3023
Sök

Topplockspackningen gått??

1 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har en Cheva Beretta (2.3L Quad-4 16v DOCH)

Den har rullat ca27000mil..

Har funkat bra tills för ett par veckor sen, jag rullade ut från tvätthallen och skulle dra iväg, trodde först att jag varit klantig och glömt dra ur handbromsen, för den höll på att dö så fort jag började släppa upp kopplingen.. Så jag kopplade, gasade till och det kändes som det "släppte"... Jag försökte dra vidare och rullade 5meter innan den blev kraftlös och högg, jag fick koppla och gasa lite, sen helt plötsligt kunde jag köra hem från tvätthallen (2km)..
Såg innan på oljan att stickan var gräddig, baileysliknande gegga..
Tänkte att det kansek blivit kondens p.g.a den halvkorta sträckan till tvätthallen..

Och misstänkte att det kanske var isbildning i bränslesystemet, slog i lite K-sprit innan jag körde iväg gången efter och då har bilen funkat bra 2ggr efter det, och igår när jag skulle hem från ett ställe (bilen var varm) så började den igen, fast denna gången värre bilen höll på att dö oc låg och tuggade på 100-200varv på tomgång.. Och det släppte inte "lika fort" som första gången.. Nu stod jag dessutom i en halvbrant backe och fipplade..

Oljan var likadan när bilen var kall och varm igen!..
Expansionskärlet är skitigt, men har alltd varit det..
Den går på alla cylindrar..

Vad finns det för andra alternativ förutom topplockspackningen??


4 586 Inlägg
12 februari 2010
#2
för att säkerhetställa att topplockspackningen inte är trasig så kolla efter avgaser i kärlet på verkstad.

ifall man har grädde på oljestickan så är det ett stort tecken på topplockspackningen men kan även i bästa fall vara kondens som du skriver



Sök