Svårt att inte byta kylarvätskan när man byter Turbo tycker jag? Allt rinner ju ut ändå, och att tappa ur den och hälla tillbaka känns väl lite jobbigt? Bättre köpa ny fräsch då, det kostar inte mkt.
Varför rasade Turbon är ju en bra fråga också? Är det slitage, gått långt, eller plötsligt haveri? Att tvätta ur röret med Olja in är viktigt, likaså få oljereturen ren. Där kan ligga en del koks etc som redan nämnts. Tråget kan ju nog vara bra att kika på också, särskilt om Turbon havererat stort, då kan mkt kladd hamnat där. Rekommendationen är väl sen att byta olja innan uppstart, och sen köra några hundra mil max innan byte en gång till! Då är du safe.
På farsans bil nyligen så hade Turbon havererat spektakulärt och var SKROT. (T7, oljeproblem, 16k mil). Efter bytet så verkade allt bra men det rök rätt mkt fortfarande. Försvann på några mil. Mao - det låg massa olja kvar i insug etc som var tvunget försvinna efter Turbobytet. Har du haft stort haveri så är det läge att riva ner insug, tvätta rent Intercooler etc från Olja innan du kör igen, annars kan du räkna med en rykande bil rätt länge.