3669
Sök

Mitt mål är att äga Sveriges Snabbaste Supra Mkiv N/A " Naturally Aspirated"

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#721
Scoore skrev:
TRD är fiiiint smile

Lycka till med rengöringen smile

tack så mycket ska du ha Scoore;)


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
13 mars 2011
#722
M_Broberg skrev:
Rx7_STI skrev:
tjo kan inte säga mer än att jag diggar ditt NA bygge mer än mycket. klart att du kommer att kunna nå 340hk sug.

kolla bara vad tex en MC spis levererar på 998cc tex kawazaki zx10 med ny mapp å avgas så levererar den ca 209hk på under en liter motorvolym vid 11000rpm

alla som klankar ner på dig skall du ej lyssna på!!!

en tanke till alla som vill veta spec mm på prylarna säger jag bara det att de kanske inte vill säga vad de har för spec pga att ni håller på som ni gör?

fick sj ett sådant här liv när jag skulle kräma ut 400hk ur en 1.3l maskin men det funkade fint med den specen jag hade, kan ju tillägga att det vart en wankel.

bara jobba på och justera in alla prylar så skall du se att du kommer att få detta att funka, men man kan ju inte bygga en sådan här motor på 14dagar om man inte har pengar som en rik arab.

håller på dig

Du har rätt, men ang MC motorn så är varvet direkt avgörande för effekten, får han denna 6an att varva över 11 000 blir jag impad.

998cc x 11000rpm = 209hk

2998cc x 9000rpm = ?
(Om vi leker med det overkliga att dessa motorer har samma motstånd/verkningsgrad etc skulle det bli 513hk... Nu vet vi alla att det inte är verkligheten, men du måste förstå att det inte krävs mirakel för att nå dessa effekttal...)


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#723
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-867d8afbf01628907c6e378b3fa1cf9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-5afd8c93b72a911e566a911d6e5854bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-fc0a1a95f2d8c6fab55721ec86012699.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-2940262a12401f6cd4537522d85bcdf0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-1dfc32024c5564efe9fd86d46a319739.jpg
Nu är motorblocket och delarna tillbaka efter motortvätten:)
rent och fint men lite puts kommer delarna och få när bygget är klart big_smile big_smilewink


German Engineering
9 083 Inlägg
17 mars 2011
#724
Snyggt jobbat, Lee smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#725
CarpeDiem skrev:
Snyggt jobbat, Lee smile

tack tack mannen
börja ta form nu;)


Ljud freak !
928 Inlägg
Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
17 mars 2011
#727
Bergkuist skrev:
Fin topp men kammarna ser klena ut? vet iofs inte din setup men lite vassare borde de vara...

Kolla mina http://www.garaget.org/?car=107579&image=1632289 där snackar vi vasst

Lite snabb-lektion på kamaxlar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/69244/224626_96ox4d.jpg

Small block Cheva på bilden. Notera de bortersta kamnockarna så ser ni skillnaden. Kam till vänster, standard, se hur "spetsig" nocken är. Kam i mitten, modern trimkam, .450" lyft, lite mer rundad. Kam till höger, rullkam - race, .670" lyft, "fyrkantig" Då man ser från sida på nocken så inser man att en "vass" kam absolut INTE är spetsig på ngt sätt.

Visserligen så gäller detta Cheva, men hursomhaver så behöver inte kammar vara spetsiga för att vara vassa.


Ontopic så tycker jag att det är ett bra mål att försöka få ut duktigt med effekt utan hjälp av respirator av olika sätt, dock så är det oftast en dyr och svår historia.
Dock så är det ju definitivt ett bra mål du har, om BMW kan få ut över 300hk ur en rak sexa, varför inte du? smile
Senast redigerat av Rinnegan (17 mars 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Med.lem
3 759 Inlägg
17 mars 2011
#728
Rinnegan skrev:
Bergkuist skrev:
Fin topp men kammarna ser klena ut? vet iofs inte din setup men lite vassare borde de vara...

Kolla mina http://www.garaget.org/?car=107579&image=1632289 där snackar vi vasst

Lite snabb-lektion på kamaxlar.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 96ox4d.jpg

Small block Cheva på bilden. Notera de bortersta kamnockarna så ser ni skillnaden. Kam till vänster, standard, se hur "spetsig" nocken är. Kam i mitten, modern trimkam, .450" lyft, lite mer rundad. Kam till höger, rullkam - race, .670" lyft, "fyrkantig" Då man ser från sida på nocken så inser man att en "vass" kam absolut INTE är spetsig på ngt sätt.

Visserligen så gäller detta Cheva, men hursomhaver så behöver inte kammar vara spetsiga för att vara vassa.


Ontopic så tycker jag att det är ett bra mål att försöka få ut duktigt med effekt utan hjälp av respirator av olika sätt, dock så är det oftast en dyr och svår historia.
Dock så är det ju definitivt ett bra mål du har, om BMW kan få ut över 300hk ur en rak sexa, varför inte du? smile

Ja eller hur, det är ju bmw vi snackar om, fan kan dom om motortrim? tongue



































roll
Senast redigerat av Mr_EmCom (17 mars 2011)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
17 mars 2011
#729
Mr_EmCom skrev:
Ja eller hur, det är ju bmw vi snackar om, fan kan dom om motortrim? tongue

Och det spelar ju givetvis jättestor roll att det är en koncern som har trimmat en motor istället för en privatperson?

Min Buick har original 360hk.
Då måste ju givetvis betyda att mina effekt-siffror är falska eftersom det är alltid koncernen som har rätt?


Spelar ingen roll alls om en motor blir trimmad av en koncern eller privat person. Det spelar ingen roll vilken väg man väljer, sålänge man når målet.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#730
Bmw_Bertil skrev:
Ska du köra spearata spjäll ??

Hej Bertil:)
japp seperata spjäll;)
hoppas det kommer och bli fint med respons:lol:


356 Inlägg
18 mars 2011
#731
Kan man inte få lite info om kompförhållande, dimensioner på kolvar,stakar,värden på kammen och vad är gjort med veven samt blocket? toppen hade du markerat massor med sånt som skulle "fräsas" bort antog jag? men jag ser inte att något har hänt med toppen förutom en planslipning och tvätt?


German Engineering
9 083 Inlägg
24 mars 2011
#732
Hur går det, Lee smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Galen
849 Inlägg
25 mars 2011
#734
Ge mig dom bromsarna :p

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#735
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-9efcfe8e852b8a6af69d41a35f5a5118.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-0954a21628100c4003500cb653f2c036.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-2662a6dbff196f91d93227cd8b1a5c59.jpgbig_smilebig_smilebig_smile skönt med lite billjud om man ska åka långt i sommar


Got VTEC?
1 593 Inlägg
29 mars 2011
#736
För mycket vikt Lee wink

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#737
Takashi skrev:
För mycket vikt Lee wink

yess jag förstår
min enda ursäkt är att detta gäller med resor som är längre ca 50km enkelresa hihi:)
men när det väl gäller så är den rensa ifrån allt dunka dunka:lol:


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
29 mars 2011
#738
den basen och lådan spelar skitbra smile, har en sådan i sharanen och vi har haft den i många bilar tidigare smile, funkat fin fint i 4år nu smile


Med.lem
3 759 Inlägg
29 mars 2011
#739
M_Broberg skrev:
_lee_jr skrev:
Takashi skrev:
För mycket vikt Lee wink

yess jag förstår
min enda ursäkt är att detta gäller med resor som är längre ca 50km enkelresa hihi:)
men när det väl gäller så är den rensa ifrån allt dunka dunka:lol:

http://www.billigaarbetsklader.se/skydd … 427-1.aspx

Sluta fjolla omkring med baslådor o tereo o skit. härnäst säger du säkert att du ska ha ljuddämpning och inredning kvar roll

Peltor WS är guld, bra bastryck. Väger inte mycket,

Håller med resten att baslåda i "sportbilen" inte är helt rätt.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

2 419 Inlägg
30 mars 2011
#740
En lite fundering bara, sveriges snabbaste supra? i mina öron låter det som en ganska så lättad bil och en massa pengar på motorn?

Så varför trycka i onödig vikt?



Sök