2619
Sök

SBP kollar om bilen är chippad med OBDII !!

4 299 Inlägg
17 februari 2010
De där me avläsningen vid besiktningen, gäller detta "lätta lastbilar" också (tex Nissan Navara). Annars e nog besiktningen i Sollentuna omodern eller så glömde dom nått sist? För den avgasmättes på vanlig väg o e en -06a.

//Jacob

7 274 Inlägg
17 februari 2010
Xuri skrev:
med tanke på hur möe problem de blir med felkoder hit å dit som inte har någon direkt betydelse på nyare bilar så kan man ju undra om dom får fram allvarliga felkoder om dom raderar å kollar så att dom återkommer annars får nog många slänga sura pengar på overkliga fel.

En felkod indikerar ett riktigt fel i systemet.
Förstår inte riktigt hur du menar...
Antingen så har man en felkod eller så har man inte.
Har man en felkod så är det något som är fel och ska lagas.

Det är inte direkt att dom kan läsa att det är fler fisar i förarstolen jämfört med passagerarstolen.

Det är en vanlig simpel jävla OBD2 läsare... Dom har funnits till salu hur länge som helst.
Det är inget speciellt med dom!
Enda skillnaden nu är att folk inte kan fuska sig igenom genom bara att koppla ihop t ex abs eller felkodslampan till något annat.

1 892 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
men att slippa avgasprov om det inte finns felkoder är ju TOPPEN juhh..  eller hur.
för man kan ju ha trimmad bil med tveksamma avgasvärden, men så länge man klrar sig utan felkod så är det grönt,
kan det tolkas så???

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 februari 2010
Brains skrev:
Xuri skrev:
med tanke på hur möe problem de blir med felkoder hit å dit som inte har någon direkt betydelse på nyare bilar så kan man ju undra om dom får fram allvarliga felkoder om dom raderar å kollar så att dom återkommer annars får nog många slänga sura pengar på overkliga fel.

Det är inte direkt att dom kan läsa att det är fler fisar i förarstolen jämfört med passagerarstolen.

Det är en vanlig simpel jävla OBD2 läsare... Dom har funnits till salu hur länge som helst.
Enda skillnaden nu är att folk inte kan fuska sig igenom genom bara att koppla ihop t ex abs eller felkodslampan till något annat.

att tex nyare bilar har så mycke elektronik att dom vid start ögonblicket har problem att tillgodose allting med ström å kan därför sätta felkoder på grejer som inte har något fel. speciellt om batteriet börjar bli lite till åren.

dvs en felkod på intermittenta fel som inte har någon som helst betydelse egentligen.
vet mycke väl vad en obd2 utgång är då jag har 2 i mina bilar å har använt en obd 1 samt 2 utläsare ett par hundra gånger.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 februari 2010
Thorssa skrev:
Tanken är väl att avgasreningen ska kontrolleras på det nya sättet och att slangen de sätter på avgassystemet ska försvinna?

Själva slangen lär ju inte försvinna, dels för att den även fungerar som utsug av avgaser samt så måste man fortfarande kunna kolla avgasvärdena på "normalt sätt" i äldre bilar.

Men modernisering händer ju även hos sbp.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

8 883 Inlägg
17 februari 2010
Allmän missuppfattning är att "slangen" försvinner vilket inte är sant avgaskontrollen kommer även i fortsättningen att göras via den.
ODB kontrollen är som sagt endast för felkoder

Fotograf på tierpidag.se

597 Inlägg
17 februari 2010
Brains skrev:
Xuri skrev:

Givetvis kan man få felkoder även om man inte har några permanenta fel kan vara ett litet fel ex någon modul som inte hunnit starta när den skulle en enstaka gång.

Vet detta då jag raderat X antal felkoder utan att reparera ngt då detta ej behövdes.

MVH

EDIT: Såg nu att Xuri redan svarat...
Senast redigerat av PlatinumRacing (17 februari 2010)

4 Inlägg
18 februari 2010
Hamilton skrev:
Att man får en 2a om man har en felkod ska jag låta vara osagt då jag inte har hittat någon info om det.
Men jag är nästan 99% säker på att kontrollen endast utförs på Svensksålda bilar.

Jag slapp kontrollen med motiveringen
"Kontoll ska ej utföras"

dom har börjat sätta 2or på det neutral fick in en bil i veckan med otillräcklig katalysatorfunktion som felkoden hette , det satt en röd fin lapp på protokollet om ombesiktning cool

Speed FMK
849 Inlägg
18 februari 2010
RSkog skrev:
Hamilton skrev:
Att man får en 2a om man har en felkod ska jag låta vara osagt då jag inte har hittat någon info om det.
Men jag är nästan 99% säker på att kontrollen endast utförs på Svensksålda bilar.

"Kontoll ska ej utföras"

dom har börjat sätta 2or på det neutral fick in en bil i veckan med otillräcklig katalysatorfunktion som felkoden hette , det satt en röd fin lapp på protokollet om ombesiktning cool

I så fall hade du fler 2or på pappret. Enbart felkoder leder inte till 2a utan ett fel med "ägaransvar", vilket inte get dur en "röd lapp". Sedan kul att läsa hur mycket folk som bara spekulerar och tror att de vet. Snälla, ta reda på fakta innan ni påstår saker.

Mvh Ludvig

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
18 februari 2010
krutmats skrev:
ja SPB ska vara kvar men det ska säljas så det inte är statligt ägt längre,   
Det gäller iaf våran station i Lindesberg,
låter lite konstligt men det verkar ju vara trenden nu att man ska sälja allt

Inlägg redigerat av moderator, Politiska diskussioner är inte tillåtna

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

3 259 Inlägg
18 februari 2010
Var och besiktade min bil idag och passade på att fråga, dom kollar enbart felkoder på nyare bilar och dom enda felkoderna dom kollar är "sånt som har med miljön att göra" enligt killen på bilprovningen.. Alltså endast avgasrening och dylikt!

Alltså inte om bilen är chippad... om nu nån fortfarande trodde det!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Forummoderator
26 349 Inlägg
18 februari 2010
Skulle detta stämma så kommer var och varannan postbil få ombesiktning. En del instrumentpaneler lyser ju upp som rena julgranarna i Kangooerna roll

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 Inlägg
18 februari 2010
Bi0HaZZarD skrev:
RSkog skrev:
Hamilton skrev:

"Kontoll ska ej utföras"

I så fall hade du fler 2or på pappret. Enbart felkoder leder inte till 2a utan ett fel med "ägaransvar", vilket inte get dur en "röd lapp". Sedan kul att läsa hur mycket folk som bara spekulerar och tror att de vet. Snälla, ta reda på fakta innan ni påstår saker.

Mvh Ludvig

japp det stämer att det fanns en två till smile
men det är säkert som du säger då hmm

Servicerådgivare
715 Inlägg
18 februari 2010
Bi0HaZZarD skrev:
RSkog skrev:
Hamilton skrev:

"Kontoll ska ej utföras"

Mvh Ludvig

Hade inne en bil på jobb idag med endast en 2a: Otillräcklig katalysatorfunktion..    Ombes på den!
mvh Chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

Speed FMK
849 Inlägg
18 februari 2010
chrille_ skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
RSkog skrev:

Mvh Ludvig

Hade inne en bil på jobb idag med endast en 2a: Otillräcklig katalysatorfunktion..    Ombes på den!
mvh Chrille

Detta skulle jag vilja se bevis på

Mvh Ludvig

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
18 februari 2010
myran skrev:
Dom kollar ODBII men än så länge så kan inte bilen underkännas pga felkoder eller liknande. men i framtiden kommer dom kunna göra det.

Därimot kan få få bra o veta osv.

Det har varit endel problem med bilar som underkänts på fel grunder osv under testperioden därav så underkänns för tillfället inga bilar pga felkoder eller ODB problem tills vidare.

dom kan underkänna bilar med felkoder på avgasrening/tändning osv, fick ett sådant fall på jobbet för ett par veckor sedan..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Handledare
1 481 Inlägg
18 februari 2010
Man börjar väl ta efter USA kanske. Där har polisen OBD-instrument och kollar bilar vid flygande besiktning. Har bilen felkod så är det bara att åka till verkstad. Skulle polisen registrera 50 st bilar av samma modell med fel så åker generalagenten på att återkalla samtliga sålda bilar för åtgärd.  Hoppas att det stannar i USA....

956 Inlägg
18 februari 2010
ExCon skrev:
Sbp ska bli privatägd och det gäller alla stationer. ev så kommer det att bli som i finland där ett spankt företag har tagit över,  alt. att alla får öppna/ta över en sbp lokal och börja besiktiga. men då får ni räkna med att prisern kommer att ÖKA enligt källa kommer det att kosta nästan 1000:- att besiktiga bilen.

Privatiseringen är värdelöst. Tycker det redan finns bra utbud av stationer. Dock inte i min stad, där jag bor. Men det stör mig inte.

Kommer det kosta mer än 500 kommer jag åka obesiktat. Kan tänka mig att många mer kommer luras mer, t.ex verkstäder som får utföra besiktningen.

Typ:

" Vi har besiktat din bil, och det här var det fel på bla bla bla. Men vi kan göra ett kostnadsförslag till dig vad de kommer kostat att få detta reparerat."

"Oj då, men vad bra att ni kan det"

Så lossas dem att "reparerar" felen. Och debiterar kunden. Det tror jag kommer bli vanligare.

Handledare
1 481 Inlägg
19 februari 2010
I Finland så har man som sagt privatiserat. Resultat? Prisökning med 280%. Kostar numera 900:- att besikta i Finland.  Fint när man har 10 fordon som ska besiktas........

1 723 Inlägg
19 februari 2010
JonR skrev:
Var och besiktade min bil idag och passade på att fråga, dom kollar enbart felkoder på nyare bilar och dom enda felkoderna dom kollar är "sånt som har med miljön att göra" enligt killen på bilprovningen.. Alltså endast avgasrening och dylikt!

Alltså inte om bilen är chippad... om nu nån fortfarande trodde det!smile

MVH/Jon

exakt. skulle va kul att få ombesiktining på min felkod: eluppvärmning höger ytterbackspegel ur funktion.

smile

Scannar de bilen med OBD så får du direkt felkoden på ditt protokoll och kan åtgärda problemet istället för som nu då du egentligen inte vet något mer än att lambdavärdet är fel eller att HC är för högt. När du åker hem så kan du läsa t ex "cylinder 3 misfire". Det är tanken iaf enligt sbp hemsida.

Sök