hur kan man ens tipsa om en förgasare, när man inte får reda på hur mycket han ska varva? det finns formler för att beräkna ut en förgasare, tycker du ska ta en titt på dom...
när det gäller att vilja vilka delar du ska ha så handlar allt igentligen om vilken karaktär du vill ha på motorn. och sist men inte minst, nej för att nå 500hk duger inte några halv-bra toppar och en "ganska" vass kam. personligen skulle jag inte heller våga köra med 500hk på orginalbotten heller, oavsett 2-4bultat! det blir så dyrt när det väl rasar
Jag har inte sett nån i tråden som tipsat om förgasare, bara vad man inte ska ha..
Ja för att få ut 500hk ur en 350cui motor måste det varvas, men som jag föreslog, med större motor, kan man tjäna lite utan att tumma på gatkörbarheten, eller vad man ska säga.
hur kan man ens tipsa om en förgasare, när man inte får reda på hur mycket han ska varva? det finns formler för att beräkna ut en förgasare, tycker du ska ta en titt på dom...
när det gäller att vilja vilka delar du ska ha så handlar allt igentligen om vilken karaktär du vill ha på motorn. och sist men inte minst, nej för att nå 500hk duger inte några halv-bra toppar och en "ganska" vass kam. personligen skulle jag inte heller våga köra med 500hk på orginalbotten heller, oavsett 2-4bultat! det blir så dyrt när det väl rasar
Jag har inte sett nån i tråden som tipsat om förgasare, bara vad man inte ska ha..
Ja för att få ut 500hk ur en 350cui motor måste det varvas, men som jag föreslog, med större motor, kan man tjäna lite utan att tumma på gatkörbarheten, eller vad man ska säga.
nehe? okej tyckte någon hade skrivit att han borde byta ut sin 750cfm till en 600cfm!
helt klart vore ett byte till en större motor vara det bästa, om man inte lägger på en kompressor!
det känns ju endå som att det är vrid som är det viktiga i en blazer då den har lite vikt att släpa runt med? och det får man enklast genom mycket cui.
hur kan man ens tipsa om en förgasare, när man inte får reda på hur mycket han ska varva? det finns formler för att beräkna ut en förgasare, tycker du ska ta en titt på dom...
när det gäller att vilja vilka delar du ska ha så handlar allt igentligen om vilken karaktär du vill ha på motorn. och sist men inte minst, nej för att nå 500hk duger inte några halv-bra toppar och en "ganska" vass kam. personligen skulle jag inte heller våga köra med 500hk på orginalbotten heller, oavsett 2-4bultat! det blir så dyrt när det väl rasar
Jag har inte sett nån i tråden som tipsat om förgasare, bara vad man inte ska ha.. :rolleyes:
Ja för att få ut 500hk ur en 350cui motor måste det varvas, men som jag föreslog, med större motor, kan man tjäna lite utan att tumma på gatkörbarheten, eller vad man ska säga.
nehe? okej tyckte någon hade skrivit att han borde byta ut sin 750cfm till en 600cfm!
helt klart vore ett byte till en större motor vara det bästa, om man inte lägger på en kompressor!
det känns ju endå som att det är vrid som är det viktiga i en blazer då den har lite vikt att släpa runt med? och det får man enklast genom mycket cui.
mjo det e ju sant .. vill gärna ha lite mer vrid o sen lite bättre respons i bilen bilen ligger nu runt 300 hästar o det duger fint men skulle fortfarande vara roligt med lite till :)
hur kan man ens tipsa om en förgasare, när man inte får reda på hur mycket han ska varva? det finns formler för att beräkna ut en förgasare, tycker du ska ta en titt på dom...
när det gäller att vilja vilka delar du ska ha så handlar allt igentligen om vilken karaktär du vill ha på motorn. och sist men inte minst, nej för att nå 500hk duger inte några halv-bra toppar och en "ganska" vass kam. personligen skulle jag inte heller våga köra med 500hk på orginalbotten heller, oavsett 2-4bultat! det blir så dyrt när det väl rasar
Jag har inte sett nån i tråden som tipsat om förgasare, bara vad man inte ska ha..
Ja för att få ut 500hk ur en 350cui motor måste det varvas, men som jag föreslog, med större motor, kan man tjäna lite utan att tumma på gatkörbarheten, eller vad man ska säga.
nehe? okej tyckte någon hade skrivit att han borde byta ut sin 750cfm till en 600cfm!
helt klart vore ett byte till en större motor vara det bästa, om man inte lägger på en kompressor!
det känns ju endå som att det är vrid som är det viktiga i en blazer då den har lite vikt att släpa runt med? och det får man enklast genom mycket cui.
Äsch irrelevant, hur som helst har du rätt, man måste veta vad han vill ha för motor innan man kan veta vad för förgasare som passar.
Större motor, eller strokerkit, borra, osv. 383-400cui gör mycket, nästan mest för pengarna om man även har andra modifikationer på lager, en annan lösning är helt klart överladdning, där kan man snacka pulver för plånkan, men jag antog att trådskaparen inte ville knöla med sånt där vid bes.
Jo skrev fel vart lite mycket där. Men en nackdel var det med att det avleder värme bättre, Ett svar på svenska har jag inte tid att tänka ut nu men i stil med att värmen behövs vid förbränningen.
Jag vet att cfm står för flödet, varför berättar du det för mig? Allt jag sa vad att när man bestyckar en förgasare så flödar den annorlunda. Skulle skrivit "så att den beter sig som en 650cfm förgasare" men aja.
Värmen från förbränningen behövs för att expandera gaserna i förbränningsrummet så att kolvarna trycks nedåt(om det nu var det du tänkte på). Och om du vet att cfm inte är ett mått på bestyckning så borde du ju inte använda det som de heller.. Och en 750cfm gasare kommer alltid att flöda 750cfm oavsett hur du bestyckar den.
Nej inte alls, jag ska plocka bort dem på min nästa motor och svetsa för hålen, får nog skitmycket soppa till cylindrarna då
Ventilerna öppnar "dörren" till kanalerna så att vad du har släppt in i kanalerna kommer in i förbränningsrummen, men har du ingen förgasare så släpper dom bara in luft. Ventilerna har alltså ingenting med bränsletillförseln att göra, utan tillför bara vad som råkar finnas i kanalerna. Förstår hur du tänker dock, och det är en definitionsfråga och ingenting att käbbla om egentligen.
ni menar att alutoppar är sämre än gjutjärnstoppar?
Vilka "ni" du menar har jag ingen aning om men jag har aldrig sagt det iaf, känns som du skummar igenom det som skrivs lite väl snabbt.
Jag skulle valt toppar i aluminium framför gjutjärn vilken dag på året som helst, i den mån det finns toppar i aluminium naturligtvis, fördelarna vida överträffar nackdelarna. Men det gäller att veta att just dem topparna fungerar med sin motor.
ni menar att alutoppar är sämre än gjutjärnstoppar?
Vilka "ni" du menar har jag ingen aning om men jag har aldrig sagt det iaf, känns som du skummar igenom det som skrivs lite väl snabbt.
Jag skulle valt toppar i aluminium framför gjutjärn vilken dag på året som helst, i den mån det finns toppar i aluminium naturligtvis, fördelarna vida överträffar nackdelarna. Men det gäller att veta att just dem topparna fungerar med sin motor.
nej bara fick det intrycket när jag läste inläggen tidigare i tråden, sluta känna dig träffad hela tiden vet jag!
är inte så speciellt duktig på toppar och allt, därför jag frågar!
ni menar att alutoppar är sämre än gjutjärnstoppar?
Vilka "ni" du menar har jag ingen aning om men jag har aldrig sagt det iaf, känns som du skummar igenom det som skrivs lite väl snabbt.
Jag skulle valt toppar i aluminium framför gjutjärn vilken dag på året som helst, i den mån det finns toppar i aluminium naturligtvis, fördelarna vida överträffar nackdelarna. Men det gäller att veta att just dem topparna fungerar med sin motor.
nej bara fick det intrycket när jag läste inläggen tidigare i tråden, sluta känna dig träffad hela tiden vet jag!
är inte så speciellt duktig på toppar och allt, därför jag frågar!
Näe jag är inget ess jag heller men alutoppar är bra skit iaf.
Aluminium är framåt-teknik om man säger så. man vill ju ändå inte ha för mycket värme i förbränningsprocessen då den kan knacka och glödtända. Vill man va säker på att man har all pulver man behöver trots en gnutta kyligare toppar så kan man ju uppgradera stiften till kraftigare, så stor skillnad ska det inte göra iallafall mellan alu och gjutjärn så man behöver bry sig speciellt mycket, iallafall inte på en gatmotor. Här är en jämförelse jag hittade och med den kan man dra slutsatsen att alu är bättre för dem har fördelen att väga mindre.
Vilka "ni" du menar har jag ingen aning om men jag har aldrig sagt det iaf, känns som du skummar igenom det som skrivs lite väl snabbt.
Jag skulle valt toppar i aluminium framför gjutjärn vilken dag på året som helst, i den mån det finns toppar i aluminium naturligtvis, fördelarna vida överträffar nackdelarna. Men det gäller att veta att just dem topparna fungerar med sin motor.
nej bara fick det intrycket när jag läste inläggen tidigare i tråden, sluta känna dig träffad hela tiden vet jag!
är inte så speciellt duktig på toppar och allt, därför jag frågar!
Näe jag är inget ess jag heller men alutoppar är bra skit iaf.
Aluminium är framåt-teknik om man säger så. man vill ju ändå inte ha för mycket värme i förbränningsprocessen då den kan knacka och glödtända. Vill man va säker på att man har all pulver man behöver trots en gnutta kyligare toppar så kan man ju uppgradera stiften till kraftigare, så stor skillnad ska det inte göra iallafall mellan alu och gjutjärn så man behöver bry sig speciellt mycket, iallafall inte på en gatmotor. Här är en jämförelse jag hittade och med den kan man dra slutsatsen att alu är bättre för dem har fördelen att väga mindre.
jaha nu så e det såhär att trimmning får hamna på andra plats nu .. på väg hem från åkersberga så spricker kylaren o jag märker ju självklart inget .. första teknet jag ser är att oljetrycket sjönk som en gråsten o det börja ticka galet från ventilerna det vart att Tokstanna efter e18 o låta bilen stå .. dock kom jag tillbax senare o kolla igen det där med oljetrycket .. trycket finns kvar igen .. men en fråga består nu .. efter denna varmkörning som det vart .. så självklart ska jag byta topp packningar men kan ventilerna ha klarat sig ? eller borde jag byta dom med ? Mvh Dennis
Ventilerna behöver du inte oroa dig för, men se efter så att du inte har fått några sprickor i toppen.
tack trodde jag skulle behöva slita isär motorn o renovera skiten utan garage o riktiga verktyg suger det verkligen dock letar jag fortfarande en kylare
hepp det va tråkigt .. men provstarta den o kollade avgaserna han verkar inte ta olja nånstans iallafall .. men men kommer lyda ditt råd och ta ner topparna o kolla dom