2899
Sök

Får ner vridet i backen!

1 534 Inlägg
26 januari 2010
#21
visa bänkpapper, jag tror inte ett dugg på dina kalle anka hästar med din setup


164 Inlägg
26 januari 2010
#22
vart köper man "bättre" spridare till en pumpy dyse motor?

trodde de i princip bara var v.a.g som byggde denna typ av dieselmotor.... med endast lågtrycks pumpar.

trycket byggs ju i spridarna som drivs av kammen?



Dr-Kosmos skrev:
1.9 TDI 131 hk o 330 Nm orginal, nu 238 hk o 450 Nm, ändå gjort är mappning i över 100 timmar! o större soppapump och en om ''wire:ad'' turbo som håller tryck i 50-100 rpm längre och ofc Cupra luftboxen. Ska på IC o bättre spridare o sånt sen.

Men tackar för all värd info smile


SQ
1 343 Inlägg
26 januari 2010
#23
Iam2fast4U skrev:
visa bänkpapper, jag tror inte ett dugg på dina kalle anka hästar med din setup

De va väll ändå inte snack om bänkpapper eller om han faktiskt HAR ett visst antal hästar, utan de handlade väll om hur man får ner kraften i backen på en lätt framhjulsdriven bil?

Rätta mig om ja har fel, men de finns så jävla många "problem spridare" här på forumet som drar in massa andra diskussioner i varenda tråd bannimej..

Ge svar på tal som har med ämnet att göra, annars håll era fingrar i styr!





För övrigt så har du fått lite bra tips iaf, däck, bussningar, coilisar osv..

Ljudnörd!

502 Inlägg
26 januari 2010
#24
du får väl ta bort trimmet så den blir original igen om du inte kan hantera vridet big_smile

nä men satsa på en diff, det gör en jävla skillnad, eller bygg om till bakhjulsdrift tongue

89 Inlägg
27 januari 2010
#25
Dr-Kosmos skrev:
1.9 TDI 131 hk o 330 Nm orginal, nu 238 hk o 450 Nm, ändå gjort är mappning i över 100 timmar! o större soppapump och en om ''wire:ad'' turbo som håller tryck i 50-100 rpm längre och ofc Cupra luftboxen. Ska på IC o bättre spridare o sånt sen.

Men tackar för all värd info smile

Min vän,  låt mig berätta en sak, byter du styrsystem helt å hållet, till ett s.k stand alone sprut så tar det ca 10 timmar för en van mappare att lösa biffen. Du menar alltså att din bil har mappats i över 2 månader? En bromsbänk med en eller fler mappare har varit upptagen i över 2 månader heltid? Och då gissar jag att du inte bytt ut hela din ecu? Nää vet du att jag har svårt o tro dina 100 timmars mappning. Och som svar på din fråga skulle jag rekomendera dig att inte gasa fullt från början, lär känna bilen och när effekten kommer så du kan parera med foten.

Lite nyfiken bara men hur mycket gick det på att mappa bilen?


RS'are
125 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#26
Inget tongue Asså jag köpte bilen så här som den är, av en kille i stockholm. Och han har mappat den med en av sina polare (som är nån slags bilbyggare-legend). Fast polare dog för ett tag sen, så all mappning o mjukvara försvann, förutom det som är i bilen. Och ja, dom mappade den i över 100 timmar så är det bara.

Okej, tackar för tipset, ska försöka köra lite mera o experimentera lite med gasen wink Tackar för alla tips smile

Diesel all the way!

191 Inlägg
27 januari 2010
#27
JapMax skrev:
Det är alltså någon slags provoserande skryttråd du startat?
Att uppge sånna uppgifter i första inlägget kan va en bra ide.

Har du sånna problem med att hålla 238hk i grepp ska du kanske lugna dig med trimmet och köpa bättre däck ist. Jag har ca 420Nm och mina hjul spinner inte hur mkt jag än gasar. Tysk ingengörskonst wink

-Tysk ingengörskonst haha ja så kan man ju kalla det. annars duger det bra att säga bakhjulsdrift.

820 Inlägg
27 januari 2010
#28
JapMax skrev:
Det är alltså någon slags provoserande skryttråd du startat?
Att uppge sånna uppgifter i första inlägget kan va en bra ide.

Har du sånna problem med att hålla 238hk i grepp ska du kanske lugna dig med trimmet och köpa bättre däck ist. Jag har ca 420Nm och mina hjul spinner inte hur mkt jag än gasar. Tysk ingengörskonst wink

Skodan är ju mer eller mindre det också, det är ju typ en Volkswagen tongue

Om man säger

Byggare Behm
562 Inlägg
28 januari 2010
#29
Alltså, en 1.9 TDI med 131 hk org i en Fabia RS ?!  Det är ju Passat-motorn 1.9 TDI med org effekt. Som i ditt fall är trimmad/chippad/mappad/ whatever..


Förresten, enligt din sida här åker du Nissan sunnny , lägg upp bilder på RS´n nudå ??

Om du har 238hk i en org 1.9 TDI så är det nog så nära rasrisk du kommer utan större spridare osv..
Vad laddar den ?
Senast redigerat av _Jonex_ (29 januari 2010)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

926 Inlägg
29 januari 2010
#30
Men, nu är det så att Fabia RS är dieselbilar. SÅ vitt jag vet så finns dom inte som bensinare, dom jag känner till är diesel. Har själv stått i valet och kvalet i att köpa sådan pga att det just är diesel.

Jag lägger inte mig i hurvida hans bil är på 230 eller 130 hk. Det får stå för honom själv.
Men redan orginal går dom jävligt bra. 180 hk är inge stora problem att pumpa ur dom. Men djupa grävningar i plånboken går det är plocka ur en bra bit över 200 hk också.

Mats

3 120 Inlägg
29 januari 2010
#31
Köp inte r-däck om du vill gasa Max från noll. R-däck är underbara på slingriga landsvägar och bana men sidoväggarna är hårda så greppet från noll är inte så bra. Har din bil diffbroms? Annars är det första jag hade åtgärdat.


Byggare Behm
562 Inlägg
29 januari 2010
#32
mats757 skrev:
Men, nu är det så att Fabia RS är dieselbilar. SÅ vitt jag vet så finns dom inte som bensinare, dom jag känner till är diesel. Har själv stått i valet och kvalet i att köpa sådan pga att det just är diesel.

Mats

Ok, efter att ha kollat upp det så får jag ge mig, dom fick tydligen inte i 1.8 T -motorn pga platsbrist, därför
har Fabia RS bara dieselmotor, tillskillnad från båda generationer Octavia RS..

Fel av mig , sorry ! Men jag vill gärna har svar på mina andra frågor i det tidigare inlägget, Kosmos.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

RS'are
125 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#33
Laddar mer än orginal på topptrycket bara, vet inte riktigt men runt 1.9 bar ska det va. Ska åka på effektmätning idag, så kommer papper på det i en annan tråd tongue Bilder blir till våren när man inte skäms över all smuts tongue

Diesel all the way!

opelmtx
29 januari 2010
#34
Märks att inte folk vet varför man åker diesel tongue Kan bara ta ett exempel att ur en v70 97-00 typ med audis 5cyl tdi motor som har 140hk och 290 nm i vrid plockar du lätt ur 190-210 hk och 420nm i vrid med enbart en potentiometer och lurad map sensor, Audi/vag diesel motorerna tål mycket stryk, hittade inte tråden nu men finns en kille som byggde en 855 2.5 tdi som han plocka ur typ 400 hk och nästan 600 i vrid med annan programvara spetsar och turbo, så jag tycker inte detta käns konstigt men talar bara för mig skälv

Med lem
1 127 Inlägg
29 januari 2010
#35
Det här forumet är så tragiskt. Orka haka upp sig vad han har för effekt, inte det tråden handlar om.

En diffbroms (quaife t ex) är lösningen på trådskaparens problem! Utöver bra däck och chassi såklart..
Senast redigerat av H3dlund (29 januari 2010)


Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
29 januari 2010
#36
Låt killen ha sina 238 hk o 450 Nm om han nu vill de och svara på frågan istället...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

191 Inlägg
31 januari 2010
#37
H3dlund skrev:
Det här forumet är så tragiskt. Orka haka upp sig vad han har för effekt, inte det tråden handlar om.

En diffbroms (quaife t ex) är lösningen på trådskaparens problem! Utöver bra däck och chassi såklart..

-Hej, jag skulle vilja ha ett bra chassi. Vilken hylla ligger det på?

suck..


inte för att jag är ute efter att bråka men, du skriver först att forumet är tragiskt, sen föreslår du ett bra chassi? det är väl ungefär lika mycket till hjälp som att hålla på att jiddra om effekten i motorn. du postar bara för att posta va?

det här forumet tar tyvärr fram mina absolut sämsta och mest sällsynta sidor har jag märkt. men faan, jag svimmar nästan när jag läser vad vissa skriver ibland.

Med lem
1 127 Inlägg
31 januari 2010
#38
KammaDej skrev:
H3dlund skrev:
Det här forumet är så tragiskt. Orka haka upp sig vad han har för effekt, inte det tråden handlar om.

En diffbroms (quaife t ex) är lösningen på trådskaparens problem! Utöver bra däck och chassi såklart..

-Hej, jag skulle vilja ha ett bra chassi. Vilken hylla ligger det på?

suck..


inte för att jag är ute efter att bråka men, du skriver först att forumet är tragiskt, sen föreslår du ett bra chassi? det är väl ungefär lika mycket till hjälp som att hålla på att jiddra om effekten i motorn. du postar bara för att posta va?

det här forumet tar tyvärr fram mina absolut sämsta och mest sällsynta sidor har jag märkt. men faan, jag svimmar nästan när jag läser vad vissa skriver ibland.

Haha jo lite kasst uttryck var det väl.

Då han uppenbarligen inte har några banåkaplaner klarar han sig låååååångt på fräscha originalgrejer.


373 Inlägg
31 januari 2010
#39
Vilken underbar liten tråd, tummen upp grabbar! Har man tråkigt så vet man att lösningen alltid finns någonstans på Garaget.org, ett gott skratt förlänger livet!

Jo förresten, köp en dumpventil så är du nog och nosar på 300 snela hest med en omslangad turbo!
Senast redigerat av ImprezaGC8 (31 januari 2010)

opelmtx
31 januari 2010
#40
ImprezaGC8 skrev:
Jo förresten, köp en dumpventil så är du nog och nosar på 300 snela hest med en omslangad turbo!

Förstår inte vad det är för fel på vissa, man måste utmärka sig på något sätt och i ditt fall är det att bara är dum?
Vet inte vem du har inget imot dig tycker bara det var onödigt skrivet!


Skit samma som någon sa han vill ha svar på sin fråga då är det väl bara att svara?
även om han inte har bilen upplagd här betyder väl det inte att den finns?

Detta är väl en Sida där alla ska kunna få hjälp med bil frågor? hur dumma dom än är?
Så jag tycker personligen skärpning i forumet!
Senast redigerat av opelmtx (31 januari 2010)


Sök