ehm... jo han kör ju visst på 3an när han når 100 på filmen som du länkade till`? han växlar ju upp till den runt 80
Ja, men den ANDRA växeln som killen använder är inte trean. Varför? Jo, bilen går 70 km/h och motorn ligger på 5000 rpm. Detta innebär att bilen kommer gå 90 km/h när motorn når varvstoppet vid 6400.
(70 / 5000) X 6400 = 90
Och jag har själv kört över 100 på trean, så det är inget snack om att det går. Vi kan alltså dra slutsatsen att den bilen ska gå 90 på tvåan. Fortfarande 10 km/h mer än på min bil...
Jag har en golf 2a ,dock ej gti, som leksak ute i skogen och den gör utan vidare 80+km/h på 2an med original fälgar. Så jag tkr det låter lite konstigt att en gti inte skulle komma över 80km/h.
Håller med. Men hur många varv går motorn när du maxar på tvåan?
discokapten skrev:
När går varvstoppet när du gasar ut belastning? (torrvarvar)
tycker Du att den behöver gå snabbare än 80 km/h på 2an??? Det är ett bra bevis på att du har en tätstegad växelåda med låg utväxling som gör att bilen axar bra
Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till StreetPerformance SpecialSvarv
Jag har en golf 2a ,dock ej gti, som leksak ute i skogen och den gör utan vidare 80+km/h på 2an med original fälgar. Så jag tkr det låter lite konstigt att en gti inte skulle komma över 80km/h.
Håller med. Men hur många varv går motorn när du maxar på tvåan?
Det är det som är problemet, det finns ingen varvräknare utan det sitter en klocka där istället. Det jag har funderat över är var varvstoppet borde gå in? Jag har aldrig märkt av det så jag har bara gasat tills jag inte vågade mer.
ehm... jo han kör ju visst på 3an när han når 100 på filmen som du länkade till`? han växlar ju upp till den runt 80
Ja, men den ANDRA växeln som killen använder är inte trean. Varför? Jo, bilen går 70 km/h och motorn ligger på 5000 rpm. Detta innebär att bilen kommer gå 90 km/h när motorn når varvstoppet vid 6400.
(70 / 5000) X 6400 = 90
Och jag har själv kört över 100 på trean, så det är inget snack om att det går. Vi kan alltså dra slutsatsen att den bilen ska gå 90 på tvåan. Fortfarande 10 km/h mer än på min bil...
kanske den visade fel på mätaren då eller hade chipp-. förflyttat varvstopp. större fälgar, listan kan göras lång. men vad är problemet? tätstegad låda är ju nice
Men det spelar ju ingen roll vad man har för hjul. Visst, bilen går fortare med större fälgar, men... inte vet hastighetsmätarn om att du satt på större fälgar.
Två identiska Golfar: 1: 13" fälg, går 90 km/h vid 6400 rpm på tvåan, mätarn visar 90 2: 15" fälg, går 100 km/h vid 6400 rpm på tvåan, mätarn visar 90
Om jag inte är helt ute och cyklar så mäter hastighetsmätarn bara hur fort hjulen snurrar. Båda bilarnas hjul snurrar lika "fort", bil #2 kommer dock längre eftersom omkretsen på hjulen är större.
Så, fälgstorlek spelar ingen roll i detta fallet, jag vill veta hur snabbt bilen ska gå på tvåan ENLIGT MÄTARN.
Men det spelar ju ingen roll vad man har för hjul. Visst, bilen går fortare med större fälgar, men... inte vet hastighetsmätarn om att du satt på större fälgar.
Två identiska Golfar: 1: 13" fälg, går 90 km/h vid 6400 rpm på tvåan, mätarn visar 90 2: 15" fälg, går 100 km/h vid 6400 rpm på tvåan, mätarn visar 90
Om jag inte är helt ute och cyklar så mäter hastighetsmätarn bara hur fort hjulen snurrar. Båda bilarnas hjul snurrar lika "fort", bil #2 kommer dock längre eftersom omkretsen på hjulen är större.
Så, fälgstorlek spelar ingen roll i detta fallet, jag vill veta hur snabbt bilen ska gå på tvåan ENLIGT MÄTARN.
du har fel. Du kan använda den har kalkylatorn för att få fram vilka däck som som stämmer (omkrets)
Var ligger problemet? Om du nu är GTI kung så borde du väl kunna detta!?
+1
TS:
Och sen glömde jag att tillägga att 1.8 liters golf 2:a med femväxlad låda gjorde ganska exakt 90 på tvåan, eller iaf runt där.
Att sitta och kolla på trimmade golfar på youtube och absolut hävda att du har rätt i att alla golfar gör 100 på tvåan är kanske inte det smartaste man kan göra, dom kan köra med vilken låda som helst, flyttat varvstopp osv,
Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Tack för kalkylatorn, men jag är inte så säker på att jag har fel. Du har kanske missförstått mig lite. Hastighetsmätarn visar fel om jag sätter på större/mindre däck. Rätt? Om vi säger att jag kör i 80 km/h ENLIGT MÄTAREN på tvåan så kommer bilen visa 6400 rpm, OAVSETT storleken på fälgarna. Rätt?
Zwudda skrev:
Om du nu är GTI kung så borde du väl kunna detta!?
Haha, jag visste att nån skulle komma med den kommentaren
discokapten skrev:
Att sitta och kolla på trimmade golfar på youtube och absolut hävda att du har rätt i att alla golfar gör 100 på tvåan är kanske inte det smartaste man kan göra, dom kan köra med vilken låda som helst, flyttat varvstopp osv,
Som jag säkert skrivit tidigare, jag har även LÄST på flera ställen att just denna Golf som jag har ska göra NÄSTAN 100 på tvåan.
Som jag säkert skrivit tidigare, jag har även LÄST på flera ställen att just denna Golf som jag har ska göra NÄSTAN 100 på tvåan.
Men ingen kan väl vara gladare än dig om den inte gör det någon tidigare ägare kanske har bytt till en v-låda med lägre utväxling och jag kollade spec på din bil och om man har så lite som 157 nm hade jag iaf varit glad om utväxlingen sänktes lite till för axelrationens skull.
om du undrar om din mätare går fel varför lånar du inte bara en gps av någon och undersöker saken
Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till StreetPerformance SpecialSvarv
Men ingen kan väl vara gladare än dig om den inte gör det någon tidigare ägare kanske har bytt till en v-låda med lägre utväxling och jag kollade spec på din bil och om man har så lite som 157 nm hade jag iaf varit glad om utväxlingen sänktes lite till för axelrationens skull.
om du undrar om din mätare går fel varför lånar du inte bara en gps av någon och undersöker saken
Jag skiter i om bilen går 80 eller 180 på tvåan. Jag har aldrig trott att mätarn visar fel. Jag har bara undrat om någon kan ha nån aning om det är fel på min bil eftersom den "bara" går 80 på tvåan. Inget annat.
Nej, det gör han garanterat inte, för den andra växeln som han använder (oavsett om det är tvåan eller trean) räcker inte riktigt för att nå 100. Och visst når man en bra bit över 100 på trean.
tycker du ska kolla den filmen igen han kör iväg på ettan sen lägger i 2an och när de börjar närma sej 100 så är 3an redan i
Jag har en golf 2a ,dock ej gti, som leksak ute i skogen och den gör utan vidare 80+km/h på 2an med original fälgar. Så jag tkr det låter lite konstigt att en gti inte skulle komma över 80km/h.
Håller med. Men hur många varv går motorn när du maxar på tvåan?
Det är det som är problemet, det finns ingen varvräknare utan det sitter en klocka där istället. Det jag har funderat över är var varvstoppet borde gå in? Jag har aldrig märkt av det så jag har bara gasat tills jag inte vågade mer.
varvräknare var extrautrustning på cl därför har du ingen varvräknare, mk2 gti varvräknare var standard
svaret på trådskaparens fråga,
ja gissar att du har K-jetronic -85, byt rotor från en vanlig cl och spänn fjädern så kommer varvstoppet vid 7500 rpm istället, vill du ha mer , köp en trimkam eller blueprinta din k-jet så ska du se att det går som satan sen
ps. du är ingen gti kung, du kan ingeting annars hadde du inte frågat bruushan
Men ingen kan väl vara gladare än dig om den inte gör det någon tidigare ägare kanske har bytt till en v-låda med lägre utväxling och jag kollade spec på din bil och om man har så lite som 157 nm hade jag iaf varit glad om utväxlingen sänktes lite till för axelrationens skull.
om du undrar om din mätare går fel varför lånar du inte bara en gps av någon och undersöker saken
Jag skiter i om bilen går 80 eller 180 på tvåan. Jag har aldrig trott att mätarn visar fel. Jag har bara undrat om någon kan ha nån aning om det är fel på min bil eftersom den "bara" går 80 på tvåan. Inget annat.
Ja vad f*n tror du är fel då varv stoppet och varvräknarn samtidigt eller??? Du ser ju att bilen varvar fullt och varvstoppet går i och mätarn visar 80! det har du sagt Antingen så är det bytt till en lägre slut växel eller så stämmer inte hastighets mätaren om du är säker på att en sådan ska göra 100km/h på 2ans växel.
Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till StreetPerformance SpecialSvarv
tycker det verkar konstigt att den bara når 80km/h på 2:an. min golf 2 går i 80 på 2:an och 6500rpm och de e en vanlig golf på 90 hk. sen på 3:ans växel kommer jag upp i 125km/h på 6500rpm