wille_k skrev:
vet inte om något saknas egentligen? förbränningsrummet styr ju mycket av kompen, och som jag ser det passar 72cc väldigt bra på en 383, sen styr man resten av kompen med tjocklek på topplockspackningen och FRÄMST med kolvarna.
det där du skrev med att allt är beroende på vilket recept på motorn stämmer väl till viss del, men om man kollar på vad andra kör med och vad som verkar fungera för andra så tror jag man kommer långt.
men för er som vill räkna på hur stora förbränningsrum som behövs finns det formler till det och det är inte speciellt avancerat om man sätter sig in i det.
en annan sak man ska tänka på när man räknar komp i en motor är att skilja på den uträknade kompen och den verkliga kompen. kör man med riktigt vass kam kan man ha högre komp helt enkelt.
rätta mig gärna om jag har fel
Du skrev "..om man går in på den sidan.." i ditt förra inlägg, länken fattas
.
Det här med storleken på förbränningsrummen är ju egentligen ganska avancerat, och det finns flera skolor angående hur man ska bygga.
Med stora förbränningsrum så har man möjlighet att få ut ett bättre flöde än med ett par mindre, men då måste man ju köra med kolvar med större dome vilket förstör squishen och leder till sämre VE.
Kolvar med dome har också sämre flambildning än motsvarande flata kolvar och är ofta också tyngre.
Förbränningsrummen måste även matcha cylindrarna och så är tändstiftens riktning också viktig.
Om man bortser från borr och stroke så bestämmer ju kolvarna och förbränningsrummen huvudsakligen kompet precis som du sa, men man måste också ta i beaktande deckhöjden.
Hur högt komp man kan köra med avgörs ju av just motorns "recept" som jag nämnde tidigare(kolvar,kam,bränsle,förbränningsrummens utförmning m.m.). Men du ska tänka på att inte blanda ihop den dynamiska kompressionen och den statiska kompressionen,kamaxeln har stor inverkan på den dynamiska kompressionen men den påverkar ju inte alls den statiska kompressionen även om man måste ta i beaktande kamaxelval då man väljer vilket statiskt komp man kör med.