3361
Sök

Trasig turbo ? saab 9-3 2,0t - 01

257 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#1
hej
jag har märkt att dom 2 senaste dagarna har  min bil gått väldigt ojämt typ ryckigt emellanåt oftast när man kör lite saktare
och den har verkligen inte samma respons när man gasar längre  och turbo mätarn går knappt upp till de gula fältet nu så är fundersam på om de är turbo ras ? /den är chipad  och har  orginal turbo

behöver hjälp så fort som möjligt  vad kan va felet
den drar rätt mycke olja oxå
de är en saab9-3 2,0t T7  som de handlar om
/ simon
Senast redigerat av simpon (29 januari 2010)


Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
179 Inlägg
29 januari 2010
#2
kollar original dumpventilen, det är väl en bosch på saab som är återcirkulerande, är den trasig så får du inte riktigt laddtryck...


257 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#3
ok tack för tipset  är lite okunnig på sånt här men mena du ba köpa ny eller


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 januari 2010
#4
ja läcker den så är det bara att köpa en ny, kostar ett par hundra.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
179 Inlägg
29 januari 2010
#5
mekonomen har dom smile kostar 364:- smile


257 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#6
ok får prova de   ska fara och köpa en ny  nu får hoppas på den då skriver igen om de inte är de som är problemet


Hojstyling.se
72 Inlägg
29 januari 2010
#7
Börja med att kolla det billiga. Är det sprickor i någon utav de många metrarna vakumslang så kan laddet bli helt knasigt.
Så kolla vakumslangarna inkl magnetventilens noga.

Då den drar olja kan du även gå igenom vevhusventilationen.
Är det sotigt bak i ändröret?


257 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#8
de är typ svart olja / sot i ändröret


Hojstyling.se
72 Inlägg
29 januari 2010
#9
Okej okej, låter ju inte så bra. Är det som du beskriver så går det ju olja genom motorn.
Som sagt gå igenom vevhusventen o se så det inte är stopp. Sedan kan du kolla om det är någon olja vid impellern eller i turbinhuset på din turbo. smile


257 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#10
hm ok de låter inte bra de sad vad kan allt de här bero på ?  inte bara trasig dumpventil kan ja gissa tongue


Hojstyling.se
72 Inlägg
29 januari 2010
#11
De jag skriver kan vara helt fel. Så gå in med inställningen att det inte är så!
Jag har haft ett sånt här problem på min 9000. Var ett jäävla vel att lokalisera det hela. Tillslut bytte jag turbo och drog en slang rakt ner i backen från vevhuset. Då blev det som det skulle igen.

Det kan du också prova o se om den slutar dra olja. Är det stopp i vevhusventilationen så blir det övertryck i motorn. Då trycks olja ut i slangen, och jag är nästan helt säker på att slangen går in i insuget på din 9-3. Det gör den på 9000 iaf.
Ryck loss slangen bara o se vad som händer smile

Kan mycket väl vara magnetventilen som spökar också. Men det har isf inget med att den dricker olja att göra.
Senast redigerat av NiWi (29 januari 2010)


257 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#12
okej får ta och prata med några polare om det hära, hoppas att man löser det, men troligtvis så blir det ny turbo då


38 Inlägg
30 januari 2010
#13
Det är inte turboras för ens det står en blåfärgad kvast efter bilen när du gasar smile

Saab4ever

257 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#14
ok de tackar jag för att få höra
så troligt vis ba nån slang eller dumpventilen  som är trasig då


Hojstyling.se
72 Inlägg
31 januari 2010
#15
JLG skrev:
Det är inte turboras för ens det står en blåfärgad kvast efter bilen när du gasar smile

Min bil rök inte det minsta när min turbo gav sig faktiskt. Märkte bara att den började dra 1 liter olja i milen och att det var motorolja i komprissionshuset. Början på en dyr historia tyvärr.


VD :=)
90 Inlägg
31 januari 2010
#16
hur långthar bilen gått 12k mil så e turbon körd. annars brukar lite slangar till vacuume lossna..

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

25 Inlägg
1 februari 2010
#17
Varför skulle turbon vara körd om bilen gått 12k mil? Min har gått 28k mil utan att turbon är körd.

257 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#18
min bil har gått 14k mil  ca   bilen går  bra utan nå missljud i motorn eller nån annanstans
och drar inge mer bränsle än vanligt eller olja


1 498 Inlägg
1 februari 2010
#19
Nazse89 skrev:
hur långthar bilen gått 12k mil så e turbon körd. annars brukar lite slangar till vacuume lossna..

Ha ha den var bra!lol


STREETRACER
892 Inlägg
1 februari 2010
#20
Oil sludge??
slangar o MV ?   
tändkasetten? 
felkoder?

dumpen brukar inte ge sig på dem i första hand...

dock så har du väl ett GT17 agg i den som brukar ge upp så fort man höjer laddet lite tyvärr..  ett td04 agg är att rekommendera om du kör trimmat

Bmc Crew


Sök