3890
Sök

Polisen rustar mot biljakter med nya vapen, kommer det drabba streetracing som i To fast to furious??

RMR-Crew
478 Inlägg
31 januari 2010
andreas_gbg_ skrev:
Förföljer polisen ett uppenbart drogpåverkad person ser jag ingen anledning till att inte använda EMP, men självklart måste det till extrema situationer samt så får det såklart inte vara någon risk för allmänheten, tror inte polisen skulle använda EMP mot en skenande bil på avenyn direkt wink

Samma sak är det ju med polisens tjänstevapen, de skjuter ju inte hej vilt bara för att de har de. Även om jag i många fall tycker att de är berättigade.

Ni minns väl den skenande stridsvagnen i USA för ett gäng år sedan, tänk om de hade EMP då, va snabbt de hade fått stopp på den då. De kanske inte ens hade behövt skjuta ihjäl föraren wink Även om jag tycker att de gjorde helt rätt wink

Du menar han som körde fast, och det tog snuten 4h att komma in i "bilen", när dom väl kom in så hade mannen skjutit sig själv?

1 207 Inlägg
31 januari 2010
kawiZz skrev:
andreas_gbg_ skrev:
Förföljer polisen ett uppenbart drogpåverkad person ser jag ingen anledning till att inte använda EMP, men självklart måste det till extrema situationer samt så får det såklart inte vara någon risk för allmänheten, tror inte polisen skulle använda EMP mot en skenande bil på avenyn direkt wink

Samma sak är det ju med polisens tjänstevapen, de skjuter ju inte hej vilt bara för att de har de. Även om jag i många fall tycker att de är berättigade.

Ni minns väl den skenande stridsvagnen i USA för ett gäng år sedan, tänk om de hade EMP då, va snabbt de hade fått stopp på den då. De kanske inte ens hade behövt skjuta ihjäl föraren wink Även om jag tycker att de gjorde helt rätt wink

Du menar han som körde fast, och det tog snuten 4h att komma in i "bilen", när dom väl kom in så hade mannen skjutit sig själv?

Misstänker att det är honom han menar. Det finns ju även snubben i den hemmabyggda bulldozern.

Emp'n kan komma väl tillhands, om man verkligen kan berättiga det.

Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
31 januari 2010
st4rmine_junkie skrev:
http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhet.aspx?id=zv2udkyg

EMP har ju vart på tal länge, men nu blir det verklighet.. Kan man skydda sig på något sätt?! Sätta nån anordning i karossen eller lacka bilen med blyfärg eller nått tongue

Man kan rääca i gamla dieslar! T.ex MB compakt! Dom kan man köra utan batteri.. tongue

----------------Våga Vägra Volvo----------------

54 Inlägg
31 januari 2010
Holiace skrev:
EMP tar inte död på kretsarna för evigt. Skulle vara en jävligt stark EMP i så fall (Kanske polisen har iofs).

Nehe, det kanske bara bränner dem tillfälligt..?

Sir
291 Inlägg
31 januari 2010
Det är tydligen bara halvledarna och IC som lägger av. Har man en gammal diesel eller bensinare med brytarspetsar och helst då en likströmsgenerator så borde det fungera iaf.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

340 Inlägg
1 februari 2010
Nebelwerfer skrev:
Holiace skrev:
EMP tar inte död på kretsarna för evigt. Skulle vara en jävligt stark EMP i så fall (Kanske polisen har iofs).

Nehe, det kanske bara bränner dem tillfälligt..?

Det bränner inte överhuvud taget. Du slår ut kommunikationen mellan elektronik modulerna genom att tillfälligt störa signalnivåer.  Det bör inte var ngt problem att starta bilen efteråt

635 Inlägg
1 februari 2010
johan-s70-t5 skrev:
tror inte det är så bra för personer som har en pacemaker heller den lär ju  knappast gilla å få en elektro dusch.......

Om en person har en pacemaker och försöker köra ifrån polisen, då får han skylla sig själv om han vet att polisen använder EMP, det gäller att tänka med hjärnan !!

1337
1 343 Inlägg
1 februari 2010
IMPRAZERN skrev:
tror USA redan har sånt här, eller börjat.. iaf med en sensor som polisen kan hitta bilen med, och till och med stänga av den tror jag.. (kan hört mycket med tongue)

Du tänker nog på LoJack

I'm not a fighter, I'm a lover!

635 Inlägg
1 februari 2010
Hedning skrev:
Holiace skrev:

när du sedan smäller bilen i ett vägräcke för att du inte haft servo i 140 så dör allt annat istället

Det är bättre att polisen använder EMP, än att prejja bilar av vägen som dom gör i USA idag för att få stopp på bilar, med EMP blir det mindre peronskador på den som blir utsatta för EMP, och EMP har testats ordentligt i USA på testbanor mm, i olika versioner av biljakter och typer av motorfordon !!

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
1 februari 2010
Tror inte på detta! tex volvo v50 har elektrisk servo, halft omöjlig å styra då den lägger av! Men som sagt, bra sak men nää tror itne det kommer å komma!

1337
1 343 Inlägg
1 februari 2010
LindeMan skrev:
Tror inte på detta! tex volvo v50 har elektrisk servo, halft omöjlig å styra då den lägger av! Men som sagt, bra sak men nää tror itne det kommer å komma!

Man skulle ju kunna bromsa?
Tanken är ju att man inte ska kunna köra vidare. Och broms på bilen finns ju alltid.

Är dock lite skeptisk till EMP då det finns en strålskyddslag i sverige som skyddar oss mot just detta.
Jag letade ett tag efter just denna lag och den finns att läsa här: http://www.notisum.se/Rnp/SLS/lag/19880220.htm

Kan vara så att lagen bara är tillämplig på arbetsplats men det återstår att se..
EMP förövrigt steker alla datachip ganska ordentligt..
Gamla microvågsugnar är ett bra exempel på just detta..

4 001 Inlägg
1 februari 2010
Hedning skrev:
Holiace skrev:

när du sedan smäller bilen i ett vägräcke för att du inte haft servo i 140 så dör allt annat istället

orkar man inte svänga en bil utan att servon funkar så orkar man knappt öppna bildörren så då ska man ändå inte vara bakom ratten.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
1 februari 2010
Xtravagant skrev:
LindeMan skrev:

Tanken är ju att man inte ska kunna köra vidare. Och broms på bilen finns ju alltid.

Skulle vilja se hur den situationen funkar, För polisen använder ju detta vid högre hastigheter skulle ja tro.
å tappa styrningen då kommer inte sluta lyckligt. Så försök å intala dig sj det!

lr gå ut på youtube lr liknande å leta klipp å se hur de går om man tappar styrningen. om det bara drabbar föraren ok, men nu lever vi inte i en sån värld utan andra komma bli drabbade med!

4 001 Inlägg
1 februari 2010
LindeMan skrev:
Xtravagant skrev:
LindeMan skrev:

Skulle vilja se hur den situationen funkar, För polisen använder ju detta vid högre hastigheter skulle ja tro.
å tappa styrningen då kommer inte sluta lyckligt. Så försök å intala dig sj det!

lr gå ut på youtube lr liknande å leta klipp å se hur de går om man tappar styrningen. om det bara drabbar föraren ok, men nu lever vi inte i en sån värld utan andra komma bli drabbade med!

du tappar inte styrningen, bilen blir trögstyrd men absolut manövrerbar, jag har själv blivit av med servon några gånger och det funkar ändå att köra vidare, körde 3 SS under en tävling utan servo men då var man ju lite mör i armarna efteråt så ifall någon inte klarar av att bromsa in till vägkanten utan servo så:
orkar man inte svänga en bil utan att servon funkar så orkar man knappt öppna bildörren så då ska man ändå inte vara bakom ratten.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 207 Inlägg
1 februari 2010
Jag fattar inte allt gnäll om servon.. Har själv skjutit vevstaken i 180km/h och det är inga problem att varken bromsa eller svänga utan servo, det blir tyngre that's it.

5 198 Inlägg
1 februari 2010
maco skrev:
Jag fattar inte allt gnäll om servon.. Har själv skjutit vevstaken i 180km/h och det är inga problem att varken bromsa eller svänga utan servo, det blir tyngre that's it.

Hur gjorde folk när det inte fanns servo,, tro mej den tiden har funnits,, och ja,,, det fungerar att både styra och bromsa utan.  Mycket gnäll bara.

1337
1 343 Inlägg
1 februari 2010
sen och andra sidan!
jag tror inte polisen skulle aktivera EMP när bilen kör i 200km/h på en gågata som är fullsmockad med folk.
Det finns ju sunt förnuft.. Precis som allt annat får man använda det när det är relativt riskfritt.

Sen om man nu skulle fly från polisen så får man kanske räkna med att man inte får ett trevligt bemötande?

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 februari 2010
gamlingen skrev:
Hur gjorde folk när det inte fanns servo,, tro mej den tiden har funnits,, och ja,,, det fungerar att både styra och bromsa utan.  Mycket gnäll bara.

Byggda efter andra principer på den tiden, mekaniskt ändrad konsturktion för att göra dem mer lättstyrda. Så det går inte att jämföra rakt av...  (titta på en MC där du bromsar med 1 finger utan servo  tex.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 024 Inlägg
1 februari 2010
jag ska köpa mig en sådan så blir det lite lättare när det är race på G big_smile hahaha

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 februari 2010
Xtravagant skrev:
Sen om man nu skulle fly från polisen så får man kanske räkna med att man inte får ett trevligt bemötande?

Givetvis, men låt säga att du är på väg till BB, eller av någon annan anledning kör för fort för att du anser att du måste.

Polisen slår ut elektroniken i din fina BMW ratten går markant trögare och motorn bromsar bakhjulen genom en ganska kraftig motorbroms, nu är bilens alla stabilitetssystem ur funktion och du får sladd på motorvägen, har inte en chans att ratta emot med den tröga ratten och du far rätt ut i spenaten, airbags utlöser inte som de skall och samtliga personer i bilen hamnar i en mycket otäck olycka.

känns väldigt långsökt att man skulle tillåta detta för lagligt bruk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök