3587
Sök

Vilken kondensator skall jag ha?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 april 2010
stRaend skrev:
ExtraKim skrev:
/// Kim som har sina gainrattar på stegen precis ovanför minimum (detta för att alla steg ska lämna lika mycket).

Läs det fetstilta, tror det är något sådant "problem" du har då smile Man behöver nog inte ställa in exakt rätt om du har en sådan anläggning.

Vilka problem har jag menar du?
Klart att man måste ställa in så att alla basar får lika mycket effekt.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 april 2010
ExtraKim skrev:
Fattar inte vad du försöker säga, läst det flera gånger men fattar ändå inte...

Men om du har ett steg som klarar 5V in och har en cd som lämnar 5V med ren signal så kan du i teorin ha gainratten på minimum och ändå få ut full effekt ur steget.

Länken till Stoffe´s bok finns klistrad i detta forumet, kanske vore något att läsa igenom wink

omg.

vad händer med dina monosteg om du kör 50% gain? 75% gain ?? samt med dina basar?

kör du 2kanals- 4- 5 kanals.. med 50% gain 75% gain. vad händer?

så du menar att de är omöjligt att med t.ex. en alpine 9887r eller p88 köra på 50/75% gain på stegen och komma upp i volym 75% på Hu??

och ja.. kim... jag ställer in mina saker genom att sätta cd på den volymen jag vill ha (max) på. sen ställer jag in gain efter de till de låter BRA detta för BAAS.

för sq kör jag lite olika.
Senast redigerat av pattilatti2 (15 april 2010)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 april 2010
pattilatti2 skrev:
ExtraKim skrev:

Men om du har ett steg som klarar 5V in och har en cd som lämnar 5V med ren signal så kan du i teorin ha gainratten på minimum och ändå få ut full effekt ur steget.

Länken till Stoffe´s bok finns klistrad i detta forumet, kanske vore något att läsa igenom wink

omg.

vad händer med dina monosteg om du kör 50% gain? 75% gain ?? samt med dina basar?

Ju högre effekt ut ur stereon desto lägre gain, och mindre brus. I princip.

Och kim.. stämmer bra det med inställningarna på stegen.. Klart alla steg skall vara lika ställda.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 april 2010
pattilatti2 skrev:
ExtraKim skrev:

och ja.. kim... jag ställer in mina saker genom att sätta cd på den volymen jag vill ha (max) på. sen ställer jag in gain efter de till de låter BRA

Ställer du stereon på MAX??

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 april 2010
Tokken skrev:
pattilatti2 skrev:
ExtraKim skrev:

och ja.. kim... jag ställer in mina saker genom att sätta cd på den volymen jag vill ha (max) på. sen ställer jag in gain efter de till de låter BRA

NEEEEEEEJ

jag ställer HU på t.ex. 56-57 som på min pioneer som går till 63 tror ja.. Men de är där jag anser att max för "anläggningen" kommer attt ligga, så den är nedsänkt. därefter kör jag inställningar på steget FFS

75/80% av volymen dvs...

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 april 2010
pattilatti2 skrev:
Tokken skrev:
pattilatti2 skrev:

NEEEEEEEJ

jag ställer HU på t.ex. 56-57 som på min pioneer som går till 63 tror ja.. Men de är där jag anser att max för "anläggningen" kommer attt ligga, så den är nedsänkt. därefter kör jag inställningar på steget FFS

75/80% av volymen dvs...

Tänkte väl det..

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 april 2010
Men räcker det inte med offtopic snart nu..

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 april 2010
Tokken skrev:
pattilatti2 skrev:
Tokken skrev:

NEEEEEEEJ

75/80% av volymen dvs...

Tänkte väl det..

haha. va fan tvivlar du på mig tongue

tråden är väl avslutad... han har nog fått svar på om konding behövs tongue

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 april 2010
pattilatti2 skrev:
omg.

Om du plockar ut max ur stegen, tror du då att du får ut ännu mer bara för att du gainar upp? roll

Hög gain använder du enbart för att kompensera låg utgångs-spänning på cd:n.

pattilatti2 skrev:
så du menar att de är omöjligt att med t.ex. en alpine 9887r eller p88 köra på 50/75% gain på stegen och komma upp i volym 75% på Hu??

Klart du kan, men om stegen redan lämnar max vid 25% gain, på vilket sätt skulle det bli bättre genom att öka gainen?

pattilatti2 skrev:
och ja.. kim... jag ställer in mina saker genom att sätta cd på den volymen jag vill ha (max) på. sen ställer jag in gain efter de till de låter BRA detta för BAAS.

Så om du inte gör så som du rekomenderar, varför rekomenderar du det då?

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 april 2010
ExtraKim skrev:
pattilatti2 skrev:
omg.

Om du plockar ut max ur stegen, tror du då att du får ut ännu mer bara för att du gainar upp? roll

pattilatti2 skrev:

Klart du kan, men om stegen redan lämnar max vid 25% gain, på vilket sätt skulle det bli bättre genom att öka gainen?

pattilatti2 skrev:

1 precis. då steg, samt hu inte alltid är kompisar. antingen är jag trött eller så missförstår vi varandra lite, då jag pratar om volymen.. dvs. 75%-80%. men med värme sov. så får man väl vara glad om de är 50% verkningsgrad... bör nog läsa genom vad jag skriver.. tongue
2 gör dem de då värme börjar utvecklas?
3 gör vad? jag kör som jag rekomenderar? nu svamlar du nog lite.  hur låter din bil sq mässigt? dbmässigt? osv.. har du en helhet? eller har du bara en sak... ja kör ju som jag säger att jag gör. dock kör ja andra inställningar då jag spelar SQ

dina dörrsidor t.ex. 4x6.5" va spelar du med dem och antalet liter i de dörrarna tongue

stRaend
15 april 2010
ExtraKim skrev:
stRaend skrev:
ExtraKim skrev:
/// Kim som har sina gainrattar på stegen precis ovanför minimum (detta för att alla steg ska lämna lika mycket).

Läs det fetstilta, tror det är något sådant "problem" du har då smile Man behöver nog inte ställa in exakt rätt om du har en sådan anläggning.

Vilka problem har jag menar du?
Klart att man måste ställa in så att alla basar får lika mycket effekt.

menade inte att du hade något problem neutral det var ett svar till "brains"

var kanske lite otydlig men menade att du ställde gainen på dina steg lågt och spelar ändå ganska så jätte högt. roll

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 april 2010
pattilatti2 skrev:
ExtraKim skrev:
pattilatti2 skrev:
omg.

pattilatti2 skrev:

pattilatti2 skrev:

1 precis. då steg, samt hu inte alltid är kompisar. antingen är jag trött eller så missförstår vi varandra lite, då jag pratar om volymen.. dvs. 75%-80%. men med värme sov. så får man väl vara glad om de är 50% verkningsgrad... bör nog läsa genom vad jag skriver.. tongue
2 gör dem de då värme börjar utvecklas?
3 gör vad? jag kör som jag rekomenderar? nu svamlar du nog lite.  hur låter din bil sq mässigt? dbmässigt? osv.. har du en helhet? eller har du bara en sak... ja kör ju som jag säger att jag gör. dock kör ja andra inställningar då jag spelar SQ

dina dörrsidor t.ex. 4x6.5" va spelar du med dem och antalet liter i de dörrarna tongue

Jag svamlar?
Vet inte om jag är trött men kan någon översätta vad han försöker säga?

Vet inte vad min bil har med saken att göra, men jag kan väl säga som så här: Mitt framsystem låter väl som man kan förvänta sig av billiga högtalare...

Med 80Hz hp och Tegan & Sara - Back In Your Head (Tiësto Remix) så spelar det så pass högt att det är obehagligt att sitta i bilen med enbart framsystemet inkopplat. Spelar hårt och vasst.

Sen sticker jag inte under stolen med att min installation av framsystemet SUGER, men det är ett stressbygge som har fått sitta kvar p.g.a lathet/andra prioriteringar. Dock så ska bilen byggas om en del och då kommer även framsystemet bytas ut.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

______________JDM______________
204 Inlägg
15 april 2010
Kul med trådar som fortsätter diskutera!!

Om inte annat så får trådskaparen läsa sig ett o annat om vad gainratten är till för smile

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Sök