hej jag har märkt att dom 2 senaste dagarna har min bil gått väldigt ojämt typ ryckigt emellanåt oftast när man kör lite saktare och den har verkligen inte samma respons när man gasar längre och turbo mätarn går knappt upp till de gula fältet nu så är fundersam på om de är turbo ras ? /den är chipad och har orginal turbo
behöver hjälp så fort som möjligt vad kan va felet den drar rätt mycke olja oxå de är en saab9-3 2,0t T7 som de handlar om / simon
Börja med att kolla det billiga. Är det sprickor i någon utav de många metrarna vakumslang så kan laddet bli helt knasigt. Så kolla vakumslangarna inkl magnetventilens noga.
Då den drar olja kan du även gå igenom vevhusventilationen. Är det sotigt bak i ändröret?
Okej okej, låter ju inte så bra. Är det som du beskriver så går det ju olja genom motorn. Som sagt gå igenom vevhusventen o se så det inte är stopp. Sedan kan du kolla om det är någon olja vid impellern eller i turbinhuset på din turbo.
De jag skriver kan vara helt fel. Så gå in med inställningen att det inte är så! Jag har haft ett sånt här problem på min 9000. Var ett jäävla vel att lokalisera det hela. Tillslut bytte jag turbo och drog en slang rakt ner i backen från vevhuset. Då blev det som det skulle igen.
Det kan du också prova o se om den slutar dra olja. Är det stopp i vevhusventilationen så blir det övertryck i motorn. Då trycks olja ut i slangen, och jag är nästan helt säker på att slangen går in i insuget på din 9-3. Det gör den på 9000 iaf. Ryck loss slangen bara o se vad som händer
Kan mycket väl vara magnetventilen som spökar också. Men det har isf inget med att den dricker olja att göra.
Det är inte turboras för ens det står en blåfärgad kvast efter bilen när du gasar
Min bil rök inte det minsta när min turbo gav sig faktiskt. Märkte bara att den började dra 1 liter olja i milen och att det var motorolja i komprissionshuset. Början på en dyr historia tyvärr.