31 januari 2010
Trådstartare
Såg en intressant artikel ang BMW M Power Meter iPhone Application (långt namn). Där påstod de att det var en bra och exakt mätning osv osv.
Nu vet jag inte riktigt, men jag tycker att man kan få lite underliga värden...
0-100 km/h (på halvtaskig snötäckt väg)
Test 1:
Inget resultat alls, skärmsläckaren drog igång snabbt (av någon anledning) på iPhonen och BMW-appen startar tydligen inte då.
Test 2:
6,81s, max speed 103hm/h osv osv. Väldigt bra tid tycker jag med tanke på att min Civic Type R på papperet går på 6,6s samt att väglaget inte var perfekt mm. Inte helt otroligt iaf, och jag kände mig ganska nöjd.
Lite senare på kvällen fick jag för mig att testa en quartermile. Vid det här laget så håller batteriet i iphonen på att dö, jag vet inte om det kan påverka resultatet?
Här blir väglaget verkligen ett problem, så jag höll mig under 130 km/h. Tänkte mest att det kunde vara kul och se hur bra appen funkade...
Test 1:
Valde mph istället för km/h. Max speed 130mph, 10.07s. Yeah right... Tänkte att nu måste den ju ha fått damp eller något. Som sagt så maxade jag på 130km/h...
Test 2:
Kör nu lite annorlunda, vill mest se om den aktuella hastigheten stämmer, vilket den inte alls gör. Jag kör (enligt bilens hastighetsmätare) i 45km/h och appen visar 90mph. Inte nog med att hastigheten är helt off, den visar att jag bekvämt glider in på 10.04s.
Börjar vid det här laget bli tämligen irriterad, men tänkte att det kanske var mph som inte fungerade av någon anledning. Testar nu med km/h.
Test 3:
Gör som i test 1, så gott som full gas men vågar inte köra mer än knappt 130km/h. Får halvt orimliga 12.95s, och maxhastigheten 258km/h (där hävdar den även att jag passerade 100km/h efter 5.97s, grym bil man har).
Gör en slutlig mätning på 0-100 där jag får 7.02s och maxhastighet 101km/h. Alltså skapligt rimlig igen (notera att det är ca 4h efter förra 0-100-testet, och det har fryst på lite mer nu).
Vad har ni andra för erfarenheter av appen? Är det bara glädjesiffror för att göra M-förare nöjda med sin bil, eller finns det någon grund för siffrorna?