3531
Sök

B23 rundhet utom spec. Allvarligt??

9 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#1
Plockat ner en B23 för att renovera och ersätta en B21 i en båt. Skall alltså mariniseras efter renovering. Köpt den begagnad, så klart?

Inga vändkanter och ser hyffsad ut, finns en repa i cylinder 1 men kanske blir bättre efter honing?

Jag har mätt upp den med en kalibrerad indikatorklocka och får följande avläsning ca 20 mm ner i cylindern.

Cylinder/längsmått/tvärsmått
Cyl1 / 95.93 / 96.00
Cyl2 / 95.95 / 96.01
Cyl3 / 95.95 / 96.01
Cyl4 / 95.95 / 96.00

Enligt spec får det skilja max 0.05, så jag ligger på eller strax utanför. 
Har nån koll på hur illa det är? Jag vill ju inte byta ram-, vevlager, kolvringar och slipa ventiler för att sen ha låg kompression och en motor som inte orkar ?

Påverkas rundheten hos cylindrarna av temperaturen vid mätning?

9 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#2
Efter en längre diskussion med ChatGPT kommer här en sammanfattning innan nästa fråga.

Värdena på effektförlust är baserad på läckaget över kolvringarna på grund av rundhetsfelet.

Sammanfattning med fokus på konsekvenserna av rundhet strax utanför tolerans och en mycket liten axiell repa:

B23 (VP AQ145) ? Konsekvenser av rundhet + lätt repa

1. Rundhet utanför tolerans (0.07 mm istället för max 0.05 mm)
Volvo anger cylindertolerans 96.00?96.05 mm för att säkerställa korrekt tätning och effekt.
En ovalitet (rundhetsavvikelse) på 0.07 mm innebär att kolvringarna måste anpassa sig över en större variation, vilket kan påverka:
Kompessionen något (pga ojämn tätning i vissa lägen).
Oljeförbrukningen (pga lokalt sämre tätning och oljefilmstörning).
Slitage på kolvringar (mer rörelse och anpassning krävs).
? Bedömning: En mindre ovalitet 0.02 mm utanför tolerans är ofta körbart i marin motor, särskilt om kolvringar och honing är i bra skick, men kan medföra något sänkt effekt och ökad oljeförbrukning på sikt.

2. Mycket liten axiell repa (knappt kännbar med nagel)
Om repan inte fastnar för nagel och ligger kvar efter lätt honing med "mjukade kanter", är den:
Ofarlig för tätning eftersom kolvringar passerar över utan problem.
Ofarlig för oljeförbrukning, om honingmönstret i övrigt är korrekt.
? Bedömning: En sådan repa är acceptabel och ofarlig för motorns funktion och effekt.

3. Effekter på motorns prestanda (VP AQ145, ca 140?145 hk, 206 Nm original)
Punkt    Effekt (hk) / Vridmoment (Nm) påverkan
Ovalitet 0.07 mm (0.02 mm över tolerans)    Mycket liten effektförlust, uppskattningsvis 1?3 % (ca 2?4 hk) vid maxlast.
Mycket lätt axiell repa    Ingen märkbar påverkan på effekt eller moment.
Sammanvägd bedömning    Motorn bör ge nära full effekt och fungera normalt, om övrigt (ringar, honing, ventiler) är bra.
4. Slutsats:
Motorn är körbar i marint bruk, även med dessa mindre avvikelser.
För maximal livslängd och minimerad oljeförbrukning, kan man överväga honing och nya kolvringar, men det är inte ett måste om kompressionen är jämn och god.
Effektförlusten uppskattas som marginell, och kommer sannolikt inte märkas i praktisk användning (båt).


Sök