3841
Sök

BMW iPhone-application - hur bra är den egentligen?

Prisjägare
238 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Såg en intressant artikel ang BMW M Power Meter iPhone Application (långt namn). Där påstod de att det var en bra och exakt mätning osv osv.

Nu vet jag inte riktigt, men jag tycker att man kan få lite underliga värden...

0-100 km/h (på halvtaskig snötäckt väg)
Test 1:
Inget resultat alls, skärmsläckaren drog igång snabbt (av någon anledning) på iPhonen och BMW-appen startar tydligen inte då.
Test 2:
6,81s, max speed 103hm/h osv osv. Väldigt bra tid tycker jag med tanke på att min Civic Type R på papperet går på 6,6s samt att väglaget inte var perfekt mm. Inte helt otroligt iaf, och jag kände mig ganska nöjd.

Lite senare på kvällen fick jag för mig att testa en quartermile. Vid det här laget så håller batteriet i iphonen på att dö, jag vet inte om det kan påverka resultatet?
Här blir väglaget verkligen ett problem, så jag höll mig under 130 km/h. Tänkte mest att det kunde vara kul och se hur bra appen funkade...
Test 1:
Valde mph istället för km/h. Max speed 130mph, 10.07s. Yeah right... Tänkte att nu måste den ju ha fått damp eller något. Som sagt så maxade jag på 130km/h...
Test 2:
Kör nu lite annorlunda, vill mest se om den aktuella hastigheten stämmer, vilket den inte alls gör. Jag kör (enligt bilens hastighetsmätare) i 45km/h och appen visar 90mph. Inte nog med att hastigheten är helt off, den visar att jag bekvämt glider in på 10.04s.

Börjar vid det här laget bli tämligen irriterad, men tänkte att det kanske var mph som inte fungerade av någon anledning. Testar nu med km/h.
Test 3:
Gör som i test 1, så gott som full gas men vågar inte köra mer än knappt 130km/h. Får halvt orimliga 12.95s, och maxhastigheten 258km/h (där hävdar den även att jag passerade 100km/h efter 5.97s, grym bil man har).

Gör en slutlig mätning på 0-100 där jag får 7.02s och maxhastighet 101km/h. Alltså skapligt rimlig igen (notera att det är ca 4h efter förra 0-100-testet, och det har fryst på lite mer nu).

Vad har ni andra för erfarenheter av appen? Är det bara glädjesiffror för att göra M-förare nöjda med sin bil, eller finns det någon grund för siffrorna?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
1 februari 2010
Man ska alltid ta alla apps till både iphone och android med en nypa salt, finns de som funkar jättebra, de som funkar ok och så finns det rent skräp, beror helt enkelt på vem som programmerat den. I ditt fall verkar 0-100 funktionen vara nåt sånär rätt medan kvartsmilen helt tydligt inte funkar. Vet inte om iphone har samma funktion att leta rätt på app-uppdateringar som android har men det skulle i så fall vara ett tips, kolla upp det nån gång ibland och se om det kommer någon uppdatering, när det gör det så installera den och testa igen, alternativt släng ut appen och installera om den.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
1 februari 2010
Frågan är ju om den använder acc-mätaren eller gps? låter som den går accelerations mätaren då kan man få dom mest otroliga resultaten tongue

Prisjägare
238 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
Jodå, iPhonen hojtar till när det kommer uppdateringar (om man befinner sig inom wifi-område).

Jag trodde ju först att den skulle använda GPS-funktionen, men blev ganska snabbt tveksam till den teorin. Får testa lite mer när man har tid och vägarna tillåter.

195 Inlägg
2 februari 2010
Har samma app i min Iphone. Det går att testa 0-100 utan att ens rulla framåt med bilen big_smile
1. Lägg telefonen plant ner och börja testet
2. Luta telefonen uppåt och se vad som händer

Så nja det går nog inte lita på det programmet smile

Prisjägare
238 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
Hepp, det var ju tradigt. Hur svårt ska det vara att göra en bra iPhone-app hmm

Något tips på något lämpligt som man kan köpa för att mäta tider baserat på gps eller något annat vettigt?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
8 februari 2010
Den använder alltså den mest opålitliga mätaren i hela tlf, accelerations  mätaren..
Hoppas ni inte betalade för det skräpet! Försök hitta nått som använder gps:en istället smile

Sök