3888
Sök

Hur kommer jag åt motorn, Toyota Previa -93

114 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
Hej,

Min far har köpt en Toyota previa -93. Nu hade vi tänkt att serva den, men när jag öppnar motorhuven så finns där ingen motor, har fått lära mig att man ska på något vis komma åt den under förar/passagerarsätet fram. Jag vill bara byta tändstift men jag vet inte hur jag ska gå till väga? hur kommer jag enklast åt att byta tändstift/olja/rotor/fördelare?

2 024 Inlägg
19 februari 2010
Krävs specialverktyg för att byta tändstift på de där, annars får man lyfta ur motorn......
Trångt satan runtomkring hela motorn.
Stod lite om det när tidningar testade bilen som ny. Toyota levererade bilen med platinum-stift som ska klara 10.000mil

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

114 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
den har gått 24000 mil, så dags att byta :S

114 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
Expoze skrev:
Krävs specialverktyg för att byta tändstift på de där, annars får man lyfta ur motorn......
Trångt satan runtomkring hela motorn.
Stod lite om det när tidningar testade bilen som ny. Toyota levererade bilen med platinum-stift som ska klara 10.000mil

Man kan med andra ord inte byta stift själv?

2 024 Inlägg
19 februari 2010
Finns de som säger att de gjort det, jag hade nog kollat med en lokal toyota-verkstad, ofta har de något speciellt knep eller någon som vet hur man gör och kan göra det för en billig slant.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

358 Inlägg
19 februari 2010
Jag har bytt tändstift på en previa, går att komma åt underifrån och genom en platta i golvet.

Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
Timol skrev:
Jag har bytt tändstift på en previa, går att komma åt underifrån och genom en platta i golvet.

Har aldrig skruvat en sån, och jag blev lite fundersam när jag såg första talare. smile

Googlade lite. Verkar som man får plocka ut framsätet. Vilken jäävla konstruktion!

Answer

To change the Spark Plugs on a Previa (1991-1996) you have to remove the passenger front seat, lift the carpet and then you will find a cover on the floorplate that has to be removed. Once the floorplate cover is off you will see the engine. There is also a small cover over the spark plugs and wires that has to be removed. The 2.4 liter petrol engine uses small 16mm spark plugs and a small 16mm socket will be needed to replace the plugs.

-- K

Sök