3053
Sök

Ascona Gt -88 Startar ej.

92 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#1
Hejsan.

Det är så att jag äger en Opel Ascona Gt Irmscher -88, som dessvärre inte startar nu. Problemet är att det har hänt innan, att förra ägaren kört bensinslut och den är stendöd efter det fastän man tankat fullt. Däremot, om man bogserar igång den en bit så går den igång och efter det startar den som en klocka. Det är ju tyvärr så att den är körd till bensinstopp just nu,så dessvärre startar den inte ifall vi inte bogserar igång den.

Mina frågor handlar ju då om varför det blir så att man måste bogsera igång den, samt om det är något vanligt fel.

Mvh.

Motborgare
1 099 Inlägg
4 mars 2010
#2
Mammaspojkeee skrev:
Hejsan.

Det är så att jag äger en Opel Ascona Gt Irmscher -88, som dessvärre inte startar nu. Problemet är att det har hänt innan, att förra ägaren kört bensinslut och den är stendöd efter det fastän man tankat fullt. Däremot, om man bogserar igång den en bit så går den igång och efter det startar den som en klocka. Det är ju tyvärr så att den är körd till bensinstopp just nu,så dessvärre startar den inte ifall vi inte bogserar igång den.

Mina frågor handlar ju då om varför det blir så att man måste bogsera igång den, samt om det är något vanligt fel.

Mvh.

Kolla om det kommer fram bränsle. Förmodligen lyftpump eller reläet till lyftpumpen.

-- K

92 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#3
Kavli skrev:
Mammaspojkeee skrev:
Hejsan.

Det är så att jag äger en Opel Ascona Gt Irmscher -88, som dessvärre inte startar nu. Problemet är att det har hänt innan, att förra ägaren kört bensinslut och den är stendöd efter det fastän man tankat fullt. Däremot, om man bogserar igång den en bit så går den igång och efter det startar den som en klocka. Det är ju tyvärr så att den är körd till bensinstopp just nu,så dessvärre startar den inte ifall vi inte bogserar igång den.

Mina frågor handlar ju då om varför det blir så att man måste bogsera igång den, samt om det är något vanligt fel.

Mvh.

Kolla om det kommer fram bränsle. Förmodligen lyftpump eller reläet till lyftpumpen.

-- K

Jo, förmodligen har det med bränslet och göra i och med att det händer efter bensinstopp ^^

Vart sitter lyftpumparna? smile

Motborgare
1 099 Inlägg
4 mars 2010
#4
Mammaspojkeee skrev:
Kavli skrev:
Mammaspojkeee skrev:
Hejsan.

Det är så att jag äger en Opel Ascona Gt Irmscher -88, som dessvärre inte startar nu. Problemet är att det har hänt innan, att förra ägaren kört bensinslut och den är stendöd efter det fastän man tankat fullt. Däremot, om man bogserar igång den en bit så går den igång och efter det startar den som en klocka. Det är ju tyvärr så att den är körd till bensinstopp just nu,så dessvärre startar den inte ifall vi inte bogserar igång den.

Mina frågor handlar ju då om varför det blir så att man måste bogsera igång den, samt om det är något vanligt fel.

Mvh.

Kolla om det kommer fram bränsle. Förmodligen lyftpump eller reläet till lyftpumpen.

-- K

Jo, förmodligen har det med bränslet och göra i och med att det händer efter bensinstopp ^^

Vart sitter lyftpumparna? smile

Detvettefan. Antigen i tanken, eller under bilen, nånstans. Länge sen jag micklade med Ascona C.

-- K

92 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#5
Kavli skrev:
Mammaspojkeee skrev:
Kavli skrev:

Kolla om det kommer fram bränsle. Förmodligen lyftpump eller reläet till lyftpumpen.

-- K

Jo, förmodligen har det med bränslet och göra i och med att det händer efter bensinstopp ^^

Vart sitter lyftpumparna? smile

Detvettefan. Antigen i tanken, eller under bilen, nånstans. Länge sen jag micklade med Ascona C.

-- K

Okej smile

Aja, mina fordonslärare som är förre ägaren på bilen borde veta ^^

Tack för hjälpen.

92 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#6
Efter ett närmre inspektion av underredet, bensintanken, slangar och bensinpumpar så kunde vi faktiskt utesluta att det inte var någon bensin, samt att vi även fastställde ett fel, trodde vi i alla fall då och det var faktiskt rätt också.

Bensinslangen hade på ett ställe vikt sig totalt och var som ett < istället för u. Alltså var det ett stort jävla stopp och därav kom det inte fram någon bensin. Jag bytte ut slangen, rengjorde pumpen, filter och dylikt och tankade i 15 liter 95 oktan.

Efter att ha laddat batteriet några timmar så var det dags för den stora stunden. Vred på nyckeln och den bara tuggade. Vred igen och tryckte på gasen en gång och vips: wrooommmmmm.

Den startade nästan direkt på andra vridningen. Dock var det ett jävla skrikande i remmarna i och med att motorn stått ett tag, men har återgäldat det nu så motorn är i bra skick. Underbart med motorer som fungerar som man vill.

Tack för mig.


Sök