4156
Sök

Tips om trimmning av 350 ?

1 482 Inlägg
31 januari 2010
#41
wille_k skrev:
nehe? okej tyckte någon hade skrivit att han borde byta ut sin 750cfm till en 600cfm!

Jag skrev att han inte borde sätta på en 750cfm förgasare ifall han vill använda bilen som daily driver.

Fast iof... med 450-500hk ur en 350cui kanske inte ska tänkas som en daily driver.

BLT Service
Theracords Music Label

Sir skrotnisse
191 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#42
tjosan dog denna tråd eller ?

Sir skrotnisse
191 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#43
hmm har en liten fråga angående startkransar till 350 vad för skillnad kan det vara mellan olika ? tänker skiljer det sig nått på motor effekt om jag skaffar en lättare startkrans eller vad händer mvh Dennis

138 Inlägg
15 februari 2010
#44
att byta startkransen tror jag personligen inte ger någon effekt! jag har för mig att folk byter den för att den inte ska spricka och så när man nått höga effekter?

det du ska tänka på om du bestämmer dig för att byta startkrans är att ta en som har lika många kuggar! annars fungerar inte den ihop med startmotorn!


138 Inlägg
15 februari 2010
#45
Noxxer skrev:
wille_k skrev:
nehe? okej tyckte någon hade skrivit att han borde byta ut sin 750cfm till en 600cfm!

Jag skrev att han inte borde sätta på en 750cfm förgasare ifall han vill använda bilen som daily driver.

Fast iof... med 450-500hk ur en 350cui kanske inte ska tänkas som en daily driver.

nej, jag räknade med att han inte skulle ha den som daily driver om han ska trimma den till 450hk.

frågan är ju helt enkelt hur mycket effekt trådskaparen har tänkt att plocka ur motorn, och vad han ska använda motorn till!


4 682 Inlägg
16 februari 2010
#46
Dellan1980 skrev:
hmm har en liten fråga angående startkransar till 350 vad för skillnad kan det vara mellan olika ? tänker skiljer det sig nått på motor effekt om jag skaffar en lättare startkrans eller vad händer mvh Dennis

Att byta startkrans tjänar du ingen effekt på, skillanden är fästhålen för startmotorn och olika antal kuggar.

137 Inlägg
17 februari 2010
#47
Om jag skulle bygga en hållbar Cheva 350, så skulle prio ett vara att hitta ett fyrbultat block som därefter skulle skickas på renovering. Därefter balansering av vevparti med kolvar etc. Köpa dyra aftermarket-prylar och bulta fast på en bottendel som inte håller måttet är att kasta pärlor efter svin. Hör av dig till någon etablerad firma som sysslar med motorrenoveringar av detta slag. Allt som oftast är de också kunniga i att ta fram en setup som möter dina önskemål.

Sir skrotnisse
191 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#48
Ramming_Air skrev:
Om jag skulle bygga en hållbar Cheva 350, så skulle prio ett vara att hitta ett fyrbultat block som därefter skulle skickas på renovering. Därefter balansering av vevparti med kolvar etc. Köpa dyra aftermarket-prylar och bulta fast på en bottendel som inte håller måttet är att kasta pärlor efter svin. Hör av dig till någon etablerad firma som sysslar med motorrenoveringar av detta slag. Allt som oftast är de också kunniga i att ta fram en setup som möter dina önskemål.

har redan 4 bultat och motorn e totalgenomgången .. redan .. dock va det ett par år sen men har grymt fint olje tryck och motorn tuggar kanon lite fel installd tändning .. dock så vill jag bara ha mer kraft ur den tongue det e de som jag satsar på tongue men nu verkar det vara lite start problem med Startkrans och Start motor big_smile big_smile

Oturen själv
593 Inlägg
18 februari 2010
#49
Kör på raketbränsle så haru 500häst i några sekunder. xD

Brum

Meister
6 763 Inlägg
18 februari 2010
#50
Dellan1980 skrev:
hepp det va tråkigt .. men provstarta den o kollade avgaserna han verkar inte ta olja nånstans iallafall .. men men kommer lyda ditt råd och ta ner topparna o kolla dom smile

Stoppa dit en ny kylar och prova om bilen går som den ska och det inte försvinner olja eller vatten. Märker du inget konstigt så är de ju inga fel. Onödigt att börja riva i onödan. Eller så river du ner och plockar dit värre prylar på en gång big_smile


fullt ös medvetslös
122 Inlägg
21 mars 2010
#51
bra tråd smile
nån som vet vicka toppar o kammar osm funkar bra med 383 strokerkit???

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 mars 2010
#52
Vad man ska stoppa i för kamaxel har ju en del att göra med vad man vill ha för karaktär på motorn...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Avstängd
1 714 Inlägg
22 mars 2010
#53
perrkas skrev:
bra tråd smile
nån som vet vicka toppar o kammar osm funkar bra med 383 strokerkit???

Ett strokerkit ger dig helt enkelt en större motor, kanske lite annorlunda kompression.
Så det är i princip bara att börja modifiera som vanligt, bara att det är mer grundeffekt.
Tänk som att det vore en original chevy 383cui motor, blankt papper, bara att börja med konsten smile


4 682 Inlägg
23 mars 2010
#54
perrkas skrev:
bra tråd smile
nån som vet vicka toppar o kammar osm funkar bra med 383 strokerkit???

Du behöver berätta mycket mera detaljerat om din motor samt vad du ska använda den till för att få ett vettigt svar. Men du behöver iaf ett par bra toppar med stora ventiler.

138 Inlägg
20 april 2010
#55
gör ett litet trådlyft,

finns färdiga stroker kit att köpa från tex summit som ger bra effekt/krona

och om man går in på den sidan och läser om olika toppar så kan man se vilka dom rekommenderar till en 383 stroker.

har för mig att man ska satsa på ett par med 72cc i förbränningsrum, sen vilket märke man väljer är väl mindre viktigt tycker ja. De flesta "kända" märken håller bra kvalité vad jag förstått


4 682 Inlägg
20 april 2010
#56
wille_k skrev:
finns färdiga stroker kit att köpa från tex summit som ger bra effekt/krona

och om man går in på den sidan och läser om olika toppar så kan man se vilka dom rekommenderar till en 383 stroker.

har för mig att man ska satsa på ett par med 72cc i förbränningsrum, sen vilket märke man väljer är väl mindre viktigt tycker ja. De flesta "kända" märken håller bra kvalité vad jag förstått

Nja,det beror på vad man jämför med.Satsar man på en turbokonvertering med megasquirt och gammal lastbilsturbo blir det betydligt mera effekt/krona än ett stroker kit.
Sen så verkar det fattas något i ditt inlägg?
Och hur stora förbränningsrum man ska ha utgörs ju av flera olika faktorer och vad som är bäst skiljer ju från motor till motor beroende på "recept".

138 Inlägg
21 april 2010
#57
självklart, men jag syftade på han somn ville bygga en stroker, framför att bygga en 350 för att få runt 500hk?! sen kräver det ju sin man att få en turbo v8 att gå rent och ge ett hyffsat bruksvärde!

vet inte om något saknas egentligen? förbränningsrummet styr ju mycket av kompen,  och som jag ser det passar 72cc väldigt bra på en 383, sen styr man resten av kompen med tjocklek på topplockspackningen och FRÄMST med kolvarna.

det där du skrev med att allt är beroende på vilket recept på motorn stämmer väl till viss del, men om man kollar på vad andra kör med och vad som verkar fungera för andra så tror jag man kommer långt.
men för er som vill räkna på hur stora förbränningsrum som behövs finns det formler till det och det är inte speciellt avancerat om man sätter sig in i det.

en annan sak man ska tänka på när man räknar komp i en motor är att skilja på den uträknade kompen och den verkliga kompen. kör man med riktigt vass kam kan man ha högre komp helt enkelt.

rätta mig gärna om jag har fel smile


4 682 Inlägg
21 april 2010
#58
wille_k skrev:
vet inte om något saknas egentligen? förbränningsrummet styr ju mycket av kompen,  och som jag ser det passar 72cc väldigt bra på en 383, sen styr man resten av kompen med tjocklek på topplockspackningen och FRÄMST med kolvarna.

det där du skrev med att allt är beroende på vilket recept på motorn stämmer väl till viss del, men om man kollar på vad andra kör med och vad som verkar fungera för andra så tror jag man kommer långt.
men för er som vill räkna på hur stora förbränningsrum som behövs finns det formler till det och det är inte speciellt avancerat om man sätter sig in i det.

en annan sak man ska tänka på när man räknar komp i en motor är att skilja på den uträknade kompen och den verkliga kompen. kör man med riktigt vass kam kan man ha högre komp helt enkelt.

rätta mig gärna om jag har fel smile

Du skrev "..om man går in på den sidan.." i ditt förra inlägg, länken fattas wink.
Det här med storleken på förbränningsrummen är ju egentligen ganska avancerat, och det finns flera skolor angående hur man ska bygga.
Med stora förbränningsrum så har man möjlighet att få ut ett bättre flöde än med ett par mindre, men då måste man ju köra med kolvar med större dome  vilket förstör squishen och leder till sämre VE.
Kolvar med dome har också sämre flambildning än motsvarande flata kolvar och är ofta också tyngre.
Förbränningsrummen måste även matcha cylindrarna och så är tändstiftens riktning också viktig.
Om man bortser från borr och stroke så bestämmer ju kolvarna och förbränningsrummen huvudsakligen kompet precis som du sa, men man måste också ta i beaktande deckhöjden.
Hur högt komp man kan köra med avgörs ju av just motorns "recept" som jag nämnde tidigare(kolvar,kam,bränsle,förbränningsrummens utförmning m.m.). Men du ska tänka på att inte blanda ihop den dynamiska kompressionen och den statiska kompressionen,kamaxeln har stor inverkan på den dynamiska kompressionen men den påverkar ju inte alls den statiska kompressionen även om man måste ta i beaktande kamaxelval då man väljer vilket statiskt komp man kör med.

138 Inlägg
22 april 2010
#59
Moparboy440 skrev:
wille_k skrev:
vet inte om något saknas egentligen? förbränningsrummet styr ju mycket av kompen,  och som jag ser det passar 72cc väldigt bra på en 383, sen styr man resten av kompen med tjocklek på topplockspackningen och FRÄMST med kolvarna.

det där du skrev med att allt är beroende på vilket recept på motorn stämmer väl till viss del, men om man kollar på vad andra kör med och vad som verkar fungera för andra så tror jag man kommer långt.
men för er som vill räkna på hur stora förbränningsrum som behövs finns det formler till det och det är inte speciellt avancerat om man sätter sig in i det.

en annan sak man ska tänka på när man räknar komp i en motor är att skilja på den uträknade kompen och den verkliga kompen. kör man med riktigt vass kam kan man ha högre komp helt enkelt.

rätta mig gärna om jag har fel smile

Du skrev "..om man går in på den sidan.." i ditt förra inlägg, länken fattas wink.
Det här med storleken på förbränningsrummen är ju egentligen ganska avancerat, och det finns flera skolor angående hur man ska bygga.
Med stora förbränningsrum så har man möjlighet att få ut ett bättre flöde än med ett par mindre, men då måste man ju köra med kolvar med större dome  vilket förstör squishen och leder till sämre VE.
Kolvar med dome har också sämre flambildning än motsvarande flata kolvar och är ofta också tyngre.
Förbränningsrummen måste även matcha cylindrarna och så är tändstiftens riktning också viktig.
Om man bortser från borr och stroke så bestämmer ju kolvarna och förbränningsrummen huvudsakligen kompet precis som du sa, men man måste också ta i beaktande deckhöjden.
Hur högt komp man kan köra med avgörs ju av just motorns "recept" som jag nämnde tidigare(kolvar,kam,bränsle,förbränningsrummens utförmning m.m.). Men du ska tänka på att inte blanda ihop den dynamiska kompressionen och den statiska kompressionen,kamaxeln har stor inverkan på den dynamiska kompressionen men den påverkar ju inte alls den statiska kompressionen även om man måste ta i beaktande kamaxelval då man väljer vilket statiskt komp man kör med.

det är precis det jag menar, finns inget mer jag kan säga i ämnet! därför jag ansåg att 72cc i förbränningsrum på en 383 stroker borde vara vettigt eftersom jag sett flera motorer som fungerar bra med det.

ville inte gå in på den avancerade biten med förbränningsrum eftersom vi pratar grundläggande motorteknik!

och det du sa om statisk och dynamsik komp var precis det jag syftade på, bara det att jag förenklade ner det till vanlig svenska!


men absolut, det du säger stämmer bra! det finns ju alltid fördelar och nackdelar oavsett vilken väg man  väljer att gå smile



Sök