3329
Sök

Färgtemperatur på halvljus

690 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#1
Blir en H7 55w (som ger som 100W) med 7500kelvin för blått sken för att ha på halvljuset?? eller vad tycker ni?

alternativet jag har är den eller en motsvarande på 3800kelvin

Tack på förhand!
Mvh
Lars
Senast redigerat av AEN (1 mars 2010)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 mars 2010
#2
Vad pratar vi om för något egentligen?
Är det xenon-saker eller är det några "look-a-like" som egentligen är vanliga halogen med blått glas? Vad du än gör så montera inga 100W halogen lampor,du kommer förstöra mer än du anar...
Hur som, på halvljus hade jag inte tagit mer än 6000K som mest, det är acceptabel ljusmängd men fortfarande blåare än vanliga 4300K som är standard xenon temperatur i originalbilar...


690 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#3
Vi pratar om PIAAs lampor... det är 55W men ger ljus i klass med 100W... jag vet att man inte ska ha så mycket starkare än 55W då värmen kan bränna glas samt reflektor...
Vet inte om det är xenon look-a-like direkt, lamporna är klara i glaset, men ska vara fyllda med xenon gas vilket kan förklara färgtemperaturerna...

Alternativen jag har är alltså 3800kelvin eller 7500kelvin...

Så du tror 7500k blir för blått? har nämligen redan köpt ett par på 3800k men kommer byta bil snart och denna har ej Xenonljus som den jag har idag har och jag vill då byta på halvljuset med.

Tack!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 mars 2010
#4
Inte för att göra dig ledsen men det där är egentligen rent skräp, bättre o bli besviken nu än när du köpt dem...
Satsa på billiga xenon-kit från t.ex www.vvme.com för du får 10 gånger bättre ljus och kvalitet än dessa!
Tror du kan komma undan med 5-600 inkl frakt för ett komplett kit till båda sidorna... Tro mig, du kommer inte ångra dig om du jämför smile


294 Inlägg
1 mars 2010
#5
köpte mina H1 4300k från vvme för 444kr ink. frakt!
Supernöjd big_smile

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

690 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#6
är det så illa?

Men hur är det nu med efterinstallerat xenon gällande automatisk höjdjustering? den nya har ju inte det då det inte är xenon original... spolare tror jag att den har, men inte justeringen... (man kan justera manuellt dock)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 mars 2010
#7
AEN skrev:
är det så illa?

Men hur är det nu med efterinstallerat xenon gällande automatisk höjdjustering? den nya har ju inte det då det inte är xenon original... spolare tror jag att den har, men inte justeringen... (man kan justera manuellt dock)

det tycker inte SBP om

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

690 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#8
unpatterned skrev:
köpte mina H1 4300k från vvme för 444kr ink. frakt!
Supernöjd big_smile

oj.. billigt... undra vilken jag ska ha då.... Audi a4 04... H7 lampa original...
Är kiten med motstånd osv? tänkte på Can-bus systemet som audi har

690 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#9
NITROUS skrev:
AEN skrev:
är det så illa?

Men hur är det nu med efterinstallerat xenon gällande automatisk höjdjustering? den nya har ju inte det då det inte är xenon original... spolare tror jag att den har, men inte justeringen... (man kan justera manuellt dock)

det tycker inte SBP om

Misstänkte det... men vad säger dom? blir bilen underkänd?
Senast redigerat av AEN (1 mars 2010)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 mars 2010
#10
AEN skrev:
NITROUS skrev:
AEN skrev:
är det så illa?

Men hur är det nu med efterinstallerat xenon gällande automatisk höjdjustering? den nya har ju inte det då det inte är xenon original... spolare tror jag att den har, men inte justeringen... (man kan justera manuellt dock)

det tycker inte SBP om

Misstänkte det... men vad säger dom? blir bilen underkänd?

ja

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

690 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#11
ja då var det inte så mycket att satsa på det...

Men PIAA´s lampor ska väl vara sjukt bra hur som??? i jämförelse med många andra H7 lampor
Senast redigerat av AEN (1 mars 2010)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 mars 2010
#12
SBP är inte alltid världens vassaste tekniker om vi säger så! Dom kommer inte reflektera över att det är xenon då du redan har projektor-ljus på din bil. Dessutom fanns väl samma årsmodell med xenon så?

För att få bilen att inte varna är 55W kitten en god ide! Varken min eller kompisens Saab varnar med dessa smile

Om det är laglydigheten det handlar om så är ju 7500K PIAA uteslutet då det är fel färg...


690 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#13
Sant... men oj, blir inte 55W xenon väldigt starkt i halvljuset??
Uppskattar ju självklart ett bra halvljus då jag tycker dom flesta halvljus på moderna  bilar är värdelösa... däremot är tycker jag helljuset på i allafall min nuvarande audi är helt fantastiskt... lyser som att man hade extraljus på... och mig veteligen så är det inga speciallampor i...

Hur lätta är dessa xenon kitt att installera? (ganska så novice på den punkten) samt avinstallera ifall man vill ta bort dem inför besiktning?

Mvh
Lars

Olika
907 Inlägg
2 mars 2010
#14
AEN skrev:
unpatterned skrev:
köpte mina H1 4300k från vvme för 444kr ink. frakt!
Supernöjd big_smile

oj.. billigt... undra vilken jag ska ha då.... Audi a4 04... H7 lampa original...
Är kiten med motstånd osv? tänkte på Can-bus systemet som audi har

CAN-BUS har inget med det hela att göra egentligen även om de flesta försäljare vill påstå detta.
Det som ställer till det är lampövervakningen, dvs elektroniken som känner av hur mycket ström lampan tar och detta har inget med CAN-BUS att göra...

Mvh
Fredrik

690 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#15
ok.. vilket kommer innebära? 35w xenon = varning, 55W Xenon = ingen varning eller?

38 Inlägg
2 mars 2010
#16
Det skulle man kunna tro men så enkelt är det inte. Om lampövervakningen är av typen som skickar pulser för att se om lampan lever, trasig, avbrott eller kortslutning så kommer det inte att fungera utan lampvarning ändå och då behöver man testa ett sk. canbus kit som som sagt inte har ett skit med canbus att göra men i alla fall.

I släkt läge skickar styrdonet korta pulser till lamporna för att se att det är okej. I Xenon ballast kommer inte bete sig som en släkt glödlampa när den får pulsen. Inte heller när xenonlampan är tänd och systemet testar genom att stänga av spänningen kort kommer den få tillbaka det den förväntar.

I system som bara mäter strömmen som t.ex. äldre Saab 9-5 med oranga bulb-control relät kan man ha vanliga enkla 35w kit. Strömmen räcker för att systemet ska betrakta kretsen som intakt. Om dessutom xenonlampan falererar och ballasten stoppar reagerar systemet med lampvarning precis som man vill att det ska vara smile.


På nordicaudi vet dom väl vad man ska ha till din bil?

Saab4ever

1 679 Inlägg
2 mars 2010
#17
lånar tråden lite och ställer en fråga,
jag tänkte köpa fake lampor på 6000k med H4 smile
dom ger ca 90-100watt men dom har större keramiksockel bak eller vad det nu kallas som ska ta upp den extra värmen som blir, det måste väl funka?


690 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#18
ja nu blev ju valet inte lättare direkt...
Bör jag behålla H7 som det är fast med bättre H7 lampa, eller uppgradera med ett billigare Xenon kitt med allt vad det innebär i form av installation, ev avmontering för besiktning, samt att farbror blå säkerligen kan ge än en saftig bot ifall denne är på det humöret...

Så vad tycker ni?
Hur mycket jobb är det att installera ett xenon kitt på i det här fallet min blivande bil som är en Audi A4 B6 -04

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 mars 2010
#19
köp nya H7 och sätt i halvljuset, och xenon i helljuset, det är dessutom lagligt.

eller det kanske det inte alls är med tanke på din årsmodell, men tror inte direkt någon märker om du har xenon i helljuset förutom att det lyser 10ggr bättre än original wink
Senast redigerat av NITROUS (3 mars 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

690 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#20
Ja helljuset ska man väl få göra det i utan att någon bryr sig... men det är framför allt på halvljuset jag vill ha bättre ljus.... kör mycket sträckor där man oftast inte behöver slå på helljuset så ofta pga möten osv... men för den delen inte upplysta gator...
värst tycker jag det är, och det kan jag nästan känna även idag (med Xenon) är ju när man blir bländad eller får motljus.. då vill i alla fall jag ha en flod av ljus framför mig..

Men.. hmm... hur bökigt är det att montera ett xenonkit på halvljusen till denna bil och få det att fungera med all ljusövervakning och sånt?
och hur bökigt är det att montera av inför besiktning?
Man kanske skulle kunna montera om.. dvs byta lamporna mellan halv och helljusen (båda H7) till besiktningen så slipper man frågan om varför det sitter ballaster som inte är inkopplade???


Sök