3478
Sök

Problem med Kenwood KDC-BT8044U HU

173 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Fick idag hem min nya Kenwood KDC-BT8044U

Kopplade i iso kontakten, antenn, lågnivå, och när jag skulle prova tryckte jag på den, men händer det inget. Displayen är bara svart. Den får dock ström märkte jag, eftersom det går att mata in och ta ut CD skivor. Jag testade med reset knappen bakom displayen, men det hjälpte inte. Hoppas den inte är sönder eftersom den är helt ny och beställd från Tyskland.

Vet någon vad felet kan vara?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
12 februari 2010
Har du ström även till den kabeln som ska gå till "tändingen"?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

173 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Jag har inte kollat med multimeter, men jag förstår inte varför jag inte skulle ha det. Det har ju fungerat förut.

Jag kan tillägga att jag sålde min förra HU för en vecka sedan, och under tiden jag väntade på min Kenwood att levereras från Tyskland så kopplade jag i en gammal Pioneer HU. Jag hade bara ett avklippt iso-kablage till den, så jag stoppade snabbt in dom avklippta kablarna i bilens iso-uttag. Det fungerade visserligen, men jag hörde generatorvin och det var en del gnistor med vill jag minnas. Det spelade på fortfarande, men jag orkade inte höra på oljudet så jag stängde av. Kan något ha kortslutits / gått sönder pga det här?

Edit: kom på en grej till. När jag håller in knappar på stereon så hör jag ibland ett eller två tick, samma ljud som när man har på blinkers eller inte har på sig bältet. Konstigt tycker jag.
Senast redigerat av grena (12 februari 2010)

173 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Var ute och kollade på säkringarna, alla är hela. Dock så kom jag att tänka på att det för ett par dagar sedan luktade lite bränt i bilen, bara för en kort stund. Blev lite orolig men har inte tänkt på det efter det eftersom jag inte haft några problem. Jag minns dock inte om jag använde Pioneeren något efter att jag kände lukten eller inte. Om jag haft kabelbrand någonstans, är det farligt att köra med bilen då / ha batteriet kopplat?

13 Inlägg
12 februari 2010
De finns ju en extra sladd som man kan koppla in ström direkt från batteriet på iso kontakten till 8044:an. Du kan inte testa att dra en ny strömkabel från batteriet dit för att testa om det är för dåligt med ström eller bara mäta efter iso-kontakten om det är ström där.

173 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Har nu varit ute och mätt med multimeter. Jag hade bra ström på battery plusen, men ingen alls (0.013) på ignition plusen. Hur åtgärdar jag dethär på bästa sätt? Är det brandfara att köra med bilen som det är nu?

13 Inlägg
12 februari 2010
(Jag vet inte) Men ska det vara mer på ignition plusen då? Den är väl bara till för att stereon ska veta att den ska starta (som remotekabeln till slutsteget)

7 275 Inlägg
12 februari 2010
eric2010 skrev:
(Jag vet inte) Men ska det vara mer på ignition plusen då? Den är väl bara till för att stereon ska veta att den ska starta (som remotekabeln till slutsteget)

Ja men om du inte får ut någon vettig spänning ifrån den så kommer inte stereon att slå igång.
Det du kan göra är att koppla både ign. och konstant plus på konstant plus inne i bilen.
Dock får du stänga av stereon manuellt...

107 Inlägg
13 februari 2010
Det ska vara 12v i ign kabeln. Antingen får du koppla konstant ström till ign också och sätta på och stänga av stereon manuellt eller så får du kolla kabeln från tändningen och kanske byta ut den.

173 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
Om jag kopplar ihop konstanta strömmen och ignition så bör det ju funka ja, men är det inte lite riskabelt? Jag menar något är uppenbarligen fel på ign kabeln, och den har luktat bränt redan en gång.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
13 februari 2010
Kolla så det inte sitter skit på kontakytorna mellan stereon och fronten....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

173 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
Det gör det inte, och felet är väl redan hittat eftersom jag inte har ström på tändnings plusen? Om det ska vara 12v och jag har 0.01v smile

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
14 februari 2010
grena skrev:
Det gör det inte, och felet är väl redan hittat eftersom jag inte har ström på tändnings plusen? Om det ska vara 12v och jag har 0.01v smile

Sorry, missade det inlägget....roll

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

36 Inlägg
14 februari 2010
dra upp en helt ny plus och minus från batteriet som du även säkrar av så ska det funka.
har gjort så till min 8044 och har inte haft några problem.

7 275 Inlägg
14 februari 2010
Clarran skrev:
dra upp en helt ny plus och minus från batteriet som du även säkrar av så ska det funka.
har gjort så till min 8044 och har inte haft några problem.

Varför ska han göra det när han redan har en fungerande konstant plus?

948 Inlägg
14 februari 2010
varför inte dra en tändningsplus från cigg uttaget?
Senast redigerat av TobbeTT (14 februari 2010)

173 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
Har nu hittat och åtgärdat felet, det var en säkring som gått när två sladdar kortslöt bakom stereon. Jag kollade tidigare radio säkringen som var hel, men jag missade att det finns 2 radio säkringar, av vilka den andra hade gått. Så jag böt den och nu funkar allt som det ska igen smile

Sök