3320
Sök

Ford Escort mk2 (bana/gatbil) PROJEKT. (Motor och drivlinebygge pågår)

Lång & Smal!
462 Inlägg
21 december 2010
#181
Här en go Escort film jag hittade smile Skönsång utlovas!
http://www.youtube.com/watch?v=NHB6NZvNVUc

//Henrik Johansson

106 Inlägg
21 december 2010
#182
lite bilder saknar man.. hoppas det går bra.. lycka till med escorten


506 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#183
jag ska ordna lite bilder strax tänkte jag! har precis sänkt ner motorn och tagit bort tråget och sänkt framvagnsbalken ca 10mm så gick det ganska fritt. Ska försöka få dit lådan nu strax också så får vi se hur mycket man behöver kapa i den nya fina tunneln. Tror det kan bli en hel del faktiskt sad. Men men så är det smile

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Lång & Smal!
462 Inlägg
22 december 2010
#184
Du skulle ha satt dit tunneln efter du fått i motor/låda alltså?

//Henrik Johansson

506 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#185
RallyHenrik85 skrev:
Du skulle ha satt dit tunneln efter du fått i motor/låda alltså?

Helt riktigt!

Har kapat bort toppen på den nu och fått pressa ut kanterna lite så den blev någon cm bredare.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Lång & Smal!
462 Inlägg
23 december 2010
#186
RaGnaR RattmuFF skrev:
RallyHenrik85 skrev:
Du skulle ha satt dit tunneln efter du fått i motor/låda alltså?

Helt riktigt!

Har kapat bort toppen på den nu och fått pressa ut kanterna lite så den blev någon cm bredare.

bilder på motor/låda isatt? vill se hur tight det är smile

//Henrik Johansson

506 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#187
Nu kommer äntligen lite bilder så här på julaftonskväll.

http://forumbilder.se/images/8424201034653dc59.jpg
Motor och låda i hängt. Fick kapa bort "locket" på växellådstunneln för den var helt klart för liten i höjd.
http://forumbilder.se/images/1e242010348248477.jpg
men jag tror inte jag behöver kapa något på växelföraren. Tycker nog växelspaken kommer ganska bra ändå. Det svarta som ligger på golvet är bara slipdam.
http://forumbilder.se/images/0a242010350340f3e.jpg
Motorn passade precis. Är inte många centimeter till godo. Tråget blir ett annat problem men men det löser sig.
http://forumbilder.se/images/8c242010354236cc6.jpg
relativt gott om plats på avgasssidan
http://forumbilder.se/images/fa2420104053494c9.jpg
Och ganska bra plats på insugssidan också.
http://forumbilder.se/images/6824201040742845a.jpg
Inge mycket plats. Får köra kylare i kofforten. och intercoolern fram smile

var lite av de bilderna jag hade att erbjuda ikväll.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

106 Inlägg
24 december 2010
#188
varför köra med volvo motor.. mycket lättare med en cosworth motor eller pinto motor.. det mästa finns färdigt till dom intercooler och kyl i samma som passar fram


1 051 Inlägg
25 december 2010
#189
Volvo motorerna är ju relatvit billiga att trimma och lätta att hitta trim till, vet inte hur de e med cossi motor men....


20 Inlägg
25 december 2010
#190
älskar detta bygget!! 5av 5toasts

Lång & Smal!
462 Inlägg
25 december 2010
#191
Gillar det jag ser! Du får skaffa en motor av varje wink en volvo och en pinto å göra enkla motorfästen i balken som du snabbt kan byta när du byter motor wink

//Henrik Johansson

185 Inlägg
25 december 2010
#192
RallyHenrik85 skrev:
Gillar det jag ser! Du får skaffa en motor av varje wink en volvo och en pinto å göra enkla motorfästen i balken som du snabbt kan byta när du byter motor wink

Håller med "rallyhenrik85" där ja smile

Volvo For Life

2 419 Inlägg
25 december 2010
#193
Kollat igenom hela projektet nu! grymt jobb du gör kommer bli riktigt bra när du är klar big_smile


506 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
#194
Om man blir klar big_smile. Kommer köra med en volvo 945 kardan som man kommer få korta. Men motor och växellåda lutar lite bakåt nu och jag undrar hur det blir med kardanen. Kardanen är ju delad på mitten med ett lager men hur mycket kan man vinkla den utan att få problem? vill nämligen helst få dit motor och låda. har inte hittat någon bakaxel ännu jag vill köpa.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Ford fantast
1 607 Inlägg
26 december 2010
#195
skulle ha stryk för att montera en volvo motor i i en sådan ikon sad balansen är att om man har en grymmare motor än bil. altaå en motor med mer respeckt än bilen är det okej. Men om bilen har mer respekt än motorn är det nej nej. denna förtjänar en cosworth motor eller en riktigt vässad pinto.

BORT MED DEN ÄCKIGA VOLVO MOTORN!!!!

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

5 089 Inlägg
26 december 2010
#196
Fiesta_Racing skrev:
skulle ha stryk för att montera en volvo motor i i en sådan ikon sad balansen är att om man har en grymmare motor än bil. altaå en motor med mer respeckt än bilen är det okej. Men om bilen har mer respekt än motorn är det nej nej. denna förtjänar en cosworth motor eller en riktigt vässad pinto.

BORT MED DEN ÄCKIGA VOLVO MOTORN!!!!

ja gör som alla andra:rolleyes:

Bra jobbat btw. helt klart en favvobil big_smile

\Lindgren

185 Inlägg
26 december 2010
#197
Fiesta_Racing skrev:
skulle ha stryk för att montera en volvo motor i i en sådan ikon sad balansen är att om man har en grymmare motor än bil. altaå en motor med mer respeckt än bilen är det okej. Men om bilen har mer respekt än motorn är det nej nej. denna förtjänar en cosworth motor eller en riktigt vässad pinto.

BORT MED DEN ÄCKIGA VOLVO MOTORN!!!!

Lugna ner sej lite nu va? tiderna kan ändras då det sitter en pinto! Lycka till med bygget ser helt solklart bättre ut en när du börja med bilen helt och hållet! smile

Volvo For Life

Ford fantast
1 607 Inlägg
26 december 2010
#198
lillkjell skrev:
Fiesta_Racing skrev:
skulle ha stryk för att montera en volvo motor i i en sådan ikon sad balansen är att om man har en grymmare motor än bil. altaå en motor med mer respeckt än bilen är det okej. Men om bilen har mer respekt än motorn är det nej nej. denna förtjänar en cosworth motor eller en riktigt vässad pinto.

BORT MED DEN ÄCKIGA VOLVO MOTORN!!!!

Lugna ner sej lite nu va? tiderna kan ändras då det sitter en pinto! Lycka till med bygget ser helt solklart bättre ut en när du börja med bilen helt och hållet! smile

menar bara att bilen har högre värde än motorn. för att bilen är en av det mäst kända rallybilarna i världen och tycker det är tråkigt att han monterar en volvo motor i. bilmärken ska inte blandas that´s  it!

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

190 Inlägg
26 december 2010
#199
Säger som många andra att du ska ha en pinto motor istället

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

506 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#200
Tyvärr mina trogna läsare så går det inte att ändra på detta nu gällande volvomotorn. Har svårt att få tag i en pinto och det krävs oerhört mycket mer jobb med turbokonventeringen än en turbomotor från början. Pinto eller volvo med runt 300hk spelar ingen roll för mig. Jag vill försöka få ut bilen därför blev det en volvo motor med den relativt starka m90 lådan som är bolt on. Ska jag köra med b205 block och cosworttopp springer priset iväg oerhört. Man får räkna med 15 000 för bara motor utan insug, turbo, grenrör osv. Tycker det känns onödigt. Då kan jag lika gärna trimma volvo motorn lite mer ifall bilen blir lite tyngre än med cosworthspis. Jag är ledsen alla kåta pinto och cosworth fans smile

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..


Sök