2958
Sök

Vad gjorde GM för fel?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
29 januari 2010
#21
Finns en hel del faktorer som spelar in i Saabs klena försäljning.

1. Den främsta orsaken är att bilarna troligtvis kostar för mycket i förhållande till vad man får. Det har helt enkelt funnits konkurrenter som erbjudit mer bil för samma inköpspris.


2. Att man ständigt försöker tillverka bilar som ska konkurrera i premiumklassen med BMW, Audi, Mercedes m.m utan att lyckas fullt ut. Detta hör väl tills viss del ihop med den första punkten. Om Saab började tillverka bilar som konkurrerar i samma liga som tex. Skoda, Peugeot, Kia osv. så kanske försäljningen skulle ta fart?


3. Avsaknaden av en riktig kombi innan 9-5 lanserades.


4. Bristande kvalité och GM. Använder Ng900 som exempel här. Modellen var inte färdigutvecklad när den rullade av produktionsbandet och var i många stycken sämre en förra generationen 900. Att man sedan använde föråldrad Opel-teknik i bilarna gjorde inte saken bättre.


Finns säkert fler förklaringar också.


Och det här med att Saab alltid gått med förlust köper jag inte för fem öre.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

OEM <3
6 957 Inlägg
29 januari 2010
#22
Robbin_V90 skrev:
Fartsyndare skrev:
Problemet med Saab är ju som du säger GM, eller ja, har varit sen dom tog över, innan så var Saabs problem Saab MEN.

Jag minns inte vart jag läste detta men det var på nån tysk bilsida iaf.
Saab 9-3 är i grunden en 4-5 år gammal Opel (minns inte vilken modell)
Saab 9-5 går faktiskt att spåra lösningar och design till Saab 9000

Alltså, varken 9-3 eller 9-5 är speciellt nya och moderna bilar, dom har ett ganska gammalt formspråk, speciellt invändigt. Ta bara som dom ventialtionsgallren dom har, jag tyckte dom var skitfräcka på min fasters 9000 i början på 90 talet men funkar dom idag? Fyra fem ribbor är kanske inte det hetaste i ventilationsgallers väg men det är något folk är vana vid. Saab kanske skulle ta in mer av sitt så hett marknadsförda flyg dna och slänga in lite som ser ut att komma från flygen, kanske till och med head up?

Jämför man Saab invändigt med Volvo invändigt så har det ju hänt en hel jävla massa med Volvo senaste fem åren som Saab bara ha kört på samma idéer.

Jag har inte kollat så noga på nya 9-5 men jag hoppas att nya ägarna vågar vara lika spejsade med Saab som med Spyker bilarna.

Saab har haft spännande tekniska lösningar, kanske dags att ta tag i det på allvar igen?

Sen att Saab skulle vara först med turbo stämmer sådär, först ut var jänkarna men dom fick inte det att funka, i fungerande produktion så var faktiskt BMW först. Saab och Volvo började utveckla sina turbobilar samtidigt men Saab släppte sina innan enbart för att vara före Volvo, sen att bilarna funkade sådär och att Saab lät kunderna vara testförare för att få fram fungerande teknik nämns inte så ofta. Litet sidospår smile


Jag hoppas på Saab nu och jag hoppas att GM släpper så pass mycket av Saab, inte behåller typ rätt till motorer osv (ni fattar), utan att Saab kan klippa banden med GM och bli ett starkt Europeiskt märke istället för halvdana Atlantbilar (bilar någonstans mellan Amerikanska och Europeiska)

Det står ju "ready for takeoff" i instrumentpanelen när man startar "9-3 tubo x". big_smiletongue

Även i 9-3 Aero XWD..

OEM <3

rangerare
115 Inlägg
29 januari 2010
#23
största problemet sen GM tog över lär ju vara att de från början ville att Saab skulle konkurera med t.ex Bmw och Audi men ville inte satsa fullt ut så höjde priset till premium klassen men bilen tillhörde övre medelklassen. och så ville ju GM använda de framsteg som Saab gjort i sina egna bilar innan Saab fick lansera. t.ex Chevrolet volt som Saab haft i pipeline ganska länge nu


4 001 Inlägg
29 januari 2010
#24
En av missarna är att dom tappat all draghjälp dom kunde ha ifrån Scania, i Saabs gamla emblem hette det Saab-Scania men GM valde att ta bort Scania och satsa på flyg-bakgrunden men den stora massan (titta utanför den lilla världen som heter Sverige) kopplar inte Saab till flygindustrin utan till Scania & lastbilsindustrin.

Sen har säkert GM gjort otaliga missar med sina försök att bara labela om sina olika bilmärken.

Att GM har låtit de andra betydligt större märkena som t.ex Opel/Cheva få lansera "samma" bil före Saab är ju ganska naturligt som jag ser det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 122 Inlägg
29 januari 2010
#25
Jag tycker inte att Saab har varit fel prissatta hela tiden.
Se og9-3, började på 170.000, nya 9-3 började på 190.000 2003.
Idag kostar den billigaste 9-3:an ca 230.000, då börjar det bli lite fler konkurrenter.
Den dyraste og9-3cc kostade ca 250.000 2002.
Man har nog börjat ta för mycket betalt senaste åren...

Fast jag antar att det ser ungefär likadant ut om man jämför med ogV70 och nya V70.

Saabs marknadsföring har vunnit mängder med priser genom åren och anses vara bland den bästa i branchen.
Felet är helt enkelt att det satsats för lite på att ta fram nya modeller och att man har ett otroligt dåligt andrahandsvärde vilket avskräcker många att köpa en ny Saab.


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
29 januari 2010
#26
henne_svenne skrev:
sk8ville skrev:
Saab har ju endast haft två modeller dom senaste (väldigt många) åren, 9-3 o 9-5. Och alla har sett nästan exakt likadana ut. Så lite fler olika modeller och att de nya modellerna inte ser ut som en saab gjorde för 20 år sen så kan de nog börja gå bra för dom igen.

Samma tjat varje gång. Skriver upp samma lista som jag har skrivit många gånger:

Volvo s40 = saab 9-3ss
Volvo v50 = saab 9-3sc
Volvo v70 = saab 9-5sc
Volvo s60 = saab 9-5ss
Volvo xc70 = saab 9-3x
Volvo xc90 = saab 9-7
Volvo c70 = saab 9-3 cab

Kvar blir volvo c30, s80 och xc60. Volvo döper ju alla sina modeller till olika så saab har inte mindre modeller bara för att de har mindre namn. Folk verkar ju tro det:rolleyes:

Håller inte riktigt med. Kaross, inredning, stolar, allt har sett "ungefär likadant ut" i Saab dom senaste 15 åren känns det som. I Volvo byter man var 6:e/7:e år, ungefär. Det krävs att man uppgraderar sina modeller. Dessutom skiljer det inte något nämnvärt MELLAN de olika modellerna hos Saab. Det ska finnas lite för alla. Det tror jag att man vinner på.


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
29 januari 2010
#27
Frågan är väl vad dom INTE gjorde för fel?


Meister
6 763 Inlägg
29 januari 2010
#28
sk8ville skrev:
henne_svenne skrev:
sk8ville skrev:
Saab har ju endast haft två modeller dom senaste (väldigt många) åren, 9-3 o 9-5. Och alla har sett nästan exakt likadana ut. Så lite fler olika modeller och att de nya modellerna inte ser ut som en saab gjorde för 20 år sen så kan de nog börja gå bra för dom igen.

Samma tjat varje gång. Skriver upp samma lista som jag har skrivit många gånger:

Volvo s40 = saab 9-3ss
Volvo v50 = saab 9-3sc
Volvo v70 = saab 9-5sc
Volvo s60 = saab 9-5ss
Volvo xc70 = saab 9-3x
Volvo xc90 = saab 9-7
Volvo c70 = saab 9-3 cab

Kvar blir volvo c30, s80 och xc60. Volvo döper ju alla sina modeller till olika så saab har inte mindre modeller bara för att de har mindre namn. Folk verkar ju tro det:rolleyes:

De jag menade var att karrosen på 9-3 har nästan sett likadan ut i 20 år och samma sak med 9-5, förutom de allra senaste modellerna.

Senaste karosse. 93 kom väll typ02 så att säga att den är 20 år är ganska fel


198 Inlägg
29 januari 2010
#29
IceEyes skrev:
Finns en hel del faktorer som spelar in i Saabs klena försäljning.

1. Den främsta orsaken är att bilarna troligtvis kostar för mycket i förhållande till vad man får. Det har helt enkelt funnits konkurrenter som erbjudit mer bil för samma inköpspris.


2. Att man ständigt försöker tillverka bilar som ska konkurrera i premiumklassen med BMW, Audi, Mercedes m.m utan att lyckas fullt ut. Detta hör väl tills viss del ihop med den första punkten. Om Saab började tillverka bilar som konkurrerar i samma liga som tex. Skoda, Peugeot, Kia osv. så kanske försäljningen skulle ta fart?


3. Avsaknaden av en riktig kombi innan 9-5 lanserades.


4. Bristande kvalité och GM. Använder Ng900 som exempel här. Modellen var inte färdigutvecklad när den rullade av produktionsbandet och var i många stycken sämre en förra generationen 900. Att man sedan använde föråldrad Opel-teknik i bilarna gjorde inte saken bättre.


Finns säkert fler förklaringar också.


Och det här med att Saab alltid gått med förlust köper jag inte för fem öre.

Ni som hörde intervjun med Leif Östling som har varit högt uppsatt inom Saab och idag inom Scania vet att de ville lägga ner Saab redan 1978 då det var en verksamhet som inte gick med vinst.

1332 - Överjävlig

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 januari 2010
#30
Hexenhammer skrev:
henne_svenne skrev:
sk8ville skrev:
Saab har ju endast haft två modeller dom senaste (väldigt många) åren, 9-3 o 9-5. Och alla har sett nästan exakt likadana ut. Så lite fler olika modeller och att de nya modellerna inte ser ut som en saab gjorde för 20 år sen så kan de nog börja gå bra för dom igen.

Samma tjat varje gång. Skriver upp samma lista som jag har skrivit många gånger:

Volvo s40 = saab 9-3ss
Volvo v50 = saab 9-3sc
Volvo v70 = saab 9-5sc
Volvo s60 = saab 9-5ss
Volvo xc70 = saab 9-3x
Volvo xc90 = saab 9-7
Volvo c70 = saab 9-3 cab

Kvar blir volvo c30, s80 och xc60. Volvo döper ju alla sina modeller till olika så saab har inte mindre modeller bara för att de har mindre namn. Folk verkar ju tro det:rolleyes:

Håller inte riktigt med. Kaross, inredning, stolar, allt har sett "ungefär likadant ut" i Saab dom senaste 15 åren känns det som. I Volvo byter man var 6:e/7:e år, ungefär. Det krävs att man uppgraderar sina modeller. Dessutom skiljer det inte något nämnvärt MELLAN de olika modellerna hos Saab. Det ska finnas lite för alla. Det tror jag att man vinner på.

Alla nya volvo bilar ser ju fan lika dana ut i fronten, och innuti bilen...  Det är ju stor skillnad på saab 9000 och 9-5, dock förändrades inte mycket på 9-5an, samma iprincip på insidan, från starten till -05 när -06an kom ut var det lite annorlunda. Sen har ju den faceliftats ett antal gånger, men den hade ju den gamla plattan hela tiden.
Senast redigerat av Funkiee (29 januari 2010)


1 697 Inlägg
29 januari 2010
#31
camaro67 skrev:
sk8ville skrev:
henne_svenne skrev:

Samma tjat varje gång. Skriver upp samma lista som jag har skrivit många gånger:

Volvo s40 = saab 9-3ss
Volvo v50 = saab 9-3sc
Volvo v70 = saab 9-5sc
Volvo s60 = saab 9-5ss
Volvo xc70 = saab 9-3x
Volvo xc90 = saab 9-7
Volvo c70 = saab 9-3 cab

Kvar blir volvo c30, s80 och xc60. Volvo döper ju alla sina modeller till olika så saab har inte mindre modeller bara för att de har mindre namn. Folk verkar ju tro det:rolleyes:

De jag menade var att karrosen på 9-3 har nästan sett likadan ut i 20 år och samma sak med 9-5, förutom de allra senaste modellerna.

Senaste karosse. 93 kom väll typ02 så att säga att den är 20 år är ganska fel

Sen första 9-5:an kom inte heller för 20 år sedan. Den kom -98. Enligt min matte blir inte det 20 år


876 Inlägg
29 januari 2010
#32
Hexenhammer skrev:
Frågan är väl vad dom INTE gjorde för fel?

precis, när GM köpte Saab så skulle Saab hamna i premiumklassen. Men man måste ju höja bilarna till den nivån och inte bara priset. Men om man jämför med Volvo så är den känd som en säker bil ute i världen medans man inte riktigt vet vad Saab står för. Man kan ju hoppas att folk runt om ivärlden fått upp ögonen för Saab nu och att man har bättre marknadsföring utomlands så skulle det nog hjälpa en del.

Hoppas verkligen Spyker har vad som krävs för att vända Saab. Dem verkar bry sig mer om Saab än vad GM någonsin gjort.


492 Inlägg
29 januari 2010
#33
Fartsyndare skrev:
Jämför man Saab invändigt med Volvo invändigt så har det ju hänt en hel jävla massa med Volvo senaste fem åren som Saab bara ha kört på samma idéer.

Jag har inte kollat så noga på nya 9-5 men jag hoppas att nya ägarna vågar vara lika spejsade med Saab som med Spyker bilarna.

Såhär ser den ut invändigt:
http://blog.auto-tuning.se/wp-content/uploads/2010/01/saab95new.jpg


Hoppas också att Spyker har det som krävs för att få bilmärket att leva vidare!

1997 lanserade man SAAB 9-5 som ersatte den föråldrade SAAB 9000. Man följde upp sedanmodellen SportSedan med en kombimodell SportCombi 1999 som har blivit mycket populär i Sverige. Det var första gången sedan tillverkningen av SAAB 95 lades ned (1978) som Saab tillverkar en kombimodell. 1997 var också det senaste året företaget gick med vinst.

Källa: wikipedia (om uppgifterna stämmer är jag inte säker på)
Senast redigerat av JoXter (29 januari 2010)


1 327 Inlägg
29 januari 2010
#34
IceEyes skrev:
Finns en hel del faktorer som spelar in i Saabs klena försäljning.

1. Den främsta orsaken är att bilarna troligtvis kostar för mycket i förhållande till vad man får. Det har helt enkelt funnits konkurrenter som erbjudit mer bil för samma inköpspris.


2. Att man ständigt försöker tillverka bilar som ska konkurrera i premiumklassen med BMW, Audi, Mercedes m.m utan att lyckas fullt ut. Detta hör väl tills viss del ihop med den första punkten. Om Saab började tillverka bilar som konkurrerar i samma liga som tex. Skoda, Peugeot, Kia osv. så kanske försäljningen skulle ta fart?


3. Avsaknaden av en riktig kombi innan 9-5 lanserades.


4. Bristande kvalité och GM. Använder Ng900 som exempel här. Modellen var inte färdigutvecklad när den rullade av produktionsbandet och var i många stycken sämre en förra generationen 900. Att man sedan använde föråldrad Opel-teknik i bilarna gjorde inte saken bättre.


Finns säkert fler förklaringar också.


Och det här med att Saab alltid gått med förlust köper jag inte för fem öre.

Precis vad jag tänkte skriva.  + Deras Oilsludge motorer (1998-2002) var ju ingen positiv sak heller.


4 637 Inlägg
29 januari 2010
#35
GM hade troligtvis pengar när de köpte Saab och då skulle de gjort bättre bilar med ett större modellprogram på en gång för redan då hade Saab gått dåligt sedan flera år tidigare.

Att GM inte gjort Saab till det folk vill ha den senaste tiden beror på att de haft dålig ekonomi och då haft fullt upp med att få t ex populärare Opel att överleva.

Saab var ingen bra ägare av sig själva. GM var ingen bra ägare av Saab. Nu får vi se hur Spyker sköter Saab...
Senast redigerat av EmilHammarlund (29 januari 2010)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 januari 2010
#36
kan de inte va så att GM suger? menar de har ju trots allt dödat ut 1 par andra bilmärken helt?

sen förstår jag inte vad folk menar  med att saab tex är dyrare än volvo kanske kan stämma om man hämtar ut ens spritt ny har inte koll på priserna på nån av de spritt nya.

men som jag ser de lite äldre modellerna " max 10 år från nu säg 00"
ska man ha en fräch saab med låga mil och turbo så kommer ju volvos motsvarighet då kosta 10-20 k mer

lr en aero för typ 40-50 k mot en volvo R som då ligger på 60-80 k om inte ännu mer som är äldre gått längre.

vilket då saab ger mer bil för penganra om man vill komma upp sig några årsmodeller nyare
Senast redigerat av MrEricsson (29 januari 2010)


1 298 Inlägg
29 januari 2010
#37
Den första anledningen till trög försäljning är att Saab sedan många år tillbaka när Saab 96 såldes ( ?) så har dem inte erbjudit någon kombimodell förrän 1997. Även om folk gillat Saab så har dem tappat mycket kunder tack vare det, inte minst i kombilandet Sverige där Volvokombibilar härjat över kombisegmentet. Sedan tycker jag Saabs marknadsföring med reklam osv varit lite väl blyg mot vad den kunde varit.

Bara lite tankar från mitt huvud.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
29 januari 2010
#38
JoXter skrev:
Såhär ser den ut invändigt:
http://blog.auto-tuning.se/wp-content/uploads/2010/01/saab95new.jpg

Är det bara jag som tycker att det andas läskigt mycket volvo över mittkonsolen?
Senast redigerat av TenZer (29 januari 2010)

Rock'n Roll

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 januari 2010
#39
TenZer skrev:
JoXter skrev:
Såhär ser den ut invändigt:
http://blog.auto-tuning.se/wp-content/u … b95new.jpg

Är det bara jag som tycker att det andas läskigt mycket volvo över mittkonsolen?

en aning
men iof är vell som så de som volvo snodde från saab 9000 dvs elhiss prylarna vid handbromsen på 850isarna 9000 hade de ju först


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#40
MrEricsson skrev:
kan de inte va så att GM suger? menar de har ju trots allt dödat ut 1 par andra bilmärken helt?

sen förstår jag inte vad folk menar  med att saab tex är dyrare än volvo kanske kan stämma om man hämtar ut ens spritt ny har inte koll på priserna på nån av de spritt nya.

men som jag ser de lite äldre modellerna " max 10 år från nu säg 00"
ska man ha en fräch saab med låga mil och turbo så kommer ju volvos motsvarighet då kosta 10-20 k mer

lr en aero för typ 40-50 k mot en volvo R som då ligger på 60-80 k om inte ännu mer som är äldre gått längre.

vilket då saab ger mer bil för penganra om man vill komma upp sig några årsmodeller nyare

Kollade priserna, stämmer nog med att Saab är i överpris just nu..

Jämförde S40 (2010) med 9-3 Sportsedan(2010). Tycker de är ganska likvärdiga i storlek och så.

Billigaste S40:n kostar 198.000kr med en motor som drar under halvlitern (nått som Saab måste försöka göra nu med)

Och ja 9-3:an billigaste (1,8tid) kostar  236.000kr. Som skiljer sig 20.000kr från Volvons T5 som samtidigt har 20 mer hk än Saabens värsting.

Men ang att man får mer bil för pengarna för en begangnad Saab idag än Volvo. Är jag helt överens med.
Dessvärre gynnar/ade det ju inte Gm/Spyker i sin fortsatta försäljning.

(Bild på 9-5 interiör)

Har inte Volvo sin gps på dashen? gör ut rätt mycket skillnad tycker jag...
Dvs inte särkskilt lik smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864


Sök