?

415 Inlägg
7 mars 2010
Pröva och byt temperaturgivaren, en liten svart under insuget. Det är nog det enda som är kvar som du inte bytt. Jag hade annars köpt en ny vevlägesgivare istället för att göra ren den. Då vet du till 100 att det inte är den som spökar.

, ___
/ _ _ _\_
&#8992;¯¯¯¯¯' [&#9788;===&#9788;]
`()_);-;()_)--o--)_)

1 808 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
islurren1 skrev:
Starten tar inte för mycke ström? går de att dra igång den utan startgas?

alltså ibland kan man få igång den utan startgas, men det är inte ofta.  Jag har nyladdat batteri senast idag å den vill inte starta iaf.

MOTÖRHEAD <3

Performance meck
342 Inlägg
7 mars 2010
om du får igång den och låter den bli varm startar den lätt då?

testa att byta temp givare till styrboxen sitter mellan 3as och 4an inlopp undertill lite bökigt att komma åt kommer lite kylar vatten när du lossar med.

för som du beskriver det låter det i mina ören som om den dränker sig.

Mvh viktor
Senast redigerat av wistfors (7 mars 2010)

1 808 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
wistfors skrev:
om du får igång den och låter den bli varm startar den lätt då?

testa att byta temp givare till styrboxen sitter mellan 3as och 4an inlopp undertill lite bökigt att komma åt kommer lite kylar vatten när du lossar med.

för som du beskriver det låter det i mina ören som om den dränker sig.

Mvh viktor

den startar inte alls när den blir varm, eller den kan starta då med, men de kanske har hänt max 3 ggr på en månad nu. jo jag har vart där under å tagit bort kontakten å sprutat med elektronikspray, men de hjälpte inte.

MOTÖRHEAD <3

415 Inlägg
7 mars 2010
Jag har haft exakt samma fel och det rådet jag kan ge dig är att byta ut alla givare som har med motorn att göra till nya. Du kan ju även passa på att kolla efter tjuvluft med tex startgas. Jag bytte även min insugspackning då den tog tjuvluft där och gjorde tomgången lite orolig.

, ___
/ _ _ _\_
&#8992;¯¯¯¯¯' [&#9788;===&#9788;]
`()_);-;()_)--o--)_)

1 808 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
Super40 skrev:
Jag har haft exakt samma fel och det rådet jag kan ge dig är att byta ut alla givare som har med motorn att göra till nya. Du kan ju även passa på att kolla efter tjuvluft med tex startgas. Jag bytte även min insugspackning då den tog tjuvluft där och gjorde tomgången lite orolig.

joo det är ju lätt å säga. men är arbetslös så har inte så värst möe pengar å spela med hmm
men kommer köpa en ny tempgivare och svänghjulsgivare imorn å byta det.

MOTÖRHEAD <3

1 808 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
jadu garaget, om inte detta är problemet så äre iaf bra att den är bytt, ser rent av förjävlig ut yikes
Och Nej den blev inge bättre hmm jag ger upp snart

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34695/874693_n5qbms.jpg
Impulsgivare som satt på bilen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34695/874696_8wl0pr.jpg
Impulsgivaren

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34695/874698_p6wlgl.jpg
Impulsgivaren
Senast redigerat av Gronwalls (10 mars 2010)

MOTÖRHEAD <3

1 808 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
Har nu gjort ren tomgångsmotorn och gjort ren tändstiften. det blev ingen skillnad. Men starta den å fick gå varm, då kolla ja felkoder. å då hade ja på utag 2:

2-3-2  och det är vad ja kan komma fram till att det är Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
Det har väl blivit bara för ja rengjorde tomgångsmotorn.
Ska ja mäta lambdan eller köpa en ny direkt?

Och om någon vill ge en mer tips vad man kan göra? hmm

MOTÖRHEAD <3

27 Inlägg
12 mars 2010
Lite offtopic fråga, sorry

Men vart sitter tomgångsmotorn på en 740 ? skicka gärna bild smile

Om gifta män skulle ägna sig lika mycket åt sina bilar som åt sina kvinnor och problem, skulle de kunna lära sig mycket.

Sök