2921
Sök

Bilen bara dog på motorvägen! Går inte att starta igen. Saab 9000 2,3T-95! Hjälp!

Fotograf (Dock ej bilfotograf)
166 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Frugan ringde precis på väg hem från jobbet nu på morgonen då bilen helt plötsligt stannat. Och den går inte att starta igen. Tilläggas bör att vi för nån vecka sen fick problem med att vindrutetorkarna ej gick att stänga av, samt att spolarvätskebehållaren tömdes och pumpen inte stängdes av. Ett fel vi inte kommit tillrätta med ännu. Vi har provat att koppla ur strålkastartorkarna utan resultat. Vi har beställt ett nytt relä som vi väntar på.
Nån dag efter att detta hände så började check engine lampan att lysa. Det verkade dock inte vara något direkt fel på bilen. Den gick som den skulle. Vi läste av felkoderna som visade på 8 blinkningar, d.v.s. "CEU Fault". Jaja, tänkte vi. Det är väl bara köra tills vidare. Bilen har gått som den ska fram tills nu på morgonen då den alltså bara dog plötsligt på motorvägen. Startmotorn går runt, men bilen startar inte igen.
Kan det vara ECU:n som gått sönder trots allt? Det går inte att läsa av felkoderna längre sen den dog.
Bilen är en Saab 9000 2,3T-95.
Tacksam för svar.
MVH/Danne

77 Inlägg
23 januari 2010
Jag tycker du ska ta in bilen till en auktoriserad saab verkstad och göra en felsökning. Så går dom grundligt igenom och ta reda på problemet/problemen.

Mvh

166 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
S-Performance skrev:
Jag tycker du ska ta in bilen till en auktoriserad saab verkstad och göra en felsökning. Så går dom grundligt igenom och ta reda på problemet/problemen.

Mvh

Har ingen lust med det då det kostar en massa onödiga pengar. Bara jag vet vad som är fel så kan jag åtgärda det själv. Och här brukar man kunna få hjälp med det mesta.

Random Hero
4 047 Inlägg
23 januari 2010
kika upp jordpunker osv ? ibland blir de en hinna på - polen på batteriet, gör rent och prova

Dog food lid. Backwards

166 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Jag tror, och vill ha bekräftat av någon som vet. Självklart kan man inte veta med 100% säkerhet. Men jag tror ju att ECU:n sagt upp sig, med tanke på felkoden jag hade innan bilen la av. "ECU Fault"
Vill få bekräftat om det är fler som tror att detta är felet, och om det är värt att köpa en beggad ECU och testa?
Sitter det en tändkasset i 95:orna? Har fått tips om att denna gett upp också.

MVH/Danne

VD :=)
90 Inlägg
23 januari 2010
japp du har en tänd(kass)et i din bil kan vell ge upp rätt ofta men den brukar misstända. kolla först så du har gnista- lyft kasseten sätt i stiften  JORDA stiften och kör. bränsle antingen matning fram till rampen eller lyft väck rampen och kolla om spridarna öppnar- gör de inte det och du inte hr gnista e det inte mycket mer än att byta styrboxen om du nu inte kommer in i den ens.

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

110 Inlägg
24 januari 2010
inte för att ja kan nått om saab men har du möjlighet att få tag på en kompis eller så so har likadant styrsystem så testa att flytta över lite styrande delar hmmwink

Sök