3131
Sök

Volvo 240 elfel

18 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#1
Tjena!
Jag har en Volvo 240 -83 och har ett jätte konstigt elfel på den.
Lyset i instrumentpanelen och högra bakljuset har glappat ett tag men om man stänge av lyset och satte på det inge så funkade det igen men nu efter det var så jävla kallt ute så har det slutat funka helt.
Antar att instrumentbelysningen och högra baklycktan är ihop kopplade på nått sätt(?). nån som har haft nått liknande problem eller vet vad jag ska göra åt saken.. ?
Tacksam för svar!

Går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!

Motborgare
1 099 Inlägg
15 februari 2010
#2
PickelWeasel skrev:
Tjena!
Jag har en Volvo 240 -83 och har ett jätte konstigt elfel på den.
Lyset i instrumentpanelen och högra bakljuset har glappat ett tag men om man stänge av lyset och satte på det inge så funkade det igen men nu efter det var så jävla kallt ute så har det slutat funka helt.
Antar att instrumentbelysningen och högra baklycktan är ihop kopplade på nått sätt(?). nån som har haft nått liknande problem eller vet vad jag ska göra åt saken.. ?
Tacksam för svar!

Nä. Det är två separata fel, om det inte har varit en iller i bilen och kopplat om allt.
Fan. Nu när man såg ditt loginnamn blev det ju nästan roligt.

-- K
Senast redigerat av Kavli (15 februari 2010)

18 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#3
ok, blev dock lite fundersamm eftersom dom la av samtidigt.

Går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!

21 761 Inlägg
15 februari 2010
#4
Nja, enligt elschemat för 81-84 så går både reostatens plus och höger bakljus (via glödtrådsvakten) till säkring 16. Kan nog ha ett samband ändå. smile

18 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#5
Ok! får kolla upp det, tack! smile

Går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!

Forummoderator
18 097 Inlägg
16 februari 2010
#6
Eller jordfel.... Mät!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

99 Inlägg
16 februari 2010
#7
240 har alltid varit ett enda stort elfel

Tekniker
624 Inlägg
Hemlig Agent
1 115 Inlägg
17 februari 2010
#9
Till att börja med kan du ju kolla säkringarna.

MVH. Alex
Senast redigerat av alexbenhard (17 februari 2010)

18 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#10
Säkringarna var det första jag kollade och dom är hela.
Bilel är inte min starka sida så om någon skulle vilja vara hygglig och berätta vart jag ska kolla jordfelet och hur så vore det toppen! smile
Senast redigerat av PickelWeasel (18 februari 2010)

Går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!

Inofficiell Alkoholkontrollant.
451 Inlägg
18 februari 2010
#11
mät bak i bakljuset så du vet att du har ström dit iaf.
om du inte har det så är det självklart något fel påvägen dit.
ganska vanligt på 240 att säkringshållarna erjar, så dra på lite 5-56 eller nå och dra lite försiktigt med stålborste på dom. Givetvis med batteriet urkopplat för säkerhetsskull.


Har faktiskt exakt samma fel på min 240 just nu, men har inte orkat fixa det än.

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.

18 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#12
Ok, will do. Tack!

Går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!

18 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#13
På nått vis så började bakljuset att funka igen och funkade bra i ca 2-3veckor, men i måndags när jag var ute och åkte så blev jag stoppad av polisen för att det inte lös och fick så klart böter..
Så det måste vara nått som glappar.
Jag har mätt och jag får ingen ström till bakljuset och säkringarna har jag bytt ut.
Jag har också fått ett tips av en polare att byta släpvagns uttaget (kommer inte på det rätt ordet för det), är det något som jag borde testa eller är han helt ute och cyklar?

Går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!

21 761 Inlägg
10 mars 2010
#14
Släpvagnsuttaget kan ibland ställa till med diverse konstiga fel om tex någon kabel ligger och kortsluter där, det skadar inte att kika noggrant hur alla kablar ser ut vid uttaget.

Jag hade bekymmer med båda bromsljusen på min 240-86 för ett par år sedan. Jag tror att någonting strulade med glödtrådsvakten, men kom egentligen aldrig fram till exakt vad som var fel. Mätte iaf upp lite konstiga spänningar på stiften hos vakten.

Bakljusen går ju via vakten och man får nog även ta med den i felsökningen. Du bör mäta att det verkligen kommer ut spänning från säkringarna, sedan mäter du på glödtrådsvakten att spänningen kommer ut från den också. smile

Har du fått till instrumentbelysningen?

18 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#15
Ja men då börjar jag med att kolla släpvagnsuttaget så allt är schysst och sen får jag mäta för glatta livet wink Tack för tipset smile

Nej instrumentbelysningen funkar fortfarande inte, har skruvat loss instrumentbrädan och kollat bakom och allt sitter fast och ser bra ut.
Senast redigerat av PickelWeasel (11 mars 2010)

Går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!

18 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#16
Jag bytte ut säkringen till bakljusen igen men den här gången så köpte jag en helt ny säkring och satte dit och skrapade på säkringshållaren så allt skit försvann och så började det lysa så fint! big_smile Tack för alla råd och tips! smile

Går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!


Sök