3281
Sök

SAAB 900 Vad ska man tänka på vid turbo byte!

48 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#1
ska byta turbo på min saab 900....

är det nått man bör tänka på elle är det bara byta rakt av? måste man tömma bilen på olja och kylarvatten? och sånt där småjocks!

är till en lika turbo i alla fall.big_smile

1 196 Inlägg
23 februari 2010
#2
man ska alltid byta olja och oljefilter när man byter turbo iallafall

7 274 Inlägg
23 februari 2010
#3
Kolla gärna så att inga oljerör är igensatta.


5 710 Inlägg
24 februari 2010
#4
Ny bytes snurra eller begagnad?

• Nya packningar.
Nya packningar till olja/vatten/luft. Det är tråkigt att behöva riva ner igen bara för att man snålat på packningarna.

• Påfyllning av olja.
Innan du startar så fyll på olja i lagerdelen. Alltså, behåll oljetryckröret omonterat och montera allt annat, fyll sedan på olja i lagerdelen, montera röret och starta.
Den superseriösa fyller lagerdelen med olja,monterar inte oljereturen, tar ut stiften, drar säkringen till bränslepumpen och kör på startmotorn tills det flödar olja ur returen.

• Byte av olja och filter + kylvätska är givet OM det inte är bytt väldigt nyligen.

MVH Jonas
..............

Snäll pöjk
703 Inlägg
14 september 2010
#5
Förlåt om jag frågar men varför ska man behöva byta kylarvätska?? :S Det enda som jag fått höra är att man ska kolla alla slangar till turbon, ic, turbopackningar och ny olja och filter i motorn. Räcker inte det?
Ska göra ett byte nu i veckan så vill gärna ha ideer jag också! smile

Ack vet jag förgasarmotorer!

5 710 Inlägg
15 september 2010
#6
mangedif skrev:
Förlåt om jag frågar men varför ska man behöva byta kylarvätska?? :S

Det är inte ett måste men kylvätska är ingen evighetsprodukt utan den behöver bytas ibland.
När man ändå håller på och fått tappa ur den kan man då lika gärna fylla på med ny.
Det är heller inte säkert att man kan tappa ur den utan att den blir skitig och skitig kylvätska vill man inte ha i systemet.

Meeen....det är inte ett måste och det var därför jag garderade mig med:
kylvätska är givet OM det inte är bytt väldigt nyligen.

wink

MVH Jonas
..............

Snäll pöjk
703 Inlägg
15 september 2010
#7
men man behöver ju inte tappa ur kylarvätskan för att byta turbon. Du menar om man tar bort fläkten och kylarn för att få mer utrymme eller? Det går ju att skruva bort turbon med det på plats. Men jag fattar vad du menar! smile

Ack vet jag förgasarmotorer!

5 710 Inlägg
15 september 2010
#8
mangedif skrev:
men man behöver ju inte tappa ur kylarvätskan för att byta turbon.

Om du har en bil från 1980 så nej....då behöver man inte tänka på kylvätskan men de flesta bilare (och enligt avantaren har trådskaparen en 900 med facelift dvs den är nyare än 87) har vattenkylt lagerhus och då är det ganska praktiskt att tappa ur vätskan.
Man kan ju låta det rinna från rören men det är ganska irriterande att det rinner rakt i ansiktet när man ligger under.....smile

MVH Jonas
..............

Snäll pöjk
703 Inlägg
15 september 2010
#9
okej, sorry tongue tack!

Ack vet jag förgasarmotorer!

Teknisk Försäljning SKF
15 Inlägg
15 september 2010
#10
Är ju inte fy skam att plocka ner tråget och göra rent det likså när du ändå skall byta fläkt! Tvätta bort kox och avlagringar vid silen! Ofta en standardprocedur vid dessa arbetsmoment!

Mvh j

Vw CC 170TDI DSG -2013

5 710 Inlägg
16 september 2010
#11
Johanisback skrev:
! Ofta en standardprocedur vid dessa arbetsmoment!

Kanske på T7 motorer men jag skulle tycka att det lite "overkill" på en T5maskin om den inte gått extremt långt eller varit dåligt skött.

MVH Jonas
..............

Teknisk Försäljning SKF
15 Inlägg
16 september 2010
#12
Så sant så jonTe, men jag skulle nog göra det vilket som om man ändå bemödar sig att byta turbo etc.. Vet dock inte hur omfattande det är att plocka ner tråget på en NG900. Men skulle det innebära en extra timme så skulle jag göra det.

MVH J

Vw CC 170TDI DSG -2013

Snäll pöjk
703 Inlägg
16 september 2010
#13
Johanisback skrev:
Är ju inte fy skam att plocka ner tråget och göra rent det likså när du ändå skall byta fläkt! Tvätta bort kox och avlagringar vid silen! Ofta en standardprocedur vid dessa arbetsmoment!

Mvh j

Menar du att man måste rengöra hela oljetråget på T7 motorn? :S sad

Ack vet jag förgasarmotorer!

Teknisk Försäljning SKF
15 Inlägg
16 september 2010
#14
Inget man måste göra men rekomenderas starkt på en T7:a framför allt då dom har haft problem med vevhusventilationen på dom tidigare modellerna vilket skapat "oilsludge" samt avlagringar som sätter igen silen för oljepumpen!
Skapades för höga vevhustryck som inte evakuerades som presar ner sot i oljan etc... Vanligt efter en riktig hårdkörning är att man tvärt stänger av motorn med ett avgashus på 600grader! Vad händer med oljan i lagerhuset tro wink kokar och bildar avlagringar etc...

Vw CC 170TDI DSG -2013

83 Inlägg
16 september 2010
#15
Svårt att inte byta kylarvätskan när man byter Turbo tycker jag? Allt rinner ju ut ändå, och att tappa ur den och hälla tillbaka känns väl lite jobbigt? Bättre köpa ny fräsch då, det kostar inte mkt.

Varför rasade Turbon är ju en bra fråga också? Är det slitage, gått långt, eller plötsligt haveri? Att tvätta ur röret med Olja in är viktigt, likaså få oljereturen ren. Där kan ligga en del koks etc som redan nämnts. Tråget kan ju nog vara bra att kika på också, särskilt om Turbon havererat stort, då kan mkt kladd hamnat där. Rekommendationen är väl sen att byta olja innan uppstart, och sen köra några hundra mil max innan byte en gång till! Då är du safe.

På farsans bil nyligen så hade Turbon havererat spektakulärt och var SKROT. (T7, oljeproblem, 16k mil). Efter bytet så verkade allt bra men det rök rätt mkt fortfarande. Försvann på några mil. Mao - det låg massa olja kvar i insug etc som var tvunget försvinna efter Turbobytet. Har du haft stort haveri så är det läge att riva ner insug, tvätta rent Intercooler etc från Olja innan du kör igen, annars kan du räkna med en rykande bil rätt länge.

Snäll pöjk
703 Inlägg
17 september 2010
#16
På min gick turbon 15600 mil ca. Gick igenom mycket olja, började med att skruva bort avlastningsventilen som det bara rann ifrån.. Däremot har jag aldrig vanvårdat turbon med hastiga avstängningar av motorn eller varva hård då arbetstemp. inte är nådd. Jag har en kompis som ska hjälpa mig med turbobytet, men det enda som vi tänkt göra är rengöra ic, insug, ny olja och filter. Är det tillräckligt eller? Eller vad är det som har gjort att turbon gått? Måste vi fixa något annat också?

mvh

Ack vet jag förgasarmotorer!


Sök