3738
Sök

Trimmad jobb bil, försäkring

23 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#1
Jag kör i en trimmad jobb bil. Octavia RS 2.0 TFSI med ca 250-260hk. Nytt avgassystem inkl. katalysator och givetvis en ny chip.

Frågan: Ifall det händer en olycka, och försäkringsbolaget upptäcker att bilen är trimmad. Vem åker då dit? Jag (föraren) eller ägaren/arbetsgivaren?

Ursäkta min stavning, men jag är dansk.

1 207 Inlägg
23 januari 2010
#2
pikatju skrev:
Jag kör i en trimmad jobb bil. Octavia RS 2.0 TFSI med ca 250-260hk. Nytt avgassystem inkl. katalysator och givetvis en ny chip.

Frågan: Ifall det händer en olycka, och försäkringsbolaget upptäcker att bilen är trimmad. Vem åker då dit? Jag (föraren) eller ägaren/arbetsgivaren?
Misstänker att det är ägaren av fordonet i fråga. Helst om du spelar ovetande.

8 879 Inlägg
23 januari 2010
#3
pikatju skrev:
Jag kör i en trimmad jobb bil. Octavia RS 2.0 TFSI med ca 250-260hk. Nytt avgassystem inkl. katalysator och givetvis en ny chip.

Frågan: Ifall det händer en olycka, och försäkringsbolaget upptäcker att bilen är trimmad. Vem åker då dit? Jag (föraren) eller ägaren/arbetsgivaren?
Det är bilägaren som har ansvaret för bilen i det här fallet ett företag.
Har du trimmat bilen utan företagets godkännande så lär det kosta dig mera än bara jobbet.

Fotograf på tierpidag.se

23 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#4
Tackar!!

Ursäkta min stavning, men jag är dansk.

4 005 Inlägg
23 januari 2010
#5
Företaget får betala, det är dem som äger bilen och de som har försäkringen.

Sen kan försäkringsbolaget neka ersättning då såklart, men det är en annan tolkningsfråga och går inte svara på så här generellt.


1 079 Inlägg
23 januari 2010
#6
Tror inte det är någon fara med utebliven ersättning pga lite chip och avgas vid en krock dock får man nog inget extra utöver originalutrustningen, däremot kan man väl glömma ersättning om man blåser motor eller drivlina. Eller om bilen blir stulen och de plockar av ev trim så får man nog ingen ersättning heller. Men vad vet jag mot försäkringsbolag de kör ju sitt eget race, säger de att man har fel så kan man få det tufft att bevisa motsatsen.
Senast redigerat av Madhouse (23 januari 2010)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.


Sök